Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Irrixonity
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2019 10:22

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Irrixonity »

Kan iemand toelichten waar de containers verstopt zitten bij die grote MSC schepen? Als ik de foto's bekijk kom ik zeker niet verder dan 25 containers breed en 25 in de lengte. Om nu 19220 TEU te herbergen moet er 16 hoog worden opgestapeld bij 2-TEU containers... Ik zie dat niet gebeuren, zichtbaar zijn er maximaal 8 hoog (boven deks).

Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Johnny »

Irrixonity schreef: 05 jan 2019 10:31 Kan iemand toelichten waar de containers verstopt zitten bij die grote MSC schepen? Als ik de foto's bekijk kom ik zeker niet verder dan 25 containers breed en 25 in de lengte. Om nu 19220 TEU te herbergen moet er 16 hoog worden opgestapeld bij 2-TEU containers... Ik zie dat niet gebeuren, zichtbaar zijn er maximaal 8 hoog (boven deks).

Onderdeks staan ze ook nog eens 8 tot 9 hoog, dus ook onzichtbaar zijn er containers, zou dat niet zijn zou zo'n schip
erg topzwaar worden.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

Instruktief artikel in Trouw vanmorgen. Een interview met iemand die net doet alsof hij er echt verstand van heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Als het rood-onderstreepte echt zo gebeurd is, wat mij niet zou verbazen, dan wacht ons nog meer van dat soort catastrofes binnen afzienbare termijn.

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door leo-shof »

Nou zo ziet het er wel uit : ingedrukte containers
Recht op elkaar zullen die dozen best wel sterk zijn
Maar wat als het zwaartepunt zich verplaatst
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

Daar bedenk ik mij nog wat. In het verleden heb ik te maken gehad met het transport van het goede kraanschip Svanen, zowel over het binnenzeetje genaamd Noordzee als over de oceaan genaamd Atlantiek.

Afbeelding

De romp van de Svanen is een platte panne(n)koek, dus zowel voor het gesleepte transport over de Noordzee naar zijn klussen in DK en S, als voor het transport op een twinbak naar Canada, zijn er toen uitgebreide berekeningen gemaakt. De korte golfslag van de Noordzee geeft (veel) hogere versnellingen en dus krachten, dan de lange deining van de Atlantiek.
Maar aan de andere kant, de Zoe is natuurlijk niet de eerste grote doosjesboot die over de Noordzee vaart.

Ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik neem tenminste aan dat ze wel de precieze oorzaak gaan proberen te vinden.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

Nu wordt me ook ineens deze opmerking van heer Waals duidelijk: Met zogeheten twistlocks worden die allemaal aan elkaar vastgeklikt: als een soort legosteentje dat half over twee andere steentjes is geplaatst, zodat hij die twee verbindt.
Op de foto zie je dat de linker zichtbare stapel een tussenruimte heeft met de volgende stapel richting BB. En over die 2 stapels wordt een topcontainer gelegd die is verbonden met beide stapels met 2 x 2 twistlocks.

Dat doosjesstouwen is toch een vak apart.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Die doet idd of hij er verstand van heeft....
Aan dek staan -afgezien van wellicht 1 of 2 tiers onderaan- mn de licht beladen, en de lege containers...al was het alleen al ivm de scheepsstabiliteit.
De beladingscomputers (want 'het schip' heeft daar helemaal niks meer mee van doen) hebben de plaatsingen van de containers bepaald, en daarmee de volgorde van beladen met containers...
Zelfs op de AT al kreeg de 1e stuurman alleen een computeruitdraai van die gegevens, een pak kettingformulieren van ca 30cm dik, en alleen maar hele rijen cijfers als code erop, de man liet het me zien en zei "...en wat moet ik daar nou mee ??"
Als dat tegenwoordig met de huidige grootte van schepen nog zo zou zijn, heb je per reis een kruiwagen aan computeruitdraaien, dus dat gaat ongetwijfeld niet meer op die manier...

