SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: SMN

Bericht door Fluks »

In Alblasserdam heeft men,voor de verbreding van de Noord,een kom in de dijk aan de andere kant van de rivier gemaakt. Groet,Arie.

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja ik snap hem, bedankt.
Anders had het schip misschien zo de Oude Houthaven binnen gedreven. :)
Een maand of 2 terug heb ik met familie nog een hapje zitten eten op dat oude NSM-terrein, bij Loetje aan het IJ.
Dan gingen de gedachten wel terug naar al die keren dat je op de uit-/thuisreis daar voorbij voer.
Memories.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Fluks schreef: 24 feb 2020 12:54In Alblasserdam heeft men,voor de verbreding van de Noord,een kom in de dijk aan de andere kant van de rivier gemaakt. Groet,Arie.
Waarschijnlijk bedoel je hier tegenover de oude Verolmewerf. Dat waren best grote schepen, die Ome Cor daar gebouwd heeft. Nu kan je daar op hoogte (en stand) wonen.

Even verderop in Kinderdijk was de Noord meestal breed genoeg voor de twl. Behalve een paar jaar geleden bij, ik meen een grote sleephopperzuiger voor Boka (Maxima iirc). Die raakte met z' n kont net de overkant, met gelukkig lichte schade. Een assisterende sleepboot raakte zo overstuur, dat de net vastgemaakte tros gelijk knapte. De snelheidsenergie die dan vrijkomt wil je niet in de buurt van je lichaam hebben. Er bestaan filmpjes van het gebeuren, met een sleepbootkapitein die z'n kar in paniek over de rookgrens drukt.

Een twl is in principe een riskante aangelegenheid. Wat ik meegemaakt heb is o.a. een net iets te optimistische stapelloopberekening. Daarbij ga je uit van een bepaald waterniveau onderaan de helling. En als dat iets te laag is dan zakt de kont te vroeg naar beneden, waardoor er een te groot langsscheeps buigend moment ontstaat, met een katterug als gevolg. En dan krijg je een leuke discussie met de reder.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4866
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: SMN

Bericht door Allen »

Tis wel geen SMN, maar misschien wel interessant, één en ander naar aanleiding
van de vraag van @Paul omtrent de ketting aan de kont van de
Johan van Oldenbarnevelt

MAETSUYKER
Maetsuyker001.JPG
Maetsuyker001.JPG (127.03 KiB) 879 keer bekeken



Al eens eerder in een grijs verleden geplaatst door wijlen @Jos,
met ondersteuning van @Hans, de Drentenier :-D

BRON: De oud Rotterdammer

TJIBADAK
Tjibadak010.JPG
Tjibadak010.JPG (158.82 KiB) 879 keer bekeken
Tjibadak010a.JPG
Tjibadak010a.JPG (171.46 KiB) 879 keer bekeken
Tjibadak011 - In dijk bij Krimpen aan de IJssel 1928-09-22.JPG
Tjibadak011 - In dijk bij Krimpen aan de IJssel 1928-09-22.JPG (72.29 KiB) 879 keer bekeken
Tjibadak011a - In dijk bij Krimpen aan de IJssel 1928-09-22.JPG
Tjibadak011a - In dijk bij Krimpen aan de IJssel 1928-09-22.JPG (89.5 KiB) 879 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4866
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: SMN

Bericht door Allen »

Breeze schreef: 24 feb 2020 16:42 Een assisterende sleepboot raakte zo overstuur, dat de net vastgemaakte tros gelijk knapte.
Tewaterlating sleephopperzuiger "Vox Máxima"

Op 1:51 mimuten zie je links dat het draadje wordt gespannen
en daarna knappen, daarna wordt het nogmaals herhaald.


>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Bedankt Allen. Ik was erbij, maar had toch niet alles goed onthouden.
Het lijkt mij dat die Fair Play XVI nooit in de route van de Vox M. had mogen liggen, vandaar die dot gas.

Adri
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Adri bedankt voor je deskundige toelichting.
Daardoor kijk ik ook weer op een andere manier naar de foto's en filmpjes over de tewaterlating van de JvO.
Mijn vraag is nog wel waarom die ketting/peur op de kont op die manier van boord naar boord is opgehangen.
Op het filmpje zie je kont ook op een gegeven moment behoorlijk wegdraaien.
Mogelijk heeft dat er mee te maken?
Ik hoor het graag van je,
Groet, Paul
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ik denk dat de kettingen rond de kont van de "J.v.O." aan de eerst werkende peuren vastzitten Paul.
Uiteraard zijn de houten balken ter bescherming van de platen in het achterschip, maar dat had je zelf al wel begrepen vermoed ik zomaar.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Graag gedaan Paul.
@roy, ik had het niet beter kunnen zeggen. Die peurenbevestiging vind ik wel bijzonder. Nog nooit zo meegemaakt, altijd aan vaste punten aan het gangboord. Voordeel bevestiging JvO: de behoorlijk grote peurkrachten worden zo netjes ingeleid in de romp. Nadeel: kans op beschadiging van die net netjes geverfde romp.

Het recht aflopen is altijd een zorg en vaak een probleem en ongelijk ingrijpende peuren kunnen de aanleiding zijn. Bij IHC K'dijk, waren er zware geleiderollen opgesteld aan één zijde van de helling. Aan de andere zijde was er een kade met een scherpe punt... AU.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

In het verlengde van een stapelloop vanaf een langshelling:
Ik vond het altijd erg charmant dat een schip een kleine buiging naar de doop vrouwe, ( uiteraard met hoofddeksel op ), maakte op het moment dat ze los van de helling kwam.
Later werden de schepen veel zwaarder aan de boeg ondersteund en werden de bulbstevens ook veel breder. Hopperzuigers zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Dit betekende ook het einde van de charmante buiging...……... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie