Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Gezagvoerder Moeus van de Terschellingerbank lightvessel in 1936 achter de radio.

Jolly Sailor

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Deze marconist is Philips die later is omgekomen op de Titanic.
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re:

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Bob22 schreef:Op de topic "Haven van IJmuiden" plaatst Wim van der Moolen prachtige foto's van schepen in IJmuiden. Het mooie er bij is dat hij er meteen veel informatie bij geeft, waaronder de roepletters van het schip. . :( :)

mvg

Bob
Bob ik meen dat ik hierop al eerder gereageerd heb doch zie de tekst niet meer terug.
T.a.v. de roepletters van een schip geloof ik niet -althans niet in mijn vaartijd 40-50-tiger jaren- dat de 2e letter van de roepletters; de beginletter v.d. naam v.h. schip zou zijn.
Er bestond wel een relatie tussen de beginletters v.d. scheepsnaam en de volgorde v.d. letters in het alfabet. Als voorbeeld: ms Bagan
was PCXP; ss. Bontekoe was PDEU; Ophir - PGNP;ms Oranje - PGOF; de Wai-schepen v.d. KPM hadden PILN, PILM e.d.; Willem Ruijs - PIQF.
Met vr. groet.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Arnoud,

Misschien dat het wat ongelukkig geformuleerd was, maar ik bedoelde het zoals jij zegt. De alfabetische volgorde van de roepletters volgde de alfabetisch volgorde van de scheepsnamen. Met uitzondering van de marine. Marine schepen hadden als eerste twee letters PA
Maar waarom heeft men dit systeem verlaten?

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Bob ik moet je het antwoord schuldig blijven. ik heb die evt. verandering niet meegemaakt en zou niet kunnen zeggen wat daaraan ten grondslag zou hebben gelegen.
vr. groet.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Sparks990
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:44

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks990 »

Heren Sparksen,

Het is een hele tijd geleden dat ik op dit forum rondgesnuffeld heb, en tot mijn genoegen blijken we een eigen forumplaats te hebben. Eindelijk gerechtigheid voor het mooiste beroep van de koopvaardij. Ik heb met belangstelling de conversatie gevolgd.
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik ben bezig met het schrijven van een boek over mijn vaartijd 1972-1988. Misschien zijn jullie wel eens op mijn website geweest, want daar staan de meeste verhalen al (Sparks enzo).Ik ben op zoek naar een goede foto van een radiohut van een van de volgende schepen of scheepstypen.
Jason
S-kerk
Amstelhoek
Straat A-schip
Straat H-schip
Straat C-schip
Straat F-schip
Nedlloyd Ba-schip

Het moet wel een foto zijn met hoge resolutie (minstens 500 Kb)

Misschien kan ik hem van deze site plukken of anders mailen naar jckarels@gmail.com. Uiteraard krijg je dan een vermelding in het boek. Mocht iemand gewoon belangstelling hebben voor het boek dat over een paar maanden uitkomt, laat het dan even weten per e-mail. Uit het aantal enthousiaste reacties over de site, geeft het een aardig beeld over die mooie periode.

bij voorbaat dank.

Johan Karels

p.s. Voor echte liefhebbers van PDRH kan ik nog melden dat ik de beschikking heb over een stuk of 50 PDRH's uit die periode.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor de volledigheid de website van sparks Johan Karels. :)
All the best
Jos

http://sparksenzo.magicmike.nl/
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

johan;
helaas moet ik je teleurstellen. ik heb weliswaar zo'n 3 jr. bij de RIL (Tjikampek/Victory/4-U) gevaren maar dat was in de jaren '52 - '55.
De door jou genoemde Straat-schepen kwamen volgens mij na mijn tijd.
Voor de infio die jij vraagt moet je m.i. bij "jaargenoten" zijn.
Wens je veel succes.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Jolly Sailor

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jolly Sailor »

Radio Officer Olive J. (Carroll) ROECKNER (Canada)

Afbeelding
Olive aan boord van de Siranger

Afbeelding
Siranger

Born in Toronto, Ontario, Olive grew up in the west coast city of Vancouver, B.C. She became interested in radio while at high school and upon graduating attended the Sprott Shaw School of Radio and earned her 2nd Class Certificate in Radio in 1944. She then was employed by the Canadian Department of Transport as a Katakana Interceptor operator at VAI, the Pt. Grey Wireless Station. At war's end Olive transferred to the Canadian Dept. of Defense in Victoria, B.C., again working as an Interceptor operator. Early in 1947 she flew to San Francisco, California to sign on the Norwegian passenger freighter M/S Siranger as Wireless Officer. Duties included those of Purser and Captain's Secretary as well. The ship's regular run was from the U.S. West Coast down the west coast of South America, through the Strait of Magellan, up the east coast, through the Caribbean and Panama Canal and so back to the West Coast. In late '48 Siranger was put on world wide charter which took the vessel to much of the rest of the world, with the exception of the Orient and Australasia. After four years of sailing and many adventures Olive signed off Siranger December '50 and returned to Vancouver. Since retirement Olive has written a column and numerous articles for maritime and radio related organizations to which she has belonged. In 1994 she authored a book about her years at sea entitled Deep Sea Sparks, a Canadian girl in the Norwegian Merchant Navy. Her present amateur radio callsign is VA6ERA.
Sparks990
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:44

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks990 »

Bedankt Jolly Sailor,

Ze ziet er in ieder geval een stuk knapper uit dan ik. Is dat een originele 4U installatie?

Sparks990


Plaats reactie