Aktueel Scheepvaart Nieuws
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
De Panamax bulk carrier YASA UNITY (2014) Dwt 75.580 ton Marshall Isl. / Majuro
kampt sinds 21 augustus met MK problemen en ligt al die tijd al te drijven oostelijk van de noord kust van Madagascar.
Ze is onderweg van India naar Port Elizabeth.
Vandaag werd door de reder, het Turkse Yasa, sleepboot assistentie gevraagd van de
BOKA SUMMIT van Smit Salvage. Deze is/was betrokken bij de bergingswerkzaamheden
van de bij Mauritius gestrande bulk carrier WAKASHIO
Verwacht wordt dat de BOKA SUMMIT morgen het schip al kan bereiken.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
De gezagvoerder van de in twee-en gebroken bulk carrier WAKASHIO hangt een gevangenisstraf boven het hoofd
van 60 jaar. Voor het niet houden van veilige navigatie in de wateren rondom Mauritius.
Hij verscheen deze week opnieuw voor de rechtbank in Port Luis voor formaliteiten, waarna hij weer terug gebracht werd naar zijn politie cel.
1 september moet hij opnieuw verschijnen voor de rechtbank. Er wordt niet verwacht dat hij binnenkort zal worden vrijgelaten. De WAKASHIO van eigenaar Nagashiki Shipping en gechartered door Mitsui OSK Lines (MOL) liep 25 juli bij Mauritius aan de grond
en brak de 16e augustus in twee-en. Het voorschip werd begin deze week afgezonken in positie 20-22-57S 58-01-7E
ongeveer 14 mijl uit de zuidoost kust van Mauritius.
van 60 jaar. Voor het niet houden van veilige navigatie in de wateren rondom Mauritius.
Hij verscheen deze week opnieuw voor de rechtbank in Port Luis voor formaliteiten, waarna hij weer terug gebracht werd naar zijn politie cel.
1 september moet hij opnieuw verschijnen voor de rechtbank. Er wordt niet verwacht dat hij binnenkort zal worden vrijgelaten. De WAKASHIO van eigenaar Nagashiki Shipping en gechartered door Mitsui OSK Lines (MOL) liep 25 juli bij Mauritius aan de grond
en brak de 16e augustus in twee-en. Het voorschip werd begin deze week afgezonken in positie 20-22-57S 58-01-7E
ongeveer 14 mijl uit de zuidoost kust van Mauritius.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
De bulk carrier YASA UNITY die de vorige week stuurloos ronddreef oostelijk van de noord kust van Madagascar
is op sleeptouw genomen door een sleepboot van Smit Salvage, zeer waarschijnlijk de BOKA SUMMIT.
Ze wordt naar Durban gesleept met een eta van 9 september.
--
En komt er binnenkort een nieuw olie drama?
Binnenkort voor de kust van Venezuela westelijk van Trinidad en Tobago.
Fso NABARIMA in 2005 gebouwd bij Samsung H I Geoje zuid Korea
Dwt 207.700t
L x B 264 x 52mtr -
is op sleeptouw genomen door een sleepboot van Smit Salvage, zeer waarschijnlijk de BOKA SUMMIT.
Ze wordt naar Durban gesleept met een eta van 9 september.
--
En komt er binnenkort een nieuw olie drama?
Binnenkort voor de kust van Venezuela westelijk van Trinidad en Tobago.
Fso NABARIMA in 2005 gebouwd bij Samsung H I Geoje zuid Korea
Dwt 207.700t
L x B 264 x 52mtr -
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
ongelooflijk....
...hoe bestaat het: op een bemand schip nb...zou er nou echt niemand wakker zijn geworden van de sirene's, en op het laatst zelfs rinkelende bellen in de gangen.....
m'n broek zakt hier echt van af....
..of zo'n drijvende opslag nou een voortstuwingsinstallatie heeft of niet: het is een geankerd drijvend object met een bemanning, dan mag je toch verwachten dat er nautisch geschoold personeel aan boord is die de positie kunnen controleren (*), en er technici aan boord zijn voor de mk, waar ongetwijfeld een aantal generatorsets staan, en -naar mijn idee- een stoominstallatie, plus een redelijke kudde aan pompen, wat allemaal aandacht & toezicht benodigd, al was het alleen al vanwege calamiteitenbestrijding...
