Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Man, wat een droevig spulletje.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Inderdaad Jan, één grote droefenis van A tot Z.
Enne, kon dat achterschip nu ook echt niet naar de sloop gesleept worden ?. Ik blijf zoiets, net als laatst voor de kust van Brasil, een verspilling van grondstoffen vinden.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@roy
Het achterschip ligt er nog steeds hoor!
wakashio 25 aug 2020.jpg
wakashio 25 aug 2020.jpg (41 KiB) 1062 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Ja-ha en dat zal dan wel ter plaatse gesloopt moeten worden................ :ugeek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Eigenlijk zouden verzekeringsmaatschappijen de waardes van een wrak+inhouden (dus niet verwijderde brandstoffen, koper van kabels en machinerieen, stores, noem maar op), en de kosten (voor de rederij/overheden) van bedrijven die dit uitvoeren, in mindering moeten brengen op een uitbetaling....
Misschien dat dan rederijen (en overheden) minder snel grijpen naar het goedkope 'af laten borrelen', en de zaak dan een stuk netter afhandelen....
Nu krijgen ze alles, + de "bergings"-kosten vergoed.
Zou dat niet een idee zijn....?
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Lijkt mij best wel een goed idee Jan.
Maar dan heb je gelijk dikke kans dat een schip per ongeluk af borrelt. Dat hebben we vaak met schepen gezien die voor de sloop op hun laatste reis gesleept werden.
Ik ken zelfs een praktijk verhaal waarbij een geladen bulkcarrier achteruit van de oostkust Zuid Amerika naar de Far East gesleept werd en daar behouden aankwam. Die sleepreis is een heel huzarenstukkie geweest, maar de eigenaar was helemaal niet blij met het behaalde resultaat. :roll:
De naam van de bulkcarrier weet ik niet meer, maar de sleepboot was de "Tempest" of "Typhoon" van het toenmalige Bureau Wijsmuller.

Misschien toch eerst een betrouwbare surveyor er bij betrekken ?.
Misschien een vraagstuk voor de IMO ?. Duurt het gelukkig weer erg lang voor er iets geregeld is................ :idea: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

roy schreef: 26 aug 2020 13:32Ik ken zelfs een praktijk verhaal waarbij een geladen bulkcarrier achteruit van de oostkust Zuid Amerika naar de Far East gesleept werd en daar behouden aankwam. Die sleepreis is een heel huzarenstukkie geweest, maar de eigenaar was helemaal niet blij met het behaalde resultaat. :roll:
De naam van de bulkcarrier weet ik niet meer, maar de sleepboot was de "Tempest" of "Typhoon" van het toenmalige Bureau Wijsmuller.
Dat is de Typhoon geweest, Roy. Dat de eigenaar "not amused" was is te begrijpen aangezien de Typhoon er een maand of 7 zoet mee geweest is. :shock: $$$$.
De Typhoon vertrok begin maart 1989 van La Coruna naar Talcahuano, Chili om van daar de Smederevo geladen met 155.000 ton erts te verslepen naar Korea. Een sleepreis van 10.000 mijl, 23 maart 1989 arriveerde de "Typhoon" in de haven van Talcahuano.

Juni 1989 werd de "Smederevo" door de "Typhoon" afgeleverd in Korea.
Na aflevering van de "Smederevo" bleef de "Typhoon" nog 3 maanden stand-by bij de "Smederevo" en moest tijdens het passeren van een Typhoon de "Smederovo" in positie houden.

Bron: https://www.bureauwijsmuller.nl/?T_Z___ ... schiedenis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Even een zijdelings scheepvaart filmpje..
Ouders laten een driejarig kind op het strand in een opblaasbare unicorn spelen..
Kijk en huiver..

https://www.youtube.com/watch?v=K3Jg-o_pyOE
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvulling m.b.t. de "Typhoon".
Ik heb de h.w.t.k. die toen op deze sleper voer goed gekend.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Jinny
Da's nou precies waarvoor m'n vader in de jaren 60 al voor waarschuwde, en ik heb ook wel hier (erregunz) verteld over dat we met de reddingboot Arthur Medemblik-haven al in zicht hadden voordat we een weggedreven opblaasbed hadden ingehaald...
Pa zei altijd al dat ze die dingen na het opblazen meteen met een mes stuk moesten steken.....

M'n complimenten voor de oplettendheid van die brugbemanning: zo'n klein stipje op zee heb je overvaren zonder het ooit te weten.
Bijlagen
thumbs-up.jpg
thumbs-up.jpg (26.06 KiB) 802 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie