SMN
Re: SMN
Ik weet niet beter dan dat M.A.N. bij grote scheepsdiesels alleen maar 2 takt karren bouwde.
Voor lagere vermogens en hogere toeren, zoals bij zeeslepers en onderzeeërs werden weer wel 4 takt motoren gebouwd.
Denk maart eens aan de Laatste "Zwarte Zee / "Witte Zee". Dit soort motoren en kleiner werden ook door J.& K. Smit in licentie gebouwd.
Na de W.O.II waren die onderzeeboot motoren zeer gewild in de Rijnvaart. Het waren zeer betrouwbare motoren en hadden een lage bouw.
m.v.g., Roy
Voor lagere vermogens en hogere toeren, zoals bij zeeslepers en onderzeeërs werden weer wel 4 takt motoren gebouwd.
Denk maart eens aan de Laatste "Zwarte Zee / "Witte Zee". Dit soort motoren en kleiner werden ook door J.& K. Smit in licentie gebouwd.
Na de W.O.II waren die onderzeeboot motoren zeer gewild in de Rijnvaart. Het waren zeer betrouwbare motoren en hadden een lage bouw.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
ik moest even zoeken in mijn oude motorenboek en op marhisdata. Het schijnt een enkelwerkende MAN te zijn.
Grt.KlaasRe: SMN
Je hebt helemaal gelijk Klaas, het was een enkelwerkende M.A.N. motor.
Het vermogen bedroeg 7.040 apk., 8 cil., 2 takt, e.w., boring x slag; 920 x 1.390 mm. Zo heb ik de m.k. van de "Tarakan" in m'n lijsten staan.
Het vreemde is wel dat van de T-serie, die uit 7 schepen bestond, alleen de "Tarakan" een M.A.N. motor had. De andere 6 schepen hadden een Sulzer.
Het zal er aan gelegen hebben dat de "Tarakan" als enige bij de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V. gebouwd is en deze werf de M.A.N. motoren in licentie bouwde.
Na de "Tarakan" zijn slechts 3 schepen bij de S.M.N. ook met een M.A.N. uitgerust. De Sulzer motor heeft daar en tegen door de jaren heen een grote rol bij de S.M.N. gespeeld. Veelal in licentie gebouwd, maar ook origineel Zwitsers.
m.v.g., Roy
Het vermogen bedroeg 7.040 apk., 8 cil., 2 takt, e.w., boring x slag; 920 x 1.390 mm. Zo heb ik de m.k. van de "Tarakan" in m'n lijsten staan.
Het vreemde is wel dat van de T-serie, die uit 7 schepen bestond, alleen de "Tarakan" een M.A.N. motor had. De andere 6 schepen hadden een Sulzer.
Het zal er aan gelegen hebben dat de "Tarakan" als enige bij de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V. gebouwd is en deze werf de M.A.N. motoren in licentie bouwde.
Na de "Tarakan" zijn slechts 3 schepen bij de S.M.N. ook met een M.A.N. uitgerust. De Sulzer motor heeft daar en tegen door de jaren heen een grote rol bij de S.M.N. gespeeld. Veelal in licentie gebouwd, maar ook origineel Zwitsers.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
Roy, bedankt voor de aanvulling. Deze gegevens had ik niet paraat. Ik heb ook nooit gevaren met deze M.A.N. Wel met een ander type, met drukvulling.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: SMN
Op de tekening die Klaas plaatste is dat oneindig lange hemd mooi te zien, rampen dingen.
Canadees Harry heeft daar op de reuzen van Heusden nog mee lopen stoeien, ook die uitlaatschuiven zorgden voor werk.
Op de tekening staat een drukverstuiver, dat is dus al een latere uitvoering, de Tarakan, die verkocht werd toen ik bij de SMN ging werken, had luchtverstuiving.
Daarbij zorgt hete lucht onder hoge druk voor het fijne verdelen van de ingespoten brandstof.
Canadees Harry heeft daar op de reuzen van Heusden nog mee lopen stoeien, ook die uitlaatschuiven zorgden voor werk.
Op de tekening staat een drukverstuiver, dat is dus al een latere uitvoering, de Tarakan, die verkocht werd toen ik bij de SMN ging werken, had luchtverstuiving.
Daarbij zorgt hete lucht onder hoge druk voor het fijne verdelen van de ingespoten brandstof.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
Hier een beter beeld, deze is van een Sulzer.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo.
Kwam dit mooie plaatje tegen bij pintrest.
Groet Bob.V.
Kwam dit mooie plaatje tegen bij pintrest.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- BANGGAI.jpg (167.96 KiB) 3676 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.