Uit Nieuwsblad Transport van 6 januari 2021
======================================
Containerrederijen tot de tanden toe gewapend 2021 in
Oorlog in de scheepvaart? Ja, dat werd het wel in 2020, maar op een andere manier dan voorspeld. In plaats van dat ze moegestreden de witte vlag moesten hijsen, kwamen containerrederijen als winnaars terug van het coronafront. Het jaar 2021 betreden ze nu met extra munitie op zak.
- one liner.jpg (23.91 KiB) 1358 keer bekeken
Een prijzenoorlog waarbij rederijen onder de kostprijs containers gaan vervoeren. Daarvoor waarschuwde een analist van een scheepvaartorganisatie in onze vooruitblikspecial van een jaar geleden. De groei van de volumes in de containerlijnvaart was in 2019 wel erg mager geworden, en daardoor dreigde ‘een moordende concurrentie’, zo onderbouwde de deskundige zijn voorspelling met feitenmateriaal waar op zichzelf geen speld tussen te krijgen was. Nu, begin januari 2021, weten we dat de glazen bol van de analist destijds was gesaboteerd door een smeerlap die we nu allemaal kennen als het coronavirus, alias ‘Covid-19’.
Stoutste dromen
Slechts de strikte regels van de anderhalvemetersamenleving verhinderen dat de directies van de grote internationale containerrederijen momenteel in polonaise door de hoofdkantoren lopen, want in plaats van tarieven onder de kostprijs kunnen ze momenteel prijzen vragen die vier keer zo hoog zijn dan een jaar geleden. Waren containerreders op de route Azië-Europa begin 2020 in hun nopjes met een tarief van 1000 dollar per teu, afgelopen oudejaarsdag doorbrak de Shanghai Containerized Freight Index op deze vaarroute de barrière van 4000 dollar per teu. Het gemiddelde spottarief voor een twintigvoeter kwam om precies te zijn uit op 4091 dollar.
Wereldwijd bereikte de Shanghai Containerized Freight Index, een belangrijke barometer voor de tarievenontwikkeling in de lijnvaart, op oudejaarsdag het nieuwe recordniveau van 2783.03 punten, hoog boven het basisniveau van 1000 punten waarmee de index vijftien jaar geleden begon. En vergeleken met het niveau van 400 punten waarnaar de containerlijnvaart vijf jaar geleden in haar allerslechtste momenten afdaalde, zijn de huidige financiële resultaten niets minder dan een weelde. Een weelde die niet alleen prognoses makende analisten, maar ook de reders zelf zich een jaar geleden in hun stoutste dromen niet hadden kunnen voorstellen.
Vuurpijl
Toen het coronavirus vorig jaar vanuit Wuhan aan zijn wereldwijde strooptocht begon, Chinese fabrieken op slot gingen en schepen uit de vaart werden genomen, leek de containerlijnvaart zich, net als iedereen, schrap te moeten zetten voor een rampjaar, maar toen China korte metten maakte met het virus en de rest van de wereld veilig achter de computer kroop om bij webshops ‘made in China’-producten te bestellen, klauterden de containertarieven snel uit het dal, om in de tweede helft van het jaar hun meest verbazingwekkende opmars te maken, met het ‘shipageddon’ en de huidige recordtarieven als klap op de vuurpijl.
Zullen de containertarieven snel terug op aarde landen nu alle kerstcadeaus en Black Friday-veroveringen zijn uitgepakt? DHL en Hapag-Lloyd stelden onlangs monter, dat dát niet zal gebeuren. De tarieven blijven in de eerste helft van 2021 nog torenhoog, voorspelden ze. Pas als het jaar alweer half om is, zal de markt volgens de twee bedrijven stabieler worden.
Van kenners die dergelijke vergezichten durven te schetsen, moet je het als vooruitblikspecial hebben, maar iedereen weet ook: het zou zo maar anders kunnen gaan lopen.
Want wat gaat de Europese Commissie doen nu Europese verladers en expediteurs in Brussel bij monde van de belangenorganisaties ESC en Clecat hun beklag doen over ‘schadelijk gedrag’ van de rederijen? En blijft de consument zo kooplustig als de werkloosheidcijfers door de coronacrisis stijgen? En liggen de magazijnen voorlopig niet volgestouwd genoeg met veiligheidsvoorraden? Wat gaat het met het consumentenvertrouwen doen als het effect van de coronavaccins straks onverhoopt zou tegenvallen? Of wat voor jaar gaan we tegemoet als het coronavirus dankzij de vaccinatieprogramma’s en lockdowns straks wel net zo pardoes verdwijnt als het een jaar geleden opdook?
Containerreuzen
De onpartijdige analist tast momenteel net zo in het duister als een jaar geleden, maar in de containerwereld zelf lijkt weinig twijfel te bestaan. Containerrederijen gaan onverdroten voort met het bouwen van steeds weer grotere schepen. Vlak voor de drempel van het nieuwe jaar maakte de Japanse carrier Ocean Network Express (ONE) bekend zes nieuwe containerschepen te bestellen met een capaciteit van meer dan 24.000 teu. ‘The world’s largest class ever’, zo benadrukte het Japanse bedrijf trots. De Zuid-Koreaanse concurrent HMM zit met zijn nieuwste serie containerreuzen, waarvan de eerste exemplaren afgelopen jaar in de vaart werden genomen, een fractie onder die 24.000 teu, terwijl Hapag-Lloyd vlak voor de kerst de komst aankondigde van zes nieuwe containervaartuigen van meer dan 23.500 teu.
ONE weet als geen ander dat het inzetten van grote containerschepen niet zonder risico is. De Japanse containerrederij trok in de eerste helft van december ongewild de aandacht van de internationale scheepvaartmedia door met het schip ‘ONE Apus’ (14.000 teu) tijdens zwaar weer op de Stille Oceaan 1.816 zeecontainers prijs te geven aan de woeste golven. Het was het grootste containerverlies sinds dat van de ‘MOL Comfort’, het eveneens Japanse schip dat in 2013 op de Indische Oceaan verging met 4.293 containers aan boord.
Sjorren
In de Japanse stad Kobe, waar de ‘ONE Apus’ na het ongeval een veilige haven heeft gevonden, is het lossen van de wel aan boord gebleven containers deze dinsdag na de nieuwjaarsvakantie hervat. Totdat die vakantie op 30 december begon, waren welgeteld 126 containers van boord gehaald. De containers op het schip staan in veel gevallen scheef, waardoor de operatie met grote omzichtigheid moet gebeuren. Het lossen van de containers wordt volgens ONE deze week zelfs in een nog lager tempo hervat, omdat tegelijkertijd reparatiewerkzaamheden aan het schip beginnen.
+++
18 days to discharge 129 containers from storm damaged ONE Apus
- One apus discharge te kobe.jpg (30.33 KiB) 1358 keer bekeken
The painstaking work to discharge containers from storm damaged ONE Apus are set continue on Tuesday at the Port of Kobe after a break over the Japanese New Year holiday.
Between 11 and 29 December 2020 some 129 containers were successfully discharged from the 14,000 teu vessel operated by Ocean Network Express (ONE).
Discharge operations are set to resume on 5 January, however, are expected to slower than previously. “The operation and inspection will be resumed on 5th January 2021 with slower speed and special safety case as the vessel on-deck to be repaired simultaneously,” ONE said in a customer advisory.
The ONE Apus was estimated to have lost 1,816 containers when it hit severe weather in the Pacific on 30 November, of which 64 were dangerous goods containers. Operations to remove damaged, and still intact boxes from the vessel started on 11 December 2020 in the Port of Kobe.
++
Op You tube zijn ook video's geplaatst over hoe het lossen van die containers wordt aangepakt. Dat gaat zeker nog een tijd duren.
kijk o.a. hier
https://www.youtube.com/watch?v=toQBF9nc7Yg