De geschiedenis der Nederlandsche scheepvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Boekie of kalender

Bericht door Harry G. Hogeboom »

10) SUKSES, ik koop er eentje!! ( OF boekie OF kalender )
Henk,
Tja, had ik dan toch "dominee" moeten worden :wink: :roll:

Weet je wat, ik koop er twee!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Henk, Harry en anderen,

Je werk publiceren is mooi; dat geeft over het algemeen een grote voldoening. Je wilt gelezen of gezien worden. Tekenen doe je in de eerste plaats voor je eigen plezier, maar het is leuk om je werk aan anderen te laten zien en het is fijn als dat werk dan gewaardeerd wordt.
Met schrijven is het net zo: dat kun je egotrippen noemen, maar ook dat doe je allereerst voor je eigen plezier. Dat gevoel had ik zelf altijd al en ik vond het dan ook fijn toen ik een interview met Elmore Leonard las - de misdaadschrijver die ik het meest bewonder en het liefst vertaal - dat hij dat ook zo voelde. Waarom schreef hij nog steeds een boek per jaar? "To entertain myself," zei hij.
Het mooie van fictie schrijven is, dat je personen - figuren - creëert die niet bestaan, maar die door jou tot leven worden gewekt. Dat is tevens de enige manier. Daarna behoort het verhaal zich min of meer zelf te schrijven: je creëert een figuur en hoeft vervolgens alleen maar te kijken wat die doet en te luisteren wat die zegt en dat allemaal netjes op te schrijven. Leonard z'n oude moeder zei tegen hem dat hij toch wel veel grove en vaak ook vieze woorden in zijn boeken schreef. "Dat kan ik ook niet helpen, Ma," zei Leonard. "Ik hou er zelf ook niet van, maar zo praten die mensen nou eenmaal."

Maar ik dwaal zoals gewoonlijk weer hartstikke af. We hebben het hier over tekeningen en wat Henk daarmee zou moeten doen. :-D

Ik zou er nu, zo net voor Kerstmis zeker géén kalender voor 2007 meer van maken. Wat je moet doen, Henk, is je tekeningen zeer kritisch bekijken en de beste eruit zoeken, een stuk of twaalf, twintig misschien. Daar maak je wat men noemt een "portfolio" van en daar ga je mee de boer op. Naar een uitgever. Ik zou ermee naar uitgeverij DE ALK in Alkmaar gaan. Doe je dat en ze hebben belangstelling, dan weten zij hoe je dat het beste in het vat kunt gieten. Ik zou denken aan een boek(je) plus een kalender voor 2009, maar ik weet niet of ze kalenders uitgeven.

Zien ze het zitten en ze geven het uit, dan krijg jij 10% van de verkoopprijs and that's it. Het mag vast niet meer dan 12 of 15 euro kosten en ga nu voor de zekerheid van het laagste uit, dan krijg jij 1,20 voor een boekie en is het maar net de vraag hoeveel ze aandurven en hoeveel er vervolgens worden verkocht. 2000 exemplaren moet toch wel lukken, dus als die allemaal worden verkocht, heb jij 2400 euro verdiend.
Misschien durven ze ook 4000 aan en wie woet worden daar dan 3000 van verkocht en heb je 3600 euro verdiend. De andere 1000 gaan naar De Slegte waar de schappen vol liggen met plaatjesboeken en als die daar dan voor 4,95 in de verkoop gaan, vang je ook daar nog eens 495 euro van.
Van dit alles moet je wel belasting betalen, want uitgevers geven elk jaar keurig aan de FIOD op wie ze wat hebben betaald.

Een volgende mogelijkheid is uitgeven in eigen beheer, wat tegenwoordig meer en meer wordt gedaan. Dat is prima voor romans en korte verhalen en reisbeschrijvingen en kookboeken, maar voor boeken die het vooral van beelden moeten hebben toch minder geschikt. Er is echter nog een derde mogelijkheid waarbij je een en ander helemaal in eigen hand en écht in eigen beheer houdt.

Vele jaren geleden moest ik beroepshalve in het scheepvaartmuseum van Bremen zijn. Daar kocht ik toen een map met tekeningen van de zeeschilder Maurice de Haas, geboren in 1832 in Rotterdam en overleden in New York op 24 november 1895. Hij was niet de eerste de beste, want zijn overlijden werd uitgebreid gemeld in de The New York Times.

Afbeelding

Die map bevatte geen reprodukties van de schilderijen van De Haas, maar bladen uit zijn schetsboek. Potloodtekeningen die hij maakte als voorstudies voor zijn schilderijen. Dat zijn 18 bladen op A4 formaat en stuk voor stuk prachtig gedetailleerde tekeningetjes waaruit blijkt hoe zorgvuldig die mannen te werk gingen bij hun schilderijen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik hiermee maar wil zeggen: zou dát geen idee voor je zijn? Een map met net zoveel tekeningen als jou goeddunkt en uitgaande van de gedachte dat men zijn kruit niet in een keer moet verschieten.

