Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap Rijkeboer
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2008 13:15
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jaap Rijkeboer »

Theo,
Hierbij een link naar de archieven van de Leeuwarder Courant
en het Nieuwsblad van het Noorden :

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/srch/sim.do

Hier heb je toegang tot een schat aan informatie. Doe er je
voordeel mee !

sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Hi Theo,
op een aantal zaken wil ik niet te diep ingaan. Wat ik kan zeggen is dat zij, toen het schip vertrok uit Sjanghai voldoende informatie hadden om mij te arresteren. Ben paar dagen/nachten verhoord, geen pretje en heb uiteindelijk bekend. In het licht van de bewijzen had ontkennen ook verder geen zin. Dat was reden voor onmiddellijke opsluiting; een rechtzaak is er niet meer geweest. Exclusief inteview met Telegraaf verscheen op zaterdag 16 augustus 1969.
Otto
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Ter aanvulling, behandeling was "goed", in elk geval voor hun maatystaven. Zie eerdere berichten over de cel.
Otto
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jaap, dat zei ik immers: "net zo eenvoudig te raadplegen is als dat van de noordelijke dagbladen". Bij de Leeuwarder Courant kom ik al járen en nu, na de vernieuwing, is daar ook het Nieuwsblad van het Noorden nog bijgekomen. Daar komen die berichten over Otto's belevenissen ook vandaan. De Koninklijke Bibliotheek is nog veel beter bezig - die doen gelijk álle kranten - maar dat loopt op dit moment nog maar tot 1945. Zie HIER.

Otto, ik begrijp dat je op bepaalde dingen niet te diep kunt ingaan en dat geeft verder ook niet. Je hebt het er goed afgebracht en dat is het voornaamste.
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

dick/brazil schreef:Misschien dat in het Nationaal Archief e.e.a terug te vinden is van hoe de MARID te werk ging.
In ieder geval is de periode van 1945/1963 dat ze actief waren in Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea terug te vinden.
De periode van de 'koude-oorlog' zal nog wel niet zijn vrijgegeven.
Wie weet hoe lang dit soort informatie geclassificeerd blijft ?
Dick, als ik het goed begrepen heb is de huidige "policy" in Nederland "vernietigen op termijn"... ik citeer even Platje zelf uit zijn boek "Een zee van geheimen" (Boom Amsterdam 2010 ISBN 978 90 8506 952 2, www.uitgeverijboom.nl ):
"Het is jammer dat, ook in Nederland, bij overheidsinstanties de stempel 'geheim' op documenten meestal niet wordt gebruikt als een tijdelijke aanduiding voor wat later openbaar gemaakt kan worden, maar als een aanwijzing dat deze op termijn vernietigd kunnen worden."
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Aangezien ik nog maar pas op kombuispraat ben heb ik de laatste avonden dit forum doorgewerkt. Jonge jonge, wat een herinneringen komen dan weer te voorschijn. Ongelooflijk, de technische kennis van sommigen van jullie! Dan mag ik blij zijn dat ik het gered heb, als ik dat zo lees. Toch wil ik jullie een unieke technische ervaring niet onthouden en die vond plaats na anderhalf jaar opleiding in Vlissingen in het examenkantoor techniek in den Haag voor mijn certificaat 2e klasse. (Na anderhalf jaar al, maar dat was meer geluk dan wijsheid, zoals ook uit dit verhaal moge blijken). Onderwerp: techniek mondeling. Aanwezigen: examinator, bijzitter van de overheid (soort toezichthouder neem ik aan) en ik zei de gek. De examinator, een wat ouder, zeer geleerd uitziende kalende heer toonde mij een schema en vroeg of ik wist wat dat voorstelde. Nu was dat niet zo moeilijk, aangezien er met grote letters BX 925 op stond en wij deze terecht door velen van jullie zeer geroemde Philips ontvanger samen met de Siemens regenboog in ons seinlokaal hadden staan. Nadat ik hem meedeelde dat het de Philips scheepsontvanger was knikte hij instemmend, vroeg of ik die ook kende en ik antwoordde bevestigend met de mededeling dat wij deze vaak in het seinlokaal van de de Ruyterschool gebruikten. Vervolgens keek hij mij minzaam en haast verontschuldigend aan en vroeg mij om een oordeel met de woorden "wat ik van deze scheepsontvanger vond". Dit was uiteraard koren op de molen van een uit een nogal kritisch en redelijk tegendraads bekend staand opleidingsinstituut, weliswaar hoofdzakelijk gevoed door een intrinsieke aversie tegen Radio Holland, aangezien wij ons als student op een echte zeevaartschool uiteraard beter achtten dan de deelnemers aan een Radio Holland cursus. (Een mening, waarvan ik onmiddellijk toegeef, dat die na het lezen van dit forum nodig bijstelling behoeft). Mijn antwoord op de vraag van de examinator was derhalve dat "het weliswaar een leuk ontvangertje was, maar dat er natuurlijk toch wel het een en ander beter aan kon". Op dat moment geburde er twee dingen: de examinator boog zich vertrouwelijk naar mij toe en zei op zachte toon dat "hij bijzonder benieuwd was naar mijn technische adviezen", daarbij het schema onder mijn neus duwend en dat "ik deze adviezen graag aan de hand van het schema kon toelichten" en de bijzitter scheen plots grote last te krijgen van ernstige darmstoornissen, kromp enigszinds in elkaar en trachtte achter de rug van de examinator mij middels handsignalen en een kennelijk van pijn vertrokken gezicht iets duidelijk te maken. Wat, dat hoorde ik pas na afloop.
Enfin, na wat gestotter en een gemompelde opmerking mijnerzijds over een condensator die iets (wat wist ik niet) geacht werd te ontkoppelen veranderde de examinator van onderwerp en sleurde hij mij moeizaam door de rest van het examen. Cijfer: een vijf, schriftelijk was het en zes en ik haalde het dus met de hakken over de sloot.
Na het examen stond ik met de bijzitter bij de urinoirs en zei hij mij dat de examinator hoofd van de afdeling research scheepscommunicatie bij Philips was en dat zijn grootste bijdrage daar de ontwikkeling van de BX 925 was geweest......
Toch heel veel plezier van deze ontvanger gehad. Maar: einde 60er jaren kocht ik prive de allermooiste wereldontvanger die ik ooit heb gezien, een sony. (zie foto). Heel duur, maar met alles erop en eraan zoals ssb etc. Deze prive ontvanger versloeg zelfs de BX 925 in de buurt van Japan, waar hij feilloos PCH op de korte golf ontving terwijl de BX het liet afweten. Ik heb het ding nog steeds, zij het, dat de korte golf het na een verblijf van twee jaar als expatriate later in een functie aan de wal in Nigeria, het liet afweten, tenminste qua stabiliteit. Maar wat een geweldig ding!
Otto
de beste wereldontvanger ooit!
de beste wereldontvanger ooit!
sony c..jpg (27.07 KiB) 2637 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Otto mooi ontvangertje, weet je ook nog welk model het is ?

Wat betreft de zeevaartschool in Vlissingen, ik denk dat de aspirant R/O's daar toch een groot privilege hadden. Een bijzonder mooie locatie, goede infrastructuur en zeker in mijn tijd uitstekende leraren. Ook de begeleiding na het behalen van het diploma was intensief en bijzonder te noemen, met name de Heer de Kubber (directeur leeerlingenzaken) had vele contacten met rederijen en kreeg veel mensen geplaatst. Niet alle rederijen hadden een contract met Radio Holland, en zoals je zelf weet waren Nederlandse R/O's ook gewild bij onze oosterburen, waar de functie toch op een andere manier werd ingevuld.

