SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 636
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Hier: Lagos/Apapa is daar een speciaal draadje over.

Adri


roy
Berichten: 12137
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy »

Ik weet alleen dat het schip na verloop van tijd een baard als Christus gekregen had.
Het is trouwens ook geen pretje om op de road voor Lagos-Apapa voor anker te liggen. Veel kanootjes langszij en een swell dat je uit je tuig ligt te slingeren...…... :shock:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Oscar Aardse
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: SMN

Bericht door Oscar Aardse »

Straat Towa heeft er omstreeks dezelfde periode ook meer dan een half jaar liggen wachten. Vaak overdag ankeren en 's nachts stomen ivm mogelijke overvallen. Ook nog maanden in de lagune van Abidjan liggen wachten. Na vertek liep ze nog een 7 knopen. Na reiniging met een borstelmachine in Kaapstad ging het beter.

BenW
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@strauss: even een kleine correctie, want de Balong ging niet in 1974 maar in 1975 de CHIWAS in. Ik was toen 3e wtk en we vertrokken 28/04/75 uit Rotterdam via Londen (vertrek 05/05/75) voor een reisje naar de Perzische Golf. Bij aankomst in de PG (Dubai 02/06/75) bleek er ook voor de diverse havens nogal wat wachttijd te gelden. Laatste loshaven was Khorramshar. 4 dagen op de Shat-al-Arab gelegen, leeggelost en 14/07/75 vertrokken. Na enkele dagen kwam het bericht dat de Balong een reisje in de CHIWAS voor de RIL ging maken. Eerste haven Hong Kong. De stemming zat er toen goed in. 01/08/75 Aankomst rede Hong Kong, spijker erin en 10 dagen wachten op de eerstvolgende afvaartdatum. In Hong Kong werd ass.wtk Koos V. en ik na enkele dagen afgelost en gingen wij met verlof. Ben later mijn aflosser nog eens tegengekomen toen ik examen deed in Den Haag. Hij vertelde na aankomst rede Lagos geen meter meer te hebben gevaren en daar na zijn term ook te zijn afgelost. Hoe het daar dus op de rede is geweest heb ik niet zelf ervaren.
Groet, Ben

Patru
Berichten: 2792
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru »

Vanwege het 25-jarig jubileum in mei 1895 pakte de SMN even uit op de Wereldtentoonstelling van Horeca- en Reiswezen te Amsterdam.
Op het terrein aan het Museumplein werd een bassin uitgegraven waarin een levensgroot model van de mailboot Prins Hendrik werd gebouwd.
Aan boord kon men dineren voor 1,50 of 2,50 gulden.
De echte Prins Hendrik was ook gepavoiseerd vanwege het jubileum.

Prins Hendrik mei 1895 Museumplein.jpg
Prins Hendrik mei 1895 Museumplein.jpg (148.63 KiB) 608 keer bekeken
Prins Hendrik mei 1895 Southampton.jpg
Prins Hendrik mei 1895 Southampton.jpg (105.41 KiB) 608 keer bekeken
Groet, Paul G.

Patru
Berichten: 2792
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru »

Het glimmende achterwerk van de Prins der Nederlanden op de helling van de NSM aan de Conradstraat.
Vlak voor de tewaterlating op 20 augustus 1913.

Prins der Nederlanden 13 augustus 1913.jpg
Prins der Nederlanden 13 augustus 1913.jpg (139.42 KiB) 391 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 903
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Als je dat zo ziet is er in 100 jaar nadien toch wel enige ontwikkeling geweest in scheepsschroeven..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7789
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Ja, dat heeft er inderdaad. Er heeft heel wat aan beschouwingen plaatsgevonden in plexiglasbuizen...
Maar de antislip-schroef is nog steeds niet uitgevonden. Heel even dacht men met de walvisstaart-aandrijving het probleem getackeld te hebben, maar het systeem was door allerlei "slimme" scharniertjes té storingsgevoelig.
Dat had elke reumatisch aangelegde walvis hen ook kunnen vertellen...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 903
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Geheel zonder slip zal wel niet gaan....
Maar het zal minimaal zijn gok ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7789
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Die schroeven zijn vreemde dingen...
Vlgs mijn oom (rip) was de 1e schroef een spiraal, het 'wiel' van Archimedes, wat nog steeds gebruikt wordt in watermolens en kleine gemaaltjes.
Maar dat brak af, waarbij net bij het aangedreven gedeelte de 1e schroef spontaan ontstond. En tot ieders verassing ging het schip sneller...
Toen kwamen de verbeteringen: het werden schepjes op stokken, langgerekte bladvormen in allerlei vormen. Hierboven dus zo'n klaverbladvorm die later nóg ronder werd, met rechte bovenkant, met een "sleep" aan de bovenkant, in een meedraaiende topring, in een straalbuis, zelfs 2 schroeven met tegengestelde draairichting op 1 as middels moeilijke constructies....
Sommige werkten heel goed: goegel maar eens op de schroeven die Parsons ontwikkelde voor zijn allereerste turbineboot "Turbinia": vele schroeven achterelkaar op 1 as (op gepaste afstanden van elkaar. De Britse marine schijnt dat systeem nog lang te hebben gebruikt..
En de ontwikkeling gaat nog steeds door, omdat alle mooie formules ten spijt: die zijn bijna allemaal empirisch (op ervaring dus) bepaald...
Een schroef in water geeft hele rare gedragingen van datzelfde water; kolkingen ontstaan waar de berekeningen zeiden dat die niet konden bestaan, en dat komt alleen maar omdat water het liefst zonder draaiing recht naar achteren moet worden gestuwd. Als dat water radiaal wordt weggeslingerd zoals in een centrifugaalpomp gedraagt dat water zich veel meer vlgs de berekeningen.
Het succes dat in de vliegwereld werd behaald met het vervangen van die vermaledijde schroef (propellor) door de stuwstraal vanb een gasturbine, kon vanwege de dichtheid van water niet voor de schepen toegepast worden...
Dus, zoals gezegd, we zijn nog lang niet aan het einde van die ontwikkeling.
Grootste obstakel is uiteraard de kosten/baten. Marine ontwikkelt nog steeds veel, omdat geluidloosheid en snelheid daar op niet-commerciële wijze wordt nagejaagd, maar bij koopvaardij zoekt men naar efficiëntie voor een minimale prijs. En dat is per definitie altijd een compromis...
Oost, west...ook best



Plaats reactie