(*) De vaak vertelde examenvraag voor stuurlui:
V: ''...uw machines vallen uit tijdens slecht weer, en u verlijert richting strand. Wat doet u ?''
A: '' Ik presenteer een anker, meneer !''
V: '' Uitstekend. Maar uw anker krabt ! Wat doet u ?''
A: '' Ik presenteer een 2e anker, meneer '''
V: '' Heel goed ! Beide ankers krabben, en u verlijert steeds meer tot al in de branding. Wat doet u ?''
A: '' Ik zet nóg een anker uit, meneer''
V: '' ehhh.... Alle 3 ankers krabben ! Wat doet u ?''
A: '' Ik zet nóg een anker uit meneer ''
V: '' Waar haalt u in gotsnaam al die ankers vandaan ?? ''
A: '' Waar haalt u dat slechte weer vandaan, meneer ?''
...hoe bestaat het: op een bemand schip nb...zou er nou echt niemand wakker zijn geworden van de sirene's, en op het laatst zelfs rinkelende bellen in de gangen.....
m'n broek zakt hier echt van af....
..of zo'n drijvende opslag nou een voortstuwingsinstallatie heeft of niet: het is een geankerd drijvend object met een bemanning, dan mag je toch verwachten dat er nautisch geschoold personeel aan boord is die de positie kunnen controleren (*), en er technici aan boord zijn voor de mk, waar ongetwijfeld een aantal generatorsets staan, en -naar mijn idee- een stoominstallatie, plus een redelijke kudde aan pompen, wat allemaal aandacht & toezicht benodigd, al was het alleen al vanwege calamiteitenbestrijding...
(*) De vaak vertelde examenvraag voor stuurlui:
V: ''...uw machines vallen uit tijdens slecht weer, en u verlijert richting strand. Wat doet u ?''
A: '' Ik presenteer een anker, meneer !''
V: '' Uitstekend. Maar uw anker krabt ! Wat doet u ?''
A: '' Ik presenteer een 2e anker, meneer '''
V: '' Heel goed ! Beide ankers krabben, en u verlijert steeds meer tot al in de branding. Wat doet u ?''
A: '' Ik zet nóg een anker uit, meneer''
V: '' ehhh.... Alle 3 ankers krabben ! Wat doet u ?''
A: '' Ik zet nóg een anker uit meneer ''
V: '' Waar haalt u in gotsnaam al die ankers vandaan ?? ''
A: '' Waar haalt u dat slechte weer vandaan, meneer ?''
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
De olie aan boord van de’’ FSO NABARIMA’’ zal worden overgepompt naar andere tankers.
De "FSO NABARIMA", die 173.000 ton olie aan boord heeft, bevindt zich sinds 2015 in het Corocoro-veld en bevindt zich halverwege de Golf van Paria tussen Trinidad & Tabogo en het vasteland van Venezuela.
De PDVSA, de staatsoliemaatschappij van Venezuela maakt deel uit van een joint venture met PetroSucre die het veld beheert. PetroSucre produceerde en exporteerde dagelijks ongeveer 11.000 vaten ruwe olie naar de Amerikaanse raffinagedochteronderneming Citgo van PDVSA, totdat de V.S. in januari 2019 oliesancties oplegde aan Venezuela en de lichter werkzaamheden werden gestopt.
Metingen die gisteren werden uitgevoerd, toonden aan dat het waterpeil blijft stijgen in de machinekamer, ondanks de inspanningen van PDVSA om het water weg te pompen en om de lekken te dichten.
Er werd gezegd dat de machinekamer zo onder water staat dat de eenheid niet op eigen kracht naar een haven kan varen om de olie te lossen.
Over wanneer het overpompen van de lading in andere tankers zal plaats hebben werden verder geen bijzonderheden gedaan.
++
Op Mauritius is de Indiase gezagvoerder, Sunil Nandeshwar, van de WAKASHIO weer gehoord op het gerechtshof. Advocaten van hem pleiten voor een lichtere straf.
Hij zou in zijn 40-jarige loopbaan, waarvan de laatste 25 jaar als gezagvoerder ''schadevrij'' hebben gevaren.
Ook de eerste stuurman Tilak Ratna Suboda, van Sri Lanka, zit nog vast op Mauritius.
Eerder deze week kwam een lokale havensleepboot tijdens de terugreis van de WAKASHIO naar Port Luis in ruwe zee
zodanig met zijn eigen sleep in aanvaring, dat de sleepboot zonk, Twee opvarenden overleden en twee raakten vermist. Het stoffelijk overschot van één van hen werd imiddels gevonden. De ander wordt nog steeds vermist.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Dat "stuurlui verhaal" heeft nog een iets andere versie Jan.
Zelfde vraag/begin en die asp. stuurman zegt "ik laat het anker vallen met drie lengtes ketting meneer". Zegt die examinator "het anker krabt, wat doet u nu"? Waarop die asp. zegt "ik vier er nog een lengte bij".Waarop die examinator zegt, er komt nog meer wind en het anker krabt nog steeds. Dit gaat zo even door waarop die examinator op een gegeven moment zegt "waar haalt u toch al die lengtes ketting vandaan"? Waarop de asp. zegt... op dezelfde plek waar u al die wind vandaan haalt... . Of hij nu geslaagd is verteld het verhaal niet...
Groeten, K.Brouwer.
Zelfde vraag/begin en die asp. stuurman zegt "ik laat het anker vallen met drie lengtes ketting meneer". Zegt die examinator "het anker krabt, wat doet u nu"? Waarop die asp. zegt "ik vier er nog een lengte bij".Waarop die examinator zegt, er komt nog meer wind en het anker krabt nog steeds. Dit gaat zo even door waarop die examinator op een gegeven moment zegt "waar haalt u toch al die lengtes ketting vandaan"? Waarop de asp. zegt... op dezelfde plek waar u al die wind vandaan haalt... . Of hij nu geslaagd is verteld het verhaal niet...
Groeten, K.Brouwer.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ik ken ook een mk-variant: iemand die steeds 'een tandje erbij' doet...
Op de vraag van hoeveel tandjes die regulator had, was het antwoord:"...dat ligt aan de diameter van het wiel"
Op de vraag van hoeveel tandjes die regulator had, was het antwoord:"...dat ligt aan de diameter van het wiel"
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Hebben jullie dit ook mee gekregen ? Was vanmorgen op het journaal.
https://www.swzmaritime.nl/news/2020/09 ... off-japan/
Foto van Vesselfinder.
Grt.
Klaas.
https://www.swzmaritime.nl/news/2020/09 ... off-japan/
Foto van Vesselfinder.
Grt.
Klaas.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Men schijnt niet te begrijpen waarom er zoveel bemanningsleden a/b waren. Wellicht beessies voeren en de rotzooi daarvan opruimen?
Onderstaand is ook zo'n stukje wat nergens op slaat.
The incident will undoubtly raise questions about the suitability of a former short sea ship for a deep sea route where hurricanes are not an uncommon phenomenom.
Het zal denk ik alleen "questions raisen" bij de journalist welke dus geen kennis van zaken heeft.
Groeten, K.Brouwer.
Onderstaand is ook zo'n stukje wat nergens op slaat.
The incident will undoubtly raise questions about the suitability of a former short sea ship for a deep sea route where hurricanes are not an uncommon phenomenom.
Het zal denk ik alleen "questions raisen" bij de journalist welke dus geen kennis van zaken heeft.
Groeten, K.Brouwer.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Nog een kleine aanvulling op het vergaan van de GULF LIVESTOCK 1.
Hier de reddingsoperatie van de Japanse kustwacht van de tot nu enige overlevende, de Filippijnse 1e stuurman. -
Ook aan de wal richtte de typhoon Maysak schade aan. In de havenstad Busan kwamen twee mensen om het leven.
In de haven werden windsnelheden gemeten van 140km/uur met als gevolg omgewaaide containers.
Hier de reddingsoperatie van de Japanse kustwacht van de tot nu enige overlevende, de Filippijnse 1e stuurman. -
Ook aan de wal richtte de typhoon Maysak schade aan. In de havenstad Busan kwamen twee mensen om het leven.
In de haven werden windsnelheden gemeten van 140km/uur met als gevolg omgewaaide containers.