Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 02 mei 2019 02:08

Hier afgebeeld als VERGINA
vergina 1993 te cuxhaven.jpg
vergina 1993 te cuxhaven.jpg (85.69 KiB) 2512 keer bekeken
+
OGDEN TIBER 1975 Gebouwd bij Oasaka Zosensho Osaka

OGDEN TIBER 1975 - 1979
TIBER 1979 - 1986
ARGUS EXPLORER 1986 - 1993
VERGINA 1993 - 2010
In 2010 verkocht voor de sloop naar China.


Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 02 mei 2019 02:24

Hier als OMI MISSOURI
omi missouri 1996.jpg
omi missouri 1996.jpg (51.55 KiB) 2513 keer bekeken
+
OGDEN MISSOURI 1983 Gebouwd bij Ishikawajima - Harima Kure Japan

OGDEN MISSOURI 1983 - 1985
OMI MISSOURI 1985 - 1996
BAHA KARAHASAN 1996 - 2003
+
orfeas  2007.jpg
orfeas 2007.jpg (57.95 KiB) 2513 keer bekeken
+
ORFEAS 2003 - 2009
HARITA BAUXITE 2009 - 2010
+
harita bauxite 2009.jpg
harita bauxite 2009.jpg (125.05 KiB) 2513 keer bekeken
Over het einde van het schip bestaat wat onduidelijkheid.
1. zou het gezonken zijn voor de Filipijnse kust in de zuid Chinese zee.
Singapore bulk carrier HARITA BAUXITE sank in South China Sea 1 - dead 14 - missing (2013)

2. Singapore flag HARITA BAUXITE sold 2010 for demolition in India.

Jancorjoh
Berichten: 713
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Bulkcarriers

Bericht door Jancorjoh » 02 mei 2019 10:04

Misschien verkocht voor de sloop maar uiteindelijk niet gesloopt en in 2013 gezonken met een lading nikkelerts.

https://safety4sea.com/mv-harita-bauxit ... e-of-loss/

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 03 mei 2019 02:02

re HARITA BAUXITE
Dan zal het inderdaad het eerste wel zijn. Totaal 15 mensen bij om het leven gekomen.
Dank voor de reactie.
Laatst gewijzigd door A.Kuiper/J.Pessoa/BR op 03 mei 2019 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 03 mei 2019 02:12

SANKO LAUREL 1985 Gebouwd bij Kanasashi Toyohushi Japan

SANKO LAUREL 1985 - 2002
LAUREL 2002 - 2010


Op 27 februari 2010 werd Chili getroffen door een krachtige aardbeving met een kracht van 8.8 op de schaal van Richter.
Op dat moment lag de LAUREL in Talcahuano in het droogdok voor een onderhoudsbeurt.
De aardbeving en 2 tsunamis zorgden er voor dat de LAUREL vanuit het volgelopen droogdok op de wal werd geworpen.
Ze werd zodanig beschadigd dat ze uiteindelijk voor de sloop naar Mexico werd verkocht.

LAUREL in betere dagen te Lirquen
laurel at lirquen -chili- may 2008.jpg
laurel at lirquen -chili- may 2008.jpg (68.56 KiB) 2360 keer bekeken
Na de aardbeving en tsunamis
laurel na de aardbeving en tsunamis.jpg
laurel na de aardbeving en tsunamis.jpg (73.92 KiB) 2360 keer bekeken
laurel na de aardbeving en tsunamis_1.jpg
laurel na de aardbeving en tsunamis_1.jpg (82.47 KiB) 2360 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 08 mei 2019 01:13

Alster Ore  2002 te Gibraltar.jpg
Alster Ore 2002 te Gibraltar.jpg (47.99 KiB) 2255 keer bekeken
+
ALSTER ORE 1988 OBO-er Gebouwd bij China SB Kaohsiung Taiwan voor Neu Seeschiffahrt Duitsland
DWT 305.798 tons

ALSTER ORE 1988 - 2003
ALSTER N 2003 - 2011
In 2011 verkocht voor de sloop naar Bangladesh.
Alster N  2010 te Tubarão  Brasil.jpg
Alster N 2010 te Tubarão Brasil.jpg (55.58 KiB) 2255 keer bekeken

kabo
Berichten: 723
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Bulkcarriers

Bericht door kabo » 09 mei 2019 15:17

body-of-water-3122008_1920.jpg
body-of-water-3122008_1920.jpg (159.66 KiB) 2145 keer bekeken
Voge Master, 289 x 45 x 18,10, 174,093 tdw. Dalian Ben W motor 17684 kw. 14 Kn.
gr.Bas

Patru
Berichten: 2369
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Bulkcarriers

Bericht door Patru » 10 mei 2019 21:54

Kleurig plaatje van de ertsoverslag in de Europort zo'n 30 jaar geleden.

