SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Kombuizers,
Het S.S. Johan de Witt kreeg vanaf de nieuwbouw een spiegel op de achtersteven. Zie bijgaande foto's. Het hoe en waarom daarvan, het verhaal daarachter, heb ik na veel zoeken nog niet kunnen vinden. Op een gegeven moment is die spiegel er af gehaald, ik vermoed na de oplegging in 1932 of de verbouwing daarna.
Johan de Witt 27-7-1920.jpg
Johan de Witt 27-7-1920.jpg (61.95 KiB) 1660 keer bekeken
Johan de Witt ADM.jpg
Johan de Witt ADM.jpg (95.41 KiB) 1660 keer bekeken
Ik ben benieuwd naar de afbeeldingen op die spiegel. Heeft iemand er meer informatie over?
Groet, Paul G.

belgonaut

Re: SMN

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Op het internet staat een filmpje van het 25 jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina.
Er is een vaartocht langs de 'Johan de Wit" met op de spiegel de jaartallen 1898 tot 1923
Ik denk dat het daarmee te maken heeft.
De inhuldiging van Wilhelmina was op 6 Sept. 1898.

http://www.filminnederland.nl/film/25-j ... wilhelmina

Grts, Belgonaut.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Maar weer eens een wilde gok geprobeerd.

Als de "Johan de Witt" die spiegel er vanaf de nieuwbouw, ( 1920 ), op had zitten lijkt het me niet waarschijnlijk dat het wat met Koningin Wilhelmina te maken heeft.
Zou het een beeltenis op een schild van Johan de Witt kunnen zijn , die door twee leeuwen vast gehouden wordt ?.
Eigenlijk wel een beetje vreemde naam voor een schip van de Nederland. Per slot van rekening was de S.M.N. nogal koningshuis gezindt, terwijl de gebroeders de Witt dit nu weer niet direct waren............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Roy,
Er is al eerder iets gezegd over de mogelijke inconsequentie van de naam De Witt. Ik weet niet meer of jij dat was.
Ik heb toen het SMN-jubileumboekje erbij gehaald en wat namen op een rijtje gezet. Ik stelde toen, als ik het me goed herinner, dat naar mijn mening de naam De Witt eerder moet worden gezien als een naam uit de geschiedenis tussen andere namen uit de vaderlandse geschiedenis, en zeker geen vraagtekens hoeft op te roepen. Wanneer ik dat commentaartje heb geschreven weet ik niet meer.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Hallo René,

Tja, ik weet ook niet waar dat staat hoor. Dat de gebroeders de Witt een belangrijke rol in de vaderlandse geschiedenis gespeeld hebben is wel zeker.
Ook de wijze zoals ze in de val gelokt zijn en vervolgens door het opgehitste volk op een afschuwelijke manier vermoord zijn mag gerust als een zwarte bladzijde in onze geschiedenis beschouwd worden.
Mijn statement m.b.t. de naamgeving van het schip "Johan de Witt" doet hier niets aan of of juist af.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Toch nog gevonden Roy,
Onderstaand verhaaltje schreef ik op 16.1.2010. Het geeft denk ik nog steeds aan hoe ik over de naamgeving denk, correct of niet.

Op 12.01 vraagt Bob zich af of, en zo ja welke, politieke motieven een rol hebben gespeeld bij de naamgeving van de schepen van de SMN. Ik ga geen citaatjes aanklikken, het staat op deze pagina. (of, als blz. 91 inmiddels aan de beurt is, op pag. 90). Medeoprichter SMN: Prins Hendrik “De Zeevaarder”, overigens niet te verwarren met die Portugese prins die “een paar dagen eerder” schepen financierde die zorgden voor een stevig Portugees koloniaal stempel over de hele wereld. Mooi verwoord door Slauerhoff overigens in Het leven op aarde en Het verboden rijk. Maar dit terzijde.

