Aktueel Scheepvaart Nieuws
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Bedankt Theo en Dick !.
Dit geeft toch wel een goed idee hoe smal het allemaal is.
Buiten het feit dat het navigeren met grote tankers al een hele opgave moet zijn, zijn passerende schepen voor "kwaadwilligen" in feite sitting ducks................
Ze zijn aan alle kanten met raketten te bereiken. Ik meen dat dit al eens vertoond is.
m.v.g., Roy
Dit geeft toch wel een goed idee hoe smal het allemaal is.
Buiten het feit dat het navigeren met grote tankers al een hele opgave moet zijn, zijn passerende schepen voor "kwaadwilligen" in feite sitting ducks................
Ze zijn aan alle kanten met raketten te bereiken. Ik meen dat dit al eens vertoond is.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Van NU.nl
Olietanker gestrand in Duitse deel Noordzee
CUXHAVEN - In het Duitse waddengebied is in de nacht van maandag op dinsdag een olietanker aan de grond gelopen. In de vroege ochtend kwam het schip dankzij het opkomend getij los.
Dat melden autoriteiten in het de Duitse havenstad Cuxhaven.
De tanker heeft zo'n 87.000 ton aardolie aan boord maar er zou tot nu toe nog geen olie in het water terecht zijn gekomen.
.Het schip ligt in de buurt van het onbewoonde eilandje Minsener Oog, een vogelreservaat. Het is nog niet bekend waardoor de tanker Katja is vastgelopen.
Sleepboten begeleiden hem naar Wilhelmshaven.
Olietanker gestrand in Duitse deel Noordzee
CUXHAVEN - In het Duitse waddengebied is in de nacht van maandag op dinsdag een olietanker aan de grond gelopen. In de vroege ochtend kwam het schip dankzij het opkomend getij los.
Dat melden autoriteiten in het de Duitse havenstad Cuxhaven.
De tanker heeft zo'n 87.000 ton aardolie aan boord maar er zou tot nu toe nog geen olie in het water terecht zijn gekomen.
.Het schip ligt in de buurt van het onbewoonde eilandje Minsener Oog, een vogelreservaat. Het is nog niet bekend waardoor de tanker Katja is vastgelopen.
Sleepboten begeleiden hem naar Wilhelmshaven.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Hallo Harry
Dit is dat grapje: http://www.youtube.com/watch?v=fscydKvocrw
lijkt mij ook een uitgelokt geintje: zo'n US-benniebangniebootjie is héél wat wendbaarder dan zo'n logge tanker....
Maar wie weet: misschien vermoordden ze op die tanker ook geestelijk gehandicapte kinderen; dat was één van de (gelogen !) redenen voor de 1e golfoorlog, dus kan het ook weer gebruikt worden voor een 3e
Dit is dat grapje: http://www.youtube.com/watch?v=fscydKvocrw
lijkt mij ook een uitgelokt geintje: zo'n US-benniebangniebootjie is héél wat wendbaarder dan zo'n logge tanker....
Maar wie weet: misschien vermoordden ze op die tanker ook geestelijk gehandicapte kinderen; dat was één van de (gelogen !) redenen voor de 1e golfoorlog, dus kan het ook weer gebruikt worden voor een 3e
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Hallo allemaal,
Om nog even op de "Flaminia" terug te komen moet je eens het Maritime Bulletin opzoeken.
Daar staan ook een paar stukjes op van particulieren die waarschijnlijk al hun huisraad kwijt zijn.
Ik persoonlijk vindt het een godvergeten schandaal dat zulke dingen gebeuren kunnen.
Tegenwoordig moet het toch mogelijk zijn om een paar onafhankelijke experts ter plaatse de zaak te laten beoordelen.
Maritime bulletin is: http://www.odin.tc/
Vr.gr.
Om nog even op de "Flaminia" terug te komen moet je eens het Maritime Bulletin opzoeken.
Daar staan ook een paar stukjes op van particulieren die waarschijnlijk al hun huisraad kwijt zijn.
Ik persoonlijk vindt het een godvergeten schandaal dat zulke dingen gebeuren kunnen.
Tegenwoordig moet het toch mogelijk zijn om een paar onafhankelijke experts ter plaatse de zaak te laten beoordelen.
Maritime bulletin is: http://www.odin.tc/
Vr.gr.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Hallo Belgonaut !
Het klinkt wat afgezaagd, en wellicht wat negatief, maar dit is het rechtstreekse gevolg van de Amerikaanse claimcultuur en het moderne management-systeem...
Het enige dat de overheid (ook management) nog interesseert is het voorkomen van wat voor verantwoordelijkheid of claim dan ook....de risico's worden daarvoor door het moderne managements-beheerssysteem gewoon te groot.
Dus bij een calamiteit wordt er onmiddellijk een vergadering belegd waarin alle claims buitengesloten (kunnen) worden. Modern management blinkt nu eenmaal niet uit door kennis-van-zaken, maar wél van kennis-van-zakendoen....als je het fijne nuanceverschil herkent.....maar calamiteiten laten zich niet vangen binnen een A4-tje
Ik weet het ook niet anders onder woorden te brengen, maar de normale gang van zaken wordt nu eenmaal gerund door het op geld belustte management, die daartoe allerlei zeer strikte en bindende regeltjes ontwerpen op A4-tjes, en als het misgaat gerust levens verloren mogen laten gaan onder het motto: die sukkels hebben het zelf gedaan, dus dikkebult, eigenschuld, maar daar hebben "wij" nix mee te maken, en willen "wij" onze vingers niet aan branden....
Dergelijke 'mensen' interesseert het ongeluk of gevaar voor derden gewoon voor geen meter...."ze" lossen het zelf maar op, en later arresteren we wel een kapitein of zo, en stellen die verantwoordelijk voor het falen van het systeem....
Bij de oa de Prestige gebeurde dit heel openlijk.....
En welke overheid die daarbij betrokken was, hoor je daar nog over 'Lessons learnt'........
Het land dat nu een berger opdracht geeft voor een poging tot berging, draait onmiddellijk op voor claims van alle betrokken landen. En dat worden miljardenlaims ! Zo'n kans krijgt een manager nooit weer !
Het klinkt wat afgezaagd, en wellicht wat negatief, maar dit is het rechtstreekse gevolg van de Amerikaanse claimcultuur en het moderne management-systeem...
Het enige dat de overheid (ook management) nog interesseert is het voorkomen van wat voor verantwoordelijkheid of claim dan ook....de risico's worden daarvoor door het moderne managements-beheerssysteem gewoon te groot.
Dus bij een calamiteit wordt er onmiddellijk een vergadering belegd waarin alle claims buitengesloten (kunnen) worden. Modern management blinkt nu eenmaal niet uit door kennis-van-zaken, maar wél van kennis-van-zakendoen....als je het fijne nuanceverschil herkent.....maar calamiteiten laten zich niet vangen binnen een A4-tje
Ik weet het ook niet anders onder woorden te brengen, maar de normale gang van zaken wordt nu eenmaal gerund door het op geld belustte management, die daartoe allerlei zeer strikte en bindende regeltjes ontwerpen op A4-tjes, en als het misgaat gerust levens verloren mogen laten gaan onder het motto: die sukkels hebben het zelf gedaan, dus dikkebult, eigenschuld, maar daar hebben "wij" nix mee te maken, en willen "wij" onze vingers niet aan branden....
Dergelijke 'mensen' interesseert het ongeluk of gevaar voor derden gewoon voor geen meter...."ze" lossen het zelf maar op, en later arresteren we wel een kapitein of zo, en stellen die verantwoordelijk voor het falen van het systeem....
Bij de oa de Prestige gebeurde dit heel openlijk.....
En welke overheid die daarbij betrokken was, hoor je daar nog over 'Lessons learnt'........
Het land dat nu een berger opdracht geeft voor een poging tot berging, draait onmiddellijk op voor claims van alle betrokken landen. En dat worden miljardenlaims ! Zo'n kans krijgt een manager nooit weer !
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Brand in schip Rotterdamse haven
In een binnenvaartschip in de haven van Rotterdam woedt woensdagmiddag brand.
De brand brak uit na een explosie in de machinekamer, waarbij twee mensen gewond raakten. Dat zegt een woordvoerder van de brandweer.
"De brand is opgeschaald naar 'zeer grote brand' omdat er een tweede scheepsbrandbestrijdingsteam is ingezet", laat hij weten.
De explosie in het 110 meter lange schip aan de Droogdokweg vond rond 15.00 uur door nog onbekende oorzaak plaats.
Twee bemanningsleden liepen brandwonden op en sprongen in het water. Ze zijn inmiddels op het droge en zijn naar een ziekenhuis gebracht met brandwonden van nog onbekende aard.
Bron: NU.NL
In een binnenvaartschip in de haven van Rotterdam woedt woensdagmiddag brand.
De brand brak uit na een explosie in de machinekamer, waarbij twee mensen gewond raakten. Dat zegt een woordvoerder van de brandweer.
"De brand is opgeschaald naar 'zeer grote brand' omdat er een tweede scheepsbrandbestrijdingsteam is ingezet", laat hij weten.
De explosie in het 110 meter lange schip aan de Droogdokweg vond rond 15.00 uur door nog onbekende oorzaak plaats.
Twee bemanningsleden liepen brandwonden op en sprongen in het water. Ze zijn inmiddels op het droge en zijn naar een ziekenhuis gebracht met brandwonden van nog onbekende aard.
Bron: NU.NL
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Stranding OCEAN BREEZE
http://digitaljournal.com/article/330941
http://www.youtube.com/watch?v=9n787mv1IQQ
http://digitaljournal.com/article/330941
http://www.youtube.com/watch?v=9n787mv1IQQ
Grtn @Allen
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Schat aangespoeld op Terschelling.
Op Terschelling is een wrak aangespoeld met een bijzondere schat erin: zo'n 300 kilo koperen staven, duizenden kralen, ruim veertig koperen pannen, pot- en flesscherven.
Vermoedelijk komt de vondst uit de achttiende eeuw, zegt conservator en directeur Frans Schot van museum het Behouden Huis op Terschelling. Volgens conservator Schot spoelt er wel vaker een wrak aan, maar bijna nooit met nog een lading aan boord.
Een vrijwillige vogelwachter van Staatsbosbeheer vond de restanten van een houten sloep twee weken geleden in de vloedlijn, toen hij met zijn vrouw op de Boschplaat liep, een natuurreservaat op het eiland. Hij vond tussen het zand op de bodem van de sloep duizenden kralen. Sommige zijn van glas, anderen van been. Samen met zijn vrouw haalde hij de kralen uit het zand.
Takelen
De rest van de lading kon hij niet met de hand uit het wrak halen. Dat lukte enkele dagen later wel met behulp van collega's en een auto met een grote takel. De lading is overgebracht naar het Behouden Huis; het wrak is verdwenen in de zee.
Omdat veel conservatoren op vakantie zijn, is er nog geen definitieve uitspraak gedaan over de herkomst van het wrak of de lading. Maar er zijn volgens Schot wel vermoedens. Hij heeft de kralen ter beoordeling voorgelegd aan kralendeskundigen. Die zeggen dat de kralen vermoedelijk in de achttiende eeuw in Venetië of Amsterdam zijn gemaakt en werden gebruikt als betaalmiddel door onder andere de West Indische Compagnie. Die haalde slaven uit Afrika en bracht deze vervolgens naar Suriname.
Koperstaven
Een andere aanwijzing van de herkomst van de schat zijn de loodjes aan de ruim 20 bundels met gele koperstaven. Om de bundels zaten koperdraden met daaraan een loodje ter grootte van een munstuk van twee euro.
Op de loodjes staat een afbeelding van een tweekoppige adelaar. Die afbeelding komt onder andere voor op de wapens van de gemeente Groningen en Nijmegen, maar ook in Duitsland. Op de achterkant van de loodjes staat een palmboompje met de letters T P. Verder lagen er scherven van handgeblazen glas in het wrak, vermoedelijk afkomstig uit de zeventiende eeuw, zegt Schot.
Volgens scheepsarcheoloog André van Holk uit Lelystad spoelt er zelden een wrak aan met nog een lading aan boord. Ook het grote aantal kralen dat aan boord was en de loden zegels noemt Van Holk bijzonder. Koper wordt volgens hem wel vaker gevonden. "Maar aangezien ik de vondst of het schip nog niet zelf heb kunnen bekijken, kan ik geen definitief oordeel geven", zegt de scheepsarcheoloog.
Bron: NOS
Op Terschelling is een wrak aangespoeld met een bijzondere schat erin: zo'n 300 kilo koperen staven, duizenden kralen, ruim veertig koperen pannen, pot- en flesscherven.
Vermoedelijk komt de vondst uit de achttiende eeuw, zegt conservator en directeur Frans Schot van museum het Behouden Huis op Terschelling. Volgens conservator Schot spoelt er wel vaker een wrak aan, maar bijna nooit met nog een lading aan boord.
Een vrijwillige vogelwachter van Staatsbosbeheer vond de restanten van een houten sloep twee weken geleden in de vloedlijn, toen hij met zijn vrouw op de Boschplaat liep, een natuurreservaat op het eiland. Hij vond tussen het zand op de bodem van de sloep duizenden kralen. Sommige zijn van glas, anderen van been. Samen met zijn vrouw haalde hij de kralen uit het zand.
Takelen
De rest van de lading kon hij niet met de hand uit het wrak halen. Dat lukte enkele dagen later wel met behulp van collega's en een auto met een grote takel. De lading is overgebracht naar het Behouden Huis; het wrak is verdwenen in de zee.
Omdat veel conservatoren op vakantie zijn, is er nog geen definitieve uitspraak gedaan over de herkomst van het wrak of de lading. Maar er zijn volgens Schot wel vermoedens. Hij heeft de kralen ter beoordeling voorgelegd aan kralendeskundigen. Die zeggen dat de kralen vermoedelijk in de achttiende eeuw in Venetië of Amsterdam zijn gemaakt en werden gebruikt als betaalmiddel door onder andere de West Indische Compagnie. Die haalde slaven uit Afrika en bracht deze vervolgens naar Suriname.
Koperstaven
Een andere aanwijzing van de herkomst van de schat zijn de loodjes aan de ruim 20 bundels met gele koperstaven. Om de bundels zaten koperdraden met daaraan een loodje ter grootte van een munstuk van twee euro.
Op de loodjes staat een afbeelding van een tweekoppige adelaar. Die afbeelding komt onder andere voor op de wapens van de gemeente Groningen en Nijmegen, maar ook in Duitsland. Op de achterkant van de loodjes staat een palmboompje met de letters T P. Verder lagen er scherven van handgeblazen glas in het wrak, vermoedelijk afkomstig uit de zeventiende eeuw, zegt Schot.
Volgens scheepsarcheoloog André van Holk uit Lelystad spoelt er zelden een wrak aan met nog een lading aan boord. Ook het grote aantal kralen dat aan boord was en de loden zegels noemt Van Holk bijzonder. Koper wordt volgens hem wel vaker gevonden. "Maar aangezien ik de vondst of het schip nog niet zelf heb kunnen bekijken, kan ik geen definitief oordeel geven", zegt de scheepsarcheoloog.
Bron: NOS
Eat your pie, before you die !
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Het is niet helemaal "Scheepvaartnieuws" , maar omdat we het hier wel over haar gehad hebben, is dit toch een opmerkelijk bericht:
http://www.nu.nl/wetenschap/2887731/vli ... onden.html
http://www.nu.nl/wetenschap/2887731/vli ... onden.html
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Over die scheepsargeologische vangst heb ik toch wel wat vragen.
Sinds wanneer werd de lading van een schip in een sloep vervoerd ?. Dit gesteld dat het ook de overblijfselen van een sloep waren.
Nu ken ik wel een zeilend scheepstype als sloep, maar dan is het een vissersvaartuig.
Bij oorlogsschepen had je ook een type schip dat een sloop genaamd werd. Deze mechanische voortgestuurde schepen kwamen een beetje overeen met een kanonneerboot, escortevaartuig of patouillevaartuig. ( Ik ben niet ze thuis in de marine wereld ).
Voorts vind ik er wel erg veel toevalligheden aan dit verhaal kleven.............
De tijd zal het leren..................
m.v.g., Roy
Sinds wanneer werd de lading van een schip in een sloep vervoerd ?. Dit gesteld dat het ook de overblijfselen van een sloep waren.
Nu ken ik wel een zeilend scheepstype als sloep, maar dan is het een vissersvaartuig.
Bij oorlogsschepen had je ook een type schip dat een sloop genaamd werd. Deze mechanische voortgestuurde schepen kwamen een beetje overeen met een kanonneerboot, escortevaartuig of patouillevaartuig. ( Ik ben niet ze thuis in de marine wereld ).
Voorts vind ik er wel erg veel toevalligheden aan dit verhaal kleven.............
De tijd zal het leren..................
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................