Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

ja, dan kunnen 'ze' niet meer zien dat er eigenlijk helemaal geen borgstangen e.d. werden gebruikt, en het schip verre van zeewaardig beladen was...
Met die AT weet ik nog, dat ná het laden, en alle "bootwerkers" naar huis waren, er nog een klein groepje sjorders vanuit een gondel die middels nog 1 portaalkraan werd bediend de hoge lockers omsloegen met een hamertje met een hele lange steel. De onderste 2 lagen werden door de kettinglockers kruiselings gesjord door eigen bemanning. De lange stangen werden vanuit die gondels wél ingehaakt, maar wie ze verder vastmaakten weet ik niet meer.
En dan hebben we het over slechts 4 tiers hoog !!
Ik heb geen idee meer hoe lang na 'gereed met laden' dat duurde, maar zal toch best enige uren hebben geduurd.
En (ik kan me daar niks meer over herinneren) bij aankomst in een loshaven, zal dat in omgekeerde richting ook weer losgemaakt moeten worden...
De Rotterdamse haven had eens een filmpje op Joetjoep of Veesboek staan, waarin trots geshowd werd hoe een blokkendozenboot meteen na het neerzetten van de laatste container werd weggetrokken van onder de kranen, en de volgende boot met sleepboten meteen, een paar meter achter het vertrekkende schip onder de kranen werd getrokken/geduwd.
Dus veel zeevast zetten is er niet meer bij: iedereen vertrouwd op een paar hoekijzertjes van de onderste 2 tiers, waar de andere 6 a7 tiers alleen maar met die ieniemini lockertjes geborgd staan...
Zelfs in de "tradewinds" (passaatwinden) gaat zoiets eigenlijk niet, laat staan als daar een tropische depressie ontstaat...
Afijn, ze managen het maar...
Maar ik vind zo langzaam aan dat verzekeringsbedrijven niet zouden moeten betalen bij dergelijk -zonder twijfel volledig ingecalculeerde- nalatigheid, zodat de kosten niet over de wereldgemeenschap verhaald wordt....
Oost, west...ook best

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jacob Bothof »

Als we straks zover zijn dat er onbemand gevaren gaat worden
dan komen die boten met blokkendozen nooit meer ergens aan.
Een goeie dwarsgolf met een beetje wind en foetsie is de hele hap.
Ik doe mijn boodschappen wel bij de lokale toko's in mijn durp.
Made in Holland , vlak bij mijn voordeur :lol:
Gebruikersavatar
asuncion
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jan 2019 23:54
Locatie: torrevieja

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door asuncion »

12033025_1494386034207364_6976664890993423675_n.jpg
12033025_1494386034207364_6976664890993423675_n.jpg (93.83 KiB) 1736 keer bekeken
12540637_1538042873175013_4748984714581353838_n.jpg
12540637_1538042873175013_4748984714581353838_n.jpg (172.11 KiB) 1736 keer bekeken
1909969_1537967616515872_665471893114330104_n.jpg
1909969_1537967616515872_665471893114330104_n.jpg (118.47 KiB) 1736 keer bekeken
het duurt bijna een uur per laag om te laden en de laatste 4 a 5 lagen zijn enkel stekkers
dus het sjorren is dan allang klaar

groet joop
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Het heeft een paar dagen geduurd, maar het voorval met weer een container schip op de Pacific is nu toch bevestigd
+
Mega container ship mass containers loss, North Pacific UPDATE confirmed MSC
Posted in Acidentes by Mikhail Voytenko on Fev 01, 2021 at 09:31.
msc aries mapa.jpg
msc aries mapa.jpg (34.36 KiB) 1553 keer bekeken
Jan 26: Many containers reported lost on Jan 26 in North Pacific SE of Tokyo, by container ship MSC ARIES, which crossed the position where containers were seen, and after that, turned north, understood to avoid further losses. The ship is en route from Los Angeles to China Ningbo, ETA Jan 30.
Feb 1 UPDATE: Confirmed containers were lost by MSC ARIES, reportedly some 40+, maybe more. The ship was sailing at a reduced speed after containers loss, and as of Feb 1 was still under way, ETA probably Feb 2.
msc aries.jpg
msc aries.jpg (25.36 KiB) 1553 keer bekeken
msc aries build 2020 Hyundai HI
15.000 teus
LxB 366x51mtr
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Gert-jan »

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

zo slecht gaat het in de offshore
Maar ze halen wel al het bruikbare er eerst af.
=
Container carriers die containers verliezen is geen nieuws meer, maar ankers!!
Zie hier
montreal express.jpg
montreal express.jpg (77.88 KiB) 1319 keer bekeken
01-02-21 over congesties in de container wereld
Opkropping van containerschepen brengt herstel wereldeconomie in gevaar
Containerschepen over de hele wereld hebben moeite om de enorme vraag van bestellingen op te volgen. Er wordt verwacht dat de opkropping in havens en hogere transportkosten een globaal herstel na de pandemie aanzienlijk zullen vertragen.
Tijdens de lockdowns bestellen heel wat mensen nieuwe meubelen en goederen online. Het aantal goederen dat per schip wordt verzonden is sinds de zomer dan ook flink uit de hand beginnen lopen. De containerschepen kunnen de groeiende wachtlijst van goederen sinds januari steeds minder goed bijbenen. Onlangs steeg het aantal verschepingen naar de Verenigde Staten zo drastisch dat de havens langs de westkust de druk niet meer aankonden.

De aanhoudende problemen zorgen voor een domino-effect binnen de transportwereld. Volgepakte havens veroorzaken een opstapeling van niet-geleverde containers vol producten. Vervolgens moeten er meer containerschepen uitrukken om die achterstand in te halen en gaat de algemene transportkost ook omhoog. Bedrijven zoals Ikea moesten daardoor al wereldwijde vertragingen op bestellingen aankondigen.

Nog nooit zo druk op zee
Een van de grootste uitschieters is het scheepsverkeer tussen de VS en Azië. Sinds december schoot het aantal verschepingen tussen de twee regio’s omhoog met maar liefst 28 procent. Volgens het Maritieme Centrum van Japan was dat al de vijfde keer op rij dat de maandcijfers stevig stegen.

Zeker de connectie tussen de VS en China staat onder hevige druk. Een container van Shanghai naar LA sturen, kostte in januari al 3.300 euro meer dan de maand ervoor. Volgens de haven van Shanghai is het prijskaartje van een containerverzending inmiddels 2,4 keer zo duur als vorig jaar.

De prijzen voor verzendingen tussen Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika zijn nog nooit zo hoog geweest sinds 2009. In sommige gevallen spreekt men zelfs van een verzesvoudiging van de prijs. Als de situatie niet snel verbetert, kan dit schokgolven door de wereldwijde economie jagen.

Ademruimte tijdens Chinees nieuwjaar?
Volgens scheepsbedrijven A.P. Moller-Maersk en Mediterranean Shipping Company worden binnenkort zeker vier routes vanuit China tijdelijk afgezegd om de druk op havens weg te nemen. Dit zal gebeuren tijdens Chinees nieuwjaar, wanneer de meeste Chinese zeelieden vrijaf nemen voor een aantal weken.

Er wordt verwacht dat de Chinese containerschepen vanaf februari terug aan volle kracht zullen uitrukken. China verwacht dit jaar namelijk een enorme toelevering van auto-onderdelen en halfgeleiders voor de toenemende productie van elektrische wagens. Toch zullen de Amerikaanse havens, die ook geplaagd worden door uitbraken van het coronavirus, nog even moeten zweten voor ze verlost worden.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

