Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door roy » 27 feb 2019 17:09

D'r is wel sprake van enig achterstallig onderhoud meen ik te zien...………….. :roll: 8)
Dat hebben die Belgen toch maar weer mooi geflinkt met hun "Rambiz" en "Gulliver".
Kan Jan Kaas weer even een puntje aan zuigen. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1870
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Drentenier » 23 mar 2019 16:29

Cruiseschip met 1300 passagiers in nood voor de kust van Noorwegen
Zie: https://nos.nl/artikel/2277304-cruisesc ... wegen.html
Groet,
Hans

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 24 mar 2019 12:16

Het wordt nou wel interessanter, daar bij Noorwegen....
Dat de modernisering van de techniek vaak problemen oplevert was 'men' al wel achter: er zijn door de electronica zoveel gekoppelde componenten dat het storingzoeken aardig wetenschappelijk dient te worden aangepakt: en dat vergt natuurlijk tijd - nog afgezien van de complexiteit...
Dus dat bij een klein beetje slecht weer zo'n moderne wowo problemen kan krijgen, daar kon je eigenlijk een beetje op wachten.. het storingzoeken en storing oplossen is te gecompliceerd geworden, denk ik soms... Maar dat zal de mening van 'een vastgeroeste opa' wel zijn

Maar nu bij een moderne wowo 'de motoren uitvallen', maar een op dezelfde locatie rondscharrelende vrachtboot eveneens 'de motoren uitvallen', dan wordt het vreemd...
Nou is het voor zover mij bekend aardig diep langs de Noorse kusten, dus dat ze allebei "op een niet op de kaart staand rotspuntje' zijn gestoten, wil er bij mij niet in.
Vraag is dan: hoe kan op 2 verschillende schepen vrijwel tegelijkertijd 'de motoren uitvallen' ??
Zou er iets in het water hebben gedreven/gezweefd ?? Een groot visnet ? Een setje verloren trossen ? Een kudde Russische duikboten ? Een school geelgroengestreepteschroevenbijtervisjes ?

Hoe dan ook: 2 simultane events....da's vreemd...!

v+d
Berichten: 5700
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d » 24 mar 2019 12:36

Ook een moderne diesel is toch een tamelijk eenvoudig spulletje, brandstof, lucht, compressie en op tijd dat spul er in en uit laten.
Echt moeilijk is het niet :wink: Ik klooi nog wel eens wat aan moderne diesels, vaak is ergens een signaaltje wegevallen, stekkertje los of gecorrodeerd, draadje door geschavield, waste klep die vastzit of soms, echt waar, is er gewoon ergens een lampje dat het niet doet.
Hier kan het natuurlijk zomaar zijn dat ze bij nadering van een haven met de brandstof aan het wisselen waren of doen ze dat tegenwoordig niet meer?
Ik heb ooit ook eens zo'n bakkie gehad bij binnen lopen van Dakar, zat rustig aan dek op een bolder en plotseling hield de kar er mee op en gingen de bellen rinkelen.
Mijn klompen stonden in de ingang naar het koppenbordes dus ik was precies op de juiste plek, iemand had wel de zware olie toevoer afgesloten maar de dieseloliedagtank stond nog keurig dicht.
Dat had ik dus snel gezien en opgelost op eigen gezag, later kreeg ik nog wel even door de benen dat ik eerst even overleg had moeten plegen. Maar ja ik liep in de dagdienst winches en zo repareren, dan heb je in de machinekamer ook niets te zoeken :-D

Jancorjoh
Berichten: 713
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 26 mar 2019 20:13

LNG Carrier Aseem Collides with VLCC Shinyo Ocean off Fujairah
By Milton Stuards, Mar 26, 2019 / Accidents

Maltese-flagged LNG tanker, ASEEM collided with the anchored Hong Kong-flagged VLCC tanker SHINYO OCEAN in the evening of March the 24th at Fujairah Anchorage, UAE.
19fbff91f86aa18f04a447782e9a639b.jpg
19fbff91f86aa18f04a447782e9a639b.jpg (66.59 KiB) 3893 keer bekeken
LNG Carrier Aseem Collides with VLCC Shinyo Ocean off Fujairah (Video)

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... IbwRnq4jdo

The incident occurred at approximately 20:05 UTC on Mar 24,2019. Reportedly, the Aseem was on its way to Qatargas' Ras Laffan terminal when it collided with the Shinyo.

As a result of the collision, both ships suffered extensive hull breaches along their bow.

The Shinyo Ocean received a massive breach on its port side that extends from the waterline to the main deck while the Aseem also experienced extensive damage on its bow.

Thankfully, the cargo tanks on both ships were empty at the time of the collision, and no injuries were reported.

The Aseem is currently at anchor in Fujairah Anchorage, while the Shinyo has been moved to a different location.
46d7e54fcbec8bb803a68f85d78632b4.jpg
46d7e54fcbec8bb803a68f85d78632b4.jpg (69.02 KiB) 3893 keer bekeken
Little is known as to the cause of the incident; the companies in charge of the two vessels remaining tight-lipped as to the details surrounding the collision.

The Aseem had arrived at Fujairah Anchorage from India in order to undergo bunkering, while the Shinyo Ocean had been anchored at Fujairah since March the 16th.

The 154,999 cbm LNG carrier, ASEEM is owned by Petronet LNG/Qatar Gas Transport JV, while the 313,400 cbm VLCC tanker, SHINYO OCEAN is owned by Navios Maritime Acquisition.

Source: ARX

Jacob Bothof
Berichten: 540
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jacob Bothof » 27 mar 2019 11:49

Een mooi gaatje wat zo'n bulbsteven kan aanbrengen , gelukkig was hij leeg en hopelijk gassiefree
anders had het een enorme ramp tot gevolg gehad. :(

Hanseaat
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Hanseaat » 27 mar 2019 11:55

Nog even over de Sky. Dit liep nog goed af omdat ze de kar weer op tijd aan de praat kregen. Maar stel je voor dat een van die nieuwere cruisers, waarop er soms 8000 mee kunnen, in dezelfde situatie terecht gekomen was, en ze hadden de kar niet meer aan de praat gekregen…. Krijg die 8000 er dan maar eens op tijd van af, met een paar helikopters.
(voorheen deventer05)

v+d
Berichten: 5700
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d » 27 mar 2019 13:43

Altijd als ik zulke filmpjes zie met schuivende plantenbakken en stoelen dan vraag ik mij af waarom die losse bende niet zeevast gesjord wordt.
Het lijkt wel of dat steeds minder belangrijk is. Nou ja in dit geval wisten ze niet dat de motoren uit zouden vallen maar het was al wel een ruig zeetje dus dan geeft los meubilair alleen maar kans op botbreuken of erger.

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 27 mar 2019 13:53

Krijg die 8000 er dan maar eens op tijd van af
Hier komt ook vast&zeker weer een nieuwe regeling voor, die door eoa walslurp bedacht gaat worden....
...denk aan een lege boot met dezelfde capaciteit achter je aan slepen, verbonden met een overdekte loopbrug, voorzien van een vangnet uiteraard...
De hele bups over laten lopen naar de reserveboot, motoren starten, loopbrug loskoppelen, en naar de dichtsbijzijndste haven te varen alwaar een nieuwe reserveboot bevestigd kan worden om daarna in feeststemming met hoorngeschal over een zo netjes verzorgde cruise de vakantie voort te zetten...

Stel: elke 2 sec stapt een persoon de loopbrug op... dan ben je in (8000 x 2 =16000 sec = ca) 4,5 uur klaar met dé- en émbarkeren

Jancorjoh
Berichten: 713
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 02 apr 2019 09:19

Oasis of the Seas Involved in Dry Dock Accident at Grand Bahama Shipyard

April 1, 2019 by Mike Schuler
2707shares

Oasis of the seas shipyard accident
Oasis-of-the-seas-accident.jpg
Oasis-of-the-seas-accident.jpg (76.15 KiB) 3371 keer bekeken
An image from capture captured of the Oasis of the Seas titling at Grand Bahama Shipyard, April 1, 2019.

A large crane collapsed onto one of the world’s largest cruises in a floating dry dock at the Grand Bahama Shipyard on Monday, resulting in injuries to some personnel and damage.

According to reports, Royal Caribbean’s 225,000-tonne Oasis of the Seas was in the shipyard’s Dry Dock No. 2 when the accident occurred, leaving at least one large crane toppled on top of the vessel and the cruise ship with a noticeable list to starboard which can been seen in photos and video posted online.

Some injuries have been reported as well, although none were believed to be life-threatening, the Grand Bahamas Tribune reported.

It was not immediately clear whether the Oasis of the Seas was listing inside the dry dock, or if it was the floating dry dock that was listing. Some video below shows the scene shortly after the incident:

Grand Bahama Shipyard’s Dry Dock No. 2, at 300 meters in length by 58.5 meters wide, is the largest of three floating dry docks at the yard. The dock is equipped with four large dock cranes. The Grand Bahama Shipyard is located in Freeport, Grand Bahama, Bahamas, only about 100 miles east of Miami, Florida.

According to AIS ship tracking data, the Oasis of the Seas arrived in Freeport on March 31.

The Oasis of the Seas is scheduled to depart Port Canaveral, Florida on a fourteen-night cruise to Barcelona, Spain on April 21. From there, the ship is scheduled to spend the summer cruising season in Western Mediterranean before returning to Miami in November 2019.

Built in 2009, the 1,200-foot Oasis of the Seas is the lead ship in Royal Caribbean’s Oasis-class, which rank as the world’s biggest cruise ships.

An image from capture captured of the Oasis of the Seas titling at Grand Bahama Shipyard, April 1, 2019.

A large crane collapsed onto one of the world’s largest cruises in a floating dry dock at the Grand Bahama Shipyard on Monday, resulting in injuries to some personnel and damage.

According to reports, Royal Caribbean’s 225,000-tonne Oasis of the Seas was in the shipyard’s Dry Dock No. 2 when the accident occurred, leaving at least one large crane toppled on top of the vessel and the cruise ship with a noticeable list to starboard which can been seen in photos and video posted online.

Some injuries have been reported as well, although none were believed to be life-threatening, the Grand Bahamas Tribune reported.

It was not immediately clear whether the Oasis of the Seas was listing inside the dry dock, or if it was the floating dry dock that was listing. Some video below shows the scene shortly after the incident:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... zQVZaAkDeo

Grand Bahama Shipyard’s Dry Dock No. 2, at 300 meters in length by 58.5 meters wide, is the largest of three floating dry docks at the yard. The dock is equipped with four large dock cranes. The Grand Bahama Shipyard is located in Freeport, Grand Bahama, Bahamas, only about 100 miles east of Miami, Florida.

According to AIS ship tracking data, the Oasis of the Seas arrived in Freeport on March 31.

The Oasis of the Seas is scheduled to depart Port Canaveral, Florida on a fourteen-night cruise to Barcelona, Spain on April 21. From there, the ship is scheduled to spend the summer cruising season in Western Mediterranean before returning to Miami in November 2019.

Built in 2009, the 1,200-foot Oasis of the Seas is the lead ship in Royal Caribbean’s Oasis-class, which rank as the world’s biggest cruise ships.


Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny » 04 mei 2019 18:58

Iets te handig willen zijn?
Voor 350 euro en 84 uur ga ik overigens niet werken.
Dat moet ik per dag krijgen.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Jancorjoh
Berichten: 713
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 07 mei 2019 19:31

Heavy Lift Vessel Blue Marlin Attacked by Pirates Off West Africa

May 7, 2019 by Mike Schuler
BLUE_MARLIN.jpg
BLUE_MARLIN.jpg (83.08 KiB) 2148 keer bekeken
Blue Marlin. File Photo: MarineTraffic.com

The Boskalis semi-submersible heavy lift vessel Blue Marlin was ransacked by pirates offshore West Africa on Sunday, causing damage that has left the ship inoperable.

All 20 crew members are reported safe and in good health.

Royal Boskalis Westminster N.V. confirmed Tuesday that the vessel was “hijacked” approximately 80 nautical miles off the coast of Equatorial Guinea.

The vessel had just unloaded cargo in Equatorial Guinea waters and departed for Malta when the incident occurred Sunday afternoon.

According to Boskalis, the Blue Marlin was boarded from a zodiac by several armed pirates. The company confirms that all 20 crew members successfully locked themselves inside the ship’s citadel where they were able to contact local authorities from Equatorial Guinea and the NATO mission MDAT-GoG (Maritime Domain Awareness for Trade – Gulf of Guinea).

Two helicopters were immediately mobilized from Equatorial Guinea, along with an Equatorial Guinea naval vessel and a vessel from the Spanish navy, part of the MDAT-GoG mission.

The Blue Marlin was boarded by the Equatorial Guinea and Spain navies at first light Monday morning. At that time, no pirates remained on board the vessel and the crew was freed from the citadel.

Boskalis said the pirates fired their weapons several times while onboard, resulting in substantial material damage to the bridge that has left the ship “unsailable”. Boskalis has now mobilized a oceangoing tug to take the Blue Marlin to a safe location.

The Equatorial Guinea navy has left five armed guards on board to protect the Blue Marlin.

“I want to express my compliments to our crew for their extremely professional and adequate actions in this life threatening situation,” said Peter Berdowski, CEO of Boskalis. “I am extremely grateful and in particular thankful to the navy of Equatorial Guinea for their quick and decisive response, as well as to the Spanish navy for their assistance via MDAT-GoG. Because of their actions, this hijacking could be ended quickly and our colleagues were brought into safety.”

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2634
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko » 09 mei 2019 11:43

https://www.ad.nl/economie/boskalis-zet ... ~a3426939/

Goedkoper zeker , hoe staat het met het zeemanschap 🤔🤔🤔🤔
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door roy » 09 mei 2019 14:57

Ik heb eens even naar de opgegeven link gekeken.
Welnu, niets geen nieuws aan de horizon hoor. In de tijd dat Dockwise nog niet van BOKA was werd aan de Hollandse officieren al te verstaan gegeven dat voor jouw 3 Russen of Oekraïners gereed stonden. Dit werd in praktijk in een hoog tempo dan ook doorgevoerd.
Hetzelfde wordt met Fairmount / Fairstar ook uitgehaald. Het is dus niet een zaak dat er geen Hollandse zeelui te krijgen zijn, maar gewoon een dood ordinaire kosten besparing. Reken er maar op dat ze hier heel ver in gaan. Wie het hardst liegt naar de buitenwereld en pers trekt aan het langste eind.
Kijk, dat krijg je nu als er geen reder meer is die ook eigenaar van zo'n vloot is, maar gewoon een van buiten aangetrokken manager die even de bezem door het hok haalt en dit alles ten faveure van de dames en heren aandeelhouders. Zo wordt je zonder slag of stoot weer voor de komende 4 jaar als CEO aangesteld...……………. :!: :| :idea: :twisted:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5700
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d » 09 mei 2019 16:40

Ik begrijp niet zo best waarom alleen Hollanders goed zouden kunnen varen, zelfs Achterhoekers en Tukkers kunnen dat dus Russen zeker :wink:
Voor je het weet ontaardt het in een politieke discussie, laten wij dat maar niet doen. Bedrijven kunnen slechts investeren voor de toekomst als er winst gemaakt wordt dus moeten ze concurrerend werken op een Internationale markt.
Er zijn vele voorbeelden van rederijen die dat te laat door hadden om daar nu al die managers de schuld van te geven, nou ja als het je oplucht ga je gang :wink:



Plaats reactie