SMN
Re: SMN
Sorry, bij beide schepen niet verder gekeken als het eerste feit.
Date/Name Ship
1922-08-00 MADOERA
Manager:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PJTW
Additional info:
1934 callsign PFSL
Date/Name Ship
1956-10-12 AMSTELWAL
Manager:
N.V. Reederij 'Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PCPY
Foto's intussen verwijderd.
Ik hoop het met de volgende twee schepen wel goed te doen.
Allereerst voor Patru de Karachi. Sorry Paul in het foto archief van Jaap de Roode bevindt zich geen Kota Dewi. en voor Jan(v+d) de Karakorum groeten
Jan van der Pluijm
Date/Name Ship
1922-08-00 MADOERA
Manager:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PJTW
Additional info:
1934 callsign PFSL
Date/Name Ship
1956-10-12 AMSTELWAL
Manager:
N.V. Reederij 'Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PCPY
Foto's intussen verwijderd.
Ik hoop het met de volgende twee schepen wel goed te doen.
Allereerst voor Patru de Karachi. Sorry Paul in het foto archief van Jaap de Roode bevindt zich geen Kota Dewi. en voor Jan(v+d) de Karakorum groeten
Jan van der Pluijm
Re: SMN
Hoi Jan,
Beide schepen hebben wel gedurende 34 jaar hun sporen verdiend hoor bij de SMN.
Hier een verhaal over de Amstelvliet uit de SMN-nieuws van juli 1957.
Voor Hank m.b.t. de naam wisseling Karachi/Kapelle: het had blijkbaar te maken met de strijd tussen India en Pakistan.
Of bijgaand verhaal waar is weet ik niet. Ooit opgediept. Succes ermee.
Groet, Paul G.
Beide schepen hebben wel gedurende 34 jaar hun sporen verdiend hoor bij de SMN.
Hier een verhaal over de Amstelvliet uit de SMN-nieuws van juli 1957.
Voor Hank m.b.t. de naam wisseling Karachi/Kapelle: het had blijkbaar te maken met de strijd tussen India en Pakistan.
Of bijgaand verhaal waar is weet ik niet. Ooit opgediept. Succes ermee.
Groet, Paul G.
- P.J.Schellingerhout
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09
Re: SMN
Hier de Kota Dewi .
Re: SMN
niet in kleur als Kota Dewi.. wel als Kapelle
- Bijlagen
-
- KAPELLE-July_1974.jpg (161.06 KiB) 854 keer bekeken
-
- Karachi_1958_Italian_at_Napier_c1960_copy.jpg (108.47 KiB) 854 keer bekeken
-
- Kota_Dewi.jpg (82.38 KiB) 854 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: SMN
Dat lijkt mij ook wel.
En dan te bedenken dat de SMN begon met die K-namen juist vanwege het plan om andere gebieden in Azië te gaan aandoen.
Immers het ladingaanbod uit Indië liep hard terug in die 50'er jaren.
Vandaar dat men na de B-serie uit 1956/57 verder wilde gaan met de serie: Karachi, Karakorum, Karikal en Karpatos. (Ruud noemt in zijn stukje de Karimata als zusterschip, maar dat is onjuist. Dat schip is van 1953).
Maar halverwege de aflevering van de K-serie veranderde het beleid nogmaals en werd begonnen met de Neder-benamingen.
De Karikal werd Neder Waal en de Karpatos werd Neder Weser.
Hier een foto die ik al eens gebruikt heb, maar hij is wel mooi. Naast elkaar aan afbouwsteiger, twee Kaatjes.
Co en Jan bedankt voor het meedoen. Helaas (nog) geen kleurenfoto van de Kota Dewi. Komt vast nog wel een keer.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Ik vond in het januari nummer van de Sleeptros1980 een artikel van de Neder Linge
Dit deed me denken aan de tijd bij de KRL als we door het Suez kanaal voeren.
Stonden er bootjes aan dek en had je altijd geouwehoer van die bootjes lui
en elke keer gezemel om blikjes sardines ik had een hekel aan dat kanaal.
De laatste keer dat ik er door voer hadden de koop lui niet zoveel praatjes en lagen er
vele oorlog schepen gereed om Israel aan te vallen.
Uiteindelijk zijn we er door gevaren naar Aquba en toen we daar gelost waren moesten we gelijk
vertrekken niet zee klaarmaken en de luiken nog open toen inmiddels al de oorlog (dat was in 1967)
uitgebroken nadien ben ik nooit meer door het Suez kanaal geweest.
Cor Boer
Dit deed me denken aan de tijd bij de KRL als we door het Suez kanaal voeren.
Stonden er bootjes aan dek en had je altijd geouwehoer van die bootjes lui
en elke keer gezemel om blikjes sardines ik had een hekel aan dat kanaal.
De laatste keer dat ik er door voer hadden de koop lui niet zoveel praatjes en lagen er
vele oorlog schepen gereed om Israel aan te vallen.
Uiteindelijk zijn we er door gevaren naar Aquba en toen we daar gelost waren moesten we gelijk
vertrekken niet zee klaarmaken en de luiken nog open toen inmiddels al de oorlog (dat was in 1967)
uitgebroken nadien ben ik nooit meer door het Suez kanaal geweest.
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_20200418_0007.jpg (212.94 KiB) 1087 keer bekeken