Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Dinsdag 7 april 2020
=================
STELLAR BANNER
Omtrent de Stellar Banner geen bijzonderheden.
Wel werd vandaag een begin gemaakt met het overpompen van de olie in de HOS Brass Ring uit de Stellar Banner
naar de Stellar Iris. Om 18H00 uur was er 130t overgepompt. Zie foto.
HOS Brass Ring langszij de Stellar Iris.jpg
HOS Brass Ring langszij de Stellar Iris.jpg (34.68 KiB) 1439 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog even over de maleise in de cruise wereld
Het US CDC - Center for Desease control gaf het volgende pers bericht uit:
cdc_1.jpg
cdc_1.jpg (44.16 KiB) 1282 keer bekeken
cdc_2.jpg
cdc_2.jpg (38.5 KiB) 1282 keer bekeken
cdc_3.jpg
cdc_3.jpg (45.11 KiB) 1282 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Dinsdag 14 April 2020
==================
STELLAR BANNER
Het overhevelen van de bunkers van de BANNER naar de IRIS is nu voltooid. Dat was zondag middag.
Toen pompte de HOS BRASS RING de laatste restjes in de STELLAR IRIS.
De autoriteiten zijn zich nu weer gaan buigen over hoe en waar lading uit het schip te halen
om haar weer vlot te krijgen.
stellar banner.jpg
stellar banner.jpg (30.22 KiB) 1188 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Malaise in de cruise wereld
hal_01.jpg
hal_01.jpg (22.81 KiB) 1089 keer bekeken
hal_02.jpg
hal_02.jpg (80.21 KiB) 1089 keer bekeken
hal_03.jpg
hal_03.jpg (93.02 KiB) 1089 keer bekeken
Over de HAL gesproken
De AMSTERDAM, die in Durban lag afgemeerd de vorige week, bevindt zich nu op de Indische Oceaan in de buurt van Mauritius met bestemming onbekend.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Vrijdag 17 april 2020
==================
STELLAR BANNER
Kwam in een tijdschrift nog een artikel tegen in het begin van de stranding van de bulkcarrier.
Met Google vertaler en zelf wat verbeteringen aangebracht kwam dit er uit:
==
Gebouwd in 2016 en eigendom van de rederij Polaris Shipping, heeft de 400.000 ton metende Stellar Banner mogelijk haar laatste reis gemaakt, hier in Maranhão, waar al even grote schepen zijn vertrokken en vandaag diensten verlenen aan de natuur als natuurlijke visvijvers en andere wezens van de zeebodem.
Het ernstigste geval, dat van de ‘’Trade Daring’’, die vertrok met een volle lading van de Ponta da Madeira-terminal, de belangrijkste pier van de toenmalige Vale do Rio Doce Company, tegenwoordig alleen Vale. Nadat deze de haven 33 dagen had plat gelegd, werd deze in tweeën gesplitst, in twee delen verdeeld en tot zinken gebracht in volle zee voor de kust en de vaargeul van de baai van São Marcos. Dit kan ook de bestemming zijn van de Stellar Banner.
Na de ontvangst van een lading van 360.000 ton ijzererts, bij Pier 4, ten noorden van Ponta da Madeira, begint de Stellar Banner op 24 februari vlak voor 14.00 uur met het haar reis onder begeleiding van de piloot en de loodsboot naar Ilha do Medo - ongeveer 20 km van de oorspronkelijke terminal - tot 17:05 uur. Het schip had de loods ontscheept en vervolgde haar reis met bestemming China nu onder de volledige verantwoordelijkheid van de gezagvoerder, die alle signalering en markering van de vaargeul van de baai van São Marcos tot zijn beschikking heeft.
Vanaf dat moment tot aan het moment van de schok met de zandbank, - ongeveer zes uur later- geven specialisten een reeks factoren aan die het ongeval kunnen hebben veroorzaakt. De meest voor de hand liggende was echter een opeenvolging van verkeerde beslissingen. Of het nu was vanwege een gebrek aan kennis van het gebied, hetzij vanwege superieure richtlijnen, hetzij vanwege vermeend brandstofverbruik, Stellar Banner koos ervoor om verder te gaan zonder de oriëntatie van de in het land geldende Zeekaart te respecteren. Dit bepaalt dat elk schip, met meer dan 20 meter diepgang, moet wachten op vloed in ankergebied nummer 2. De Stellar Banner heeft dit niet gedaan.
Maar volgens specialisten, op basis van de grafiek die het traject van de Stellar Banner laat zien, stoot het schip op de zandbank - de belangrijkste indicatie van de rompdoorbraak - om 23.10 uur, lokale tijd, nog steeds bij eb en duurde het nog 1 uur en 43 minuten voor laag water. Op dat moment, volgens de analyse van het traject van de Stellar Banner van waaruit specialisten toegang hebben - en begrijpen - was de diepte van de zandbank 20,25 m, dus onvoldoende voor de bevaarbaarheid van het schip, dat op dat moment een diepgang had van 21 , 5m.
De Stellar Banner heeft na het stoten nog meer dan een uur gevaren, maar met een drastische snelheidsdaling die op het moment van het stoten 12,6 knopen was. Van daaruit volgt, nog steeds volgens de experts, een reeks procedures die allemaal correct waren. Niet in staat om vooruit te gaan in het licht van de ernst van de situatie, bleef de optie over om de Stellar Banner op een andere zandbank te zetten om het schip te "redden". Op dat moment, geïnformeerd door de boordapparatuur, zou het volume van het water dat de ruimen was binnengedrongen als gevolg van schade aan de romp ervoor zorgen dat de gehele bulkcarrier zou zinken.

Na de stranding van het schip, circuleerden op sociale netwerken video’s , waarop te zien was hoe of de bemanning van 20 man werd gered. Dit had de eerste prioriteit , het redden van mensen levens. Hierna kwamen andere facetten aan de orde. De Economisch (verliezen van meer dan een miljard dollar), ecologisch (wat te doen met 4.000 ton diesel en bunkerolie) en technisch (hoe de Stella Banner te redden, lassen, slepen of zelfs te laten zinken in veilig water?) .
Voor iedereen die het vak begrijpt en ervaring heeft met de zee en zijn spullen, heeft het schip van het bedrijf Polaris Shipping geen redding. Wel is het mogelijk, ondanks de complexiteit van de operatie, alle olie van boord te nemen. De hoeveelheid is enorm en is een oplossing vol problemen. "Als de brandstof wordt verwijderd, stopt de machinekamer, verliest het schip wat overblijft van zijn voortstuwing, evenals de controle van de boordpompen".
Aan de andere kant is het verwijderen van de 360.000 ton erts uit de zeven ruimen in een vermeende bergingsoperatie in de hoop dat de Stellar Banner blijft drijven een bijna onmogelijke hypothese. “De maximale capaciteit van een grijper ligt vandaag in de orde van 25 ton, wat een eeuwigheid zou vergen om alle lading te verwijderen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het schip dat de lading ontvangt, voor elk ruim moet bewegen, en voortbeweging is in dit geval een bijna onmogelijk item voor een schip ", net zoals er een plan is bij het laden, zouden dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht moeten worden genomen bij dit omgekeerde losproces.
Met andere woorden, het is niet mogelijk om al het gewicht uit één ruim te halen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het vinden van een kraanschip met dergelijke specificaties en uitgerust met een kraan arm die het midden van elk ruim van dit schip, dat 60 meter breed is, bereikt, de missie om de lading te redden nog onmogelijker maakt ”.
De hypothese van berging door het lassen van de schade aan de rompen en het daaruit voortvloeiende drijfvermogen van de Stellar Banner, hoewel onwaarschijnlijk, zou alleen mogelijk zijn als de huidige technologische oplossingen zo'n prestatie toelaten. Toch zou de bestemming van het schip onzeker zijn, aangezien geen enkele nabijgelegen haven het schip, ondanks alle veiligheidsmaatregelen, zou willen ontvangen. En het naar een scheepswerf slepen zou om een "bijna suïcidale" reis vragen, vanwege de structurele omstandigheden van het schip, nadat het van alle kanten aërodynamische druk had opgelopen en permanent was gestrand op de zandbank.
Vanuit ecologisch oogpunt is het grootste risico olie vervuiling. IJzererts vervuilt ook. Maar als het op volle zee zou worden gegooid, - in het geval dat het schip in stukken zou zinken en ver weggezonken zou worden van waar het nu staat - zou het een paar dagen rode vlekken veroorzaken, maar het zou snel worden verspreid door zeewater en de kracht van stromingen.
Een bijna unanieme mening over het lot van de Stellar Banner, onderschreven door een voormalige commandant die er ook voor koos zich niet te identificeren, is dat als ze erin slagen de olie te krijgen (wat zeer waarschijnlijk is), de reders de technologie en het kostenvoordeel voor het redden van het schip niet belangrijk zullen vinden. De lading is praktisch verloren en besmet, ze zullen zeker de conclusie van ‘total loss’ overeenkomen.
Gezien zoveel technische problemen met milieurisico's en enorme sommen geld die op het spel staan, zal het ongeval met de Stellar Banner waarschijnlijk nog vele jaren voortduren. Maritieme autoriteiten vragen tijd om hun onderzoeken af te ronden en worden pas dan doorverwezen naar het Maritiem Tribunaal. Op basis van zijn mening wordt de "starter" geactiveerd voor de eindeloze juridische processen van alle betrokken partijen, ook met strafrechtelijke verantwoordelijkheid van de verantwoordelijken.
Ondanks dat men altijd op zoek is naar boosdoeners, geeft de tot nu toe voor handen zijnde informatie aan dat noch het mijnbouwbedrijf Vale, noch de havenautoriteiten, noch de maritieme autoriteiten, evenals loodsen, verantwoordelijk kunnen worden gehouden, aangezien het ongeval meer dan 100 km heeft plaatsgevonden van de Ponta da Madeira Terminal, ver buiten het gebied van beloodsing van schepen.
Wat zal er morgen van de Stellar Banner worden?
==
In het verhaal wordt de TRADE DARING aangehaald
Een in 1972 in Japan gebouwde bulk carrier Dwt 135.000t met 9 ruimen
Tijdens de belading van het schip op 11 november 1994 met 139.000 ton ijzererts te São Luis breekt het schip in tweeen tussen ruim 3 en 4.
Op dat moment is er al 83.000t geladen.
SMIT verzorgde hier de bergingswerkzaamheden.
trade daring  november 1994.jpg
trade daring november 1994.jpg (30.49 KiB) 974 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Vervolg
Volgens de Braziliaanse marine zou er gisteren al een begin zijn gemaakt met het lossen van de lading van de Stellar Banner,
te beginnen met ruim 4. Onder de bezielende leiding van de IBAMA (Instituto Brasileiro do Meio Ambiente).
Het zullen wel voorbereidende werkzaamheden zijn, "het plennen". Want bij het schip zelf is geen enkele activiteit te bekennen.
Hieronder nog twee foto's kort na de stranding op 24 februari. Duidelijk te zien dat het schip nog volledig operationeel is.
stellar banner-01.jpg
stellar banner-01.jpg (29.35 KiB) 975 keer bekeken
stellar banner_02.jpg
stellar banner_02.jpg (33.35 KiB) 975 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

oil_1.jpg
oil_1.jpg (49.82 KiB) 840 keer bekeken
oil_3.jpg
oil_3.jpg (42.45 KiB) 840 keer bekeken
oil_2.jpg
oil_2.jpg (77.06 KiB) 840 keer bekeken
Daar kan onderstaande tanker ook wel toe behoren
habari.jpg
habari.jpg (25.5 KiB) 840 keer bekeken
+
HABARI 2008 Gebouwd bij Hyundai Somho Heavy \industries Incheon South Korea voor NSCSA Riyadh S.A.
Dwy 317.664t
L.o.a. 333mtr
Br. 60mtr
Ligt al een week buiten bij Rotterdam ten anker met een lading ruwe olie geladen vanaf Sidi Kerir Terminal (Med. Egypt)
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Plannen van cruise maatschappijen om hun crew te repatrieren
going home_1.jpg
going home_1.jpg (52.41 KiB) 841 keer bekeken
going home_2.jpg
going home_2.jpg (17.74 KiB) 841 keer bekeken
going home_3.jpg
going home_3.jpg (55.86 KiB) 841 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De AMSTERDAM van de HAL, die begin deze maand in Durban, zuid Afrika lag, is toch onderweg naar Azie.
Vandaag 23 april voer ze in Straat Malacca.
Vermoedelijk om daar in Indonesie of de Filippijnen bemaninngsleden naar hun vaderland terug te brengen.
holland-america-amsterdam.jpg
holland-america-amsterdam.jpg (33.01 KiB) 713 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

En het houdt niet op met de olie overschot op de wereld.
oil_1.jpg
oil_1.jpg (48.46 KiB) 713 keer bekeken
oil_2.jpg
oil_2.jpg (37.75 KiB) 713 keer bekeken
oil_3.jpg
oil_3.jpg (63.5 KiB) 713 keer bekeken
seaexpress.jpg
seaexpress.jpg (21.15 KiB) 713 keer bekeken
(2012) dwt 79.252t


Plaats reactie