SMN
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
Mooie foto's Bas. Leuk, dat behalve de Velserbrug ook de spoorlijn naar IJmuiden te zien is. Lang geleden, dat ik daar ben geweest. Die sporen hebben er nog lang gelegen ( misschien nog wel?). Ik heb nog even wat foto's bekeken, ik denk dat het de Peper- of Ivoorkust van de VNS is.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: SMN
Klopt helemaal Klaas !.
Jammer dat ik nooit een lay-out van de m.k. van deze twee zusters gezien heb. Ze hadden n.l. twee homo's i.p.v. één. Ze stonden wel op één schroef gekoppeld.
Laat de echte V.N.S.er nu opstaan...………………..
m.v.g., Roy
Jammer dat ik nooit een lay-out van de m.k. van deze twee zusters gezien heb. Ze hadden n.l. twee homo's i.p.v. één. Ze stonden wel op één schroef gekoppeld.
Laat de echte V.N.S.er nu opstaan...………………..
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Henk van der Molen heeft er al eens iets over verteld, maar niet in detail.
Volgens mij waren ze gebouwd voor een Deens toko voor de vaart in het hoge noorden.
Uiteindelijk zijn ze zonder airco met die dingen op West-Afrika gaan varen, toen kon dat zomaar.
Extra ijswater en zoutpillen en niet zeuren maar werken
Volgens mij waren ze gebouwd voor een Deens toko voor de vaart in het hoge noorden.
Uiteindelijk zijn ze zonder airco met die dingen op West-Afrika gaan varen, toen kon dat zomaar.
Extra ijswater en zoutpillen en niet zeuren maar werken
Re: SMN
Ja klopt helemaal Jan.
Ik meen dat ze voor de vaart op Groenland besteld waren. De verwarming was dus prima in orde. Een hele geruststelling als je deze schepen aangeschaft en direct in de H.W.A.L., ( Het Wordt Altijd Later ), ingelegd worden en dat hun leven onder de Hollandse vlag ook altijd blijven doen.
En tja, A.C., kan je dat eten ?. Eigenlijk wel, de wegrestaurants van Appie heetten destijds A.C. Restaurants. Zo stond A.C. dus ook voor Albert Corner.
m.v.g., Roy
Ik meen dat ze voor de vaart op Groenland besteld waren. De verwarming was dus prima in orde. Een hele geruststelling als je deze schepen aangeschaft en direct in de H.W.A.L., ( Het Wordt Altijd Later ), ingelegd worden en dat hun leven onder de Hollandse vlag ook altijd blijven doen.
En tja, A.C., kan je dat eten ?. Eigenlijk wel, de wegrestaurants van Appie heetten destijds A.C. Restaurants. Zo stond A.C. dus ook voor Albert Corner.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: SMN
De lay out van de M.K. van der Ivoor en Peperkust bestond uit twee 12 cylinder 4 tact motoren van MAK.
Deze stonden d.m.v. een vloeistof koppeling verbonden met een schroefas.
Je kon wel een van de motoren loskoppelen en stilzetten om b.v. reparaties te doen.
Drijven deed je nooit met deze opzet.
Deze motoren hadden een vermogen van 1800 pk en draaiden op diesel olie.
Wat ik op geen ander schip heb meegemaakt was een dubbele bodem zoutkoelwatertank.
Het zoutkoelwater werd uit deze tank gezogen en na het koelen weer in die tank terug gepompt.
Omdat het een dubbele bodemtank was werd het koelwater voldoende gekoeld om weer her te gebruiken.
Van ijs in de zoutkoelwater filters had je dus ook nooit.
Verder waren alle pompen van het zee bedrijf niet dubbel maar vierdubbel uitgevoerd.
Maar ik heb hier in 1963 en 64 op gevaren dus alle details weet ik verder niet meer.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
Henk, bedankt voor je uitleg. Mooi systeem die intercooling. Was altijx een ellende die dichte inlaatfilters, ik herinner me nog een trip ok de Elbe in de winter, dan was het allehens om het zoutkoelwatersysteem aan de praat te houden.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: SMN
Bedankt voor je uitleg Henk.
De technische gegevens van deze twee schepen had ik al, maar het koeling systeem is helemaal nieuw voor me.
Zo leren we toch weer wat over schepen die zo'n kleine 40 jaar geleden al gesloopt werden...………Je gegevens zullen, ( met uw welvinden ), in m'n vlootlijsten van de V.N.S. verwerkt worden.
m.v.g., Roy
De technische gegevens van deze twee schepen had ik al, maar het koeling systeem is helemaal nieuw voor me.
Zo leren we toch weer wat over schepen die zo'n kleine 40 jaar geleden al gesloopt werden...………Je gegevens zullen, ( met uw welvinden ), in m'n vlootlijsten van de V.N.S. verwerkt worden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................