Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Geplaatst: 13 jan 2019 16:15
Wim: Verhaal van die gantry operators gaat niet helemaal op naar mijn optiek en ervaring in deze.Wim Plukker schreef: ↑03 jan 2019 16:43 Containerschepen met ook guides bovendeks heeft Hr Vossnack mede bedacht en gebouwd voor de Nedlloyd.
Geen succes omdat gantry operators tot boven de guides moesten doorhieuwen voor ze weg konden katten. En je kunt ook geen guides en luiken tegelijk hebben (die schepen van NLL waren open) en er zit nou eenmaal een max aan hoeveel containers je op elkaar kan zetten.
M.v.g.
Wim
Ben ten tijde van die Nedlloyd open concept schepen ook betrokken geweest en bouwbegeleiding gedaan bij een dergelijk open concept schip bij VSH.
Weliswaar een kleiner schip (ruiim 1800Teu) maar toch een aanzienlijke feeder en ook vaak ingezet geworden op de langere trajecten door charteraars.
Omtrent dat verhaal van die kraandrijvers heb ik destijds bij de bouw al gelijk de tekentafel ongelijke gridstacks laten tekenen.
Dus de beide "punten" in langszijden op ongelijk hoogte tov. de overliggende zijden..
Een beetje inleven in de gedachten van een kraandrijver hoe een doosje tussen 4 op gelijke hoogte liggende geleidingen te vogelen valt niet mee en brengt je dan zelf ook op wat meer initiatieve gedachten.
Vandaar de ongelijke geleidings hoogte waardoor de kraandrijver de doos tegen 1 kant zijdelings licht kon laten vallen en op die kant gebekt zat en dan wat naar beneden bij zakken de lager gesitueerde geleidingen tegen kwam en de doos daar dan zonder problemen bekte en verder naar beneden kon (heb net een foto geplaatst bij Topic "Containerschepen" van de tewaterlating van die boot en kan je dat al bij sommige grids waarnemen).
Eenmaal daarin wat dus best snel ging, hadden ze allemaal zo door, dan leek het wel vrije val en vlogen soms de vlammen van de geleidingen af.
Doos los en weer omhoog voor de volgende en ook geen cones of twistlocks nodig wat zat gelijk opgesloten tussen de geleidingen.
Eruit ging helemaal als de rook, pak beet want kon geen kant heen en kon ook toch wel al heel snel naar de wal katten.
Bij betreffend schip dus de hoek geleidingen dwarsscheeps tussen associated containers was 10 cm gehouden en werd uitgevoerd middels massieve stalen blokken van 10 cm tussen de rij- hoeklijnen te lassen.
Ergo: dwarsscheeps tussen de containers dus 10 cm ruimte en geleidingen van dik hoeklijn.
Bij de Nedlloyd schepen was dit T-staal tussen de div. rijen en gebeurde het vaak dat bij scheef zakken containers de lijfplaat werd ontzet en gelijk twee rijen onbruikbaar werden.
Hadden ze daar hooppies problemen mee en veel oponthoud en kon je er ook nog eens slecht bij voor reparatie.
Zal verband gehouden met de max. beschikbare scheepsbreedte bij hun.
Hadden wij dus wat minder last van en bij geval van scheef vallen en beschadigen hoeklijn lijfplaat werd in ieder geval de daarnaast staande rij niet beinvloed dat die er niet meer uit kon.
Verder ter voorkoming van te hoge stackload dit schip uitgerust met uitschuifbare pallen op dekhoogte.
Deze bevinden/bevonden zich in zware plaat huizen in de dwarsscheepse grids per rij en konden naar behoefte worden uitgeschoven waardoor de onderliggende lagen werden ontlast en van daaruit weer opnieuw kon worden gestapeld.
Zal nog wel eens wat tekeningetjes en/of foto's proberen op te duikelen.
Fijne dag
Koos