SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik heb een foto van de Seine Lloyd van 1964, die het ronde blauwe NLL logo al had. Ook de foto's van de Leuve Lloyd eind 1966 laten dit logo zien. Volgens mij zijn de zogenaamde Nedlloyd Lijnen in 1963 gereorganiseerd. De wieber met NLL zal van voor die tijd zijn.
De oorspronkelijke Nedlloyd Line werd in 1948 opgericht. Een maandelijkse diens van de Golf van Mexico, Oost kust VS, Suezkanal, PG, Colombo, Madras, Calcutta.
Grt. Klaas.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Het blauwe wybertje met NLL in witte letters er in, op een zwarte schoorsteen, is inderdaad voor 1963 al gebruikt.
Kijk maar eens naar de oude schepen van de S.M.N. die al voor 1963 verkocht zijn.
De blauwe cirkel is wel in 1963 ingevoerd. Vanaf welke datum weet ik niet, ook niet vanaf wanneer het wybertje ingevoerd werd.
Kijk, zo'n jonge maritieme geschiedenis die ons nu al bezig houdt................ :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

De wiebertjes, dateren al van voor de oorlog. Je zag ze bij de JNL, JPL en JPBL. De NLL is zoals eerder vermeld van vlak na de oorlog als eenrichting lijn. Later zijn andere buitenlijnen ( maar ook de Europa lijnen) aan de NLL toegevoegd. (Bron 0a. "De eeuw van de Nederland", " 120 jaar zeevaart (KRL)" en internet).
Grt.
Klaas.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja dat klopt. De zwarte schoorsteen met NLL-wieber was al langer in gebruik. Als je de foto's gaat bekijken is het een wirwar van mogelijkheden met die wiebers. Er komt van alles voor. Dus lastig te zeggen van wanneer nou die kleurenfoto van de Batjan is. De masten zijn ook nog bruin.

Vlaggen-Wiebers.jpg
Vlaggen-Wiebers.jpg (78.3 KiB) 1084 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
carpenter
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:55
Locatie: Vlaardingen

Re: SMN

Bericht door carpenter »

Super Paul. Heel veel dank voor deze informatie. Zal het aan het MOK dossier van Zwaantje toevoegen.

groet, Hans
Wie vaart wordt nat
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Fraaie opname van het emplacement op 7 april 1947.
Aan de Sumatrakade aan de kop de JvO, daarachter de Poelau Laut (het enige schip-van de 4-van die klasse die WO II overleefde) en dan de Nieuw Holland van de KPM in charter voor de Nederlandse regering.
Aan de Javakade de Oranje, de Roepat (die voor de 1e keer in Amsterdam was) en de Boissevain, ook van de KPM en in charter voor de regering.
De kaden tonen nog steeds de schade van de oorlog door het vrijwel ontbreken van kranen.

SMN emplacement 7 april 1947.jpg
SMN emplacement 7 april 1947.jpg (195.29 KiB) 861 keer bekeken
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Patru, hoi; kan de Batjan in de haven van Aden, achter anker liggen;
met filmen en foto's waren de beelden, daar altijd wat flets, vanwege het
overvloed aan zonlicht.
Vrgr.Geep.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ha Geep, Fred,
Goed weer eens van je te horen.
Of die foto van de Batjan ook in Aden genomen kan zijn kan ik niet zeggen.
Met verder zoeken ben ik gestopt. Die kleurenfoto van de Batjan met zwarte schoorsteen en wieber vertrouw ik niet. Lijkt me zo'n ingekleurd exemplaar met de NSU-vlag op de nieuwe manier in de mast. Dit kwam meen ik pas in 1977 in de mode. Daarvoor hing hij omgekeerd, zoals hier. :?

Vlag NSU 1970.jpg
Vlag NSU 1970.jpg (50.13 KiB) 1885 keer bekeken

Als jij foto's hebt van die lichters in Aden dan houd ik me aanbevolen. Jij hebt denk ik nog veel bruikbaar materiaal. :)
Neem anders even contact met me op via mail of telefoon, je hebt mijn gegevens.
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Deze is misschien iets beter, de tweede foto is met het wiebertje. Ik kan niet zien wat er in staat, maar ik gok op JPL.
Grt.
Klaas
Batjan-(1959)_o.jpg
Batjan-(1959)_o.jpg (111.49 KiB) 1861 keer bekeken
BATJAN--(SMN)-(NLL)-1959-1707.jpg
BATJAN--(SMN)-(NLL)-1959-1707.jpg (121.57 KiB) 1861 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Even een vraag weet iemand wanneer de messroom van achteruit naar de midscheeps is verplaatst
op de Batjan.
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie