Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Hi Dick,

pff, ik schijn nogal wat losgemaakt te hebben! Ja, jij hebt met je laatste bericht natuurlijk helmaal gelijk. Ik had misschien ik weet iet wat kunnen doen richting Marid maar volde daar op dat moment niets voor. Ik had maar en doel en dat was zo snel mogelijk weer het normale leven oppakken en geen ellenlange procedures om wat dan ook. Was allang blij dat ik naar Duitsland kon met een voor Nederlandse (en zeker Radio Holland begrippen) vorstelijk salaris. Bovendien wist daar niemand van wat er gebeurd was en dat was wel zo rustig.

Nee, ondanks een aanbod van een uitgever heb ik het hele verhaal nooit opgeschreven. Hoewel ik graag schrijf was ik bang dat het niet boven het niveau van een spannend jongensboek uit zo komen en daar voelde ik niets voor.

Wat wel speelde is het gebrek aan erkenning; je werd eigenlijk weggezet als een "nuisance". Maar die is toch gekomen bij de officiele overhandiging van het boek een zee van geheimen aan de huidige generaal majoor Cobelens waarvoor ik met echtgenote door Wies was uitgenodigd em de receptie daarna waar ik nog uitvoerig met Cobelens heb gepraat. Voelde als een soort warme douche.

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Otto, wat ik in het hele verhaal wel erg tweeslachtig vind is het gedrag van zowel Marid als Radio Holland. Van de Marid kun je nog zeggen "dat hoort bij het werk", maar van RH vind ik het op zijn minst hypocriet.
Zeelui ronselen bereid je voor. Kan niet anders. Je ronselt ook niet iemand die dan op zijn volgende reizen naar New York of Yokohama gaat.
Nu het geval met een R/O, die doorgaans niet voor een vaste rederij werkt maar her en der naar toe wordt geschopt, zeker de "jonge broekies". Die Marid gaat jou doorlichten, benaderen en jij stemt toe. Vervolgens "kun je het werk gaan doen". Ik verwed er mijn pensioen onder dat de Marid via RH er voor zorgde dat je dus naar China zou gaan. Bij RH werd er dus wel driftig aan meegewerkt... Vervolgens wordt je gesnaaid en RH gooit je in de vuilnisbak. Dank U wel, mijnheer Hylkema, of was het toen al La Gro? En vervolgens zeer waarschijnlijk wel weer met de Marid voor de volgende klus samenwerken. Waar had U een mannetje nodig, meneer Jansen? We zetten hem wel op een bootje richting USSR, no problem :mrgreen:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Otto, et al,

Na mijn nachtje in de bak in Coatzacoalcos, wat in geen enkele vergelijking staat tot jouw ervaring, was mijn rechtsgevoel aardig gekrenkt, en was ik zeker de eerste dagen na het gebeuren zeer gefrustreerd dat;

1) niemand mij geloofde (ook aan boord niet)
2) er een aantal speculaties (kombuispraat) rondgaat, die je niet kunt ontkrachten
3) niemand er iets aan deed om de waarheid boven tafel te krijgen (Kapitein, locale autoriteiten, Nederlandse consul)
4) geen enkele van de officiële hogere instanties (ministerie van BZ, Mexicaanse overheid) iets heeft gedaan om het incident te onderzoeken om de ware feiten boven water te krijgen. (ik had het incident aan die instanties gerapporteerd)

Ik was pisnijdig, meer omdat niemand mij geloofde of serieus nam, en dat niemand iets deed tegen het onrecht wat mij en een aantal stapmaten was aangedaan.
Na een tijdje slijt dat gevoel, en wat met name mij geholpen heeft om het hele verhaal voor mijzelf op te schrijven.
Ik wist wat er gebeurd was, en ik wist dat ik niks verkeerds had gedaan, en dat ik gewoon op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats was. Dat verhaal was mijn waarheid, mijn genoegdoening.

Het vertrouwen in overheden en mijn rechtsgevoel zijn nooit meer op hetzelfde niveau gekomen als daarvoor.
Misschien was ik wel te naïef om te denken dat de lokale overheden maar iets zouden doen, laten we zo zeggen, het was het laatste zetje om volwassen te worden (ik was een broekie van begin twintig) en zaken met een gezonde dosis achterdocht te beschouwen.

Mijn prijs daarvoor was slechts één nachtje in de bak, de prijs die jij betaald hebt lag vele malen hoger...
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Hi Louis,

natuurlijk heb je wat betreft RH helemaal gelijk. Was wel toevallig dat ik na het toezeggen als eerste schip er promt een kreeg die linea recta naar China ging. Dat kan niet anders of invloed van de Maqrid op RH geweest zijn.

Ja, dus hypocriet. Klopt. Was ook blij (en niet alleen daarom) dat ik die club toen meteen verlaten kon.

Otto
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Hi Louis,
nog even het volgende. van Ommeren heeft onmetelijk meer gedaan vooral voor mijn ouders in die tijd. Het hoofd nautische zaken, dhr Le Coultre, die ik daarna ook ontmoet heb en die een echte gentleman van de oude stempel was en echt een persoonlijkheid, heeft zich tot op het bot ingespannen om te helpen, terwijl ik niet eens in hun dienst was!. Dit in schrille tegenstelling tot RH. Ken de naam niet meer, de namen die jij noemt zeggen mij niks. Kan het ene Steins of Stein geweest zijn? Wel weet ik dat toen ik op Schiphol aankwam deze mijn ouders vergezelde en het had over het proberen te vermijden van de talloze "persmuskieten"op Schiphol. Geen handige opmerking tegenover een ex redactiechef van ee grote regionale krant!~(De Stem, Breda). Ook de gezagvoerder van de Woensdrecht heft al het mogelijke gedaan, zij het, om nog een vraag van Dick te antwoorden, dat dat pas kon in Singapore, waarheen hij zonder marconist moest. Hij weigerde eerst uit te varen begreep ik later maar als hij dat niet zou doen kon hij de cel naast mij krijgen schijnt hem verteld te zijn.
Otto
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Stein zou kunnen, Otto, hoewel die m.i. geen direkteur was. Het kan ook nog Stenfert zijn geweest. Ik meen dat drs. La Gro pas later aangetreden is. Maar het is weer het typische verschijnsel: "we werken wel mee maar als het fout gaat zijn we niet langer thuis en we zetten het deksel van de Kliko vast open".
RH had ook niet de naam erg "meegaand met personeel" te zijn. Toen er nog R/O's afgevoerd moesten worden die niet zelf voor een vervangend baantje hadden gezorgd bij "einde sparksen" konden ze ook de jeweetwel in. In tegenstelling tot de KLM die ooit ook de nodige marconisten moest lozen maar daar wel een redelijk riante afvloeiregeling voor had bedacht.
Maar ja, jij had "fout gedaan" ook al was dat met hun volledige meeweten en -werken 8)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Dat moet Stenfert geweest zijn. Met dat zoontje van hem (directie-secretaris).
Ik las deze week dat een dame met de naam Stenfert overleden is.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dirk.... nu nog ff vertellen waarom je (onschuldig?) dat nachtje in die mexicaanse cel hebt gezeten :?
Ik zelf ook eens in Port Gentil Gabon...staat al eens beschreven in Scheepspraat.Kan het hier wel weer vertellen, maar dan zigzag ik waarschijnlijk te veel :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Louis schreef:Bij RH werd er dus wel driftig aan meegewerkt.
Otto schreef:natuurlijk heb je wat betreft RH helemaal gelijk.
Dat betwijfel ik ten sterkste, Louis en dan bedoel ik vooral dat "driftig". Is daar enig bewijs voor of is dat alleen maar een vermoeden?
Wie zou daar bij Radio Holland aan meegewerkt moeten hebben? Dat kan nooit één persoon zijn. Dat kan nooit de man zijn geweest die verantwoordelijk was voor de plaatsingen. Zo'n man is namelijk weer verantwoording schuldig aan anderen en krijgt al gauw vragen van: "Waarom hij naar die boot?"
Juist het feit dát RH radio-officieren voor meerdere rederijen verzorgde, maakte het moeilijk. Het gevaar bestond namelijk altijd dat niet alleen de man werd gepakt, maar dat het hele schip daardoor verdacht werd en aan de ketting werd gelegd. Als dan aangetoond kon worden dat RH mee in het complot zat, kun je wel raden wat er allemaal zou gebeuren. Al zou het schip door die fratsen maar een of twee dagen vertraging oplopen, dan zou RH al een gigantisch claim aan de broek hebben gekregen.

Maar ook bij een willekeurige rederij is het moeilijk om mensen precies op het juiste schip voor de juiste reis te zetten. Vanuit het standpunt van MARID en IDB bekeken, bedoel ik uiteraard. Een reder is nergens zo bang als voor de gedachte: ze houden mijn schip vast! Het enige waar de inlichtingendiensten op konden hopen en wat ze ook voor elkaar kregen, was om bij elke voor hun belangrijke rederij - en ook bij Radio Holland - een mannetje te hebben die ze hielp bij de selectie van geschikte kandidaten. Meer verlangden ze ook niet. Ze moesten proberen om zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk schepen te krijgen, juist omdat ze geen enkele invloed op de reizen of op de plaatsing van mensen op bepaalde schepen konden uitoefenen. Dat hele inlichtingenwerk via zeevarenden stelde bijzonder weinig voor; dat wil zeggen: in elk individueel geval. Het leverde alleen enig resultaat op door het grote aantal mensen die een groot aantal foto's maakten en andere inlichtingen verstrekten. Uit die grote hoeveelheid kwam soms iets bruikbaars en dat was voldoende. Het was immers toch gratis?

Dat ze toch probeerden om invloed op de plaatsing van mensen uit te oefenen, is vanuit hun standpunt bezien, begrijpelijk, alleen lukte dat niet. Toen ik bij Wagenborg van de vloot werd gehaald en chef Bemanningszaken werd, was mijn runner ook helemaal opgetogen. Die dacht ook dat ik nu naar believen mensen op schepen kon zetten. Daarom kreeg ik ook de lijst met alle mensen die bij Wagenborg voor de Buitenlandse Inlichtingendienst werkten. Maar zo werkte dat natuurlijk niet. Ik kon toch niet zomaar zonder reden mensen gaan overplaatsen? Bij Wagenborg werd niet met ranglijsten gewerkt en anciënniteit speelde slechts een zeer beperkte rol bij de keuze wie naar welk schip ging; de beste man ging altijd voor. En dus ging dat wat die superspion wilde, helemaal niet en zo moet dat bij elke rederij zijn geweest.

Bij Wagenborg waren drie met name genoemde misdragingen waar ontslag op staande voet op stond: drankmisbruik, smokkel en spionage. Dat werd je bij je aanstelling heel duidelijk gemaakt. Maar toen ik inzicht kreeg in de activiteiten van de IDB bij Wagenborg, werd me nog iets duidelijk.
We hadden vijf directeuren. Die ene directeur die het hardste riep dat degene die het waagde om zich met spionage bezig te houden, wat hem betrof naar Siberië gestuurd mocht worden of tegen een paar ouwe olievaten gezet om vervolgens met een roestige kogel overhoop te worden geschoten, was de contactman van de IDB binnen het bedrijf. De man die mensen aanwees die volgens hem geschikt zouden zijn. :-D

Maar echt mensen op schepen plaatsen om de inlichtingendiensten te plezieren? Vergeet dat nou maar gerust. Daar waagde geen mens zijn baantje of zijn naam aan. Daar was het allemaal veel te onbelangrijk voor.
tony

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door tony »

Jos ,ik ben er tig in keer stettin met de Friesland van de SSM geweest in de jaren 60,en heb ook foto's daar gemaakt zonder enig probleem,maar ja ik zag nergens geen problemen of gevaar.
Het kan ook zijn dat de Fam Fenter van Vlissingen (scheepvaart steenkolen maatschappij) heel veel invloed had in polen.
in ieder geval heb ik ,of hadden wij als bemanning nooit problemen gehad in stettin.




Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie