Aktueel Scheepvaart Nieuws
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Als ik het goed op de foto´s zie heeft de Emma Maersk 2 hekschroeven.
Het lijkt mij dat het dan 2 tunnelbuizen zijn met schroef net als de boegschroeven.
Groet Harry
Het lijkt mij dat het dan 2 tunnelbuizen zijn met schroef net als de boegschroeven.
Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
hallo
hier een foto die ik tijdens de bouw genomen heb.
de 2 tunnels van de sternthrusters zijn duidelijk te zien
groet
Ab
hier een foto die ik tijdens de bouw genomen heb.
de 2 tunnels van de sternthrusters zijn duidelijk te zien
groet
Ab
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Je kunt op deze tekenig zien dat er twee openingen zitten voor twee dwarsgeplaatste boegschroeven op het onderwaterschip achteruit.
Ook de volgende foto is een indicatie voor een boegschroef achteruit.
foto (c) Ebbe Holsting
Voor een snel onderwaterschip zullen ze zeker geen onodige obstakels gemonteerd hebben, dat kost te veel brandstof (en snelheid)
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ahoy,
Volgens Hr. Tarek Hassanien, spreekbuis voor de pers van de Suez Canal Authorities,is het accident te wijten aan "erosion of one of
his propeller parts". "Dit soort voorvallen komen regelmatig voor en al die heisa is nergens goed voor" zegt hij in "Dayly News of Egypt"
Dit nieuws is te googlen "daylynewsegypt" en dan in de zoekbalk van de krant "Emma Maersk" intikken.
Er zijn vraagtekens gezet op meerdere scheepvaartfora over dit voorval.
We speuren verder.
Groetjes, Belgonaut.
Volgens Hr. Tarek Hassanien, spreekbuis voor de pers van de Suez Canal Authorities,is het accident te wijten aan "erosion of one of
his propeller parts". "Dit soort voorvallen komen regelmatig voor en al die heisa is nergens goed voor" zegt hij in "Dayly News of Egypt"
Dit nieuws is te googlen "daylynewsegypt" en dan in de zoekbalk van de krant "Emma Maersk" intikken.
Er zijn vraagtekens gezet op meerdere scheepvaartfora over dit voorval.
We speuren verder.
Groetjes, Belgonaut.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Is het niet vreemd te noemen dat die gaten van de hekschroeven niet gesloten kunnen worden ?.
Ik zie tenminste geen afsluit mogelijkheden. Dit moet toch van invloed zijn op ongewenste wervelingen bij de voortstuwingsschoef !?. En dat bij een schip dat ontworpen is om een hoge service speed te ontwikkelen.
( Dat de service speed terug gebracht is, doet hier natuurlijk niets aan af ).
Of zit ik nu lucht te pompen.............
m.v.g., Roy
Ik zie tenminste geen afsluit mogelijkheden. Dit moet toch van invloed zijn op ongewenste wervelingen bij de voortstuwingsschoef !?. En dat bij een schip dat ontworpen is om een hoge service speed te ontwikkelen.
( Dat de service speed terug gebracht is, doet hier natuurlijk niets aan af ).
Of zit ik nu lucht te pompen.............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Denk dat juiste Nederlandse woord inderdaad hekschroef is, zelfde als boegschroef voor de“dwarsschroef of kopschroef” in het voorschip.
Nedlloyd heeft ook een aantal schepen gehad met zowel boeg als hekschroef, was leuk speelgoed ! Als het niet al te hard waaide kwam je zonder sleepboten voor de kant. Heb nooit geweten of het ook echt een goede investering geweest is, aangezien je vaak toch voor minimaal één sleepboot moest betalen of stand by had liggen ivm haven voorschriften.
Nedlloyd heeft ook een aantal schepen gehad met zowel boeg als hekschroef, was leuk speelgoed ! Als het niet al te hard waaide kwam je zonder sleepboten voor de kant. Heb nooit geweten of het ook echt een goede investering geweest is, aangezien je vaak toch voor minimaal één sleepboot moest betalen of stand by had liggen ivm haven voorschriften.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Emma Maersk update
Maersk evacueert lading van ‘Emma Maersk’
05 februari 2013
De Deense rederij Maersk Line is volop bezig alle verladers te contacteren die lading aan boord van het containerschip ‘Emma Maersk’ hebben.
Op dit vlaggenschip uit de vloot van de Denen viel vorig weekend de motor uit nadat water via de schacht van de schroefas in de machinekamer was terecht gekomen. Het schip was net begonnen aan de passage van het Suezkanaal.
De ‘Emma Maersk’ kon met behulp van sleepboten naar de Suez Canal Container Terminal van het zusterbedrijf APM Terminals gebracht worden, waar alle containers nu van boord worden gehaald. Volgens de Britse pers had het schip 13.537 teu aan boord, maar was bijna de helft van de containers leeg.
Maersk Line werkt nu aan een noodplan om de gestrande lading met andere schepen op bestemming te krijgen. Het is nog niet duidelijk of daarvoor extra tonnage gecharterd zal worden. Bij het doorvoeren van de lading wordt voorrang gegeven aan reefercontainers.
De ‘Emma Maersk’ was op weg van Europa naar Azië. In die richting biedt de rederij niet het ‘Daily Maersk’ product aan, waarbij verladers schadevergoeding krijgen wanneer hun lading te laat op bestemming arriveert.
Hoewel de ‘Emma Maersk’ misschien niet naar een droogdok moet voor de herstelling, lijkt het schip toch wel een tijdje buiten dienst te zullen blijven. Maersk houdt alvast rekening met het feit dat de reparaties meerdere maanden in beslag zullen nemen. De rederij onderzoekt waarom het incident is kunnen gebeuren en laat alvast ook de zeven zusterschepen van de E-klasse inspecteren. Dit incident is het eerste met de acht in 2006 en 2007 gebouwde schepen van dit type.
Maersk evacueert lading van ‘Emma Maersk’
05 februari 2013
De Deense rederij Maersk Line is volop bezig alle verladers te contacteren die lading aan boord van het containerschip ‘Emma Maersk’ hebben.
Op dit vlaggenschip uit de vloot van de Denen viel vorig weekend de motor uit nadat water via de schacht van de schroefas in de machinekamer was terecht gekomen. Het schip was net begonnen aan de passage van het Suezkanaal.
De ‘Emma Maersk’ kon met behulp van sleepboten naar de Suez Canal Container Terminal van het zusterbedrijf APM Terminals gebracht worden, waar alle containers nu van boord worden gehaald. Volgens de Britse pers had het schip 13.537 teu aan boord, maar was bijna de helft van de containers leeg.
Maersk Line werkt nu aan een noodplan om de gestrande lading met andere schepen op bestemming te krijgen. Het is nog niet duidelijk of daarvoor extra tonnage gecharterd zal worden. Bij het doorvoeren van de lading wordt voorrang gegeven aan reefercontainers.
De ‘Emma Maersk’ was op weg van Europa naar Azië. In die richting biedt de rederij niet het ‘Daily Maersk’ product aan, waarbij verladers schadevergoeding krijgen wanneer hun lading te laat op bestemming arriveert.
Hoewel de ‘Emma Maersk’ misschien niet naar een droogdok moet voor de herstelling, lijkt het schip toch wel een tijdje buiten dienst te zullen blijven. Maersk houdt alvast rekening met het feit dat de reparaties meerdere maanden in beslag zullen nemen. De rederij onderzoekt waarom het incident is kunnen gebeuren en laat alvast ook de zeven zusterschepen van de E-klasse inspecteren. Dit incident is het eerste met de acht in 2006 en 2007 gebouwde schepen van dit type.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ahoy,
Op de Emma Maesk zijn een stel bladen van een hekschroef afgebroken en hebben waarschijnlijk een scheur in de dwarsbuis veroorzaakt.
Het is een lang verhaal maar hier volgt de link:
http://www.maerskline.com/link/?page=ne ... news/story_
Succes ermee.
Groeten Belgonaut.
Op de Emma Maesk zijn een stel bladen van een hekschroef afgebroken en hebben waarschijnlijk een scheur in de dwarsbuis veroorzaakt.
Het is een lang verhaal maar hier volgt de link:
http://www.maerskline.com/link/?page=ne ... news/story_
Succes ermee.
Groeten Belgonaut.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ahoy, deze link werkt ook niet.
Even googlen op "maersklines"
De eerste de beste die opkomt aanklikken,news aanklikken en alles werkt.
Belgonaut
Even googlen op "maersklines"
De eerste de beste die opkomt aanklikken,news aanklikken en alles werkt.
Belgonaut
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Even het verhaal gekopieerd voor het gemak.
Palle Laursen, Head of Ship Management for Maersk Line, shares the latest update on the Emma Maersk incident that took place in the Suez Canal Friday evening. He explains that the investigation is still ongoing, and that repairs will take time.
Initial inspections by divers show that the water ingress was caused by damage to one of the stern thrusters. Thrusters are used for improving the vessels manoeuvrability and consist of a shaft tunnel fitted with a propeller delivering sideways thrust. It is now known that several propeller blades have broken off and there is severe damage to the propeller mounting, resulting in a crack in the forward stern thruster tunnel which caused the ingress of water.
The water flooded the engine room which consequently led to the loss of main engine power, and Emma Maersk was towed to the quay at Suez Canal Container Terminal.
No risk of danger
While it is still unclear what caused the damage, Palle rules out any human error by the crew. “The crew handled the situation very well and did exactly what they should at all stages,” he says.
“The E-class has been sailing well since 2006, and the thrusters are used at every port call,” Palle adds, stressing that for now it is seen as an isolated incident. “Until we know the exact reason, however, we have as a precautionary measure instructed the other vessels in the E-class fleet not to use their stern thrusters.”
At no point was Emma Maersk in danger of sinking. Naval architects have confirmed that a fully loaded E-class vessel can sustain full flooding of the engine room and still stay afloat. Large container vessels have a natural better stability than smaller vessels. Had the incident occurred at sea, it would have been a matter of getting an oceangoing tugboat in place to assist.
Fixing a hole
Making Emma Maersk seaworthy again is a complicated process, and Palle admits it is probably a matter of months before she can enter service again.
The first priority is to preserve the equipment, which ironically means keeping it submerged for the time being. Due to its exposure to salt water, any contact with oxygen will result in corrosion. So the plan is to have underwater welders plug the hole before lifting the vessel further, after which the remaining cargo onboard will be unloaded, water will be pumped out, and the equipment will be washed with fresh water, dismantled and retrofitted.
All this may sound simple enough, but there are several uncertainties, says Palle. It is still unclear whether a full dry-dock operation is needed, for instance. Even if it can be done while the vessel is waterborne, there is the question of location: is Suez suitable for the operation, or is it necessary to tow the vessel to another location?
These and other questions will be determined during the coming days and weeks. Cargo operations and customer relations continue according to plan to minimise the disruption as much as possible.
Meanwhile, the crew have been offered the opportunity to talk with a crisis psychologist, and those who wish to sign off have been allowed to do so.
If your cargo was on board, we will contact you directly as soon as possible with the details of the impact to your cargo. If you have any questions, please reach out to your local Customer Service contact.
Palle Laursen, Head of Ship Management for Maersk Line, shares the latest update on the Emma Maersk incident that took place in the Suez Canal Friday evening. He explains that the investigation is still ongoing, and that repairs will take time.
Initial inspections by divers show that the water ingress was caused by damage to one of the stern thrusters. Thrusters are used for improving the vessels manoeuvrability and consist of a shaft tunnel fitted with a propeller delivering sideways thrust. It is now known that several propeller blades have broken off and there is severe damage to the propeller mounting, resulting in a crack in the forward stern thruster tunnel which caused the ingress of water.
The water flooded the engine room which consequently led to the loss of main engine power, and Emma Maersk was towed to the quay at Suez Canal Container Terminal.
No risk of danger
While it is still unclear what caused the damage, Palle rules out any human error by the crew. “The crew handled the situation very well and did exactly what they should at all stages,” he says.
“The E-class has been sailing well since 2006, and the thrusters are used at every port call,” Palle adds, stressing that for now it is seen as an isolated incident. “Until we know the exact reason, however, we have as a precautionary measure instructed the other vessels in the E-class fleet not to use their stern thrusters.”
At no point was Emma Maersk in danger of sinking. Naval architects have confirmed that a fully loaded E-class vessel can sustain full flooding of the engine room and still stay afloat. Large container vessels have a natural better stability than smaller vessels. Had the incident occurred at sea, it would have been a matter of getting an oceangoing tugboat in place to assist.
Fixing a hole
Making Emma Maersk seaworthy again is a complicated process, and Palle admits it is probably a matter of months before she can enter service again.
The first priority is to preserve the equipment, which ironically means keeping it submerged for the time being. Due to its exposure to salt water, any contact with oxygen will result in corrosion. So the plan is to have underwater welders plug the hole before lifting the vessel further, after which the remaining cargo onboard will be unloaded, water will be pumped out, and the equipment will be washed with fresh water, dismantled and retrofitted.
All this may sound simple enough, but there are several uncertainties, says Palle. It is still unclear whether a full dry-dock operation is needed, for instance. Even if it can be done while the vessel is waterborne, there is the question of location: is Suez suitable for the operation, or is it necessary to tow the vessel to another location?
These and other questions will be determined during the coming days and weeks. Cargo operations and customer relations continue according to plan to minimise the disruption as much as possible.
Meanwhile, the crew have been offered the opportunity to talk with a crisis psychologist, and those who wish to sign off have been allowed to do so.
If your cargo was on board, we will contact you directly as soon as possible with the details of the impact to your cargo. If you have any questions, please reach out to your local Customer Service contact.
Groeten Jeroen