SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Bedankt voor je antwoord Klaas.
Tsja, dat moete ik het toch in het Dordtse gaan zoeken. Ik ben alleen bang dat daar ook niet bekend is was dit vaartuig bij de S.M.N. gedaan heeft en welke naam ze daar had.
We zoeken dus nog even verder.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Sorry Roy, ik heb het misschien niet goed uitgelegd. Die Dordtse pont was een andere, dus niet pont 2 van de SMN. Het is mij trouwens niet duidelijk waarom de SMN een pont in haar bezit had. Dat terrein is toch altijd over de weg bereikbaar geweest. Apart.
Grt.
Klaas.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

De SMN heeft altijd personeel vervoerd o.a. met een sleepboot op stoom, ik dacht de Atjeh en er was ook nog een Amsterdammertje met een Kromhout motor. De laatste bestaat nog als ik mij niet vergis. Deze zomer sprak ik met een stokoude schipper en zijn echtgenote, die hadden een prachtige Amsterdammer met Kromhout. De naam ben ik vergeten maar het schip ligt in Langweer.
Waarschijnlijk hebben ze eerder een pont gebruikt voor vervoer vanaf het station, ik ben tijdens havendienst altijd met een van de boten naar en van het station en de SMN gekomen.
We gingen ook wel naar de NDSM met eigen vervoer als we daar in dok lagen.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog een duidelijke plaat van die pont aan de Sumatrakade (nog met de transporteurs), dus van vóór WOII.

SMN-pont Sumatrakade.jpg
SMN-pont Sumatrakade.jpg (123.09 KiB) 549 keer bekeken
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooie foto Paul.
Grt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Inderdaad een veel duidelijker foto van die stoompont hebben we nog niet de revue zien passeren.
Zou het misschien kunnen zijn dat deze pont b.v. gebruikt werd om personeel, al dan niet met fiets, van A'dam-Noord naar en van de etablissementen te vervoeren ?. Zware stukken, ( niet van een bevallige leeftijd ), kunnen er natuurlijk ook mee vervoerd zijn. Denk b.v. maar eens aan machine onderdelen bij Werkspoor vandaan. Zware vrachtwagens waren er nog niet en een dekschuit huren koste misschien ook teveel. ;)
Het blijft me bezighouden, maar een gaatje om tot een komplete conclusie te komen heb ik nog steeds niet gevonden. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik had net mijn kleindochter op bezoek. Zij woont in Amsterdam en volgt op Facebook alles wat met de stad te maken heeft. Zij vond dit. Ik hoop dat het te lezen is, want ik ben niet zo handig met dit spul.
Grt.
Klaas.
Pont 19 _002_.jpg
Pont 19 _002_.jpg (88.81 KiB) 506 keer bekeken
Pont 19 _005_.jpg
Pont 19 _005_.jpg (132.47 KiB) 506 keer bekeken
Pont 19 03_.jpg
Pont 19 03_.jpg (75.58 KiB) 506 keer bekeken
Pont 19 _006_.jpg
Pont 19 _006_.jpg (144.89 KiB) 503 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

So wéé, da's is nog een een up date Klaas !.
Nu moeten we er nog eens achter komen wanneer deze pont gebouwd is en of dat werkelijk voor de S.M.N. is.
By the way; als je klein dochter zo gek van A'dam is, ik heb nog een stapeltje tijdschriften "Ons Amsterdam uit begin jaren 60.
Tegen post and package kosten kan ze die zo krijgen. Je mag ze, bij interesse, ook komen afhalen.
't is maar een offer.............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy,
Ze leest mee en vertelt me, dat ze die heeft gekocht op het oa
Waterlooplein. Maar ze vindt het leuk, dat je daar aan gedacht hebt. Ja en dan die pont, dat xijn nou van die kleine dingen die ik ook leuk vindt. Voor mij vaak de kersen op de taart. We hebben net ook nog samen gezocht op "Odeh", maar tot nu toe zonder resultaat. Ze heeft beloofd, deze week nog eens verder te zoeken op de media. Ik heb daar geen kaas van gegeten. Ik ben al blij, dat dit ( met wat hulp af en toe) kan.
Grt.
Klaas.
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jan stolp »

In een gedenkboek van "de Biesbosch" Staat een foto van de gemeente veerpont nr.13 als stoomschip.
Staat helaas geen bouwlijst in maar wellicht moet het in die kant gezocht worden.
Groeten
Jan
Trouwens die Verkade auto op de pont ,zou die noodpakketten voor de reddingboten hebben.
Verkade produceerde de complete pakketten.


Plaats reactie