Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Even internet en een geleende computter in de vetput.
Het was niet thorshaven, daar liggen we nu even, maar het meest zuidelijke eiland.
Dat is de feitelijke thuishaven.

Ben niet zeeziek geweest en heb genoten, ondanks tijdens de vaart enkele verstuivers wisselen en pal voor vertrek nog even twee koppen tillen.
Waarschijnlijk kom ik ergens woensdag of donderdag weer thuis en kunnen er plaatjes volgen...

Tot dan..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Waarom zou je zeeziek worden, je bent al een grote meid :wink: :-D
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer »

Zeeziek worden op zo'n bak??? Dat doe je maar in je eigen tijd kreeg ik te horen, heel lang geleden dus :shock: :-D 8) .

Groeten, K.Brouwer.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jacob Bothof »

Over zeeziekte gesproken, ik heb er ook regelmatig last van gehad en zeker opschepen met alles achteruit.
Door werken moest, zo goed of kwaad als het ging, anders moesten je collegae 6 op 6 af lopen.
Een keer heb ik het als ass.meegemaakt dat ik zo beroerd was dat de 2de wtk het niet meer verantwoord
vond om mij door te laten strompelen en mij de machinekamer uitstuurde om in mijn kooi te kruipen.
Het vreemde was, zodra je plat lag ging het gelijk een stuk beter . :(
Later op schepen met een midscheeps was het over, als het echt slecht weer was voelde ik me wel een beetje
katterig, het eerste wat ik liet staan was mijn biertje en stoppen met roken :) , doorwerken en normaal
eten was geen probleem meer.Na verloop van tijd groeide je er wel overheen. Een biertje en sigaret kwam vanzelf
wel weer na een avondje stappen bij b.v. bij Maria :lol:
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door renirie »

Zeeziek?
Bekijk op YouTube het fillempie smitlloyd 9 riding high
Ben pas zeeziek geworden toen ik ging zeevissen vanuit Scheveningen.
.moest er na een paar jaar aan de wal weer aan wennen. 🤢
Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Henk van der Moolen »

Zoals bekend zijn er 2 fases in zeeziekte.
Als je in fase 1 bent dan ben je bang dat je dood gaat.
Als je in fase 2 bent dan hoop je dat je doodgaat. :mrgreen: :mrgreen:
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Ik heb maar 1 x meegemaakt dat iemand zo zeeziek was dat hij letterlijk op een golf wilde uistappen. Ze konden hem net op tijd van de reling pakken, en hij werd in z'n hut opgesloten voor z'n eigen veiligheid.
Een leerling op z'n 1e (en meteen ook laatste) reis. wtk of strm weet ik niet meer. Wel dat we La Coruna aangelopen zijn om hem af te zetten....
Ik meen dat dat de Zonnekerk was, maar weet het niet zeker meer....
Nooit meer iets van gehoord, trouwens...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,
Jinny schreef: 14 okt 2019 09:39 ondanks tijdens de vaart enkele verstuivers wisselen en pal voor vertrek nog even twee koppen tillen.
Niet negatief bedoeld hoor, maar als ik het bovenstaande zo lees is het "echt varen" :?
Het zal nooit anders worden als we door blijven gaan met zuiger motoren.
Wat zou het mooi zijn weer een ouderwets stoombedrijf (eventueel) "gestookt" door een intrensiek veilige thorium reactor.... of ben ik aan het :oops:
Of een brandstofcel met waterstof (eventueel in poedervorm) :?:
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Voor een waterstof-brandstofcel heb je platina nodig...
En de wereldvoorraad daarvan is al niet zo groot...
Dat is HET probleem van de technieken die nu in gebruik worden genomen: ze werken allemaal op (zeer) zeldzame materialen, dus denk ik dat die nog eerder uitgeput raken dan de olie of gasvoorraden, nog afgezien van de conflicten en oorlogen die de jacht daarop zal voortbrengen.
Kijk nu maar wat Rusland aan het doen is met de Noordpool: ze zijn hun invloedssfeer daar verder-en-verder aan het uitbreiden. Amerika stuurt niet voor niets troepen met pantsermaterieel naar Duitsland...
Nee, het gaat er niet beter of veiliger op worden, vrees ik. Ik hou m'n hart vast, misschien zijn wij wel de generatie van het 2e interbellum.
De geschiedenis herhaalt zich: ik zag een paar dagen terug een foto van een blije Turkse tankcommandant met een uitgestrekte arm...
Ik dacht meteen: "verrek, ik kén zoiets.." Niet dat het als dusdanig bedoeld was, hoor: die commandant zwaaide wellicht ter afscheid, en de fotograaf verstilde het beeld misschien ook onbewust...
Maar tóch...
bekend(kl).jpg
bekend(kl).jpg (29.3 KiB) 1387 keer bekeken
Als de beheerders vinden dat dit té confronterend is, of misschien wel té politiek, heb ik er geen moeite mee dat dit wordt verwijderd...
Maar het trommelgeroffel wordt steeds luider, en de vrijheidsduif is nog maar een mager scharminkel.....
Maar is nog altijd hoop:
icw.jpg
icw.jpg (94.42 KiB) 1387 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Co »

Co schreef: 14 okt 2019 21:23 Het zal nooit anders worden als we door blijven gaan met zuiger motoren.
Wat zou het mooi zijn weer een ouderwets stoombedrijf (eventueel) "gestookt" door een intrensiek veilige thorium reactor.... of ben ik aan het :oops:
Ja Jan, dat is inderdaad een probleem die exotische materialen...
Het lezen dat men al "verstuiver-en koppen trekkend" z'n mijlen maakt bracht mij tot de stelling dat dieselmotoren en/of scrubbers, of LNG met de bijbehorende hoge methaanslip geen echte oplossingen zijn voor de scheepvaart.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie