Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Zit er niet een zwemvestjesvak boven de kolerekast ? Ze horen op een grijpbare plek te hangen/liggen dichtbij de deur, dus niet onder je kooi achter de laden of zo...
Vraag iemand eens...Ook naar welke boot/vlot je moet bij calamiteiten. En of jij een taak daarbij hebt. Bij zo'n dagdienstvaarderij zullen er wel niet veel brand- en sloepenrollen worden gegeven, maar je moet wél weten wat de signalen zijn (brand, schip verlaten, en zo), en wat er van jou (blindelings !) wordt verwacht
je hebt zelf gemerkt dat een storinkje in de elektriciteit, wanneer je net tussen wat puntige rotsen door vaart, echt niet een hypothetisch voorvalletje is.
Zoals al gezegd is: beter blo Jan dan do Jan

M'n vader zei het al: een ongeluk zit soms in een klein broekje -pardon: hoekje :lol:
Oost, west...ook best

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Ach ja, die reddings- en veiligheidsmiddelen... Zelfs de bemanningsleden ontbreekt het wel eens aan die kennis. Meegemaakt in Kingston Jamaica. Zie een brandje ontstaan in ruim 2. Terwijl ik dat ruim inspring
( lading stond nog hoog) zeg ik tegen die 2e stmn, haal even een brandblusser. Zegtie waar staan die? Zeg ik als je je hut binnengaat struikel je zowat over zo'n ding! Links van je deur hangtie! Oh Jaaah. Komtie even later
terug met dat ding en brandje uitgespoten. Zo zie je maar, je komt er dagelijks -tig keren langs en het blijft niet altijd hangen...

Groeten, K.Brouwer.

Jinny

Bericht door Jinny »

Ik weet waar de reddingsboten hangen -en- hoe ik er moet komen.
De snelste weg vanuit de MK weet ik ook.
Brandoefening doen ze hier regelmatig, iedere week, over het algemeen als ik lig te pitten (in de ochtend dus).
Ze laten me over het algemeen lekker liggen, gesteld -dat- ik al wakker wordt van het brandalarm, ik wil er nog wel eens dwars doorheen snurken...

Sloepenrol heb ik geen functie in, wel doen ze iedere maand een man overboord oefening weet ik.
Of het nu zomer is of winter, er gaat iemand (in Torshavn) overboord.
En dan met de bijboot oppikken...
Dat soort zaken houden ze wel aan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof »

Er staat je dus nog iets te wachten Jinny :lol: :lol: :lol: , sloepen-en brandrol horen zeker bij
de taak van bemanningsleden :o .Aangezien jij ook steeds mee op de heen en weer zit lijkt het me veiliger dat
je niet door het alarm heen maft :mrgreen:
Ik kan me nog herinneren toen ik als 4de wtk voer het onderhoud van de motorsloep tot
mijn zaterdagse werkzaamheden behoorde. In geval van nood was ik ingedeeld in de roeisloep :mrgreen:
Ook roeien moest geleerd worden onder bevel van de 2de stuurman als we ergens voor anker lagen.
Ik was wel wat gewend in de vetput maar van roeien kreeg ik blaren op mijn jatten :mrgreen:
Jacob

roy

Bericht door roy »

Zegge en schrijve één keer heb ik in een reddingboot aan de riemen gehangen.
Inderdaad onder de bezielende leiding van de 2e stuurman. Dit was in La Valetta op Malta. ( In die contreien zeer bekend om met door roeispaantjes en massaal in de kettingen geslagen homo sapiens voortbewogen te worden. Maar dit terzijde ).
Het was in de stromende regen terwijl het op Malta over het algemeen mooi en droog weer is...……… Er kwam dan ook weinig terecht van het over bekende Haal-op-Gelijk. Als verzopen katten werden we weer aan boord gehesen.
Was ik daarom in de beschutte werkplaats gaan varen om mijn ranke lijfje bloot te stellen aan de ongunstig gestelde elementen !?.
We dachten van niet. Het is dan ook door de jaren heen bij deze ene keer gebleven, maar of dat juist was...……………, ik betwijfel het. :ugeek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Een keer voor het eggie in de sloep gemoeten toen de Schiedijk op de klippen liep.
Wonderbaarjk hoe goed dat gaat met mensen die nog nooit geroeid hebben.

Groetjes, Jos Linders
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Jinny

Bericht door Jinny »

Dat door het brandalarm heen slapen kan ik ook niks aan doen, dat overkomt me..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

cor
Contacteer:

Bericht door cor »

Dat sloepenrol enz doe mij terug denken aan 1956 en 1957
Ik voer de haring teelt op de VL 114 eerste 2 reizen als afhouder en daarna
de hele teelt als reepschieter.
Tijdens een van die reizen op de VL 114 is er alle hens aan dek geweest doordat
tijden slecht weer de deksels van de kolenbunker los geraakt waren en dus de
machinist of stoker natte voeten kreeg ik zelf had daar niets van gemerkt.
Als ik een maal sliep ik was toen 13 jaar sliep ik overal door heen en bij slecht weer
ging die stoomfiets toch behoorlijk te keer die voer op 1 golf omhoog en donderde
dan flink omlaag met daarbij gemene slingers.
Maar toen ik wakker werd ging ik aan dek en zei dat het mooi weer was.
Toen waren de GVD;s niet van de lucht.
Ook op de VL 97 een keer alle hens aan dek geweest ook daar heb ik niets van gemerkt
ik was toen 14 als ik eenmaal sliep dan sliep ik overal door heen en werd nergens wakker van.
Bij het volgende vertrek van de VL 97 ging schipper Fer van Schoor naar mijn moeder toe
en zei tegen haar als uw zoon ooit wat overkomt kunnen wij er niets aan doen als hij slaapt
is hij dood met zeven o's.
Terug komensd op de slopenrol die werd bij de KRL veel gehouden als ik wakker was
Op de VL 114 zouden we een keer op zee met de sloep naar een andere logger gaan
Deze moest dan met 2 kromme spijkers opgehezen worden maar die spijkers waren geen beweging
in te krijgen we zijn er toen een halvedag mee bezig geweest om er beweging in te krijgen
Van varen met de sloep is er toen niets gekomen.
Wij hadden in de kooi reddings vesten liggen nou ja vesten dat waren langwerpige kurken met zeil
er om heen genaaid maar je bleef er wel goed op drijven met mooi weer gingen we wel eens
op zee zwemmen en testen ze uit dan.

Cor Boer
Bijlagen
009 VL 114-1956-4 4.jpg
009 VL 114-1956-4 4.jpg (69.35 KiB) 637 keer bekeken
VL 97.jpg
VL 97.jpg (252.12 KiB) 637 keer bekeken

A.Kuiper/J.Pessoa/BR

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Maandag 06 april 2020
===================
STELLAR BANNER
Sinds 1 april zijn er geen mededelingen meer gedaan omtrent de STELLAR BANNER.
Ik heb enkel nog een foto van de ALP DEFENDER die de brandstof van de BANNER in de IRIS aan het pompen was.
stellar iris met de alp defender langszij.jpg
stellar iris met de alp defender langszij.jpg (37.71 KiB) 519 keer bekeken

Joost.R

Bericht door Joost.R »

Containership Milano Bridge Crashes with STS Crane at Busan Port

Container ship MILANO BRIDGE in the afternoon Apr 6 contacted gantry crane 85 at Busan New Port container terminal while proceeding to berth 7 with pilot on board, then she contacted berthed container ship SEASPAN GANGES, and moving on momentum further on, contacted cranes 81 and 84.
bus.jpg
bus.jpg (73.27 KiB) 365 keer bekeken
Crane 85 collapsed, cranes 81 and 84 were derailed, crane 85 operator was slightly injured.

The 2018-built containership Milano Bridge is owned by the Japanese K-Line and operated by Ocean Network Express.

VIDEO
Containership SEASPAN GANGES left port shortly after accident, understood damages were slight or none.
MILANO BRIDGE as of 1100 UTC wasn’t yet moored, probably because of crane debris on her stern.
Initial reports of the accident do not indicate any casualties.
(By Milton Stuards, Apr 07, 2020)
Afbeelding

Plaats reactie