Ertsoverslag Europort.jpg
Ertsoverslag Europort.jpg (297.37 KiB) 2043 keer bekeken
Groet, Paul G.

ship-wis
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2019 04:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door ship-wis » 11 mei 2019 05:32

fraaie foto Paul.
bedankt
pete

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 26 mei 2019 02:32

anastasia te antwerpen 2008.jpg
anastasia te antwerpen 2008.jpg (47.03 KiB) 1653 keer bekeken
+
ANASTASIA 1981 Gebouwd bij CCN Mauá Niteroi RJ Brasil
owner/management Flanagen Shipping Liberia
In 2011 verkocht voor de sloop naar China

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 26 mei 2019 02:42

docebay sailing hamburg 2009.jpg
docebay sailing hamburg 2009.jpg (41.13 KiB) 1653 keer bekeken
+
DOCEBAY 1986 Gebouwd bij Verolme Brasil Angra dos Reis voor Vale S.A. (Brazil)
GT 79.184 NT 49.759 DWT 152.308 L 277mtr B 43.49mtr D 17.61mtr
In 2011 verkocht voor de sloop naar China

--
doceriver te istanbul 2008.jpg
doceriver te istanbul 2008.jpg (59.49 KiB) 1653 keer bekeken
+
DOCERIVER 1986 Gebouwd bij Verolme Brasil Angra dos Reis voor Vale S.A. (Brazil)
Is een zus van de DOCEBAY
Ook in 2011 verkocht voor de sloop naar China

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 26 mei 2019 23:59

norman maas.jpg
norman maas.jpg (26.84 KiB) 1550 keer bekeken
+
NORMAN MAAS 1983 Gebouwd bij Samsung Shipbuilding Koje Zuid Korea voor N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee' Amsterdam

In 1986 verkocht als DIMITRIS A
In 2002 verkocht als FLAG TOM
+
hier als flag tom mississippi river 2010.jpg
hier als flag tom mississippi river 2010.jpg (91.36 KiB) 1550 keer bekeken
+
In 2011 verkocht voor de sloop naar Gadani Beach Pakistan

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 05 jun 2019 01:44

bulk zambesi_1.jpg
bulk zambesi_1.jpg (52.92 KiB) 1150 keer bekeken
bulk zambesei_2.jpg
bulk zambesei_2.jpg (29.65 KiB) 1150 keer bekeken
+
BULK ZAMBESI 2011 Een zelf lossende bulker gebouwd bij Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry Tongzhou China
voor Shipping Services SRL Genoa Italie.
BULK ZAMBESI 2011 - 2018 (Italian flag)
RT LEO 2018 - (Indonesian flag)

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1541
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 05 jun 2019 01:50

sampaguita dream_1.jpg
sampaguita dream_1.jpg (131.69 KiB) 1149 keer bekeken
sampaguita dream_2.jpg
sampaguita dream_2.jpg (35.87 KiB) 1149 keer bekeken
+
SAMPAGUITA DREAM 2014 Gebouwd bij Tsuheishin Heavy Industries Balamban Philippines
voor Mitsui OSK Lines Yokyo
dwt 180694t

Jacob Bothof
Berichten: 541
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Bulkcarriers

Bericht door Jacob Bothof » 05 jun 2019 17:28

Beste medekombuizers,
een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over schepen met kranen i.p.v.
laad-en losbomen. Vroeger op schepen met laad-en losbomen werden die bediend
door plaatselijke havenarbeiders, echter hoe gaat dat tegenwoordig in de havens.
Zijn die bootwerkers tegenwoordig ervaren kraanmachinisten of gebeurt dat door eigen
opvarenden.
Jacob

Sparks316
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Bulkcarriers

Bericht door Sparks316 » 05 jun 2019 22:26

Jacob Bothof schreef:
05 jun 2019 17:28
Beste medekombuizers,
een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over schepen met kranen i.p.v.
laad-en losbomen. Vroeger op schepen met laad-en losbomen werden die bediend
door plaatselijke havenarbeiders, echter hoe gaat dat tegenwoordig in de havens.
Zijn die bootwerkers tegenwoordig ervaren kraanmachinisten of gebeurt dat door eigen
opvarenden.
Jacob
Jacob, ik denk dat er niet veel verschil is tussen vroeger en nu. In de jaren 60/70 werden er nogal eens schepen verlengd met een extra ruim en bij de RIL werd er dan ook gelijk een nieuw dekkraantje bijgeplaatst. I.p.v. laad/losbomen een mooi elektrisch dan wel hydraulisch draaibaar kraantje incl. cabine waar je mooi droog zat. Nou, negertje, zo werkt dat en doe je best maar. Dus werd er door "locals" mee gewerkt. Leverde dat veel problemen op? Volgens mij niet echt.
Moet je dan nu ineens "geschoolde kraanmachinisten" hebben? Ik denk het ook niet echt. Bovendien, wat nu 1 man kan doen, daar had je er vroeger twee van nodig die dan ook nog eens met elkaar konden samenwerken.
Ergo: ik denk dat er nog steeds door bosjesmannen, zulu's en wharffies gelost wordt. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een rederij-advertentie gezien "Gevraagd: ervaren en gediplomeerde kraanmachinisten om onze schepen te laden/lossen. Mensen met stuurmans- of machinekamerdiploma genieten de voorkeur".
Maar wie weet zit ik er wel helemaal naast :mrgreen:
Louis



Plaats reactie