Pagina 484 van 491

Re: SMN

Geplaatst: 03 jul 2019 16:37
door Patru
Op die foto was het ornament nog compleet met windvaan en klok.
Daar hebben we menige keer naar gekeken hoe de wind waaide en laat het was. :-D
Hier het verkorte verhaal hoe ze op haar huidige plaats terecht is gekomen.

Vrouwe Fortuna-2a.jpg
Vrouwe Fortuna-2a.jpg (183.1 KiB) 3253 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 15:55
door b-bootsman
Hallo.

Hier een foto van de Tarakan (1930) en de Poelau Bras.(1929)
Tarakan in 1961 gesloopt te Hong Kong.
Poelau Bras:Op weg van de Wijnkoopsbaai aan de zuidkust van Java naar Colombo,
tot zinken gebracht door vliegtuigen van het Japanse vliegkampschip Hiryu.
144 opvarenden kwamen hier bij om het leven.
Foto komt van het Nationaal archief.

Groet Bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 17:21
door Patru
Mooie plaat Bob. Staat er ook een datum/locatie bij in het Nationaal Archief?
Het lijkt sterk op een afvaart of thuiskomst van de Tarakan van een jeugdreis in de '30-jaren.
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 18:12
door b-bootsman
Hallo Paul.

Datum onbekend ik denk zelf dat de Tarakan binnenkomt.

Groet Bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 18:58
door Bertus.
exms Oranje.PNG
exms Oranje.PNG (344.75 KiB) 3076 keer bekeken
ex ms Oranje 1.PNG
ex ms Oranje 1.PNG (21.81 KiB) 3076 keer bekeken
Gr. Bertus.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 19:55
door Patru
Maar haar naam liet ze niet zomaar weg poetsen. :-D
Plaatje uit de Friese Koerier van zaterdag 5 september 1964.

Oranje zaterdag 5 september 1964.jpg
Oranje zaterdag 5 september 1964.jpg (99.3 KiB) 3061 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jul 2019 20:19
door Patru
b-bootsman schreef:
04 jul 2019 18:12
Datum onbekend ik denk zelf dat de Tarakan binnenkomt.
Hallo Bob,
Hier dezelfde plaat uit de Telegraaf van maandag 13 juli 1936.
Dus de foto is gemaakt op zaterdag 11 juli 1936 tussen de pieren.
Volgens het bijschrift is de Tarakan op uitreis.

Telegraaf 13 juli 1936 Tarakan.jpg
Telegraaf 13 juli 1936 Tarakan.jpg (48.12 KiB) 3049 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 05 jul 2019 12:27
door b-bootsman
Hallo Paul.

Waar een beetje zoeken al toe kan leiden :wink:
Heb nog even in het boek de eeuw van de Nederland gesnuffeld en daar staat dezelfde
foto in met dezelfde tekst foto komt uit de collectie van D.Pilkes

Groet Bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 05 jul 2019 17:39
door Patru
b-bootsman schreef:
05 jul 2019 12:27
foto komt uit de collectie van D.Pilkes
Bob,
Dan zit het plaatje nu ook in onze collectie. :-D
Jammer dat ook in de kranten de fotograaf niet wordt genoemd.
Die zat ongetwijfeld op dat bootje rechtsonder, waarvan nog net de hekvlag zichtbaar is.

Hier nog een foto van de jeugd in de machinekamer op het koppenbordes bij die mooie MAN-motor van Fijenoord.
Fotograaf Wiel van de Randen.

MAN-koppenbordes Tarakan.jpg
MAN-koppenbordes Tarakan.jpg (164.62 KiB) 2874 keer bekeken

Re: SMN

Geplaatst: 05 jul 2019 18:07
door b-bootsman
Hallo Paul.

Er staat er eentje tussen die meer belangstelling voor de fotograaf heeft :lol:

Groet bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 05 jul 2019 18:52
door Chr.Vr.
Hallo Bob ,
Het is maar goed dat het een fotograaf is in de M.K.van de TARAKAN en niet wat Johnny bedoelde in de Ambuggiebar, anders stond de "uitlegger"
echt voor, Jan met de bewuste achter naam ,
grtn.
Chris .V

Re: SMN

Geplaatst: 05 jul 2019 19:27
door b-bootsman
:lol: :-D 8) :mrgreen:

Re: SMN

Geplaatst: 06 jul 2019 10:26
door Jacob Bothof
Degene die meer aandacht had voor de fotograaf zal later wel stuurman geworden zijn op een
bontjassenbootje zoals ik de kreet eerder heb gelezen :lol: :lol: :lol:

Re: SMN

Geplaatst: 08 jul 2019 19:28
door Lupo
Hier nog een foto van de jeugd in de machinekamer op het koppenbordes bij die mooie MAN-motor van Fijenoord.
Fotograaf Wiel van de Randen
MAN-koppenbordes Tarakan.jpg
Wie weet welk type machine dit is, gezocht op internet, maar kan daar niets over vinden. Ik zie namelijk geen tuimelaars bovenop, zou het een tweetakt diesel kunnen zijn?

Re: SMN

Geplaatst: 08 jul 2019 20:03
door v+d
Een tweetakt diesel, dat is het zonder twijfel en nog zo een met een lang hemd aan de zuiger omdat het dwarsspoeling is.
Dat is een cilinder waarin de spoel- en de uitlaatpoorten zo ongeveer tegen elkaar opgesteld zijn en zich onderin de cilinder bevinden.
Dat lange hemd moet er dus voor zorgen dat de poorten gesloten blijven als de zuiger aan de compressieslag begint.
Een slecht en onzuinig ontwerp dat al snel ingehaald werd door langsspoeling, daar zitten de spoelpoorten onderin de cilinder en heeft de kop een 1 of max 4 uitlaatkleppen bijvoorbeeld B en W 1 klep en Sw 4 kleppen.
Waarschijnlijk heeft dit ding ook nog luchtverstuiving.

Re: SMN

Geplaatst: 08 jul 2019 20:05
door Klaas Buytenwegh
Bij de foto staat MAN, dus ik neem aan dat dit klopt. Er waren ook tweetakt motoren met (uitlaat)kleppen. Denk hierbij aan de bekende Stork-Hotlo en Stork- SW motoren en niet te vergeten de Burmeister & Wain motoren. De inlaatlucht kwam binnen via de spoelpoorten en verliet de motor via een of meerdere uitlaatkleppen (langsspoeling). MAN, Sulzer, Fiat en andere maakten tweetakt motoren zonder uitlaatkleppen. In- en uitlaatlucht ging via poorten in de cilindervoering ( ronspoeling, dwarsspoeling). Daarvoor waren er nog de dubbelwerkende tweetakt motoren van MAN, Stork en B&W. Het zou dus kunnen, dat dit een dubbelwerkende MAN is. Ik moet dat opzoeken.
Grt.
Klaas.