04.02.2021
Met ontslag bedreigde Nederlandse zeevarenden sturen brief naar Maersk aandeelhouders
transport on line.jpg
transport on line.jpg (40.73 KiB) 1103 keer bekeken
ROTTERDAM - Mærsk heeft vorig jaar zijn vijf nog resterende schepen, die onder Nederlandse vlag voeren, verkocht. En tegelijkertijd aangekondigd dat de kapiteins en Hoofdwerktuigkundigen (Hwtk’s) wel in dienst kunnen blijven, maar dat er voor de overige 24 Nederlandse officieren in de andere rangen en de gezellen geen plaats meer zou zijn.
Daar het Mærsk management nog altijd weigert op dit voornemen terug te komen sturen de 24 Nederlandse officieren en gezellen vandaag een open brief naar de aandeelhouders van Mærsk om het Mærsk management te adviseren zich aan zijn eigen ‘core principles’ te houden.

De 24 Nederlandse zeevarenden stellen: "Dit komt ook nog eens midden in de coronapandemie waar veel collega’s op zee reikhalzend uitkijken naar aflossing en wij zijn dan ook bereid hen af te lossen. Dit alles omdat Nederlanders te duur worden geacht in verhouding tot andere nationaliteiten. De meesten van ons werken al meer dan 25 jaar voor het bedrijf en hebben sterk het gevoel dat Mærsk afstand neemt van zijn eigen ‘core values’, waaronder ook ‘goed omgaan met werknemers."
Nautilus bestuurder Marcel van Dam: "Het is voor ons en onze leden onbegrijpelijk dat een winstgevend bedrijf als Mærsk, met ruim 300 schepen in de vaart, niet in staat zou zijn om naast de kapteins en Hwtk’s, alle 24 werknemers op hun vloot te plaatsen. Onze leden pikken dit niet en eisen dat Maersk alle aangekondigde ontslagen onmiddellijk terugtrekt. Bovendien is er in 2011 tussen Nautilus en AP Møller Mærsk een ‘memorandum of understanding (MOU) on job security’ afgesloten. Deze ‘gentlemen agreement’ beschouwen wij nog steeds van toepassing."
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

img-644209.jpg
img-644209.jpg (36.08 KiB) 890 keer bekeken
Financieel gaat het nog niet zo slecht bij Maersk
==========================================
Winstsprong Maersk
10-02-2021 10:02,
Bron: ABMfn
(ABM FN-Dow Jones) A.P. Moeller-Maersk heeft in het vierde kwartaal van 2020 geprofiteerd van een toegenomen vraag en hogere vrachttarieven dankzij onder meer een tekort aan schepen en containers. Dit bleek woensdag uit kwartaalcijfers van het Deense containerbedrijf.

Als gevolg verwacht Maersk dat het lopende eerste kwartaal sterker zal zijn dan het vierde kwartaal van 2020.

In het afgelopen kwartaal boekte Maersk een winst van 1,3 miljard dollar tegen een verlies van 72 miljoen dollar een jaar eerder. Analisten geraadpleegd door FactSet hielden evenwel rekening met een winst van 1,39 miljard dollar.

De omzet steeg met 16 procent tot 11,3 miljard dollar. Er werd door analisten gemikt op 10,9 miljard dollar.

De volumes stegen daarbij met 3,2 procent en de gemiddelde vrachttarieven stegen zelfs met 18 procent. Bovendien daalde de brandstofkosten met 14 procent op jaarbasis.

De autonome volumegroei binnen de belangrijkste divisie van Maersk zal naar verwachting in lijn zijn met de groei van de mondiale vraag naar containers, die dit jaar wordt geschat op 3 tot 5 procent. De meeste groei zal daarbij in de eerste helft van dit jaar plaatsvinden.

Maersk verwacht een onderliggende EBITDA in 2021 van 8,5 miljard tot 10,5 miljard dollar, waar dit in 2020 8,3 miljard dollar was. De onderliggende EBIT kan uitkomen tussen 4,3 miljard en 6,3 miljard dollar tegenover 4,2 miljard dollar in 2020.

