SMN
Re: SMN
Roy, even off-topic, maar heeft wel te maken met een buiging voor een dame.
Zaterdag wordt de, alweer 60e, Ster van Zwolle gereden.
Ik weet dat er bij jou een speciaal plekje is voor de koers. Er is ook weer een prachtige Ronde-miss.
Als de karavaan hier voorbij komt zal ik even een aan m'n pet tikken voor Riny.
En kijken of ik een mooie foto kan maken van het peloton in de bocht op weg naar Wijhe.
Groet, Paul G.
Zaterdag wordt de, alweer 60e, Ster van Zwolle gereden.
Ik weet dat er bij jou een speciaal plekje is voor de koers. Er is ook weer een prachtige Ronde-miss.
Als de karavaan hier voorbij komt zal ik even een aan m'n pet tikken voor Riny.
En kijken of ik een mooie foto kan maken van het peloton in de bocht op weg naar Wijhe.
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Heren.
Hier de Bawean voor de tewaterlating.
Groet Bob.V.
Hier de Bawean voor de tewaterlating.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- bawean_pre_launchothers_at_amsterdam_22nd_august_1953_copy.jpg (187.94 KiB) 985 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN
Aha, ik had jouw beschrijving van het knikken verkeerd geïnterpreteerd. Het treedt dus pas op als de romp helemaal in het water ligt. Misschien heb ik het dan wel eens gezien, maar nooit speciaal op gelet.
Even wild nadenken: Als de boeg van de achterrand van de helling afglijdt, vervalt de boegondersteuning en kantelt het schip voorover over de dwarsas. En door de massatraagheid blijft dat kantelen nog even doorgaan nadat hij horizontaal in het water ligt. En daarmee is de doopvrouwe (meestal met hoedje) verguld. Zou het zoiets kunnen zijn?
Een twl met de boeg vooruit... ik leer hier nog steeds nieuwe dingen. Bestaan daar plaatjes van? Doordat de boeg meestal minder opdrijvend vermogen heeft dan het hek, zal hij lekker diep in het water ploegen.
Adri
Even wild nadenken: Als de boeg van de achterrand van de helling afglijdt, vervalt de boegondersteuning en kantelt het schip voorover over de dwarsas. En door de massatraagheid blijft dat kantelen nog even doorgaan nadat hij horizontaal in het water ligt. En daarmee is de doopvrouwe (meestal met hoedje) verguld. Zou het zoiets kunnen zijn?
Een twl met de boeg vooruit... ik leer hier nog steeds nieuwe dingen. Bestaan daar plaatjes van? Doordat de boeg meestal minder opdrijvend vermogen heeft dan het hek, zal hij lekker diep in het water ploegen.
Adri
Re: SMN
Fijn schip. In 1965 heb ik daar 9 maanden op gevaren. Met een machtige 10 cil MAN.
Een reis naar Indonesië en een reis naar de Canadese Meren.
Bedankt, mooi die overzichtsfoto. Ik heb zelf wel deze al. Lijkt me dezelfde fotograaf.
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Paul.
Ik heb er in 68 op gevaren van januari tot december.
Ook op de meren en de oost.
Groet Bob.V.
Ik heb er in 68 op gevaren van januari tot december.
Ook op de meren en de oost.
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN
Hoe meer foto's je bekijkt hoe meer er opvalt.
Hier nog 2 voorbeelden van remkettingen/peuren.
Van de Simaloer (SMN) de tewaterlating op 13 oktober 1920 bij de NSM op Oostenburg.
En het fregat Tjerk Hiddes op 17 december 1965 bij de NDSM. Blijkbaar werden ook wel de ankerkettingen gebruikt.
Groet, Paul G.
Hier nog 2 voorbeelden van remkettingen/peuren.
Van de Simaloer (SMN) de tewaterlating op 13 oktober 1920 bij de NSM op Oostenburg.
En het fregat Tjerk Hiddes op 17 december 1965 bij de NDSM. Blijkbaar werden ook wel de ankerkettingen gebruikt.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Die bladen zitten echt wel goed vast hoor.
Wel een benauwde bedoening daar in die smalle Dijksgracht. Vandaar al die remkettingen.
In de verte de vemen aan de Oostelijke Handelskade. Daarvoor de Binnenhaven en de spoordijk naar het oosten, nog zonder bovenleiding.
Groet, Paul G.