Pagina 780 van 907

Re: SMN

Geplaatst: 24 jul 2019 14:58
door Henk van der Moolen
Heel interessant Koos dat artikel over de Ivoorkust.
Ik zie dat het over 10 cylinders gaat i.p.v 12 cylinders, maar het is ook 56 jaar geleden voor mij.
Bedankt voor het plaatsen.

vr gr Henk

Re: SMN

Geplaatst: 24 jul 2019 15:38
door v+d
Wat jammer dat schip en werf niet het bijzondere zoutwaterkoelsysteem even aanstipt.
Ook hier dus bij twee zelfde schepen wel verschillende tandwielkasten en koppelingen, ik heb dat nooit erg begrepen i.v.m. reservedelen.
In het tweede deel staat de onfortuinlijke Pendrecht, die zelfs bij nieuwbouw nog een Doxford motor kreeg terwijl er toch al lang betere motoren te koop waren.
Achteraf zou je dan graag de motivatie voor zo'n keuze willen weten maar die lees je nooit ergens :wink:

Re: SMN

Geplaatst: 24 jul 2019 17:15
door Klaas Buytenwegh
Interessante vraag, waarom gekozen voor een bepaald motormerk? WF was volgens mij in Nederland " hofleverancier" van Doxford en Van Ommeren had meerdere schepen met deze motor. Van Ommeren had ook grote belangen in Engeland. Kostprijs, levertijd, ervaring met een bepaald merk en directe- of indirecte belangen bij een fabrikant kunnen een rol spelen. Ik heb er geen antwoord op. Bij Vinke kreeg ik ook een reis aangeboden op een schip met zo'n motor. Ik had er al een kustreis opgemaakt en heb bedankt voor eer. Natuurlijk waren ze daar niet blij mee. Ik ben toen naar een andere rederij overgestapt. Ik had mijn handen bij me en er was genoeg werk.
Die Pendrecht was een weinig gelukkig schip, tweemaal gebroken ( eenmaaal na verkoop) en de motorexplosie !.
Grt.
Klaas.

Re: SMN

Geplaatst: 10 aug 2019 17:27
door Menkok
Ik ben Ron Schultze (menkok)
Was bemanningslid matroos o/g die de Tawali weg brachten vol kunstmest naar kommonisties China. In Rotterdam begon de lol . Alle luchtkokers moesten in de bridge p , dik in de verf maar door het verslepen over dek kwam het rode koper te voorschijn Stappen gratis. We hadden flesjes bier en aan dek twee man in de wacht. Maar met Ceylon aan BB WAS HET HELE voordek vanaf de brug gezien GROEN. Plug uit houten dek en bierdop erin. In China lossen en naar Hong Jong. Daar lagen we naast de landings stijg baan van het vliegveld we zouden in een hotel gaan maar alles was vol dus nog een nacht aan boord. Maar helaas waren de bootjes al langs geweest met leuke chinese vrouwtjes. Een wip voor een matras. Dus lagen wij de laatste nacht op het luik. Toen twee dagen met het vliegtuig naar Schiphol. Het was een fijne vakantie reis.

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 11:35
door logger
Vond bij het opruimen een setje kaarten over de brand van de P. C. Hooft in november 1932.
Kon ze niet vinden op het forum dus bij deze.
PCH1-min.jpg
PCH1-min.jpg (187.13 KiB) 5134 keer bekeken
[attachment=6]PCH2-min.jpg
PCH3-min.jpg
PCH3-min.jpg (180.94 KiB) 5134 keer bekeken
PCH4-min.jpg
PCH4-min.jpg (178.26 KiB) 5134 keer bekeken
PCH5-min.jpg
PCH5-min.jpg (453.82 KiB) 5134 keer bekeken
PCH6-min.jpg
PCH6-min.jpg (202.67 KiB) 5134 keer bekeken
PCH7-min.jpg
PCH7-min.jpg (179.17 KiB) 5134 keer bekeken
PCH8-min.jpg
PCH8-min.jpg (421.73 KiB) 5134 keer bekeken

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 11:35
door logger
en de laatste

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 15:20
door Jacob Bothof
Zo'n brandje wat begint in de rooksalon zal hedentendage niet meer kunnenn gebeuren.
Ik heb me laten vertellen dat voor het inchecken je rookwaren, lucifers en aanstekers bij de balie
moet inleveren. :mrgreen: :mrgreen:
Algemeen rookverbod. :evil:
Mijn zwager heeft eenmaal een crousje gemaakt met een Costabootje, hij had een heerlijk flesje
whiskey op het vliegveld in een taxfreechop gekocht voor onderweg, jammer dan, inleveren en weer
ophalen bij het uitchecken. :mrgreen:
No smoking en alleen dure drankjes uit de taxfreestore .
Hoe graag en met plezier ik vroeger heb gevaren, hiermee kan je mij geen plezier meer meedoen,
al kreeg ik de reis voor niets aangeboden. :cry:

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 17:29
door Roy
Tja, ik vraag me af wat wij als ex zeevarenden op zo'n drijvende flatbuilding te zoeken hebben !.
Als die voorwaarden dienen er alleen maar voor om te cruise minimaal eens zo duur te maken. Zo gaat het trouwens ook met je wasgoed. Het zijn allemaal verdienmodellen voor die giga grote cruise maatschappijen die ook nog eens onder de paraplu van de familie Arison uit Seattle vallen.
Neen zoek maar en gewone vrachtvaarder in de shortseea trade. Daar zijn ook bepaalde reisbureaus in gespecialiseerd. Ik meen dat er eentje in Zwolle zit en de andere in IJmuiden.
Kijk, dan vaar je ook, je bent van alle gemakken voorzien en het is veel goedkoper. O ja, je moet wel zelf je kleren wassen. Erg he !. :wink:

m.v.g., Roy

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 17:53
door v+d
Met een Russische gezagvoerder en een hwtk uit Mogadishu en de rest van de crew gesprokkeld op een Kermis in de Oekraïne, eten uit de magnetron en nog wat van die authentieke voorzieningen.
Wel back tot basics en spannend :wink:
Doe mij maar een reisje met de oude Hurtigruten, lekker kojangen en stampen en je kan er meestal de volgende dag af als het niet bevalt :-D

Re: SMN

Geplaatst: 23 aug 2019 18:58
door Bertus.
b