Zeilvaart door de eeuwen heen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Ach Jos, zolang het niet ook als messroom wordt gebruikt. :roll: :wink:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Albert ,Harry en all

Ik vind dit een pracht deze informatie,zelf heb ik heel weinig uit die tijd ,wel de geijkte geschiedenis zeilers uit Noord en Zuid Europa , de Midd.Zee en een beetje Egypte, maar dan houd het op,Albert Gewoon effe doorgaan,en Harry ook ,want je bent nooit te oud om er wat bij te leren 8) :lol: :wink: die touwtjes olieen zal toch echt wel goeie olijf olie zijn geweest ,dus niet van (Eerste Soort Slechte Olie) Sae 30.)) :lol:

GRoets Bram :-D
Bram

Bericht door Bram »

:-D

Dit modelletje siert het boekeplankie van Harry.G.H

Het bijgesloten modelletje is pak weg 65 cm lang en 5.5 cm breed en staat al jaren boven m'n buro op een boekenplankie " For the memories"
Ik kocht het op Madagascar in Diego Suarez, van de paar lokale stuivers die er waren overgebleven na het bierdrinken met de " French Legionaires" ( Ik herinner me een Mof van een jaar of 35 die " killer" in z'n ogen had geschreven als ie z'n zonnebril even af had! Ik heb " NOG NOOIT" iemand in de tropen ZO ONberispelijk in uniform gezien, maar de rest!!!! ai ai ai. Ben het nooit vergeten.
Ook dat modelletje dus niet. Aan de mooie slanke uiteindjes zat nog een ietwat opgewerkte krul, maar die is in de strijd gebleven aan enen kant, en toen heb ik ze maar "gelijk" gemaakt!! ( Nu spijt van)
Inmiddels dus al wel bekant 40 jaar oud.
Ik heb de deeltjes van de enkle zijlegger erbij gelegd, die liggen normaliter op de boekenplank " aan dek"



Madagascar-1968-DiegoSuarez

Afbeelding

Afbeelding

MVG H.G.H

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Harry, :-D

Dat is werkelijk een héél mooi object.
Maar!
Aan de mooie slanke uiteindjes zat nog een ietwat opgewerkte krul, maar die is in de strijd gebleven aan enen kant, en toen heb ik ze maar "gelijk" gemaakt!! ( Nu spijt van)
:shock:
Dat is me toch wel effe cultuurbarbarisme van de eerste orde. :cry:
Het is dat je er achteraf spijt van hebt, er zijn er voor minder in de ban gedaan. :roll: :wink:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Scheepsmodelletjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van de paar lokale stuivers die er waren overgebleven na het bierdrinken met de " French Legionaires"
Albert,

Ik was nou net zo trots op mezelf, dat ik toendertijd " ondanks alles" toch af en toe een "bier-blik-kie op cultuur en kunst" wierp.

Het had meer te maken met een arme donder die niet te vreten had en vlak voor de haven dit soort scheepies zat te verkopen, het gevoel te geven dat ie "z'n geld had verdiend"

Hetgeen wat ik verdiende dat "verdween TOCH als sneeuw in de Sahara" :wink:
Ik ben het scheepje over de jaren steeds meer gaan waarderen, alsmede het feit dat ik de kans kreeg in het leven om er ietsie meer van te maken dan die arme donders daar toen.

Er schiet me trouwens nou net wat te binnen en ik zal Bram even een een ander stukkie Cultuur sturen, kunnen jullie daar in die Kaaspolders nog wat van leren. :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:-D Een goeden middag Harry.Albert en all
kunnen jullie daar in die Kaaspolders nog wat van leren.


Nou vooruit dan maar weer,we zijn nooit te oud om te keren vooral niet als het om cultuur gaat.

01 Lady From Port Harcourt-Nigeria-1967 001

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je zegt Harry een heel mooi stukje cultuur,maar nu we het toch over de Afrikaanse cultuur hebben deze heb ik ooit nog eens meegenomen van de ivoorkust of uit Ghana ,dat is mij ontschoten,maar dit 70 cm stukje bewerkt hardhout prijkt nog wel in de woonkamer bij ons;
elke dag nog een genot om naar het boegbeeld te kijken. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Tja ooit in Dakar Senegal eens een cultuurstukje gekocht wat ergens in de familie is blijven plakken ,maar niemand heeft hem :roll: :twisted:

maar in die tijd eens een aquarel geprobeerd te maken van het torso ,en die zat nog tussen de ouwe tekeningen,de geur van de haargel wat die lieftallige dames hadden ,daar zat een sterke geiten odeur aan :oops:

Afbeelding

Zo dit was weer een stukje cultuur,het is wel of topic ,maar dan keren we nu maar weer terug naar de zeilers van weleer :-D
(je mot toch ook af en toe de wal op)

Harry bedankt voor je foto`s.

Groets BRam :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Cultuur

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bram, Arie, Albert et all,

DIT is " Cultuur van het zuiverste water" :lol: , ik bedoel NIET zomaar een stukkie hout in een galerijtje "om de hoek" omdat de buren er OOK eentje hebben , NEE " in the field" :wink: na ontberingen geleden te hebben over wilde zee-en en verre landen kwamen wij weer thuis en " ondanks alles" brachten we CULTUUR mee van " Vreemde Volkeren" :wink:

DIT past in dit " Historische Schepen" verhaal en is om de donder niet "off topic"

Ik had het bewuste beeldje in de kast aan boord en toen ik werd afgelost in Antwerpen van de " Forest Town" op 29-04-1969 kwam m'n vader mee om even op het schip te kijken. Ik vroeg hem "vooropgezet" of hij even die kast leeg wilde halen en in de koffer flikkeren, terwijl ik even m'n handel overdroeg aan m'n collega. M'n vrouw was er bij en we kunnen er nog om lachen toen hij " God-allemachtig" riep toen ie dat beeldje onder een paar sokken zag liggen!!!
" Johannes Cornelis" In Memoriam
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit fraaie schilderij hangt ook nu in Warffum weer aan de muur. :)
Meer dan 30 jaar geleden ergens in een West Afrikaanse haven gekocht voor een paar pakkies sigaretten.
Frame van sinaasappelkissieshout en het "linnen" is van "ouwe pendekkenkwaliteit". :lol:

Zoals Harry al stelde: " Cultuur van het zuiverste water". :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Cultuur

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos, Bram et all,

Inderdaad Jos, dat had ik er NIET bij vermeld, maar is WEL onderdeel van het geheel; "waar" we het kochten en "wat" we er voor betaalden!!

Ik maakte er altijd een gewoonte van , nadat ik m'n eerste onderhandelings zepers bij Alie in Cairo in't kanaal had gehaald :cry: :oops: , om " het onderste uit de kan" te onderhandelen, wel wetende dat zelfs DAN, je waarschijnlijk veel te veel betaalde voor wat "ZIJ" er echt als minimum voor wilden hebben!! :wink: en als de "deal" dan was gesloten, gaf ik er "vele malen meer" voor :lol: vaak tot grote verbijstering van de verkoper. Ik had er altijd moeite mee om personen die op deze wijze de kost moetsen verdienen, vaak in landen waar ze " zo arm as de rotte'n" waren, om de woorden van m'n vader te gebruiken, te proberen het vel over de neus te halen.

Bij het kopen van deze bewuste bovenstaande dame, tegelijkertijd met nog 2 andere " cultuurstukjes " welke ik binnenkort zal fotograferen, werd de "deal" uiteindelijk gesloten voor een " origineel Indonesisch Batik hempie" wat ik ter plekke van m'n rug af trok ( ze zaten an dek aan BB met hun handel) EN een pakkie ( of 2) Camel sigaretten!! KAN JE NAAAAGAAN!!
Ik zie NOG die gozer z'n gezicht toen ik terug kwam met een slof Camels!!, een HELE slof voor die man!! Hij dacht dat die " Gringo" helemaal KATS van z'n geloof was gevallen :lol: :lol: ik hoop dat hij het verhaal nog jaaaaren "onder de klapperboom" heeft kunnen vertellen aan ZIJN kleinkinderen hoe HIJ "ooit vroeger toen geluk nog heeel gewoon was :wink: " een HELE slof sigaretten kreeg EN " een mooi hempie" voor een "paar armetierige beeldjes" van een Blanda op een olie-tanker :wink:

THEM were INDEED the days my friend :lol: Memoriiiieeeees!! :roll:

PS.je: DIT doet me weer denken an Alie en " z'n kippetjes" en z'n Poefies en kamelenzadeltjes in het Suez Kanaal.
AL m'n poefies zijn als sneeuw voor de zon verdwenen als ze nog maar amper de koffer uit kwamen vroeger, maar da's een "aander stukkie Cultuur"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie