SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

javakade.jpg
javakade.jpg (187.54 KiB) 2519 keer bekeken
Javakade juli 1953 spoorwegwagons aan het laden voor Tandjong Priok volgens bijlage.
gr. Bas

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bas, dat is een mooie plaat van de nagelnieuwe Karimata. Gemaakt op 6/7 juli 1953 door Annemie Wolff.
Wel frappant dat de rijtuigen die door Beijnes zijn gefabriceerd aan boord worden gezet door die machtige drijvende kraan van concurrent Werkspoor. Maar in die jaren ging dat vaak zo. Er waren veel orders van de Indonesische Spoorwegen (DKA). Die werden meestal in goede harmonie verdeeld over de diverse fabrikanten.
Hier een vergelijkbare foto met het kontje van de Banka (in 1957 herdoopt in Bengkalis) erop.
Aan de overkant van de IJhaven het Lloydhotel, toen Huis van Bewaring.

Banka kont 1954.jpg
Banka kont 1954.jpg (147.82 KiB) 2470 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

bengkalis.jpg
bengkalis.jpg (129.13 KiB) 2420 keer bekeken
ms. Bengkalis, binnenvarend in de haven van Malta.
gr. Bas
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo.

Kwam deze tegen op pinterest de Batjan,
verschillende reizen op gemaakt.

Groet Bob.V.
Bijlagen
batjan-1956-c2a9-ted-larkin-royal-docks-london-in-october-1975.jpg
batjan-1956-c2a9-ted-larkin-royal-docks-london-in-october-1975.jpg (133.14 KiB) 2328 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
Gerard45
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 13:45

Re: SMN

Bericht door Gerard45 »

Patru schreef: 21 okt 2019 21:23
jdbvos schreef: 21 okt 2019 18:37 Wat een poorten in de romp van de Borneo...
Ze is dus gebouwd als vrachtschip met Hadji-accommodatie, blijkbaar..
Dat is ook zo Jan.
Als enige van de Eiland-klasse was de Borneo ingericht voor pelgrimvervoer (net als de T-klassers).
In de zomer van 1962 zijn er ook jeugdreizen mee gemaakt naar Noorwegen.
Lees het mooie verhaal van Klaas Hoekstra op pagina 322 (d.d. 3 januari 2013 14.30 uur) ongeveer halverwege de bladzijde.
Deze folder heb ik al eens eerder geplaatst op pagina 373.
viewtopic.php?f=1&t=2366&start=5136


Borneo Jeugdreizen 1962-1.JPG
Borneo Jeugdreizen 1962-2.jpg
Groet, Paul G.
Ik heb die jeugdreis in 1962 naar Noorwegen en Zweden als passagier meegemaakt. Had meteen de smaak te pakken. Een jaar later monsterde ik aan op de Nieuw Amsterdam van de HAL.
In de jaren '60 gevaren bij de Holland-Amerika-Lijn en Koninklijke Marine.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Werden die reizen van de "Borneo" naar de Noorse fjorden niet de Tarakan-reizen genoemd ?.
Immers, de "Tarakan" deed dit voor de oorlog ook.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

kallie schreef: 13 mar 2010 16:54 Met de TARAKAN naar Noorwegen. Tijdens de dertiger jaren liep het vrachtverkeer in de lijndienst naar Ned. Oost Indië wegens de economische recessie sterk terug. Op zoek naar mogelijkheden om de schepen in te zetten kwam men bij de NEDERLAND op het idee om "kampeerreizen voor jongeren" aan te bieden. De TARAKAN was een voor dat doel uitermate geschikt schip omdat het ook was ingericht voor het vervoer van pelgrims tussen Indië en Djeddah. Om die reden hebben deze schepen ook patrijspoorten in de ruimen en wasgelegenheid en toiletten aan dek. Ongeveer tienduizend jongens hebben deelgenomen aan deze zeer populaire jeugdreizen. In 1935, 1936 en 1939 maakte de TARAKAN zes reizen in de maanden Juli en Augustus.
Kallie plaatste er op pagina 182 deze wervingsfolder bij.
De wervingsfolder van de Borneo-reizen die ik eerder op pagina 596 plaatste leek er wel wat op.

Tarakan-1.jpg
Tarakan-1.jpg (143.07 KiB) 2015 keer bekeken
Borneo Jeugdreizen 1962-2.jpg
Borneo Jeugdreizen 1962-2.jpg (282.73 KiB) 2015 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Reis ms Karimun (SMN) naar Nieuw Guinea.

Soms ontstaat het besef dat je vroeger met een mogelijke oorlogsdreiging te maken hebt gehad. Kort geleden kregen de kombuizers Pedro Hermanns en Chris Vrolijk dat inzicht na het lezen van wat krantenknipsels (uit februari 1999) via Tieme Bastiaans, leerling-stuurman op de Karimun. We hebben het over een situatie van 58 jaar geleden (half juni 1962) en de oorlogsdreiging tussen Nederland en Indonesië over de overdracht van Nieuw-Guinea.
De reis van de Karimun begon op 25 maart 1962. Pedro was net aan 17 jaar. Hij maakte zijn 2e reis als lichtmatroos op de Karimun. Als beginnend Kombuizer heeft hij daar in mei 2011 op de pagina’s 382 en 383 van dit SMN-topic al mooie bijdragen en een pracht aan foto’s over gepost. Chris was op die reis een net 20-jarige matroos. Tieme was toen 21 jaar.
Hier wat uitsneden van hun berichten.
Verhaal Karimun reis 2 Pedro.jpg
Verhaal Karimun reis 2 Pedro.jpg (104.77 KiB) 2229 keer bekeken
ChrVrolijk.jpg
ChrVrolijk.jpg (32.64 KiB) 2229 keer bekeken
Tieme.jpg
Tieme.jpg (41.96 KiB) 2229 keer bekeken


De aanleiding van het terugroepen van de Karimun.
De onderhandelingen in maart 1962 over de overdracht van Nieuw-Guinea werden op 25 maart gefrustreerd door een incident op het eiland Gag. Daarop reageerde de Nederlandse regering. Eén van de maatregelen was het zenden van versterkingen.
De Karimun werd daartoe op 28 maart vanuit Le Havre weer naar Amsterdam gedirigeerd om van lading te wisselen aan de Javakade. Daar kwamen militaire vliegtuigen en -voertuigen aan boord. Dat gebeurde in het weekend en daarna werd het schip in Buitenhuizen nog vol gestouwd met munitie. Het vertrek werd nu 4 april 1962. Er waren 4 bemanningsleden die zich niet met het vervoer konden verenigen en die weigerden mee te gaan. Volgens Tieme was dat MK-personeel.

Zie onder voor de reacties van de Nederlandse regering op het incident bij Gag.
Tevens een -door mij- opgediept knipsel uit De Waarheid van 10 april 1962 over de weigeraars.
Aanleiding-2.jpg
Aanleiding-2.jpg (96.98 KiB) 2229 keer bekeken
Aanleiding en Communique maandag 26 maart 1962-2.jpg
Aanleiding en Communique maandag 26 maart 1962-2.jpg (112.44 KiB) 2229 keer bekeken
Waarheid 10-4-1962.jpg
Waarheid 10-4-1962.jpg (92.49 KiB) 2200 keer bekeken
Vanwege de lading en de dreigingen kreeg de Karimun vanaf 17 mei 1962 gedurende het verblijf op de kust bij Nieuw-Guinea escorte van een jager.
Chris heeft in Biak ook een buurjongen gesproken; die voer op de Kortenaer.
Deze foto is gemaakt door Pedro.
Karimun escorte.jpg
Karimun escorte.jpg (75.37 KiB) 1688 keer bekeken
De dreigingen bestonden uit de voortdurende provocaties van de Indonesiërs, waarbij ze de steun hadden van een aantal Russische onderzeeërs.
Toen de Karimun rond met de Pinksterdagen (10/11 juni 1962) in Manokwari lag werd er ook een onderzeeër gesignaleerd, maar die werd verjaagd. Maar toch een heftig moment.
Deze onderzeeërs waren gestationeerd in Bitoeng op Sulawesi (Celebes). In het door Tieme Bastiaans aangereikt knipsel uit De Volkskrant van 10 februari 1999 staat een groot verhaal, gedaan door de Russische onderzeebootofficier Genadi Mekov. Hier een foto van zijn hand.
Bitoeng augustus 1962-2.jpg
Bitoeng augustus 1962-2.jpg (116.21 KiB) 2229 keer bekeken
Het was een geluk dat de Karimun op 20 juni 1962 ongeschonden naar de Filippijnen kon vertrekken.
Groet, Paul G. Zie vervolg.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vervolg Karimun.

Een ander schip van de SMN, de Rotti, maakte later dezelfde reis. Het schip vertrok 18 mei 1962 uit Amsterdam en kwam begin augustus in Nieuw-Guinea aan. Wat precies de lading was weet ik niet, maar het was waarschijnlijk geen oorlogsmaterieel, gezien deze advertentie uit de Nieuw-Guinea koerier van 2 augustus 1962.

Nieuw-Guinea koerier 2-8-1962.jpg
Nieuw-Guinea koerier 2-8-1962.jpg (54.85 KiB) 2227 keer bekeken
Achteraf vermoed ik dat het spannend werd voor de Rotti toen het schip half augustus in de buurt van Manokwari en Sorong lag. De Indonesische troepenmacht, gesteund door de Russische onderzeeërs stond toen op het punt om aan te vallen. De boten hadden hun posities al ingenomen en hadden het bevel om alle schepen, marine en koopvaardij, op donderdag 16 augustus om 05.00 uur naar de bodem te jagen. Slechts een paar uur daarvoor ging Nederland over tot ondertekening van de overdracht.
De Rotti kon op 18 augustus, gelukkig ook zonder kleerscheuren, vertrekken naar Manilla.

Het schip van de Lloyd dat Tieme memoreerde en moeilijkheden had met het lossen van het oorlogsmateriaal was waarschijnlijk de Schielloyd.
Zie deze knipsels.

Telegraaf 23 en 24-08-1962.jpg
Telegraaf 23 en 24-08-1962.jpg (147.57 KiB) 2227 keer bekeken
Verhaal geplaatst in overleg met de in de aanvang genoemde personen.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Was ook ons escorte vaartuig tijdens troepentransport 1962 met de Zuiderkruis. Samen met de Evertsen.
Groeten Co
Bijlagen
Zuiderkruis0005.jpg
Zuiderkruis0005.jpg (115.57 KiB) 1878 keer bekeken


Plaats reactie