SMN
Re: SMN
Ja ik snap hem, bedankt.
Anders had het schip misschien zo de Oude Houthaven binnen gedreven.
Een maand of 2 terug heb ik met familie nog een hapje zitten eten op dat oude NSM-terrein, bij Loetje aan het IJ.
Dan gingen de gedachten wel terug naar al die keren dat je op de uit-/thuisreis daar voorbij voer.
Memories.
Groet, Paul G.
Anders had het schip misschien zo de Oude Houthaven binnen gedreven.
Een maand of 2 terug heb ik met familie nog een hapje zitten eten op dat oude NSM-terrein, bij Loetje aan het IJ.
Dan gingen de gedachten wel terug naar al die keren dat je op de uit-/thuisreis daar voorbij voer.
Memories.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Waarschijnlijk bedoel je hier tegenover de oude Verolmewerf. Dat waren best grote schepen, die Ome Cor daar gebouwd heeft. Nu kan je daar op hoogte (en stand) wonen.
Even verderop in Kinderdijk was de Noord meestal breed genoeg voor de twl. Behalve een paar jaar geleden bij, ik meen een grote sleephopperzuiger voor Boka (Maxima iirc). Die raakte met z' n kont net de overkant, met gelukkig lichte schade. Een assisterende sleepboot raakte zo overstuur, dat de net vastgemaakte tros gelijk knapte. De snelheidsenergie die dan vrijkomt wil je niet in de buurt van je lichaam hebben. Er bestaan filmpjes van het gebeuren, met een sleepbootkapitein die z'n kar in paniek over de rookgrens drukt.
Een twl is in principe een riskante aangelegenheid. Wat ik meegemaakt heb is o.a. een net iets te optimistische stapelloopberekening. Daarbij ga je uit van een bepaald waterniveau onderaan de helling. En als dat iets te laag is dan zakt de kont te vroeg naar beneden, waardoor er een te groot langsscheeps buigend moment ontstaat, met een katterug als gevolg. En dan krijg je een leuke discussie met de reder.
Adri
Re: SMN
Tis wel geen SMN, maar misschien wel interessant, één en ander naar aanleiding
van de vraag van @Paul omtrent de ketting aan de kont van de
Johan van Oldenbarnevelt
MAETSUYKER
Al eens eerder in een grijs verleden geplaatst door wijlen @Jos,
met ondersteuning van @Hans, de Drentenier
BRON: De oud Rotterdammer
TJIBADAK
van de vraag van @Paul omtrent de ketting aan de kont van de
Johan van Oldenbarnevelt
MAETSUYKER
Al eens eerder in een grijs verleden geplaatst door wijlen @Jos,
met ondersteuning van @Hans, de Drentenier
BRON: De oud Rotterdammer
TJIBADAK
Grtn @Allen
Re: SMN
Adri bedankt voor je deskundige toelichting.
Daardoor kijk ik ook weer op een andere manier naar de foto's en filmpjes over de tewaterlating van de JvO.
Mijn vraag is nog wel waarom die ketting/peur op de kont op die manier van boord naar boord is opgehangen.
Op het filmpje zie je kont ook op een gegeven moment behoorlijk wegdraaien.
Mogelijk heeft dat er mee te maken?
Ik hoor het graag van je,
Groet, Paul
Daardoor kijk ik ook weer op een andere manier naar de foto's en filmpjes over de tewaterlating van de JvO.
Mijn vraag is nog wel waarom die ketting/peur op de kont op die manier van boord naar boord is opgehangen.
Op het filmpje zie je kont ook op een gegeven moment behoorlijk wegdraaien.
Mogelijk heeft dat er mee te maken?
Ik hoor het graag van je,
Groet, Paul
Re: SMN
Ik denk dat de kettingen rond de kont van de "J.v.O." aan de eerst werkende peuren vastzitten Paul.
Uiteraard zijn de houten balken ter bescherming van de platen in het achterschip, maar dat had je zelf al wel begrepen vermoed ik zomaar.
m.v.g., Roy
Uiteraard zijn de houten balken ter bescherming van de platen in het achterschip, maar dat had je zelf al wel begrepen vermoed ik zomaar.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Graag gedaan Paul.
@roy, ik had het niet beter kunnen zeggen. Die peurenbevestiging vind ik wel bijzonder. Nog nooit zo meegemaakt, altijd aan vaste punten aan het gangboord. Voordeel bevestiging JvO: de behoorlijk grote peurkrachten worden zo netjes ingeleid in de romp. Nadeel: kans op beschadiging van die net netjes geverfde romp.
Het recht aflopen is altijd een zorg en vaak een probleem en ongelijk ingrijpende peuren kunnen de aanleiding zijn. Bij IHC K'dijk, waren er zware geleiderollen opgesteld aan één zijde van de helling. Aan de andere zijde was er een kade met een scherpe punt... AU.
Adri
@roy, ik had het niet beter kunnen zeggen. Die peurenbevestiging vind ik wel bijzonder. Nog nooit zo meegemaakt, altijd aan vaste punten aan het gangboord. Voordeel bevestiging JvO: de behoorlijk grote peurkrachten worden zo netjes ingeleid in de romp. Nadeel: kans op beschadiging van die net netjes geverfde romp.
Het recht aflopen is altijd een zorg en vaak een probleem en ongelijk ingrijpende peuren kunnen de aanleiding zijn. Bij IHC K'dijk, waren er zware geleiderollen opgesteld aan één zijde van de helling. Aan de andere zijde was er een kade met een scherpe punt... AU.
Adri
Re: SMN
In het verlengde van een stapelloop vanaf een langshelling:
Ik vond het altijd erg charmant dat een schip een kleine buiging naar de doop vrouwe, ( uiteraard met hoofddeksel op ), maakte op het moment dat ze los van de helling kwam.
Later werden de schepen veel zwaarder aan de boeg ondersteund en werden de bulbstevens ook veel breder. Hopperzuigers zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Dit betekende ook het einde van de charmante buiging...……...
m.v.g., Roy
Ik vond het altijd erg charmant dat een schip een kleine buiging naar de doop vrouwe, ( uiteraard met hoofddeksel op ), maakte op het moment dat ze los van de helling kwam.
Later werden de schepen veel zwaarder aan de boeg ondersteund en werden de bulbstevens ook veel breder. Hopperzuigers zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Dit betekende ook het einde van de charmante buiging...……...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................