De vrije kasstroom zal vermoedelijk meer dan 3,5 miljard dollar bedragen tegenover 4,2 miljard in 2020.
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Johnny »

Dat het druk is in de containerwereld is bij mijn bedrijf maar al te goed bekend, zeer lange wachttijden bij de diverse terminals met soms 5 tot 7 uur wachten op je doosje op en/of af te zetten, vaak komen de chauffeurs in conflikt met de rijtijden wet en bij een controle krijg je te horen "dat moet je maar voorzien" zich inleven kunnen ze de IL&T totaal niet.
Ook het tekort aan lege containers is erg groot, mijn bedrijf bouwt op jaar basis ongeveer 7500 flexibags in 20 foot containers voor het vervoer van lichte chemicaliën en vloeibare levensmiddelen, dat zou in (bijna) nieuwe containers moeten gebeuren alleen deze zijn maar met mondjesmaat te krijgen, regelmatig moeten er lege containers uit Zeebrugge, Antwerpen en heel af en toe zelfs uit Hamburg worden gehaald.
Eigenlijk heeft alleen Hapag Lloyd en ONE nog vrij goede containers ter beschikking.
Zelfs Maersk heeft alleen maar zeer oude meuk ter beschikking.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Om nog even terug te komen op die "MAXIMA" van Wagenborg. Wat dacht u hiervan.
=========================================================================
X-Bow Design Could Help Solve Air Draft Challenges for Boxships
x-bow-container-ship-ulstein.jpg
x-bow-container-ship-ulstein.jpg (37.39 KiB) 604 keer bekeken
The X-Bow allows for possible lower level forward placement of the ship’s control-bridge above and immediately behind the bow of future container ships. Such ships would carry containers to the rear of and stacked to higher elevation than the bridge, with telescopic air intakes that extend upward above the containers, located near the ship stern to supply air to the engine. The combination could offer greater operational versatility on select ship routes.

Introduction

Container ships carry most of the world’s trade and despite the pandemic lockdowns being enforced in many countries and ongoing trade disputes with China, future trade moving aboard container ships is likely to increase. The closures of factories in China translates to factories producing consumer goods at competitive prices being opened in other nearby Asian nations, with major Asian container transshipment terminals processing greater numbers of containers within as little as a decade. In Egypt, the Suez Canal Commission has planned for a future where large container ships will sail along the canal.

Plans are underway to develop twin navigation channels at greater navigation depth to transit wider, deeper draft, slightly longer and slightly higher container ships built to 28,000 to 34,000-TEU capacity. Installing the ship control bridge above the bow allows for higher stacking of containers while installing telescopic air intakes at the stern area would allow for air to flow above the containers and into the air intakes. Upon approach to a bridge, the telescopic air intakes would briefly retract. The dynamics of the X-bow when sailing through waves enhances prospects for forward located control bridges on future container ships.

Port Bridges

Ships sail below bridges on approach to many ports internationally. While some bridges can be rebuilt to greater height as was the case with the Bayonne Bridge on approach to the Port of New Orleans, bridge rebuilding is sometimes not a viable option for mainly cost reasons. The combination of redesigning or reconfiguring a ship and modifying its route operations and schedule offers a possible solution at several ports internationally. The X-bow allows for a low-elevation bridge located above and slightly behind the bow, with containers stacked to well above the height of the bridge.

A ship built to such configuration could sail through severe wave conditions across the North Atlantic to a transshipment terminal such as Quebec City or Halifax, where the upper levels of containers would be removed for transshipment. The ship would rise in the water to shallower sailing draft and telescopic air intakes retracted to allow the vessel to sail under the Bayonne Bridge into Port of Newark, under the Arthur Ravenel Bridge at Port of Charleston, under the Dames Point Bridge at Port of Jacksonville (JaxPort) and under bridges located between Ports of Montreal and Quebec City.

Ship stresses

Traditional ship bows built with the conventional bow configuration tend to pitch when sailing into waves. Comparison sailing in identical severe wave conditions involving a ship built with a conventional bow and the other with the X-bow revealed that the X-bow responds with less slamming while the deflector built high above the bow redirects water spray away from a forward bridge. A vessel built with the combination of X-stern and X-bow offers reduced pitching when sailing at near steady cruising speed through severe wave conditions, in turn potentially reducing wave induced structural stresses along the vessel hull.

