Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Geplaatst: 08 jan 2019 10:56
Om nog even terug te komen op de diepgang vermeerdering bij slagzij/slingeren.
Benaderingsformule die we bij de geulvaart gebruikten in Hoek van Holland.
Slagzij
Diepgangsvermeerdering ten gevolge van slagzij.
Benaderingsformule:
Toename diepgang in dm. = graden slagzij x breedte in m / 12
met een breedte van 59 meter en een slagzij van 10 graden en met een diepgang van 14 meter bij een waterdiepte van 21meter is dat 49 dm meer diepgang ,dan gaat het nog net goed ,met 15 graden slingeren is dit dan 73 dm dan beginnen de problemen, heb je het nog niet over golfdalen etc.
de dynamische krachten op de containers zijn afhankelijk van het GM zoals we weten met een hoog GM een dus korte slingertijd zullen die krachten oplopen, je ziet aan twee kanten dat de containers er af liggen mag je aannemen dat de sjoringen het begeven hebben , waardoor dat kwam ?
niet sterk genoeg , te weinig? of dat de onderste containers bezweken zijn, dat zijn ze nu an het uitzoeken in Bremerhaven over pakweg een jaar staat het op de site van de ongevallen onderzoeksraad.
Gaat dit meer voorkomen bij dergelijke grote schepen dan komt er meer onderzoek en dan volgen er maatregelen, is het nalatigheid dan volgt er een aanbeveling.
In de eind jaren zestig ontploften er een aantal VLCC , onderzoek volgde en het resultaat was de inertgas plant aan boord van deze schepen.
Maar speculeren vanachter de pc is gemakkelijk.
Hans de Haan
Benaderingsformule die we bij de geulvaart gebruikten in Hoek van Holland.
Slagzij
Diepgangsvermeerdering ten gevolge van slagzij.
Benaderingsformule:
Toename diepgang in dm. = graden slagzij x breedte in m / 12
met een breedte van 59 meter en een slagzij van 10 graden en met een diepgang van 14 meter bij een waterdiepte van 21meter is dat 49 dm meer diepgang ,dan gaat het nog net goed ,met 15 graden slingeren is dit dan 73 dm dan beginnen de problemen, heb je het nog niet over golfdalen etc.
de dynamische krachten op de containers zijn afhankelijk van het GM zoals we weten met een hoog GM een dus korte slingertijd zullen die krachten oplopen, je ziet aan twee kanten dat de containers er af liggen mag je aannemen dat de sjoringen het begeven hebben , waardoor dat kwam ?
niet sterk genoeg , te weinig? of dat de onderste containers bezweken zijn, dat zijn ze nu an het uitzoeken in Bremerhaven over pakweg een jaar staat het op de site van de ongevallen onderzoeksraad.
Gaat dit meer voorkomen bij dergelijke grote schepen dan komt er meer onderzoek en dan volgen er maatregelen, is het nalatigheid dan volgt er een aanbeveling.
In de eind jaren zestig ontploften er een aantal VLCC , onderzoek volgde en het resultaat was de inertgas plant aan boord van deze schepen.
Maar speculeren vanachter de pc is gemakkelijk.
Hans de Haan