Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Klopt Jinny, ik dacht het ook even...maar ik denk dat de foto met een groothoeklens is gemaakt, alhoewel de horizon wél recht is...
Maar het was ook mijn 1e indruk bij die foto, dus aan je indruk mankeert niks
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Zaterdag 06 juni 2020
===================
Stellar Banner
De Braziliaanse Marine heeft de eerste resultaten van de onderzoeken door bevoegde instanties, zoals het klasse bureau,
naar de staat waarin het schip verkeerd geanaliseerd. Deze resultaten werden bekend gemaakt door de rederij Polaris Shipping.
Daaruit concludeerde de Marine dat het schip niet meer zeewaardig is om ook nog maar ergens naar toe te worden gebracht
voor reparatie. Er is vooral veel schade aan het voorschip.
Daarom zal het worden afgezonken op een 150 km uit de kust van deelstaat Maranhao.
Voor dat het zover is zullen alle restanten olie aan boord en aanverwanten en alle aan boord geplaatste hulpmiddelen
weer worden ontscheept. De restant lading blijft wel aan boord. Dat heeft geen nadelige invloed op de natuur.
Het uit het schip geloste ijzererts is ook in zee gestort.
Voorlopig blijven de AHTS (=Anchor Handling Tug Supply) BEAR, de OSRV (= Oil Spil Response Vessel) AGUA MARINHA,
de OSV (= Offshore Support Vessel) NORMAND INSTALLER) en het Marine patrouille schip GUANABARA ter plaatse.
Stellar.jpg
Stellar.jpg (36.28 KiB) 788 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Is inmiddels ook bekend op welke 'totaal onbekende en niet op de kaart voorkomende' "iets" (zoals vermeld werd op pagina 591 alweer) ze is lekgestoken ?
Of heeft ze geheel onverwacht de torenspits van Atlantis ontdekt ?
Dat houdt mij nog steeds een beetje bezig...want vlgs mij is daarover nog geen woord gerept...wel "gestrand", maar maar liefst 100 nm uit de kust...
Da's een flink strand !
Maar wie weet heb ik het gemist :roll: (...en eigenlijk klopt dat wel: ik heb nog nooit een stranding meegemaakt op 100 nm uit de kust, en heb zo'n geval dus altijd gemist...)
Maar waarom in de huidige tijden nog afzinken ??? Ja, als tourist-attraction bij een tropische duikgelegenheid, maar die zijn dan volledig gestript...
Waarom anno nu een schip vol met chemicaliën, kunststoffen en een potentiele grondstof/basis voor een berg scheermesje waar je koud en akelig van wordt, afzinken ??? Zelfs in Indonesie plukken ze ze van de bodem af voor recycling !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Mijn idee Jan, en misschien vervormde de foto toch niet zo heel erg dat ik dacht dat ie bij het voorschip krom was.. :mrgreen:

Btw, het zal wel zijn dat geen haven deze mankepoot binnen wil hebben om op te knappen voor de rit naar het sloopstrand.
Ivm milieu toestanden en zo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Ja, op zijn minst erg discutabel. Een bult iezer zeggen ze hier, wellicht moet er zo'n echte oude Hollandse berger eens naar kijken ;)
Maar ja een oude Hotlo Diesel, die al gereed en ontmanteld op de kade stond, terughalen lukte ook niet. Bureaucratie werkt :lol:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

't Is weer eens een totaal onnodige verspilling van grondstoffen.
Ennuh, die worden al schaarster. Maar goed weten ze, ( lees de politiek, bureaucratie en het grootkapitaal ), in Brasil veel...……. :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Lemans »

misschien eens tijd voor een prive initiatief a la Horsten.
wrak opkopen, restant lading overboord pompen/scheppen en in de "as-is" naar een sloopstrand in India varen.
in principe moet de gehele voorstuwing nog werken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Eens kijken wie zijn/haar papieren nog heeft ala T Horsten?
Dan is het misschien te fixen?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Vind ik helemaal geen raar idee, Lemans !
Maar waarom moet dat ijzererts allemaal gedumpt worden....? Dat ontgaat mij ook een beetje....
Wat water in dat erts is toch niet zo erg ? Ik herinner me behoorlijke bergen erts bij de destijds nog "Hoogovens" hetende Tatateraaa, waar ze zelfs water overheen spoten om stuiven tegen te gaan !
Ik wordt oud, ben er al te lang uit, blijkbaar, want ik snap dit niet meer.....denk ik dan maar....
Ik zou zeggen: effe doorgaan met dat lossen, desnoods in een beschutte baai of zo, of anders met erts en al afleveren in Alang: kan het zó meegesmolten worden, bij wijze van spreken...
Wát proberen ze 'weg te moffelen', of ben ik nou te achterdochtig ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Elke extra handeling die je nodig hebt om het ijzererts te verladen, maakt het economisch gezien onmogelijk.
Een ton (droge) ijzererts levert US$90 op... om dan de 'natte' ijzererts uit een gestrand schip te lossen is te kostbaar om er wat aan te kunnen verdienen. En ijzererts is nog steeds in overvloed beschikbaar.

Hoe e.e.a. gebeurd is, is denk ik op dezelfde manier als met andere VLOC's die in "Porto Ponta da Madeira" geladen werden, namelijk dat het erts met te grote snelheid en kracht in de ruimen werd gestort en daardoor structurele schade veroorzaakten aan dubbele bodems en/of ballast tanks. Ook de stress die veroorzaakt wordt door asymmetrisch te laden. (lees = niet gelijkmatig)

Het steeds sneller (laden) en steeds groter worden van de bulkcarriers, heeft schijnbaar nu toch zijn limiet bereikt.
14-0.jpg
14-0.jpg (54.7 KiB) 635 keer bekeken


Plaats reactie