Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Tsja....ik blijf een groot voorstander van een verplichte vaarbevoegdheid, en afschaffing van het BPR: gelijke regels, rechten & plichten, voor iedereen...
En zeker op de grote (door iedereen gedeelde) vaarroutes...

Misschien dat er (tbv huurjachten-met-ongediplomeerde-schippers) vaargebieden aangewezen kunnen worden voor ''ongediplomeerde vaart'' of zo...
Er zijn tenslotte gebieden waar de kansen op het tegenkomen van een binnenvaartschip van 1000en tonnen met 25km/h errug klein zijn...
Dergelijke snelheden op binnenwater kan misschien op de grote rivieren, maar niet in de grote kanalen. De hele walbeschoeiingen worden naar onz' lieveheer gevaren die op kosten van de samenleving gerepareerd moeten worden, terwijl diezelfde samenleving -zodra ze met een vaartuig op zo'n kanaal komen- letterlijk uit het water worden gevaren.
Het wordt hoog tijd dat nét zoals in de ons omliggende landen wordt gedaan, er vaarbevoegdheden verplicht zijn, en kanalengeld geheven gaat worden. Dan zijn we iig al af van de Duitse-, Zwitserse-, en voorm. Oostbloklanden die niet meer met hun vrachters via Delfzijl naar de Rijn gevaren kan worden met exorbitante snelheden (bij voorkeur 's nachts) om de tijd in te halen die zo'n omweg nou eenmaal vergt... Dit fenomeen vindt veelvuldig plaats om op die manier het Duitse kanaalgeld niet hoeven te betalen. Als dank varen ze hier de kanalen naar de gallemiezen, en drukken iedereen die in hun weg zit, letterlijk uit het water.

Ik weet wel: het zijn de enkelingen die het voor de groep verzieken...
Maar soms bekruipt mij het gevoel dat die enkelingen zo langzaam aan de overhand krijgen; tenslotte doet 'goed voorbeeld' volgen...

Heeft iemand ooit gezien dat een politieboot 'langs ging' bij een beroepsschip, ipv in de watersport aan fondsenwerving te doen voor 'alcoholcontrole' / 'is die boot met die motor niet vaarbewijsplichtig ?' / 'is uw dochtertje niet te jong om die boot te besturen' / 'u heeft met dat zeilbootje geen voorrang' ?? Ik al jaren niet meer...
Niet dat daarop niet gecontroleerd moet worden, begrijp me niet verkeerd, maar véél-en-véél te hard varende binnenschepen, waarbij de schipper zichtbaar aan een bierflesje lurkt, lijkt mij toch urgenter...
Maar wie ben ik...
In 1966 (geloof ik) verzuchtte mijn pake bij het skutsjesylen bij Elahuizen al: "Moet je kijken: al die bootjes eromheen....wát een drukte op het water.." Echt: als je met 10 man was, kon je het aantal boten op 1 hand pp tellen ! Inclusief de hurdsylers ! (hardzeilers) :lol: :lol:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 19 sep 2020 11:55 Ik weet wel: het zijn de enkelingen die het voor de groep verzieken...
Maar soms bekruipt mij het gevoel dat die enkelingen zo langzaam aan de overhand krijgen; tenslotte doet 'goed voorbeeld' volgen...
Heeft iemand ooit gezien dat een politieboot 'langs ging' bij een beroepsschip,
Het is niet zomaar een gevoel Jan. Het is helaas een feit, dat de minderheid de zwijgende meerderheid overruled. Vanmorgen op de radio een topic over het afsluiten van rivierdijken voor motorrijders. Ja zegt een meerderheid van die mannen, het is maar een handvol ASO's. En zo gaat het hier met alles.
Over politie langs een binnenvaarder moet je maar eens vragen bij schippers, die in Duitsland varen. De WSP is er kind aan huis en meestal vinden ze wel wat. Maar hier in ons kikkerlandje; je zal best gelijk hebben.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

VLCC NEW DIAMOND 20 september 2020
===================================
Sleper BOKA EXPEDITION heeft de New Diamond over genomen van sleper ALP WINGER.
Nog steeds niet bekend wat nu de bestemming is van de tanker.
new diamond in tow.jpg
new diamond in tow.jpg (19.36 KiB) 1671 keer bekeken
+
new diamond superstructure.jpg
new diamond superstructure.jpg (45.53 KiB) 1671 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door cor »

