SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 400
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh » 24 jul 2019 17:15

Interessante vraag, waarom gekozen voor een bepaald motormerk? WF was volgens mij in Nederland " hofleverancier" van Doxford en Van Ommeren had meerdere schepen met deze motor. Van Ommeren had ook grote belangen in Engeland. Kostprijs, levertijd, ervaring met een bepaald merk en directe- of indirecte belangen bij een fabrikant kunnen een rol spelen. Ik heb er geen antwoord op. Bij Vinke kreeg ik ook een reis aangeboden op een schip met zo'n motor. Ik had er al een kustreis opgemaakt en heb bedankt voor eer. Natuurlijk waren ze daar niet blij mee. Ik ben toen naar een andere rederij overgestapt. Ik had mijn handen bij me en er was genoeg werk.
Die Pendrecht was een weinig gelukkig schip, tweemaal gebroken ( eenmaaal na verkoop) en de motorexplosie !.
Grt.
Klaas.


Menkok
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2016 17:04

Re: SMN

Bericht door Menkok » 10 aug 2019 17:27

Ik ben Ron Schultze (menkok)
Was bemanningslid matroos o/g die de Tawali weg brachten vol kunstmest naar kommonisties China. In Rotterdam begon de lol . Alle luchtkokers moesten in de bridge p , dik in de verf maar door het verslepen over dek kwam het rode koper te voorschijn Stappen gratis. We hadden flesjes bier en aan dek twee man in de wacht. Maar met Ceylon aan BB WAS HET HELE voordek vanaf de brug gezien GROEN. Plug uit houten dek en bierdop erin. In China lossen en naar Hong Jong. Daar lagen we naast de landings stijg baan van het vliegveld we zouden in een hotel gaan maar alles was vol dus nog een nacht aan boord. Maar helaas waren de bootjes al langs geweest met leuke chinese vrouwtjes. Een wip voor een matras. Dus lagen wij de laatste nacht op het luik. Toen twee dagen met het vliegtuig naar Schiphol. Het was een fijne vakantie reis.

logger
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:47
Locatie: Overveen

Re: SMN

Bericht door logger » 23 aug 2019 11:35

Vond bij het opruimen een setje kaarten over de brand van de P. C. Hooft in november 1932.
Kon ze niet vinden op het forum dus bij deze.
PCH1-min.jpg
PCH1-min.jpg (187.13 KiB) 4075 keer bekeken
[attachment=6]PCH2-min.jpg
PCH3-min.jpg
PCH3-min.jpg (180.94 KiB) 4075 keer bekeken
PCH4-min.jpg
PCH4-min.jpg (178.26 KiB) 4075 keer bekeken
PCH5-min.jpg
PCH5-min.jpg (453.82 KiB) 4075 keer bekeken
PCH6-min.jpg
PCH6-min.jpg (202.67 KiB) 4075 keer bekeken
PCH7-min.jpg
PCH7-min.jpg (179.17 KiB) 4075 keer bekeken
PCH8-min.jpg
PCH8-min.jpg (421.73 KiB) 4075 keer bekeken
Bijlagen
PCH2-min.jpg
PCH2-min.jpg (165.31 KiB) 4075 keer bekeken

logger
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:47
Locatie: Overveen

Re: SMN

Bericht door logger » 23 aug 2019 11:35

en de laatste
Bijlagen
PCH9-min.jpg
PCH9-min.jpg (172.28 KiB) 4075 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 592
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: SMN

Bericht door Jacob Bothof » 23 aug 2019 15:20

Zo'n brandje wat begint in de rooksalon zal hedentendage niet meer kunnenn gebeuren.
Ik heb me laten vertellen dat voor het inchecken je rookwaren, lucifers en aanstekers bij de balie
moet inleveren. :mrgreen: :mrgreen:
Algemeen rookverbod. :evil:
Mijn zwager heeft eenmaal een crousje gemaakt met een Costabootje, hij had een heerlijk flesje
whiskey op het vliegveld in een taxfreechop gekocht voor onderweg, jammer dan, inleveren en weer
ophalen bij het uitchecken. :mrgreen:
No smoking en alleen dure drankjes uit de taxfreestore .
Hoe graag en met plezier ik vroeger heb gevaren, hiermee kan je mij geen plezier meer meedoen,
al kreeg ik de reis voor niets aangeboden. :cry:

roy
Berichten: 11461
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 23 aug 2019 17:29

Tja, ik vraag me af wat wij als ex zeevarenden op zo'n drijvende flatbuilding te zoeken hebben !.
Als die voorwaarden dienen er alleen maar voor om te cruise minimaal eens zo duur te maken. Zo gaat het trouwens ook met je wasgoed. Het zijn allemaal verdienmodellen voor die giga grote cruise maatschappijen die ook nog eens onder de paraplu van de familie Arison uit Seattle vallen.
Neen zoek maar en gewone vrachtvaarder in de shortseea trade. Daar zijn ook bepaalde reisbureaus in gespecialiseerd. Ik meen dat er eentje in Zwolle zit en de andere in IJmuiden.
Kijk, dan vaar je ook, je bent van alle gemakken voorzien en het is veel goedkoper. O ja, je moet wel zelf je kleren wassen. Erg he !. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5814
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d » 23 aug 2019 17:53

Met een Russische gezagvoerder en een hwtk uit Mogadishu en de rest van de crew gesprokkeld op een Kermis in de Oekraïne, eten uit de magnetron en nog wat van die authentieke voorzieningen.
Wel back tot basics en spannend :wink:
Doe mij maar een reisje met de oude Hurtigruten, lekker kojangen en stampen en je kan er meestal de volgende dag af als het niet bevalt :-D

Gebruikersavatar
Bertus.
Berichten: 8146
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Bertus. » 23 aug 2019 18:58

roy schreef:
23 aug 2019 17:29
Neen zoek maar en gewone vrachtvaarder in de shortseea trade. Daar zijn ook bepaalde reisbureaus in gespecialiseerd. Ik meen dat er eentje in Zwolle zit en de andere in IJmuiden.
Kijk, dan vaar je ook, je bent van alle gemakken voorzien en het is veel goedkoper. O ja, je moet wel zelf je kleren wassen. Erg he !.
m.v.g., Roy
Nou Roy, zo goedkoop is het nu ook weer niet,voor een enkele reis.

( zie hier )

Vrachtschip met passagiersaccommodatie
Nog niet zo lang geleden kon je alleen per schip over de wereld reizen. Die tijd is voorbij. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd het vliegen zo goedkoop, dat bijna alle passagiersschepen verdwenen.

Het is wel mogelijk als betalend passagier mee te varen op een vrachtschip. Het leuke hiervan is, dat verscheidene havens worden aangedaan en dat de route onderweg vaak wordt aangepast. Maximaal gaan op zo’n reis 12 passagiers mee (anders is een arts aan boord verplicht), maar het kan ook voorkomen dat je de enige bent. Tijdens de zeereis heb je dagelijks contact met de bemanning in een informele sfeer. De maaltijden worden veelal gebruikt met de kapitein en andere officieren in de daarvoor bestemde salon. Ook is er aan boord vrijwel altijd een aparte leessalon met een kleine bibliotheek, vaak voorzien van radio, tv en video. Sommige schepen beschikken zelfs over een zwembad en sauna. De hutten hebben altijd één of meer ramen of patrijspoorten en beschikken over een eigen douche en toilet. Zorg er voor dat je de vereiste visa hebt voor de landen die je aandoet, anders mag je niet van het schip af!

In het algemeen zal je een tocht op een vrachtschip ruim, tot soms wel een jaar, van tevoren moeten boeken. Het heeft te maken met de beperkte accommodatie aan boord en ook met het feit dat deze vorm van reizen steeds populairder wordt. Vracht is en blijft echter de belangrijkste bron van inkomsten voor een rederij; geen lading betekent geen afvaart. Daarom is de vertrekdatum doorgaans slechts bij benadering bekend en zelfs vlak van tevoren zijn nog wijzigingen mogelijk.

Denk niet dat het echt goedkoop is. Je kunt uitgaan van de vuistregel dat een scheepsreis in het algemeen tussen de € 75 en € 100 per dag kost, inclusief het (meestal uitstekende) eten aan boord, de havenbelastingen en in/ontschepingskosten. Dus een reis van twintig dagen gaat je zo’n € 1500 à € 2000 kosten. Wel is het natuurlijk zo dat je tijdens de tocht geen verdere uitgaven hebt aan onderdak, eten en transport. De sterke drank aan boord is vaak gratis of anders belastingvrij. Vier dubbeltjes voor een biertje is zo’n beetje het maximum.

Als je na afloop weer naar huis wilt vliegen is dit dikwijls mogelijk tegen het zogenaamde zeemanstarief, wat neerkomt op 40% korting op de officiële prijs van het ticket.

M.v.g. Bertus.

Patru
Berichten: 2444
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 24 aug 2019 12:55

Jacob Bothof schreef:
23 aug 2019 15:20
Zo'n brandje wat begint in de rooksalon zal hedentendage niet meer kunnen gebeuren.
De brand is ontstaan in de 1e-klas Muzieksalon. In de quote komt het een beetje over alsof de brand door roken is ontstaan.
De feitelijke oorzaak van de brand is nooit vastgesteld. Zie dit knipsel over de uitspraak van de Raad van Scheepvaart.

Het Volk 30 maart 1933.jpg
Het Volk 30 maart 1933.jpg (177.88 KiB) 3813 keer bekeken
Groet, Paul G.

Jacob Bothof
Berichten: 592
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: SMN

Bericht door Jacob Bothof » 24 aug 2019 15:33

Paul, even off-topic.
Waar de brand ook is ontstaan doet er nu niet meer toe, het is en blijft een trieste zaak.
Vroeger rookte ik ook, zelfs op tankers, in de hut, in bed , machinekamer of rooksalon. Maar nooit aan dek.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik op een tanker namelijk in bed in slaap bent gesukkeld met een
brandende peuk in de hand :mrgreen: .Ik schrok wakker omdat het heet werd op mijn borst en zag dat er intussen een
brandgaatje in mijn T-shirt was ontstaan. Sindsdien heb ik nooit meer in bed gerookt .
Gelukkig is het toen goed afgelopen, het had veel erger kunnen eindigen.
Nu rook ik sinds 40 jaar niet meer. :)
Jacob

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4915
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 26 aug 2019 14:43

Hallo Heren.

De Rondo afvarend bij Hoek v Holland.
Foto Malcolm Cranfield.

Groet Bob.V.
Bijlagen
rondo_passing_hoek_van_holland_4.6.70_on_voyage_rotterdam_to_douala_by_malcolm_cranfield.jpg
rondo_passing_hoek_van_holland_4.6.70_on_voyage_rotterdam_to_douala_by_malcolm_cranfield.jpg (142.75 KiB) 3511 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

roy
Berichten: 11461
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 26 aug 2019 15:16

'k Heb nog op haar zussie, de "Radja" gevaren.
Enne, in hetzelfde ouwe karrepad; H.W.A.L., ( Het Wordt Altijd Later).
Een machtig schip om op te varen. Stoer en sterk waren ze. Als je op de kaai stond en eens even achterom heek, lag daar wel een echt schip. Terug naar boord was het zicht vaak wat minder...………... :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4915
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 26 aug 2019 15:51

Hallo Roy

Maar je herkende ze al van verre met hun mastverlichting :wink:
Ook als je een slokje (te)veel ophad. 8)

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Patru
Berichten: 2444
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 26 aug 2019 16:27

Dit type R-schip heb ik nooit op gevaren. Wel op 3 van het andere type: de Riouw, Rempang en Raki.
Warme werkbootjes, vooral in de tropen. Maar toch een goed leven op gehad. :-D

Hier een aardige plaat van het ms Sumatra die in Soerabaja een Fairey Firefly van de MLD aan boord neemt.
Datum 16 april 1950.

Sumatra 16-04-1950 te Soerabaja.jpg
Sumatra 16-04-1950 te Soerabaja.jpg (189.71 KiB) 3477 keer bekeken
Groet, Paul G.

Chr.Vr.
Berichten: 476
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. » 26 aug 2019 16:53

Bij deze wil ik ook een duit in het zakje doen, betreft de "RONDO" , Juni '58 er op Juni '59 er af, m'n eerste grote reis , daar voor een kust reis met de ROEPAT om te proeven hoe of het was , het smaakte naar meer ,
grtn,
Chris Vr.

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo » 01 sep 2019 16:39

Bij deze wil ik ook een duit in het zakje doen, betreft de "RONDO"


Toen ik begin 1966 mijn eerste reis maakte, waren de R-boten nog in dienst. Ben wel eens aan boord wezen kijken van de "Riouw", die voor ons aan de kade lag, waar weet ik niet meer precies. Ze voeren met een aziatische bemanning en Nederlandse officieren. Herinner mij een grote schildering in het gangboord, naast de ingang van de midscheeps, wellicht kan iemand dan zich dat nog herinneren en zijn er wellicht foto's van.



Plaats reactie