Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

De snelheid waarmee de autocarrier "Baltic Ace" na de aanvaring gezonken is heeft weinig gelegenheid gegeven aan de bemanning om met overlevingspak het schip te verlaten. Ook het weer en zeegang waren niet bevorderlijk voor een snelle en efficiënte "Search and Rescue" operatie. Een samenloop van omstandigheden die m.i. geresulteerd heeft in het relatief hoog aantal vermisten/omgekomenen.

De komende dagen zal wel meer informatie boven water komen over het hoe en wat, maar de snelheid waarmee het schip is vergaan zou door de desbetreffende instanties grondig onderzocht moeten worden.
Er wordt weer een hoofdstuk toegevoegd aan het al dikke boek van scheepsrampen met dit type schepen. (autocarriers/ferry`s)

Laten we inderdaad even stilstaan bij de bemanningsleden die gebleven zijn, en de betrokken families die tijdens de komende dagen/weken een zware periode tegemoet gaan.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Schipper Sperling meldde dat toen hij op de plek des onheils arriveerde hij reddingsvlotten zag waarop mensen zaten. De reddingsboten zijn op de foto te zien midscheeps opgesteld maar in een situatie dat het allemaal zo snel gaat en het schip waarschijnlijk meteen al zware slagzij maakte heb je daar niet veel aan en zijn die vlotten veel praktischer. Kippenvel.....

Ferry
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Cor Leliard »

Heren,

Tijdens het nieuws ,over deze aanvaring,hoorde ik verscheidene malen het woord
"OVERLEVINGSPAKKEN, zelf heb ik nog nooit van deze pakken gezien,gevaren t/m 1980.
Wat zijn dat voor pakken, hangen die in iedere hut net als een zwemvest,zijn deze verplicht om ze aan boord te hebben
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Cor,

Hier een fotootje van een survival suit
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Die foto is van toeristen achter een Finse ijsbreker, alle tijd om het pakkie aan te trekken.
Bij een zich zo snel ontwikkelende ramp is het niet waarschijnlijk dat je eerst dat pak gaat halen en/of aantrekken.
Zelfs in zo'n moderne reddingboot klimmen, die van het achterschip het water inschiet vergt enige organisatie.

Maar als je het aan hebt en te water raakt zijn je kansen op redding ongetwijfeld veel groter.
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bart the second »

Hai Cor,

Op de Tempest en de Typhoon van Wijsmuller hadden we het in de jaren 70/80 al over överlevingspakken.
Merk Helly Hansen en toen zeer duur. Ik denk nog steeds Helly Hansen en heel duur.
Alleen de boots en drie man dek personeel hadden zo`n pak.
Als het pak scheurde tijdens anchor handling activiteiten hadden ze een probleem want tja dan moest er een nieuwe besteld worden.
Laarzen zaten vast aan een soort overall ...alles natuurlijk oranje met reflecterende striping.

Ik zeil zelf nog regelmatig en noem het een professioneel drysuite.
In principe blijven je kleren droog in zo`n pak.
Als je schuit in 15 minuten afborreld heb je waarschijnlijk geen tijd genoeg om je pakkie aan te doen, dat dan weer wel. Leef zeer mee met deze zeelui.
grt
bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

M'n 100% naamgenoot stuurde me dit.....
Zo te zien ging de BA bb uit waar sb uit -zoals de CJ wél deed- wellicht beter was geweest....
Maar wie ben ik......
Bijlagen
Aanvaring-1.jpg
Aanvaring-1.jpg (24.05 KiB) 2676 keer bekeken
Aanvaring-2.jpg
Aanvaring-2.jpg (22.92 KiB) 2675 keer bekeken
Aanvaring-3.jpg
Aanvaring-3.jpg (22.94 KiB) 2675 keer bekeken
Oost, west...ook best
RuudMal
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2008 20:09
Locatie: ede

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door RuudMal »

Heren,

De beelden zijn mooi maar ik snap iets niet. de Corvus J verandert niet van positie terwijl deze wel een snelheid heeft van ruim 10kn,of waren ze bij de Corvus J al volle kracht achteruit aan het draaien ?

Zijn er nog aanvullende verklaringen ?

gr RuudM
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

De "Estonia" en "Herald of Free Enterprise" zijn al aangehaald, maar wat van de "Tricolor" te denken !?.
Is dat geen kopietje van het geen met de "Baltic Ace" gebeurd is ?.
Zoals ook al opgemerkt, er zijn grote vrije vloeistof oppervlakten, daar er geen w.d.deuren op die autodekken zitten. Zelf ben ik tot zo'n jaar of 12 geleden vaak op dergelijke schepen geweest, maar het waren stuk voor stuk grote hangard dekken........
Dus een groot gat in de zij, heeft direct grote gevolgen voor dergelijke schepen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ROADHOGG

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ROADHOGG »

Hier een paar foto`s van de CORVUS J in vlissingen,heeft de kop goed krom................
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je ze groter wilt zienhttp://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddin ... D=6AADAFB4


Plaats reactie