Het vreemdste van dit incident vind ik de locatie waar het gebeurde...
De wind was ca noordwest, dus er komt een oceaandeining vanaf die kant. Die stuwt wat op, denk ik, en mengt zich met de beruchte DuitseBocht windgolven (en hun weerkaatsingen), en maken er idd een aardig wild zeetje van...
Maar vanwege de diepgang van de Noordzee is van die oceaandeining niet veel meer over, zo dicht bij de kust.
Ik heb daar ook best wel op-de-kop gestaan bij slecht weer, en heb heel wat water over zien komen.... Maar ik heb daar nooit echt golven gezien van meer dan 5 a 7 m hoogte. Wellicht dat stuurlui daar wat meer over kunnen zeggen...
Daarbij de grootte van die Zoe...hoeveel effekt zou de Noordzee-golfslag hebben op een dergelijk schip, dat slecht weer op oceanen moet kunnen weerstaan. Toegegeven: met de diepgang ter plekke zullen ze daar geen stabilizers hebben gebruikt...maar heeft zo'n schip dat dáár nodig ?

Hoe meer ik er over nadenk, denk ik dat er wat anders meespeelt....
k denk dat de Zoe bezig was met een kustreis... Dus zeg maar van Hamburg naar Tilbury of zo.... en omdat de zee op de Noordzee nooit het dek van de Zoe kan bereiken, er helemaal niet gezekerd was voor dat korte stukkie varen....

Dan blijft de vraag alsnog: Hoe kunnen er dan 270 containers overboord gaan ? Dat is een zowat blok containers van een héél ruim-deklading...
Zoiets valt niet overboord onder die omstandigheden... Dan zouden alle dekgeleidingen afgebroken moeten zijn, en een schip in zo'n slechte staat zou allang tot scheermesjes zijn gedegradeerd...
Er is iets anders aan de hand....
Oost, west...ook best
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim Plukker »

Even voor de goede orde, de "geleidingen" aan dek van dit soort schepen zijn helemaal geen geleidingen maar worden "lashing bridges" genoemd. Ook de heer Waals zet de lezer op het verkeerde been met de bewering dat "de onderste lagen daar in vast klikken". Kijk maar:
47462.jpg
47462.jpg (55.56 KiB) 6866 keer bekeken
Er zit wel een soort van geleiding bovenop maar het is zeker niet zo dat ze dwarscheeps krachten opvangen

De "lashing bridge" heeft als enige taak het hoger aan kunnen brengen van de lashings waardoor je hoger containers zonder lashing kan plaatsen. Zolang de lashings het houden kunnen de containers eronder geen kant op.

Bezwijken van de onderste container geeft direct ruimte op de lashings 2/3 lagen hoger en dan gaat inderdaad door het domino effect zo'n halve/hele stack over de muur. 200 ton aan containers bovenop de onderste zou in het geval van de MSC Zoe 25T per container moeten zijn, lijkt me wat veel.

Voor wat betreft oorzaak hou ik het op parametrisch resoneren.

M.v.g.

WIm

P.s Adri, kan jouw foto's niet zien nu, moet even via een omweg.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

met die geleide-systemen bedoelde ik bij zgn "open containerschepen" (zoals hier beschreven bij "open containerschepen"), en die Zoe is idd niet een dergelijk schip....
Dus je hebt het helemaal goed, Wim ! Ik ging automatisch uit van die geleidingen....

Maar dan nog: ook bij de Zoe behoort zo'n blok, zoals hieronder te zien is, 22 x 8 containers
Wanneer ik het aantal rijen in de lengte zie, dan zie ik -zeg- 5 stapels, die gemiddeld voor de helft overboord zijn gegaan over 5 breedtestapels , dus 5 x 5 x (8/2) = 100 containers. Nog eens zoveel aan de ander kant (wat op zich al uitzondelijk is), geeft 200 containers...dus die 270 containers op deze wijze van inschatting zou best mogelijk kunnen zijn...
Maar ik blijf er bij dat 270 containers op een dergelijk schip. én op de Noordzee op slechts 20 mijl van de kust, bij dergelijke weersomstandigheden, niet 'zomaar' overboord vallen...
...en op dit fotootje zie ik in dat laatste blok helemaal geen zekeringen (vanaf die lashbridge) zoals op de foto's van de AT te zien zijn...
Bijlagen
containers.jpg
containers.jpg (67.15 KiB) 6823 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Otter »

Ik denk ook Jan een kustreis ,van we zijn zo aan de overkant dat kan wel ,of er is iets gebroken maar dan wel over een hele
Lengte want 270 is veel misschien moet het getal nog bijgesteld worden ?
Wie onder weg is, vorderd


Plaats reactie