SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy

Re: SMN

Bericht door roy »

So wéé, da's is nog een een up date Klaas !.
Nu moeten we er nog eens achter komen wanneer deze pont gebouwd is en of dat werkelijk voor de S.M.N. is.
By the way; als je klein dochter zo gek van A'dam is, ik heb nog een stapeltje tijdschriften "Ons Amsterdam uit begin jaren 60.
Tegen post and package kosten kan ze die zo krijgen. Je mag ze, bij interesse, ook komen afhalen.
't is maar een offer.............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy,
Ze leest mee en vertelt me, dat ze die heeft gekocht op het oa
Waterlooplein. Maar ze vindt het leuk, dat je daar aan gedacht hebt. Ja en dan die pont, dat xijn nou van die kleine dingen die ik ook leuk vindt. Voor mij vaak de kersen op de taart. We hebben net ook nog samen gezocht op "Odeh", maar tot nu toe zonder resultaat. Ze heeft beloofd, deze week nog eens verder te zoeken op de media. Ik heb daar geen kaas van gegeten. Ik ben al blij, dat dit ( met wat hulp af en toe) kan.
Grt.
Klaas.

jan stolp
Contacteer:

Bericht door jan stolp »

In een gedenkboek van "de Biesbosch" Staat een foto van de gemeente veerpont nr.13 als stoomschip.
Staat helaas geen bouwlijst in maar wellicht moet het in die kant gezocht worden.
Groeten
Jan
Trouwens die Verkade auto op de pont ,zou die noodpakketten voor de reddingboten hebben.
Verkade produceerde de complete pakketten.

Klaas Buytenwegh

Jan,
Bedankt voor je reactie. Die Verkade koeken ken ik, Jan. Bij het verversen van die noodpakketten uit een sloop, heb ik eens zo'n pakje bewaard. Tijdens een wacht heb ik die opgegeten. Dat had ik beter niet kunnen, want ik ging acuut aan de race. Of het aan de ouderdom van die koekjes lag of aan de hoeveelheid weet ik niet.
Ik zal nog eens kijken voor die pont. Ze hebben er heel wat gehad, daar. Ik kreeg van mijn kleindochter nog een lijstje, dat zal ik hieronder plaatsen.
Grt.
Klaas

Klaas Buytenwegh

Ik kreeg dit nog van mijn kleindochter. Ze had dit op een forum of iets dergelijks gevonden. Ze is nu onderweg naar Amsterdam, vannacht moest ze werken in het ziekenhuis. Ze zou morgen nog eens verder zoeken. Vanmiddag is het met die Odeh niet gelukt, helaas.

AMSTERDAM PONTEN 84002717_578905022963753_5839279455075303424_o.jpg
AMSTERDAM PONTEN 84002717_578905022963753_5839279455075303424_o.jpg (96.22 KiB) 412 keer bekeken
Grt Klaas

jan stolp
Contacteer:

Bericht door jan stolp »

Geweldig zo'n kleindochter!
We hebben net vanavond voor het eerst ons eerste kleinkind bekeken ,ook een meisje dus wie weet kan zij mij later ook helpen :D
Groeten
Jan

Klaas Buytenwegh

Jan,
Van harte gefeliciteerd, dat is eens een keer leuk nieuws in deze sombere tijden. Ik wens jullie het zelfde plezier toe als wij. Ondanks haar drukke baan in het ziekenhuis, bezoekt ze ons trouw. Zonder haar was ik nooir aan de computer geraakf, ze heeft me echt gestimuleerd en geholpen.
Fantastisch toch.
Fijne avond en veel plezier met jullie kleinkind. Geniet er van, want de tijd vliegt voorbij. Ik weet nog dat ze geboren werd, nu is ze dertig. Dus pluk de dag.
Grt.
Klaas

Patru

Bericht door Patru »

Klaas Buytenwegh schreef: 07 nov 2020 16:36 Die Dordtse pont was een andere, dus niet pont 2 van de SMN. Het is mij trouwens niet duidelijk waarom de SMN een pont in haar bezit had. Dat terrein is toch altijd over de weg bereikbaar geweest. Apart.
Die bereikbaarheid van het SMN-emplacement over de weg was niet zo denderend. Alles, ook het spoorverkeer, moest over die smalle verbindingsdam. Het goederenspoorverkeer was ook heel intensief in die beginjaren, dus er was nog al eens oponthoud.
Vooral personeel en havenarbeiders, met name ook die uit Amsterdam-Noord, waren erg afhankelijk van de gemeenteveren die naar de Strekdam al vanaf 1909 bestonden. In de jaren 1917-1922 was de gemeente voortdurend bezig met schrappen, bezuinigen en tariefsverhogingen op die veerdiensten.
Bijgaand wat knipsels uit die jaren, waaruit ook naar voren komt dat de SMN al ponten in bestelling had om een eigen veerdienst te beginnen.
Als je kijkt op de plankaart voor 1923 zijn de verbindingen naar de Javakade al vervallen.

Tribune 06-09-1917.jpg
Tribune 06-09-1917.jpg (61.24 KiB) 170 keer bekeken
De Standaard 27-10-1920.jpg
De Standaard 27-10-1920.jpg (94.8 KiB) 170 keer bekeken
Kaart Amsterdam 1923 Uitsnede.jpg
Kaart Amsterdam 1923 Uitsnede.jpg (210.69 KiB) 170 keer bekeken
Het was lastig om te achterhalen, maar de SMN heeft tegelijk de stoomsleepboot Atjeh en 2 wagenponten besteld bij v.h. H.J.Koopman in Dordrecht (bouwnummers 102,103 en 104). De Atjeh is afgeleverd in 1921 en de 2 ponten in 1922.

Schip en werf 1921-5.jpg
Schip en werf 1921-5.jpg (54.97 KiB) 170 keer bekeken
Schip en Werf 1921-26.jpg
Schip en Werf 1921-26.jpg (48.07 KiB) 170 keer bekeken
Schip en Werf 1922-1.jpg
Schip en Werf 1922-1.jpg (41.78 KiB) 170 keer bekeken
Groet, Paul G.

Klaas Buytenwegh

Paul,
Bedankt. Dat is geweldige informatie. Ik had daar geen flauw benul van. Prachtig die bedrijvigheid, helaas allemaal voorbij. Triest, dat dit allemaal verleden tijd is. Ik las laatst dat Maersk, behoudens een paar gezagvoerders en hwtk's, de Nederlandse contracten niet verlengd. Alle betrokkenen kunnen op zoek naar een andere werkgever.
Grt.
Klaas.

roy

Bericht door roy »

Da's zeker een mooi stukkie speurweg Paul !.
Zo komt er weer een interessant stuk(je) van de S.M.N. geschiedenis boven water. Wel blijf ik het vreemd vinden dat er zo weinig of geen aandacht in de diverse boeken over het wel en wee van de S.M.N. aan besteed is.
Ook in de archieven van Vereniging De Binnenvaart komt ik deze vaartuigen niet tegen. Per slot van rekening was de werf van Koopman in die tijd zeker zo belangrijk als Scheepswerf "De Biesbosch".

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Plaats reactie