SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: SMN

Bericht door Jacob Bothof »

Degene die meer aandacht had voor de fotograaf zal later wel stuurman geworden zijn op een
bontjassenbootje zoals ik de kreet eerder heb gelezen :lol: :lol: :lol:

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Hier nog een foto van de jeugd in de machinekamer op het koppenbordes bij die mooie MAN-motor van Fijenoord.
Fotograaf Wiel van de Randen
MAN-koppenbordes Tarakan.jpg
Wie weet welk type machine dit is, gezocht op internet, maar kan daar niets over vinden. Ik zie namelijk geen tuimelaars bovenop, zou het een tweetakt diesel kunnen zijn?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Een tweetakt diesel, dat is het zonder twijfel en nog zo een met een lang hemd aan de zuiger omdat het dwarsspoeling is.
Dat is een cilinder waarin de spoel- en de uitlaatpoorten zo ongeveer tegen elkaar opgesteld zijn en zich onderin de cilinder bevinden.
Dat lange hemd moet er dus voor zorgen dat de poorten gesloten blijven als de zuiger aan de compressieslag begint.
Een slecht en onzuinig ontwerp dat al snel ingehaald werd door langsspoeling, daar zitten de spoelpoorten onderin de cilinder en heeft de kop een 1 of max 4 uitlaatkleppen bijvoorbeeld B en W 1 klep en Sw 4 kleppen.
Waarschijnlijk heeft dit ding ook nog luchtverstuiving.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Bij de foto staat MAN, dus ik neem aan dat dit klopt. Er waren ook tweetakt motoren met (uitlaat)kleppen. Denk hierbij aan de bekende Stork-Hotlo en Stork- SW motoren en niet te vergeten de Burmeister & Wain motoren. De inlaatlucht kwam binnen via de spoelpoorten en verliet de motor via een of meerdere uitlaatkleppen (langsspoeling). MAN, Sulzer, Fiat en andere maakten tweetakt motoren zonder uitlaatkleppen. In- en uitlaatlucht ging via poorten in de cilindervoering ( ronspoeling, dwarsspoeling). Daarvoor waren er nog de dubbelwerkende tweetakt motoren van MAN, Stork en B&W. Het zou dus kunnen, dat dit een dubbelwerkende MAN is. Ik moet dat opzoeken.
Grt.
Klaas.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ik weet niet beter dan dat M.A.N. bij grote scheepsdiesels alleen maar 2 takt karren bouwde.
Voor lagere vermogens en hogere toeren, zoals bij zeeslepers en onderzeeërs werden weer wel 4 takt motoren gebouwd.
Denk maart eens aan de Laatste "Zwarte Zee / "Witte Zee". Dit soort motoren en kleiner werden ook door J.& K. Smit in licentie gebouwd.
Na de W.O.II waren die onderzeeboot motoren zeer gewild in de Rijnvaart. Het waren zeer betrouwbare motoren en hadden een lage bouw.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

ik moest even zoeken in mijn oude motorenboek en op marhisdata. Het schijnt een enkelwerkende MAN te zijn.
MAN 001_.jpg
MAN 001_.jpg (107.68 KiB) 4106 keer bekeken
MAN_002_.jpg
MAN_002_.jpg (71.98 KiB) 4106 keer bekeken
MAN-003_.jpg
MAN-003_.jpg (38.56 KiB) 4106 keer bekeken
Grt.Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Je hebt helemaal gelijk Klaas, het was een enkelwerkende M.A.N. motor.
Het vermogen bedroeg 7.040 apk., 8 cil., 2 takt, e.w., boring x slag; 920 x 1.390 mm. Zo heb ik de m.k. van de "Tarakan" in m'n lijsten staan.
Het vreemde is wel dat van de T-serie, die uit 7 schepen bestond, alleen de "Tarakan" een M.A.N. motor had. De andere 6 schepen hadden een Sulzer.
Het zal er aan gelegen hebben dat de "Tarakan" als enige bij de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V. gebouwd is en deze werf de M.A.N. motoren in licentie bouwde.
Na de "Tarakan" zijn slechts 3 schepen bij de S.M.N. ook met een M.A.N. uitgerust. De Sulzer motor heeft daar en tegen door de jaren heen een grote rol bij de S.M.N. gespeeld. Veelal in licentie gebouwd, maar ook origineel Zwitsers.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy, bedankt voor de aanvulling. Deze gegevens had ik niet paraat. Ik heb ook nooit gevaren met deze M.A.N. Wel met een ander type, met drukvulling.

Grt.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Op de tekening die Klaas plaatste is dat oneindig lange hemd mooi te zien, rampen dingen.
Canadees Harry heeft daar op de reuzen van Heusden nog mee lopen stoeien, ook die uitlaatschuiven zorgden voor werk.
Op de tekening staat een drukverstuiver, dat is dus al een latere uitvoering, de Tarakan, die verkocht werd toen ik bij de SMN ging werken, had luchtverstuiving.
Daarbij zorgt hete lucht onder hoge druk voor het fijne verdelen van de ingespoten brandstof.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hier een beter beeld, deze is van een Sulzer.
Sulzer 2 _028_.jpg
Sulzer 2 _028_.jpg (20.49 KiB) 4058 keer bekeken
Grt.

Klaas


Plaats reactie