Grote brand in Vlaardingen

https://mediatv.nl/veel-rookontwikkelin ... laardingen

Cor Boer
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog een aanvulling uit de Schuttevaer
vlaardingen 24 sept.jpg
vlaardingen 24 sept.jpg (132.92 KiB) 1323 keer bekeken
zie hier wat beelden van het aan de wal zetten van de Foxtrot
https://www.youtube.com/watch?v=kZMYj-1xto0
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Over de nasleep van het aan de grond lopen van de bulk carrier WAKASHIO bij Mauritius komt weinig nieuws naar buiten.
+
Hier wel het laatste nieuws over de VLCC NEW DIAMOND, na een explosie in de MK voor de oost kust van Sri Lanka
new diamond 24 sept 2020.jpg
new diamond 24 sept 2020.jpg (36.42 KiB) 1324 keer bekeken
new diamond summary.jpg
new diamond summary.jpg (176.07 KiB) 1324 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Nou was het hier de hele nacht prachtig weer, maar in Zeeland schijnt het behoorlijk te keer zijn gegaan...
Neefie stuurde een filmpje van een vrind/collega naar me via Whatsapp over een gebroken koppeldraad thv Terneuzen
Meer gegevens er over heb ik niet: neefie verwijst me naar Google, maar daar heb ik nu ff tijd tekort voor....
Kijkt hier !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Zal ze wel ff dun door de broek gegaan zijn met die tobbe...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nu wel nieuws van de WAKASHIO
wrak van de wakashio.jpg
wrak van de wakashio.jpg (46.15 KiB) 975 keer bekeken
Wie is verantwoordelijk voor het ontmantelen van de 8.000 ton schroot aan boord van MV Wakashio, een bulkcarrier die nog steeds vastzit op de riffen van Pointe-d'Esny? Op de website van TradeWinds van 23 september staat dat vijf reddingsbedrijven hun voorstellen hebben ingediend voor het ontmantelen van het achterschip. En het bevestigt dat de voorselectie wordt uitgevoerd door de verzekeringsmaatschappij van de Japanse P&I Club.
Het is aan ons dat het Nederlandse Smit Salvage en het Japanse Nippon Salvage, die een gezamenlijk bod hebben ingediend, de grote favorieten zijn om het contract binnen te halen. Volgens de website heeft Smit Salvage ervaring met het behandelen van enkele van de moeilijkst te ontmantelen wrakstukken. Daarnaast werd het Nederlandse bedrijf door de verzekeringsmaatschappij ingehuurd om de bulkcarrier opnieuw te inspecteren, toen deze op 25 juli aan de grond liep. Ze heeft al uitrusting en reddingswerkers ter plaatse die het wrak kennen. De samenwerking tussen Smit Salvage en Nippon Salvage wordt als een ander voordeel gezien.
De andere bieders zijn: Resolve Marine, gevestigd in de Verenigde Staten, dat ook een bewezen staat van dienst heeft in soortgelijke reddingsoperaties. En China Rescue and Salvage Company. De vijfde bieder is niet bekend. Het kan een Duits bedrijf zijn.

Het geselecteerde bedrijf zal hard moeten werken om de achtersteven van Wakashio te ontmantelen. Omdat de autoriteiten de wens uitspraken om het wrak in november, vóór de orkaanperiode, te ontmantelen. De Nationale Coördinatiecommissie voor onvoorziene uitgaven heeft een verslechtering van de tijdsbesteding in deze periode veroorzaakt.
Een professional in de maritieme sector zegt dat deze oefening meer tijd zal vergen. “Twee weken is niet genoeg om 8.000 ton puin van een rif te verwijderen, het duurt minstens drie maanden. Het is een echte race tegen de klok. "

De geselecteerde bieder moet ook belangrijke voorzorgsmaatregelen nemen om vervuiling of schade aan koraalriffen te voorkomen. Nog een moeilijkheid? Het wrak bevindt zich in een onbeschermd gebied. Als gevolg hiervan kunnen zee- en weersomstandigheden de voortgang van de operatie vertragen.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

new diamond.jpg
new diamond.jpg (38.34 KiB) 796 keer bekeken
De Vlcc NEW DIAMOND wordt naar Kandla gesleept in het noordwesten van India.
Daar zal de tanker verlost worden aan een buitengaatse pier van haar lading van 270.000t olie.
De sleep reis vanaf de oost kust van Sri Lanka naar Kandla zal een 12 dagen in beslag nemen.
De Griekse Gezagvoerder is vandaag door een rechtbank gehoord en mag voorlopig Sri Lanka
niet verlaten. Op 12 oktober is er weer een zitting.


Plaats reactie