Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

ever liberal.jpg
ever liberal.jpg (140.95 KiB) 1324 keer bekeken


Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

January 3rd 2021
Second cut on Golden Ray completed Saturday night
=============================================
VB10.000  02.1.2021.jpg
VB10.000 02.1.2021.jpg (79.55 KiB) 1188 keer bekeken
A boat sprays down the containment boom near the stern of the Golden Ray. A sizable gap from the second cut is visible through the superstructure of the VB 10,000. The severed stern is also visibly lower than the rest of the ship.

Salvage teams completed the second cut into the shipwrecked Golden Ray late Saturday night, separating the vessel’s stern section using anchor chains powered by the towering VB 10,000 crane vessel.
The twin-hulled VB 10,000 straddled the half-submerged shipwreck in the St. Simons Sound and employed winches, pulleys and lifting blocks to pull the chain up through the ship’s daunting layers of thick steel by sheer force of tension.
The cut was completed around 11 p.m. Saturday, said U.S. Coast Guardsman Michael Himes, spokesman for Unified Command.
This second cut was completed in eight days, having begun Christmas morning. The first cut into the ship’s bow took three weeks, beginning Nov. 6 and wrapping up Nov. 28 after multiple setbacks, including chain breaks and a tropical storm threat.
Salvors applied lessons learned from that cut to the second cut. All of the chain links in the cutting chain were replaced with links forged from a stronger grade of steel. Each chain link is 18 inches long, 8 inches across, and weighs 80 pounds.
Workers also drilled holes into the ship’s exterior along the line of the cut for the stern in an effort to expedite the cut. Additional holes were drilled in the submerged sections of the exterior to help release accumulated sand and water inside, lightening the load for the lifting process.
“It was exciting watching this cut unfold and seeing all those modifications prove out,” Himes said.
Salvors spent the day Sunday readying the stern section for the lift, which is likely to take place Monday, Himes said. The stern section will be loaded onto a specially devised cradle on the deck of the barge 455-8. Once loaded, the barge will proceed to Mayor’s Point on the East River in Brunswick. It will remain in dock during “sea fastening” of the stern section before its long voyage to a recycling facility in Gibson, La.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

taiwanese fishing vessel.jpg
taiwanese fishing vessel.jpg (103.32 KiB) 986 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Uit Nieuwsblad Transport van 6 januari 2021
======================================
Containerrederijen tot de tanden toe gewapend 2021 in

Oorlog in de scheepvaart? Ja, dat werd het wel in 2020, maar op een andere manier dan voorspeld. In plaats van dat ze moegestreden de witte vlag moesten hijsen, kwamen containerrederijen als winnaars terug van het coronafront. Het jaar 2021 betreden ze nu met extra munitie op zak.
one liner.jpg
one liner.jpg (23.91 KiB) 825 keer bekeken
Een prijzenoorlog waarbij rederijen onder de kostprijs containers gaan vervoeren. Daarvoor waarschuwde een analist van een scheepvaartorganisatie in onze vooruitblikspecial van een jaar geleden. De groei van de volumes in de containerlijnvaart was in 2019 wel erg mager geworden, en daardoor dreigde ‘een moordende concurrentie’, zo onderbouwde de deskundige zijn voorspelling met feitenmateriaal waar op zichzelf geen speld tussen te krijgen was. Nu, begin januari 2021, weten we dat de glazen bol van de analist destijds was gesaboteerd door een smeerlap die we nu allemaal kennen als het coronavirus, alias ‘Covid-19’.
Stoutste dromen
Slechts de strikte regels van de anderhalvemetersamenleving verhinderen dat de directies van de grote internationale containerrederijen momenteel in polonaise door de hoofdkantoren lopen, want in plaats van tarieven onder de kostprijs kunnen ze momenteel prijzen vragen die vier keer zo hoog zijn dan een jaar geleden. Waren containerreders op de route Azië-Europa begin 2020 in hun nopjes met een tarief van 1000 dollar per teu, afgelopen oudejaarsdag doorbrak de Shanghai Containerized Freight Index op deze vaarroute de barrière van 4000 dollar per teu. Het gemiddelde spottarief voor een twintigvoeter kwam om precies te zijn uit op 4091 dollar.
Wereldwijd bereikte de Shanghai Containerized Freight Index, een belangrijke barometer voor de tarievenontwikkeling in de lijnvaart, op oudejaarsdag het nieuwe recordniveau van 2783.03 punten, hoog boven het basisniveau van 1000 punten waarmee de index vijftien jaar geleden begon. En vergeleken met het niveau van 400 punten waarnaar de containerlijnvaart vijf jaar geleden in haar allerslechtste momenten afdaalde, zijn de huidige financiële resultaten niets minder dan een weelde. Een weelde die niet alleen prognoses makende analisten, maar ook de reders zelf zich een jaar geleden in hun stoutste dromen niet hadden kunnen voorstellen.
Vuurpijl
Toen het coronavirus vorig jaar vanuit Wuhan aan zijn wereldwijde strooptocht begon, Chinese fabrieken op slot gingen en schepen uit de vaart werden genomen, leek de containerlijnvaart zich, net als iedereen, schrap te moeten zetten voor een rampjaar, maar toen China korte metten maakte met het virus en de rest van de wereld veilig achter de computer kroop om bij webshops ‘made in China’-producten te bestellen, klauterden de containertarieven snel uit het dal, om in de tweede helft van het jaar hun meest verbazingwekkende opmars te maken, met het ‘shipageddon’ en de huidige recordtarieven als klap op de vuurpijl.
Zullen de containertarieven snel terug op aarde landen nu alle kerstcadeaus en Black Friday-veroveringen zijn uitgepakt? DHL en Hapag-Lloyd stelden onlangs monter, dat dát niet zal gebeuren. De tarieven blijven in de eerste helft van 2021 nog torenhoog, voorspelden ze. Pas als het jaar alweer half om is, zal de markt volgens de twee bedrijven stabieler worden.
Van kenners die dergelijke vergezichten durven te schetsen, moet je het als vooruitblikspecial hebben, maar iedereen weet ook: het zou zo maar anders kunnen gaan lopen.
