SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArnoldW
Berichten: 339
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: SMN

Bericht door ArnoldW » 22 mei 2019 23:19

Een plaatje van de Johan de Witt
johan de witt.jpg
johan de witt.jpg (110.32 KiB) 1104 keer bekeken
Groet Arnold.


kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo » 24 mei 2019 22:20

OSIM00008005823.jpg
OSIM00008005823.jpg (150.52 KiB) 974 keer bekeken
De Oranje nieuw van de werf op het IJ in 1938. stadsarchief
gr.Bas

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo » 25 mei 2019 17:44

OSIM00008005818.jpg
OSIM00008005818.jpg (120 KiB) 856 keer bekeken
De Maria Hendrika met Prins der Nederlanden op sleeptouw in 1937. foto stadsarchief
gr. Bas

roy
Berichten: 11284
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 25 mei 2019 19:45

Interessante foto van de "Prins der Nederlanden" Bas !.
Duidelijk wordt ze hier versleept als dood schip. Zie hiervoor de kap op de schoorsteen. Jammer dat het Stadsarchief zo slordig met hun gegevens en data omgaan. Het schip is n.l. al op 25 juni 1935 aan de Lloyd Triestino te Genua verkocht en hernoemd "Aquileja". Kortom 1937 klopt niet.
Ook de naam van de Goedkoop sleepboot is onjuist. Ergo, deze naam komt in de Goedkoop vloot helemaal niet voor !.
Het moet de "Maria Henriëtte Goedkoop" zijn die van 1929 tot 11 juli 1996 bij Goedkoop in de vaart geweest is. Toen werd ze verkocht voor de sloop naar Frans Rijsdijk in H.I.Ambacht. Het was voor haar tijd wel een "zware" boot t.w. 850 ipk.
Is dat ook weer effies recht gezet. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo » 25 mei 2019 20:23

Hallo, Roy, ik ben er vanuit gegaan dat het stadsarchief de juiste gegevens had. Maar ik zal toch mijn eigen gegevens er voortaan bij moeten halen, al kan daar ook nog wel een fout in zitten. De Maria Henriette Goedkoop is wel de sterkste stoomsleepboot in de vloot geweest volgens Arie v.d. Veer.
gr.Bas

roy
Berichten: 11284
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 25 mei 2019 20:43

Allemaal geen punt Bas.
Ik probeer met m'n vlootlijsten zo nauwkeurig mogelijk te zijn, maar als ik na enige tijd zo'n lijst weer eens doorloop, blijk ik toch ook stomme fouten gemaakt te hebben !. Tja, het houdt je, ( te veel ), van de straat. :roll: :idea: :wink:
M.a.w., alles is voor verbetering vatbaar !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo » 25 mei 2019 21:55

OSIM00004005291.jpg
OSIM00004005291.jpg (123.02 KiB) 783 keer bekeken
De Mapia op het IJ in de jaren 50. Rechts op de foto de oude stoom Havendienst en Spanje boot.
stadsarchief.
gr.Bas

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo » 25 mei 2019 22:18

010009014899.jpg
010009014899.jpg (145.43 KiB) 777 keer bekeken
Voor de kenners, welk vertrekkend SMN schip op weg naar Ijmuiden. stadsarchief
gr.Bas

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 25 mei 2019 23:11

Eerste reaktie was "Karakorum", maar dan is ze ineens een voorruim en 2 zware spieren verloren...
Banda, of Banka wellicht ???

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4900
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 26 mei 2019 00:17

Hallo.

Ik vermoed de Banka.

Groet Bob.V.
Bijlagen
Banka1953(2).jpg
Banka1953(2).jpg (64.91 KiB) 744 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Chr.Vr.
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. » 26 mei 2019 10:05

Goedemorgen Bob ,
Het is de "BANKA" [BENGKALIS] idem aan de "BAWEAN"
grtn Chris V

Klaas Buytenwegh
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh » 26 mei 2019 10:30

Ik heb net even naar mijn foto's gekeken. De Bawean, had tussen ruim 2 en 3 paalmasten. Maar het kan zijn, dat dit later aangepast is. Ik ken deze schepen verder niet.

Grt.

Klaas.

Patru
Berichten: 2381
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 26 mei 2019 10:46

In november 2017 zijn we aan de hand van die zelfde foto op pagina 437 al tot de conclusie gekomen dat het de Banka is. De foto is gemaakt op 20-8-1956. Het schip is in juni 1957 herdoopt tot Bengkalis, zoals eerder opgemerkt.
Groet, Paul G.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh » 26 mei 2019 10:51

Paul bedankt.
Grt.
Klaas

roy
Berichten: 11284
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 26 mei 2019 11:06

Misschien nog een klein ezelsbruggetje; De "Banka" had, ( bij mij weten ), als enige 4 ramen in het gesloten gedeelte van het promenadedek zitten. Voor de goede orde; in de zij en aan beide kanten, want daar kan n.l. ook nog wel eens verschil in zitten. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

DickG
Berichten: 108
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: SMN

Bericht door DickG » 26 mei 2019 11:55

BAWEAN had andere mastopstelling dan BANKA/BENGKALIS: in plaats van een tweede grote mast had de BAWEAN paalmasten. Verschil tussen beide is dan ook duidelijk te zien.

Dick Gorter



Plaats reactie