De SMN zou dus een Oranjegezinde toko moeten zijn, maar er zijn wat tegenstrijdigheden.
Er volgt wat wisseling van meningen tussen Bob en lp, toegespitst op het al dan niet oranjegezind zijn van Johan van Oldenbarnevelt. Vast staat in ieder geval dat hij Willem de Zwijger opvolgde als superbobo van de Nederlanden maar dat Maurits (zoon van Willem!) het daar niet mee eens was en een coup pleegde. Het resultaat kennen we allemaal. Hollandse bananenrepubliekactie. Toch?
Ook komt Johan de Witt, ook raadpensionaris, ter sprake. Die werd “wat later” door het Haagse gepeupel uit elkaar getrokken in 1672. Het rampjaar dus (redeloos, radeloos, reddeloos), en onder wat andere omstandigheden….
En dan komt Joks, onder verwijzing naar de naam van een marineschip (Johan de Witt), en spreekt zijn twijfel uit over politieke motieven bij naamgeving van schepen.

Ik denk dat kan worden aangesloten bij Joks (Ik heb het jubileumboekje van De Boer ernaast).
Een deel van de schepen van de SMN is naar mijn mening gewoon vernoemd naar mensen die iets hebben betekend voor de vaderlandse geschiedenis, in welke hoedanigheid dan ook.
Ik noem wat voorbeelden:
Prins Hendrik (toelichting niet nodig denk ik) en een aantal andere Oranjenamen, onder wie Alexander; zie Wikipedia voor meer gegevens. Als je “onbevlekt” naar buiten wilt treden, laat je sommige namen buiten beschouwing, denk ik. Vooral als andere namen als de prinsessen Sophie en Amalia (1e vrouw van Hendrik) ook worden vernoemd. Keus genoeg.
Dat de “bekende” scheepsnamen niet per se moeten worden opgehangen aan de royalty, blijkt uit de namen die begin 20e eeuw werden gebruikt: Rembrandt, Vondel, Hugo de Groot (Grotius), dan ineens een fors aantal eilanden en oranje gerelateerde namen en ineens wipt daar de Jan Pieterszoon Coen tussen, na weer wat eilanden gevolgd door de Johan de Witt. En het was niet eens een “kroonjaar”. Zes jaar later – eerst volgt weer een aantal eilandvernoemingen – komt dan ineens de Pieter Corneliszoon Hooft in de vaart, gevolgd door de Chistiaan Huygens. Politieke figuren, nou nee. In 1930 komen de Johan van Oldenbarnevelt en de Marnix van Sint Aldegonde in de vaart.
Wél politiek dus. Johan behoeft geen toelichting, maar Marnix was nou niet direct zo’n bobo. Hij liet Antwerpen (hij was daar burgemeester) volgens sommigen wat te makkelijk in handen van de Spanjaarden vallen, hij schreef ons volkslied, en dat was het wel zo’n beetje.
En jawel, daarna brengt de SMN, naast de Oranje 1 en 2, weer een fors aantal eilanden aan als scheepsnamen, op enig moment komen ook de “kustschepen” in beeld.
Verder naar het heden ga ik niet.

Samengevat: ik denk dat er, bij naamgeving van schepen, nu niet direct is uitgegaan van de mate waarin de vernoemden oranjegezind waren. Sterker: ik denk dat de reders in eerste aanleg dachten aan hun investeringen, en dat de naam van een schip van minder belang was. Iets van alle tijden. Toch? Minder cynisch: ik denk dat men heeft gekozen voor namen die – op welke grond dan ook – aanspraken, daarmee voorbijgaand aan eventuele politieke gedachten erachter.

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Jolly Sailor

Re: SMN

Bericht door Jolly Sailor »

Johan de Witt.jpg
Johan de Witt.jpg (267.17 KiB) 2239 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: SMN

Bericht door Bob R.I.P. »

Zo zie je dat je beter geen persoonsnamen aan schepen (en straten) kan geven. Vroeg of laat zit er een smet op. Maar een naam als Mississippi moet je ook niet doen. Nu kan het wel maar in de tijd van de telegrafie een ramp.
Mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Zo zie je dat je beter geen persoonsnamen aan schepen (en straten) kan geven
:wink: Duit:
"What's in a name"
Heel wat marineschepen droegen of dragen de naam van een "zeerover" ook wel genaamd zeeheld.
quo vadis
Jolly Sailor

Re: SMN

Bericht door Jolly Sailor »

Nou ze waren wel bang dat het embleem gestolen zou worden er zit een heel tralie werk omheen of waren ze bang dat Neptunes het zou stelen. :lol:


Plaats reactie