Je zou dat helemaal in eigen beheer kunnen doen. Je tekent in zwart wit, dus het is puur een kwestie van een mooie papiersoort uitzoeken. Halfmat fotopapier zou mooi zijn, maar elke winkel die teken- en schildersbenodigdheden verkoopt, kan je daarover adviseren. Vervolgens zelf printen
De map zelf zou ik wel zelf ontwerpen, maar vervolgens professioneel laten drukken. Dat zijn de kosten ook niet: een glanzende A5 waar je wel in vouwlijn in laat trekken, maar die je bij elke bestelling zelf vouwt.

Dan heb je alles zelf in de hand, Henk. Het is weinig werk. Jij bepaalt hoeveel en welke tekeningen erin gaan en jij bepaalt de prijs. Je weet dan exact wat je per map verdient en dat gaat volledig in je eigen zak. Wat je met de belastingman doet, is ook jouw zaak. En zeg nou niet dat je het niet voor de centen doet, want dat is dan wel zo, want als we puur van tekenen en schrijven moesten leven, stierven we een afschuwelijke hongerdood, maar het is toch leuk om je werk beloond te zien.

Zo zou ik het doen. Een boek is mooi, maar die map van De Haas vind ik nog altijd een pracht. Van die tekeningen heb ik al van alles gemaakt: een screensaver, een ex-libris, boekenleggers etc.

Dat was mijn bijdrage.

Groeten,

Theo
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hallo Henkie,

Ik vind jouw kalenderproject een prachtig idee en geen concurentie voor
de kalender die we van Bram zijn schilderijen gemaakt hebben.
Dat was een éénmalig iets om geld bij elkaar te brengen voor de roeiboottocht van Harry G.
Die aktie is succesvol afgesloten en heeft toch heel veel tijd en voorbereiding gekost dit jaar.
Daarom lijkt het me veel verstandiger om, als je jouw idee wilt doorzetten, een kalender 2009 uit te brengen.
Ook dan zul je je tijd nog hard nodig hebben als je alles in eigen beheer wilt doen.
Maar de sugesties van Harry en Theo lijken me ook het overwegen waard.

Gr. Arie
Bram

Bericht door Bram »

:-D Goedemorgen Henkie

allereerst wil ik je zeggen dat ik je alle geluk in de wereld wens ,met het streven om meer bekendheid te krijgen als tekenaar van maritieme schepen ,de voorgaande schrijvers Harry,Theo de Jossen en Arie hebben het meeste al gezegd en daar heb ik gewoon even op gewacht.
Zelf heb ik ooit dezelfde ambitie`s gekoesterd,en heb verscheidene expositie`s gehad ,bij de gemeente Castricum in het gemeente huis,bij de Hoogovens ABN bank in Alkmaar,al deze met positieve kritieken
dus wat ik hier neer zet zijn zuiver eigen ervaringen,ten eerste mag je en bijna moet je niet vergeten dat er een paar miljoen hobby tekenaars en hobby schilders zijn in Nederland ,jou tekeningen zijn in mijn ogen althans ,van een heel goede kwaliteit,ik doe het je niet na,maar zo heeft een ieder zijn eigen stijl,en daar begint het mee,jou stijl slaat aan,en ik wou je adviseren,om in jou buurt ,maakt niet uit groot of klein; te kijken of je jou werken kan exposeren,bij gemeente ,buurthuizen enz enz.dat is een van de eerste stappen om af te testen,of je het pad van doornen van een beeldend kunstenaar kan lopen,mijn gezegde is altijd geweest als je goed je brood ermee kan verdienen,dan mag je je eigen pas het beroep van kunstenaar aan meten,zoals al eerder gezegd,ieder individu die iets creeerd maakt een kunst werk,mijn bedoeling is niet om je te ontmoedigen,maar juist aan te moedigen om door te gaan,maar talent alleen is niet voldoende,je moet ook in jou eigen blijven geloven , en een vetpot wordt het nooit ,ik schilder en expirementeer nog steeds,en alles wat ik maak ,maak ik met heel veel plezier,zoals ik het wil ,of er nu vraag naar is of niet,en tekenen dat is bij jou ook een gevoels Kwestie heb ik wel door, dus gewoon doorgaan en aan de weg blijven timmeren,dit is eigenlijk voor het eerst dat ik deze ervaringen opschrijf,en ik doe dit alleen om je verwachtingen niet te hoog te stellen,en vooral niet op financeel gebied,als voorbeeld noem ik alleen al de grafische tekenaars van stripboeken en Cartoons , waar elk plaatje op zich tot ook een waar kunstwerk is,ik hoop dat je gewoon doorzet,want ondervinding is de beste leermeester,ik had je graag nog wat bewijs materiaal laten zien,maar ik heb alles van dat gebeuren vernietigd,en schilder alleen nog voor mijn genoegen en als ik zin heb,en voor de mensen die mijn kladwerkjes mooi vinden,ik ben blij met de talenten die ik heb,maar nog blijer als ik mensen er een plezier mee kan doen.
Zo ik hoop dat je er wat mee kan doen,de enigste raad die ik je mee kan geven,als je wat wil bereiken in het kunstwereldje moet je met je kop en schouders boven het maaiveld uit blijven steken,en een goede kruiwagen is heel handig.

Henkie uit de grond van me hart,ik hoop dat je het redt,om je wens te vervullen

Veel succes

Bram :-D Afbeelding
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie »

Hallo Theo,
Ik heb met veel intresse je verhaal gelezen en geloof me dat deed me goed.
Zeker ook jouw adviezen en raadgevingen zijn het overwegen ten zeerste waard.
Natuurlijk ik sta misschien aan de eerste sport van de ladder, maar als hobbyïst wil je natuurlijk aftasten waar de mogelijkheden liggen.

Maar bovenal wil ik gewoon een persoontje blijven die van kinds af aan een liefhebber is van scheepjes en als hobby nou een keer heeft gekozen om deze met het potlood weer te geven.
Maar desalniettemin zal ik jouw adviezen ter harte nemen om de door jou voorgestelde punten voor een eventuele uitgave uit te proberen.
Maar Theo, het blijft voor mij een hobby waarmee ik probeer een ander een plezier te doen.
en natuurlijk, zonder egoïstisch te zijn, vindt ik het mooi en streeld het mijn ego als anderen dit waarderen.
ik wil zeker nog terug komen op jouw ideën en adviezen, want natuurlijk is het mooi dat je wat meer bekendheid kunt krijgen.
Trouwens als alles goed gaat komt er, in een beperkte oplage, toch nog een kalender voor 2008.
Voor die van 2009 zal het wat anders opgepakt worden, zeker na jouw verhaal.
Theo tot zover bedankt
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Hallo Bram,

Het was inderdaad een heel verhaal wat je geplaatst hebt.
Maar daar zaten wel degelijk hele goede punten in.
Bram laat ik beginnen met het gegeven dat tekenen voor mij als een echte hobby is, waar ik veel plezier in beleef en mij van vele stres situaties af helpt .
Natuurlijk is het mij bekend dat in het kunstenaars wereldje er heel veel bezig zijn en er zullen en zijn ook wel kunstenaars die het weer beter en anders doen.
Maar dat schreef ik Theo ook al ik doe het voor mijn plezier en dat van de liefhebbers die deze topic veelvuldig bezoeken.
Naturlijk is het prachtig als je wat meer bekendheid krijgt voor je werk.
Ben inderdaad al bezig met de Gemeente om te kunnen exposeren, gaat niet hard, ambtenaren werken nu een keer langzamer dan tekenaars, maar je probeert wat.
Van mijn werk hoef ik niet te leven, rembrandt en vele anderen werden ook pas beroemd na hun dood en ging het geld pas rollen, dus voor de kleinkinderen is er nog hoop.
Nee Bram ik wil bovenal plezier houden in mijn hobby, het helpt mij vaak door soms moeilijke tijden heen en zeker met de reactie's die ik op deze topic van de vele liefhebbers ontvang wordt ik gestimuleerd om door te blijven gaan in het geen ik in geloof.
Als ik bekend wordt, komt dat wel.
De aktie om een Kalender uit te geven is uit spontanieteit ontstaan en al zal het een beperkte oplage zijn dan bedenk ik mij, het is een stap, maar wel een stap waar ik achter sta.
En wat het ook zal worden in de toekomst, mijn ideaal zal altijd blijven bij mijn hobby, bootjes tekenen.
Trouwens de kalender komt, zoals het er nu uitziet voor de Kerst van de drukker, en geloof me, in mijn hart ben ik daar best trots op.
Het zijn er niet veel, maar het is een eerste stap, volgend jaar misschien wat anders.
Bram bedankt voor je adviezen, ideën etc.
Groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Henk

Prachtig man,je heb in ieder geval de juiste esprit,bedankt voor je antwoord.

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kalender

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Henk,

Ik heb er 2 gekocht van die eerste EN UNIEKE Oplage!!!! :lol:

Ik hoop dat "getekend door de kunstenaar" bij de prijs in zit, zodat ze 0ver 25 jaar "klauwtjes met geld waard zijn" en m'n kinderen kunnen zeggen : " M'n vader heeft die kunstenaar nog geadviseerd vroeger" :lol: :lol: :lol: :wink: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: Kalender

Bericht door henkie »

Harry,
Waarom denk je dat ik ze uit geef.
Alle grote kunstenaars werden beroemd na hun dood,
dus ook mijn kleinkinderen kunnen later zeggen : dat was mijn OPA.
door de beperkte oplage
wordt het straks ook nog een collectes item, dus Harry we zitten goed met het beleg voor de kleinkinderen
Ben bij de drukker geweest
en hij probeert het klaar te krijgen voor de Kerst, dus je hoort nog
groetjes
Henk


Ik hoop dat "getekend door de kunstenaar" bij de prijs in zit, zodat ze 0ver 25 jaar "klauwtjes met geld waard zijn" en m'n kinderen kunnen zeggen : " M'n vader heeft die kunstenaar nog geadviseerd vroeger" :lol: :lol: :lol: :wink: :roll:[/quote]
scheepsnostalgie
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kalender met mooie tekeningen van Henkie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

VOL verwachting klopt ons hart, wie de koek krijgt en wie de gard :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie