Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2461
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

titanic II.jpg
titanic II.jpg (169.4 KiB) 1752 keer bekeken


roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door roy »

Er worden wel vaker megalomane plannen de wereld in geslingerd en de uitkomst is bijna altijd nul komma klap. :idea: :|

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

De SS Cotopaxi, een schip dat bijna honderd jaar geleden verdween in de mysterieuze Bermudadriehoek, is weer opgedoken. „Het schip lag al die jaren recht onder onze neuzen", aldus de onderzoekers.
Op 29 november 1925 verliet stoomschip Cotopaxi de haven van Charleston (South Carolina) om koers te zetten richting de Cubaanse hoofdstad Havana.
„Tijdens de routinetrip moet er iets gebeurd zijn, want begin december werd vanaf het schip een noodsignaal verstuurd”, aldus maritiem bioloog Michael Barnette. „Dat was het laatste wat ooit van het schip en de 32 passagiers vernomen werd. De Cotopaxi kwam nooit aan op de bestemming, er werd nooit een wrak gevonden, geen reddingboten, geen lichamen… Niets. Het schip was gewoon van de aardbodem verdwenen.”
Cotopaxi  verdwenen schip duikt op in Bermuda-driehoek.jpg
Cotopaxi verdwenen schip duikt op in Bermuda-driehoek.jpg (59.68 KiB) 1489 keer bekeken
cotopaxi1.jpg
cotopaxi1.jpg (152.33 KiB) 1489 keer bekeken
Op dat moment bevond het stoomschip zich in de Bermudadriehoek.
De verdwijning van de Cotopaxi was jaren het onderwerp van complottheorieën en vormde een belangrijke bijdrage aan de legende rond de beruchte regio. Het schip werd zo beroemd dat Steven Spielberg het zelfs liet opdraven in ’Close encounters of the third kind’. In de film uit 1977 droppen buitenaardse wezens het wrak in de Gobi-woestijn.
Ondanks de complotten, de legende en zoekacties werd het schip nooit gevonden.
Tot nu, want Barnette en zijn team hebben het wrak gelokaliseerd. Op een kleine 60 kilometer voor de kust van St Augustine (Florida). „Het noodsignaal werd destijds opgevangen in Jacksonville”, zo blijkt volgens Barnette uit documenten in een Londens archief. „In koloniale tijden bevond zich in dat gebied een bloeiende haven, waardoor het water er nu nog vol ligt met scheepswrakken. De meeste daarvan dateren uit de zestiende en de zeventiende eeuw. Daardoor dachten we nooit dat ook de Cotopaxi erbij kon liggen.”

„Volgens onze berekeningen moest het schip daar 1 december 1925 in de buurt geweest zijn tijdens een zware storm. En die calculaties bleken correct: een wrak dat al jaren omschreven wordt als Bear Wreck, blijkt de Cotopaxi te zijn. Er werd onder meer een klep gevonden die gemaakt werd door het bedrijf dat het stoomschip maakte”, besluit Barnette. „Het schip lag dus al die jaren recht onder onze neus.”

De SS Cotopaxi was decennialang het onderwerp van complottheoriën. In de film ‘Close encounters of the third kind’ liet regisseur Steven Spielberg het door aliens in de Gobi-woestijn droppen.
cotopaxi2.jpg
cotopaxi2.jpg (31.56 KiB) 1489 keer bekeken
Oost, west...ook best

hdofferhoff
Berichten: 592
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hdofferhoff »

Het schip op de foto , SS Cotopaxi , lijkt mij geen schip die in 1920 is gebouwd , meer een naoorlogse bouw .
Waarschijnlijk ook weinig werk aan boord , geen bemanning alleen 32 passagiers .

M.vr.gr. Huub.
Gr. Huub.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2768
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko »

Het vermiste ss Cotopaxi was van bouwjaar 1918.
Dus duidelijk een ander schip dan de getoonde foto.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Mathieu
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Mathieu »

Het schip was een 1060 ontwerp, zie: http://www.shipscribe.com/mckellar/pix/1060.html

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1886
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door cor »

De Cotopaxi als boven getoond is van 1953 zie onderstaande link
http://www.benjidog.co.uk/allen/Pacific%20Line.html

Cor Boer

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 608
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Co »

Mathieu schreef:
30 jan 2020 16:31
Het schip was een 1060 ontwerp, zie: http://www.shipscribe.com/mckellar/pix/1060.html
Goede vondst Mathieu!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Hey.. goed gezien mannen ! Dat schip is zeker niet 100 jaar oud...
Als de man met de zeis z'n werk naar behoren doet, zullen velen van ons dat niet eens meemaken :-D
Gelukkig heb ik de foto er niet bij gezocht: dit is een typisch voorbeeld van tekst-en-foto's knippen&plakken....ongecontroleerd... :roll:
Maar dan weer: waar plaatsen ze op zo'n 1060 zoveel passagiers...??? Zouden ze niet 'opvarenden' hebben bedoeld ? Dat lijkt me beter, gezien de afmetingen...

Nieuwerwetse dingen ook.... Hadden ze vroeger ook al problemen mee....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2461
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

tanker on fire 1.jpg
tanker on fire 1.jpg (68.23 KiB) 1096 keer bekeken
tanker on fire 2.jpg
tanker on fire 2.jpg (81.17 KiB) 1096 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Bij de Oostersluis in Grunn'n ging vanmiddag ook wat mis: de sluisdeuren gingen vlak voor de neus van een binnenschip weer dicht....
Zo te zien op de beelden zal er links en rechts wel wat flink geschrokken zijn, maar ach: zo'n leeg schip ligt snel stil...
storm in een glas water, en ongetwijfeld een puntje op de eerstvolgende werkbespreking over dit "leermomentje"

https://www.oogtv.nl/2020/02/binnenvaar ... V_AZ01qQa4

beetje naar beneden scrollen voor de video...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2461
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Rusland is bezig met het moderniseren van de havens en infra-structuur aan haar noord kust.
Ook is men de laatste jaren begonnen met de bouw van een nieuw type ijsbreker, voortgestuwd door atoom energie,
om de vloot te vernieuwen. Het idee is om de noordelijke doorvaart route naar het verre oosten te exploiteren.
De eerste ijsbreker, de ARKTIKA, is al opgeleverd en onderweg naar Moermansk.
+
arktika_.jpg
arktika_.jpg (46.38 KiB) 840 keer bekeken
+
Hierna volgen de URAL (oplevering 2021) en de SIBIR (oplevering 2022). Deze moeten 3 meter dik ijs kunnen breken.
Deze drie gaan behoren tot de sterkste ijsbrekers ter wereld.
President Vladimir Putin is de gangmaker van dit gehele project.
In 2035, zei Putin, dat de Russische ijsbrekers vloot uit tenminste 13 krachtige ijsbrekers moet bestaan.
Waarvan 9 nucleair voort gestuwd. Met de bouw van nummer 4 en nummer 5 is nog niet begonnen.
Opmerkelijk is de verre voorsprong op bijvoorbeeld de V.S. Deze hebben pas in 2019 de opdracht gegeven
voor de bouw van een nieuwe ijsbreker. De eerste in bijna 40 jaar. Bouwer is VT Halter Marine Inc.
Met de bouw hiervan is een bedrag van 750 miljoen US dollar gemoeid.
Rusland heeft voor 2027 al aangekondigd een nog krachtigere ijsbreker te bouwen.
De LIDER. Hiervoor is 2 miljard US dollar uitgetrokken.
De LIDER moet 5 meter dik ijs kunnen breken bij een snelheid van 10 knopen en een vaar breedte
van 50 meter open houden.
Met behulp dus van ook deze ijsbreker moet het mogelijk zijn dat de noordelijke vaarweg naar het
verre oosten het hele jaar bevaarbaar wordt. Traject Moermansk - Bering straat.
De lengte van de noordelijke doorvaart door het ijs is een 6000km.
Rusland wil daarmee een concurrent worden van het Suez Kanaal.
Maar voorlopig zijn het nog ambitieuze plannen.
De LIDER lijkt op de tekentafel meer op een luxieus jacht van een oliemagnaat dan op een atoom ijsbreker.
+
Líder-1 op de tekentafel.jpg
Líder-1 op de tekentafel.jpg (72.75 KiB) 840 keer bekeken
+

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14050
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Ocean Infinity Launch Armada

Largest fleet of unmanned surface robots and most environmentally sustainable company in the industry
Ocean Infinity is excited to announce the launch of a new pioneering marine technology and data company, Armada.
a1.jpg
a1.jpg (70.61 KiB) 734 keer bekeken
Armada, with a focus on combining technology and sustainability, will initially add fifteen bespoke designed marine robots to Ocean Infinity’s current fleet of autonomous underwater vehicles.

The launch of Armada marks a major technological advance in the industry. Each unmanned surface robot will serve a wide range of industries by being fully equipped to perform a multiplicity of offshore data acquisition and intervention operations down to a depth of 6,000 meters. These robot ships will be capable of remotely deploying a wide range of the latest sensors as well as AUVs and ROVs for visual and acoustic data acquisition.

Armada’s fleet requires neither people on board nor a host vessel nearby. Instead, they will be controlled and operated by experienced mariners via satellite communications from state of the art onshore facilities in both Austin (Texas) and Southampton (England). With zero people required at sea Armada operations are set to be the safest the industry has seen. The fleet approach produces up to 90% less CO2 than other conventional survey vessels, also making it the most environmentally sustainable company in the industry.
a2.jpg
a2.jpg (49.14 KiB) 734 keer bekeken
Armada’s fleet is currently under construction and is expected to be deployable by the end of 2020.

Oliver Plunkett, CEO for Ocean Infinity, said: “We’ve been driven to innovate by a desire to further reduce our impact on the environment and the time people spend at sea. We have built an outstanding team who boast world leading expertise to take this next stage of our business forward for the benefit of our clients and all those who work with us.

The launch of Armada re-confirms Ocean Infinity as the leading marine robotics and ocean data company in the world. ”

Dan Hook, Managing Director for Armada, said: “We are very excited to be launching Armada, which perfectly complements the other service offerings in the Ocean Infinity Group. The pioneering technology makes our operations world leading in terms of environmental sustainability and safety, whilst still achieving the very highest levels of data quality and value for our clients. With no requirement for a host vessel, we are breaking new ground in the area of sub-sea technology and data. We look forward to providing our existing and new clients with a best in class solution that will be revolutionary for the industry.”

Source: Ocean Infinity
Klik oceaninfinity
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat wij het nog mee gaan maken, die volkomen onbemande schepen...
En waarom ook niet ? Kijk wat er momenteel gebeurt op drukke gebieden als de snelweg.
Vooral de elektrische auto's staan er om bekend...
Je hoort niks in de auto, de diverse systemen die bijna in alle auto's zitten, staan aan, zoals verkeersbordreactie, afstand houden op de voorganger, rijbaanassist, automatische noodstop, op navigatiesysteem uitvoegen en van weg veranderen, enz...
Uit Amerika kwam de 1e foto van een slapende chauffeur op een 8-baans snelweg, en ook in Europa zijn daar intussen al tientallen foto's van....
Dus waarom zou een autonoom varend schip dan niet op een schijnbaar lege oceaan over kunnen steken....?
Zelfs van ligplaats tot ligplaats gaat tot de mogelijkheden behoren
Laden en lossen geautomatiseerd, autonoom rijden vrachtauto's... Het gaat druk worden in de kroeg met al die werkelozen !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2461
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

one.jpg
one.jpg (118.23 KiB) 424 keer bekeken
+
paramaribo.jpg
paramaribo.jpg (146.11 KiB) 424 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7395
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

M'n neeffie stuurde een foto-serietje via Wotsèpp. Heb dus verder geen gegevens, maar zo te zien is het binnenvaart :lol:
Precies bij "peak performance" heeft iemand z'n "peak" even voor een "performance"gebruikt, zo te zien....
Wat me daarbij wél opvalt, is, dat die dubbelwandige tankers een wassen neus is bij een aanvaring. Wat zich hier toegang verschafte, was géén wassen neus.
Bijlagen
1.jpeg
1.jpeg (79.3 KiB) 225 keer bekeken
2.jpeg
2.jpeg (86.95 KiB) 225 keer bekeken
3.jpeg
3.jpeg (97.22 KiB) 225 keer bekeken
4.jpeg
4.jpeg (40.17 KiB) 225 keer bekeken
5.jpeg
5.jpeg (121.35 KiB) 225 keer bekeken
6.jpeg
6.jpeg (84.55 KiB) 225 keer bekeken
Oost, west...ook best



Plaats reactie