Stress induced by vessel pitching motions when sailing through severe wave conditions is one of the factors that restricts ship length. Depending on the amount by which the combination of X-bow and X-stern reduces pitching induced structural stresses, there may be scope to slightly extend vessel length and slightly increase the number of containers that it could carry. Further research would be required to determine possible lengthening of future container ships built with the combination of X-bow and X-tern, compared to vessels built with conventional bow and stern.

Montreal Configuration

The maximum size of ship allowed to sail to Port of Montreal would measure 44-m beam by 294-m length. By comparison, the older generation Panamax ships that sailed to Montreal were built to 32-m beam. A container ship of 44-m beam by 294-m length and 10-m draft at part load may be built with combination X-bow and low level forward bridge, with upward extending telescopic air intakes at the stern area. When sailing on the ocean, it would sail at greater draft with containers stacked higher than the bridge, to be partially offloaded at Quebec City container terminal.

After being partially unloaded, sailing draft would decrease to 10-m with top level of bridge at same height as earlier generation Panamax ships. Air intakes would be retracted so as to allow vessel to sail to Montreal, carrying 17-container widths across its hull compared to 12-container widths of the earlier ship. A ship of such configuration could carry an additional 40 percent more containers to Port of Montreal compared to earlier Panamax ships.

Suez Configuration

The future navigation dimensions along Suez Canal parallel channels would likely allow for 1-TEU additional sailing draft, up to 3-TEU additional widths, 2-TEU additional height above water with forward bridge and 4-TEU additional length. The air draft restriction imposed by the bridge across the Suez Canal enhances future prospects for future mega-size container ships built with a low-level forward bridge, enhancing prospects to consider X-bow. The need to maximize container carrying capacity aboard future container ships enhances prospects to research whether combining X-bow with X-stern would sufficiently reduce pitch motion induced structural stresses to allow for ship lengthening.

Future trade between Asia and North America is likely to recover and increase, with larger container ships sailing via the Suez Canal and Western Mediterranean transshipments ports to North American east coast ports. The future operational success of container transfer technology at Halifax transshipment extended terminal would be essential for supersize container ships built with low-level forward control bridge to partially offload containers prior to sailing to Port of Newark. Interline ships would then carry the containers from Halifax to Boston, Portland, also Philadelphia and Baltimore via Delaware Bay along with ports located along the St. Lawrence Seaway.

Short Sea Ship

Shipbuilder Ulstein of Norway has undertaken research into developing a short-sea X-bow container ship of under 10,000-TEU capacity. However, they have not yet undertaken any research into larger X-bow container ships. The forward placement of the bridge of the short-sea X-bow concept container ship allows for partial offloading of containers from the upper levels at one port, to allow the partially loaded vessel to sail through shallower water and under bridges to a second port, as would be the situation along the Lower St. Lawrence River between Montreal and Quebec City.

The short-sea X-bow container ship with its low-level forward bridge provides the basis by which to develop a future version of 7,000 to 9,000-TEU capable of sailing the trans-North Atlantic service between European transshipment terminals and container terminals located along the Lower St. Lawrence River. Successful development of a trans-North Atlantic version of the short-sea X-bow container ship would subsequently provide the basis by which to develop larger versions of the ship.

Conclusions

The premium route for an X-bow container ship with forward control bridge carrying under 10,000-TEU would be the future Europe – Montreal service and involve partial ship offloading at Port of Laurentia. Future supersize container ships built with forward bridge roof built below the top level of containers would sail along a future twin-channel, deeper-draft Suez Canal while carrying 28,000 to 34,000-TEU. The layout with forward low-level bridge makes the X-bow an option for future container ships that will sail via an enlarged Suez Canal. Future research would determine the suitability for the X-bow to supersize container ships.


Plaats reactie