Want wat gaat de Europese Commissie doen nu Europese verladers en expediteurs in Brussel bij monde van de belangenorganisaties ESC en Clecat hun beklag doen over ‘schadelijk gedrag’ van de rederijen? En blijft de consument zo kooplustig als de werkloosheidcijfers door de coronacrisis stijgen? En liggen de magazijnen voorlopig niet volgestouwd genoeg met veiligheidsvoorraden? Wat gaat het met het consumentenvertrouwen doen als het effect van de coronavaccins straks onverhoopt zou tegenvallen? Of wat voor jaar gaan we tegemoet als het coronavirus dankzij de vaccinatieprogramma’s en lockdowns straks wel net zo pardoes verdwijnt als het een jaar geleden opdook?
Containerreuzen
De onpartijdige analist tast momenteel net zo in het duister als een jaar geleden, maar in de containerwereld zelf lijkt weinig twijfel te bestaan. Containerrederijen gaan onverdroten voort met het bouwen van steeds weer grotere schepen. Vlak voor de drempel van het nieuwe jaar maakte de Japanse carrier Ocean Network Express (ONE) bekend zes nieuwe containerschepen te bestellen met een capaciteit van meer dan 24.000 teu. ‘The world’s largest class ever’, zo benadrukte het Japanse bedrijf trots. De Zuid-Koreaanse concurrent HMM zit met zijn nieuwste serie containerreuzen, waarvan de eerste exemplaren afgelopen jaar in de vaart werden genomen, een fractie onder die 24.000 teu, terwijl Hapag-Lloyd vlak voor de kerst de komst aankondigde van zes nieuwe containervaartuigen van meer dan 23.500 teu.
ONE weet als geen ander dat het inzetten van grote containerschepen niet zonder risico is. De Japanse containerrederij trok in de eerste helft van december ongewild de aandacht van de internationale scheepvaartmedia door met het schip ‘ONE Apus’ (14.000 teu) tijdens zwaar weer op de Stille Oceaan 1.816 zeecontainers prijs te geven aan de woeste golven. Het was het grootste containerverlies sinds dat van de ‘MOL Comfort’, het eveneens Japanse schip dat in 2013 op de Indische Oceaan verging met 4.293 containers aan boord.
Sjorren
In de Japanse stad Kobe, waar de ‘ONE Apus’ na het ongeval een veilige haven heeft gevonden, is het lossen van de wel aan boord gebleven containers deze dinsdag na de nieuwjaarsvakantie hervat. Totdat die vakantie op 30 december begon, waren welgeteld 126 containers van boord gehaald. De containers op het schip staan in veel gevallen scheef, waardoor de operatie met grote omzichtigheid moet gebeuren. Het lossen van de containers wordt volgens ONE deze week zelfs in een nog lager tempo hervat, omdat tegelijkertijd reparatiewerkzaamheden aan het schip beginnen.
+++
18 days to discharge 129 containers from storm damaged ONE Apus
One apus discharge te kobe.jpg
One apus discharge te kobe.jpg (30.33 KiB) 825 keer bekeken
The painstaking work to discharge containers from storm damaged ONE Apus are set continue on Tuesday at the Port of Kobe after a break over the Japanese New Year holiday.
Between 11 and 29 December 2020 some 129 containers were successfully discharged from the 14,000 teu vessel operated by Ocean Network Express (ONE).
Discharge operations are set to resume on 5 January, however, are expected to slower than previously. “The operation and inspection will be resumed on 5th January 2021 with slower speed and special safety case as the vessel on-deck to be repaired simultaneously,” ONE said in a customer advisory.

The ONE Apus was estimated to have lost 1,816 containers when it hit severe weather in the Pacific on 30 November, of which 64 were dangerous goods containers. Operations to remove damaged, and still intact boxes from the vessel started on 11 December 2020 in the Port of Kobe.
++
Op You tube zijn ook video's geplaatst over hoe het lossen van die containers wordt aangepakt. Dat gaat zeker nog een tijd duren.
kijk o.a. hier
https://www.youtube.com/watch?v=toQBF9nc7Yg

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

06.01.2021
IHC boet zwaar voor verlies kennis
sapura jade.jpg
sapura jade.jpg (37.71 KiB) 825 keer bekeken
een van de pijpenleggers uit het corruptie onderzoek tegen IHC
Scheepsbouwer Royal IHC glijdt steeds verder de helling af. De jongste ‘zetjes’: verziekte verhoudingen, een bijna-faillissement, een hypergevoelig corruptieonderzoek en een zoveelste saneringsronde. Maar voorzitter Martijn van de Beurcht (43) van de or houdt hoop.
Zijn ervaringen als or-voorzitter, sinds 2014, maken Van de Beurcht niet vrolijk. De or heeft als rol toe te zien op het voortbestaan van het bedrijf in het belang van de werknemers. Intussen slinkt het personeelsbestand al jaren. En zonder de reddingsactie van april was het einde verhaal geweest. Een industrieconsortium en het ministerie van Economische Zaken gooiden toen de reddingsboei uit.
Aan de redding gingen grimmige jaren vooraf, waarin de or en de bedrijfstop regelmatig lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. Van de Beurcht: „Het begon met de raad van adviesbureau McKinsey, in 2014, om de omzet van 1,2 miljard euro bijna te verdubbelen naar 2 miljard in 2020. Hiervoor moesten we van een maakbedrijf naar een kennisbedrijf transformeren.”
Kracht
Met de dollartekens in de ogen ontdeed het bedrijf zich daarom vijf en drie jaar geleden van in totaal 750 zogenoemde blauwe boorden, personeel van de werkvloer. In plaats hiervan stroomden de kantoren vol met witte boorden, mensen die vooral met hun hoofd werken. Een noodlottige wissel, analyseert Van de Beurcht achteraf. „De bedrijfstop had veel meer moeten kijken naar onze kracht, onze kernactiviteiten, in plaats van naar voor ons onbekende markten.”
Mede doordat IHC zijn kennis de laan had uitgestuurd, ging het de jaren na de reorganisatie gierend mis met projecten, stelt de or-voorzitter. Het beruchtste voorbeeld is het volledig uit de hand gelopen bouwproject van de Spartacus, de sterkste cutterzuiger ter wereld. De bouw ervan, voor baggeraar Deme, heeft al een jaar vertraging opgelopen en kost IHC momenteel bakken met geld. Hetzelfde geldt voor het constructie- en pijpenlegvaartuig Amazon van offshoreaannemer McDermott.
De or zag hoe het bedrijf richting de ondergang schoof en stuurde halverwege 2018 –kort na de tweede ontslagronde– een brandbrief naar de directie. Van de Beurcht: „We raakten steeds verder in de schulden. In de brief benoemden we wat er volgens ons fout ging.”
Het noodklokgelui had niet het gehoopte effect. De algemeen directeur (ceo) Dave Vander Heyde en financieel directeur (cfo) Arie Vergunst ontstaken in toorn. Naar hun mening ondergroeven de blauwe boorden –die binnen de or nog steeds de meerderheid uitmaakten– met de brandbrief slechts de bedrijfsambities, uit zelfzuchtige vrees voor hun eigen toekomst binnen IHC.
In die tijd groeide ook, door de frustraties over de situatie, de cultuurkloof tussen kantoor- en werkplaatspersoneel. „Die kloof heeft Vander Heyde met de toen ingezette strategie veroorzaakt”, stelt Van de Beurcht. Het doet hem zeer. Want de gemoedelijke sfeer van weleer is weg.
De relatie tussen or en directie verkilde bij tijden. „Hierdoor verliep de communicatie niet altijd goed. Ons uitgangspunt was om te allen tijde in gesprek te blijven, in het belang van het bedrijf.” Zo bepleitte de or in 2019 in een visiedocument een hernieuwde focus op de kracht van het bedrijf: de bagger- en offshore-industrie. „Dave deed er niets mee.”
Eind april vertrok Vander Heyde. Zijn opvolger, Gerben Eggink, pakte het door Vander Heyde afgeschoten visiedocument van de or er wél bij, meldt Van de Beurcht. „Door deze bestuurder voelen we ons gehoord.”
Nieuwe sanering
Tegen de in november aangekondigde sanering, waarbij 1100 banen verdwijnen, kijkt hij dan ook anders aan dan tegen die van 2015 en 2017. „De sfeer onder de werknemers is nu anders. Ze weten dat IHC dit voorjaar van de afgrond is weggehaald: het was kantje-boord. Deze ontslagen hadden we daarom wel verwacht.”
Over de toekomst is Van de Beurcht voorzichtig positief. „De directie wil vanaf nu zorgvuldig projecten selecteren met redelijke marges, om te kunnen investeren in onderzoek en ontwikkeling.”
Verder splitst de scheepsbouwer voortaan de ontwerpfase en de constructiefase in twee projecten op. Dit moet kostbare verliezen door verkeerde inschattingen en (veel) te lage inschrijvingen voorkomen. Ook wil de onderneming inzetting op snelheid en efficiëntie, door robotisering van de bouw van kleine schepen.
Dat IHC ooit weer 3000 werknemers zal hebben, verwacht Martijn voorlopig niet. „Groei mag niet de drijfveer van de aandeelhouders zijn. Laat ons eerst maar een stabiele organisatie worden, met gezonde jaarcijfers.”

Onderzoek naar corruptie
De verdenking van corruptie, die eind september in het nieuws kwam, hangt als een zwaard van Damocles boven IHC. Opsporingsdiensten in Nederland en Brazilië onderzoeken of de scheepsbouwer steekpenningen heeft betaald voor zes lucratieve opdrachten voor pijpenleggers tussen 2012 en 2014 – de grootste order voor IHC ooit. Van de Beurchts voorzichtig optimisme wankelt als het onderzoek ter sprake komt. „Dat nieuws heeft mij compleet overvallen. Het komt ook op een uiterst ongelukkig moment voor IHC. Ik wil benadrukken dat het bedrijf onschuldig is, totdat het tegendeel is bewezen. Als dat laatste toch gebeurt, moeten de verantwoordelijken heel hard worden aangepakt. Ik denk namelijk niet dat IHC de gevolgen daarvan zal overleven.”

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

ONE Apus Cargo Unloading Expected to Take Several More Weeks
ONE_APus.jpg
ONE_APus.jpg (54.86 KiB) 657 keer bekeken
Surveyors contracted to inspect the damaged cargo and containers on the ONE Apus say discharging operations are likely take several more weeks.
And a decision on whether to declare general average has yet to be taken.
As of 7 January, 232 boxes had been removed from the vessel, which lost 1,816 boxes overboard, including 64 containing dangerous goods (DG), after it encountered heavy weather near Hawaii on 30 November en route to Long Beach.
It returned to Kobe and unloading was suspended for the seasonal holidays.
ONE said in an update today that unloading had resumed on 5 January adding that it would need another month to complete the operation.
It said: “The careful removal of the dislodged units under a schedule formulated by stowage planners is expected to take over a month with safety the number-one priority.
“Once unloaded, each will be assessed and, when the discharge of cargo is complete, there will be a full assessment of damage to the vessel, and subsequent repairs.
Marine claims consultancy WK Webster’s team of surveyors undertook an initial inspection using drones and access for its surveyors to the cargo itself had so far been limited.
“There has been no advance list of containers to be discharged each day and, as such, our surveyors have remained at the port of Kobe to conduct an external, visual inspection of containers as and when discharged. Some of the containers discharged are virtually destroyed, whilst others are in relatively good condition.
“Shipowners and operators have, unfortunately, not been cooperative as to the status of each container and their stowage positions, and we continue to liaise with their representatives in this regard.
“Meanwhile, we are continuing to press for more detailed surveys of affected containers and their contents.”
However, WK Webster also reported that ONE had decided to repair the vessel’s deck alongside unloading, threatening to further extend the time of the overall operation, although it added that the rate of unloading had increased over the past week.
“It is now well known that a general average surveyor has been on board to assess the situation and has reported to the shipowners. General average has not been declared at this stage, but cannot yet be ruled out, although the likelihood of a declaration is considered to be receding as time progresses,” WK Webster said.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

update missing crew Taiwanese fishing vessel on Pacific Ocean (Gcaptain)
================================================================
Search Underway for Crew of Abandoned Fishing Vessel Off Midway Island
taiwanese fishing vessel search.jpg
taiwanese fishing vessel search.jpg (59.57 KiB) 501 keer bekeken
January 12, 2021
A search involving U.S. Coast Guard, Navy and good samaritan vessels is continuing for 10 missing crew members of from an abandoned Taiwanese fishing vessel approximately 550 miles off the coast of Midway Island.
The search has been underway since December 31, 2020, after Rescue Coordination Center Taipei lost contact with 95-foot F/V Yong-Yu-Sing No. 18. An Air Station Barbers Point HC-130 aircrew later located the adrift Yong-Yu-Sing No. 18, Jan. 1, with a missing life raft and no signs of the 10 crewmembers.
An analysis of imagery has revealed there is damage to the ship and one of the vessel’s life rafts was missing, leaving searchers to believe that crew may have abandoned ship.
Following the discovery of the vessel, JRCC Honolulu watchstanders coordinated with both the Navy and good Samaritans aboard four Taiwan fishing vessels and three Automated Mutual-Assistance Vessel Rescue System (AMVER) merchant vessels to continuously search the area.
Good Samaritans aboard the FV Lian-Horng No. 67 have now placed an automatic tracking system beacon aboard the adrift vessel, but so far have been unable to board due to heavy seas.
“We continue to work closely with our partners during the search efforts and to date have consecutively completed 29 search sorties lasting 73-hours in total and covering more than 40,000 square nautical-miles,” said Cmdr. Scott Higbee, a Joint Rescue Coordination Center Honolulu (JRCC) search and rescue mission coordinator. “We will continue to coordinate closely and look into all search options while we move forward.”
The reported weather on scene has been winds regularly greater than 20 mph and seas of 11 to 25 feet.
Over the weekend, both the Lian-Horng No. 67 and the AMVER vessel MVV Horizon Spirit circled within 200 feet to search for signs of any crew, gathered imagery to help ascertain the cause of the incident, and dropped the automatic tracking system beacon on the vessel. The automatic tracking system beacon will allow watchstanders to continuously track the vessel as the search continues.
“One of the largest challenges with regards to this case besides the vast distances involved has been the weather,” said Higbee. “High seas, strong winds, and low visibility have been a constant obstacle that has prevented crews from boarding the Yong-Yu-Sing No. 18.”
Involved in the search to date:
• Coast Guard Air Station Barbers Point C-130 Hercules aircrews
• A Coast Guard Air Station Kodiak C-130J Hercules aircrew
• Four Taiwan fishing vessels
• Navy P-8 Poseidon aircrews
• The crew of the AMVER vessel M/V Oocl Tokyo
• The crew of the AMVER vessel M/V Nicon Future
• The crew of the AMVER vessel M/V Horizon Spirit
• The crew of the AMVER vessel M/V Zim New York

++++++


Australia bans livestock carrier Barkly Pearl for two years (Seatrade maritime)
====================================================================
12 january 2021
The livestock carrier Barkly Pearl has been banned from Australian waters for two years after it was found sailing in the country’s waters with a hole in its hull.
The, the 1993-built Marshall Islands-registered livestock carrier was spotted on 3 November 2020 transiting through Northern Australian waters with a large hole in its hull. The Australian Maritime Safety Authority (AMSA) intervened instructing the vessel to safe harbour in Geraldton due to fears over its structural integrity, the marine environment, and seafarer safety.
According to the Equasis database the Barkly Pearl is owned by Cattle Line One in Singapore.
falcon.jpg
falcon.jpg (31.73 KiB) 501 keer bekeken
On 7 January this year the vessel was loaded onto a semi-submersible heavy lift carrier Falcon to safely depart Australian waters for repairs.
“The owners and operators of the Barkly Pearl were negligent in their maintenance of the vessel, put the lives of the seafarers on board at risk and posed an immediate threat to Australia’s marine environment,” said AMSA’s general manager operations, Allan Schwartz
“As a result, AMSA has determined that the Barkly Pearl should be banned for two years.”
It is the first time the Australian authorities have banned a vessel for two years.
++
De FALCON is onderweg naar Singapore voor dokken van de Barkly Pearl
zie video van you tube
https://www.youtube.com/watch?v=IuOn1CEBdgQ

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

sea fujiyama.jpg
sea fujiyama.jpg (52.46 KiB) 328 keer bekeken
Eta Dongjiakou 25/1
VLOC van 403.811t

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3997
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Heeft u het ook gelezen in de Nl Pers? , bij deze de NOS waar schepen anno 2021 te hard of te zacht varen
Het andere stukje komt uit de Schuttevaer, zo kan het ook
uit de Nl pers.jpg
uit de Nl pers.jpg (72.63 KiB) 183 keer bekeken
Onderstaand bericht is nog niet bevestigd
containers lost.jpg
containers lost.jpg (57.45 KiB) 183 keer bekeken



Plaats reactie