Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

SALVAGE TO BEGIN IN MAURITIUS ON WAKASIO WRECK
10-11-2020
Wakashio-stern.jpg
Wakashio-stern.jpg (34.6 KiB) 1444 keer bekeken

The owners of the wrecked bulk carrier Wakashio announced that work on clearing the aft section of the ship from the reef in Mauritius will be commencing shortly but it is expected to take several months. The Wakashio became the center of international attention after the vessel ran aground in July and later split apart causing an environmental disaster in the pristine waters of the remote Indian Ocean island.

Okiyo Maritime Corp., the owner of the vessel, and Nagashiki Shipping Co., the manager of the bulk carrier Wakashio, confirmed they had awarded a contract to the Chinese salvage company Lianyungang Dali Underwater Engineering Co Ltd. for the removal of the remaining stern portion of the vessel.

The contract was signed on October 20, and they reported that the salvage company has already begun to transport materials to Mauritius. The company is preparing its equipment and expects to begin work at the wreck in December. The work, however, is months behind the dates targeted by the government, which had called for the removal to be completed before the hurricane season that begins this month.

“We will continue discussions and work closely with the Mauritius authorities regarding the disposal of the stern section,” the Japanese companies said in their statement announcing the salvage agreement. Reports have suggested that the ship will be dismantled where it sits firmly on the island’s reef. The forward two-thirds of the Wakashio was towed out to deep water and sunk after the ship split in two during the summer.

The salvage operation is expected to take several months and might be further complicated by seasonal storms. The owners reported that it is expected to be completed next spring.

The remediation of the oil that was spilled when the ship broke apart is also continuing. The owners said that the recovery of the floating oil was been completed. The work along the coastline they also said is proceeding smoothly, predicting it could be completed by January.

The cause of the incident is currently being investigated by the Mauritius authorities. “We will continue to fully cooperate with the people of Mauritius and the relevant authorities in Mauritius and Japan in order to investigate the cause of the incident and protect the environment,” said Nagashiki Shipping. The captain of the vessel remains in jail on the island while his lawyers have argued that he should be released and that there is no evidence that he impeded the operation of the vessel contributing to the grounding.

Numerous reports in the media, confirmed in statements by Panama as the ship’s flag state, suggested that the vessel steered towards Mauritius in hopes of capturing a wi-fi or mobile phone signal to permit the crew to call home. On the evening of the grounding, it was reported that there was a birthday party for one of the crew members. Accusations have also been made of inattention, faulty systems, or poor seamanship leading up to the accident.

Bron: Maritime executive

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Het lijkt mij wel veilig werken met de twee live boats nog aan boord. :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko »

Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Goed hoor !.
Hier de tekeningen laten maken en dan in Rood China of Korea schepen laten bouwen.
In Nederland geen mensen in de scheepsbouw meer opleiden, Oost Europeanen zijn goedkoper en verrichten veel vaker overwerk, en als toetje ontslaan we hier in Nederland de praktijkmensen.
Vervolgens worden we beconcurreerd met schepen die op eigen houtje in de Far East gebouwd zijn..............
Hulde voor zo'n bedrijfsvoering !!!.

Toch, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Lemans »

nee, niet echt. de overdracht van of het verwerven van kennis en vaardigheden in de oost ga je niet tegenhouden.

als je niet in licentie of opdracht mag bouwen dan koop je een schip of voorstuwing, haal het uit elkaar en de kennisopbouw is enorm. dan bouw je er een paar zelf en daarna ga je verbeteren. dat is van alle tijden

zie hier, een nagebouwde B29, https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-4

en als je het niet kan kopen of lenen dan doe je het zelf

in 2012 nog max 7000 m diep: https://nos.nl/artikel/385691-chinees-r ... ntrog.html
deze week: https://jeugdjournaal.nl/artikel/235597 ... iepte.html

is het zinvol om 11 km diep te duiken, nee niet echt behalve dat het aantoont dat je een projectorganisatie kan opzetten die dergelijke diepduiken kan organiseren, en dat is weer wel een hele prestatie. dezelfde organisatie kan dus ook ander werk gaan aannemen.

andere voorbeelden:
deze is nog van de russen gekocht en in 10 jaar afgebouwd https://marineschepen.nl/nieuws/china-m ... hepen.html
en deze is geheel zelf gemaakt: https://sceptr.net/2018/05/china-test-e ... gdekschip/

dus klagen dat door bedrijfbeleid de werkzaamheden naar de Oost verschuiven is niet heel terecht
opmerken dat de oost-europees makkelijker en vaker overwerkt is misschien de spijker op de kop
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Jawel, normaal reageer ik hier niet op het wordt immers al snel politiek.
Maar nu toch even wel en dat in verband met overdragen van kennis en tegelijk maar even de bereidheid meer en langer te werken.
Het door mij in de jaren 70 opgerichte bedrijf bestond al vanaf het begin bij de gratie van kennisoverdracht, immers ik leerde hoe het niet moest en hoe het wel moest.
Vlamspuiten leerde ik van de Amerikanen, grote werkstukken lassen en spanningsvrij gloeien van de Tukkers en nauwkeurig werken in de machinebouw leerde ik van onze Duitse conculegaas ;)
In Azië kregen wij een prima afzetmarkt omdat wij van aanvang aan de tekeningen leverden voor die onderdelen die makkelijk ter plekke te vervaardigen zijn.
Dat zelfde feit heeft ons steeds gedwongen zaken te verbeteren en voor te blijven, daar wordt je slim en sterk van.
Nog steeds gaan onze machines naar Azië, slijt- en reservedelen ook nog voor zover die slecht door derden na te maken zijn omdat daar grote investeringen voor nodig zijn of omdat daar specifieke kennis voor nodig is. Die kennis houden wij in huis.
Ja, ik heb velen leren fietsen en heb nooit het idee gehad dat wij daar zelf minder van werden, het tegendeel is waar :)

Nou even werken, ben je wel eens in Roemenië geweest of een ander land daar toen het ijzeren gordijn nog stevig dicht zat? Grote armoede en weinig arbeidsvreugde.
Zodra mensen het wat beter krijgen gaan ze consumeren en kopen vaak onnodige zaken of luxe zaken. Ergo moet er nog meer komen en nog harder gewerkt worden terwijl zij die al een zekere welstand bereikt hebben het iets rustiger aan gaan doen.
Moeilijk te begrijpen is het niet, zijn we niet allemaal zo begonnen?
Ik maakte aan boord zoveel mogelijk overuren, later aan de wal werkte ik dag en nacht en toen het spul beter ging lopen leunde ik braaf achterover, verdiend vind ik.
Nu wordt ik 79 in maart(is de verwachting), ik doe alleen nog wat ik leuk vind.
Op onze reizen door Europa hebben we gezien dat de Poolse, Roemeense en Hongaarse vrachtwagen steeds beter werden, waren wij eerder vervoerders met Hollandse chauffeurs daar zie je nu Hollandse vrachtwagens met Oost-Europese chauffeurs.
We moeten er nu toch onderhand aan gewend geraakt zijn dat we onze welvaart moeten delen met hen die het minder hadden/ hebben, en anders wen er maar snel aan het is niet te stoppen.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Ik had je eigenlijk die leeftijd niet gegeven Jan..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Da's een mooi stukkie non-politieke beschouwing, Jan.
Hoewel ik nooit het lef heb gehad om 'iets' voor mezelf te beginnen, kon je dit in onze vaartijd allemaal dagelijks meemaken...
Wij Nederlanders hebben na de oorlog een groeispurt gehad, waar m.n. het verre Oosten -om welke redenen dan ook- nog niet aan toe kwam....
Maar eerst kwamen de Japanse autootjes, dat eigenlijk verkleinde kopieën waren van Amerikaanse auto's, maar die ontwikkelden zich in een paar tientallen jaren tot de grote auto-top. Daarna de scheepsbouw, want al dat spul moest wél vervoerd worden naar kapitaalkrachtige landen
Doordat zij destijds goedkoper konden produceren, en ook nog goede waar voor het geld leverden, kocht Europa zichzelf werkeloos: de producenten verdienden niet genoeg meer om leidende technieken te ontwikkelen, en legden de één na de ander het loodje.
En juist dat 'jezelf werkeloos kopen' gaat met internet nu in een razend tempo: Chinese bedrijven kopen Europese bedrijven op, halen ze leeg, en heffen ze op. Wég, werkgelegenheid...Voorgoed !
Een collega op de Hunze-centrale zei al eind jaren 80 "Als je qua kopen niet Nederlands kan of wil denken, denk dan in ieder geval Europees !"
Daar heb ik nog vaak aan moeten denken....
In de jaren 60 reden alle Duitse touristen uitsluitend in Deutsche Gründligkeit, maar in de jaren 80 reed het personeel van (bijv) Opel naar het werk in hun Toyota's...
China is op dit moment hard op weg om -ná eerst massaal gekopieerd te hebben- de leidende ontwikkelingen te leveren omdat dat nog steeds een strikt geleide dictatuur volgt die de lonen van de arbeider niet laat stijgen. Zo blijf je in de markt. De luxe voor hard werken is daar nog voor de happy few...
Willen wij nog meetellen, dan zul je -nét zoals de overheid ooit tot grote woede van de vakbonden zei- , het simpelere werk elders uit moeten laten voeren, en zelf met kennis, kunde, ervaring, én voortdurend bijleren in de nieuwste ontwikkelingen, proberen om dusdanig in de markt te staan dat zij (China, bijv) bij jou kennisprodukten moeten kopen...
De wereld is zó klein geworden dat je dergelijke ontwikkelingen, zelfs niet met de mooiste 'beschermende' patenten, tegen kan houden...
Het gaat hard, mensen, het gaat héél hard....en zal nog veel sneller gaan in de nabije toekomst.
Kun jij nog zonder de In China geproduceerde Japanse techniek dat wij een 'mobieltje' noemen ??? Kijk naar je afhankelijkheid, en realiseer je dan dat die dingen nog maar ongeveer 20 jaar bestaan !!

Ik hou m'n hart vast voor m'n kinderen en kleinkinderen....
Maar ja: dat deden mijn ouders al vóór mij, m'n grootouders weer dáárvoor, enzovoorts....
En wij zijn redelijk terechtgekomen, tóch ? Dus zal ons nageslacht ook wel weer creatieve oplossingen bedenken voor de problemen waar zij mee te maken hebben.... Die vinden wel een goed plan, in deze, steeds kleiner wordende, wereld...
Er is inmiddels al wél iets waar ik blij van wordt: de managementcultuur schijnt op z'n laatste benen te lopen !
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Ik hoop van harte dat de laatste zin van Jan eindelijk bewaarheid zal worden !.
Ik geloof n.l. wel in ondernemers, maar niet in die lui die even krijsend over komen vliegen, de zaak onderschijten, gauw in andere handen over laten gaan, zelf zo miljoenen opstrijken en weer naar het volgende slachtoffer doorvliegen................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Lemans »

Lemans schreef: 15 jun 2020 12:43 afzinken Stellar, zelfde filmpje maar met gepaster commentaar

https://www.youtube.com/watch?v=UReJHGsDVl4
aan het bladeren in oude youtubefilmpjes, kom ik deze tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=fRZWLutzBrM

het leegpompen van een ijzerertsbulkcarrier bij Guernsey, dat kan dus wel, ijzererts overboordpompen. geen idee waarom er niet voor die oplossing gekozen is.


Plaats reactie