De interesse voor (radio) techniek was niet bij alle aspirant R/O's aanwezig, maar werd door sommigen als een noodzakelijk kwaad gezien om voor het examen te kunnen slagen, maar hadden niet door dat je dat later aan boord toch nodig zou hebben.

Voor mij was radiotechniek een heel belangrijk onderdeel van de opleiding, ook bij de latere uitoefening van de functie aan boord was dit van essentieel belang om de radio en elektronische navigatie apparatuur draaiend te houden. Ik heb gedurende mijn verblijf aan boord toch heel wat problemen op kunnen lossen.
Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Radio Holland vertegenwoordigt Iridium systeem

Bericht door Databoss »

Iridium to Establish Worldwide Network of Maritime Service Centers to Support Iridium OpenPort(R) Products.

Signs Service Agreement With Radio Holland to Provide Shipboard Service in More Than 50 Ports Worldwide.

MCLEAN, Va., Jan. 24, 2011 (GLOBE NEWSWIRE) — Iridium Communications Inc. (Nasdaq:IRDM) has announced it is establishing a Global Service Program for its Iridium OpenPort® broadband marine satellite communication product. Launching first quarter 2011, this new program aims to provide full-service shipboard support to any Iridium OpenPort customer at more than 50 ports around the globe. Iridium is the first mobile satellite service provider to offer full-service support of this kind for any of its products.

Iridium OpenPort is the world’s only global voice and data service specifically engineered for maritime use. The service leverages Iridium’s global constellation of 66 cross-linked low-Earth orbiting (LEO) satellites to provide pole-to-pole coverage for ships at sea.

The Iridium OpenPort Global Service Program will be comprised of a robust network of experienced technicians located around the globe. As part of this initiative, Iridium has signed an agreement with Radio Holland to be the first service partner for the Iridium OpenPort Global Service Program. Radio Holland, a member of Imtech Marine, will provide portside technical support and assist Iridium with efficient global logistics, managing three regional service centers enabling timely support at all major ports worldwide. Iridium selected Radio Holland for its reputation for dedicated service and support of proven navigation and communications solutions.

“Iridium recognizes the critical nature of maritime communications, and has established this program to provide customers timely expert support,” said John Roddy, executive vice president, global operations and product development, Iridium. “Instituting the Global Service Program is an important element in our business strategy for Iridium OpenPort, and this agreement with Radio Holland is a significant step in that direction.”

“Radio Holland operates one of the most extensive service networks in the maritime industry, which will help to provide global 24×7 support for Iridium OpenPort,” said David Slager, CEO Radio Holland Group. “It ensures that ship operators can receive prompt and attentive expert service for their Iridium OpenPort systems anywhere in the world. Radio Holland’s worldwide ISO:9001 certification, granted by Lloyds, emphasizes quality at all times.”

In addition to the establishment of its worldwide network of maritime service centers, as of January 1, 2011, Iridium is backing up its promise of service excellence by providing a five-year standard warranty for all Iridium OpenPort units.

“Iridium OpenPort continues to provide an unequaled value proposition,” Roddy said. ”Iridium OpenPort offers the highest quality and lowest cost of ownership of any communications solution for ship’s business and crew welfare. Ship operators have told us that they have experienced immediate savings after switching to Iridium OpenPort.”

Iridium has shipped more than 3,400 Iridium OpenPort terminals for use on a wide range of vessels, including commercial shipping fleets, government and navy vessels, fishing fleets, and personal yachts.

Iridium partners can learn more about the Iridium OpenPort Global Service Program at http://www.iridium.com.

About Iridium Communications Inc.

Iridium Communications Inc. (http://www.iridium.com) is the only mobile satellite service (MSS) company offering coverage over the entire globe. The Iridium constellation of low-Earth orbiting (LEO) cross-linked satellites provides critical voice and data services for areas not served by terrestrial communication networks. Iridium serves commercial markets through a worldwide network of distributors, and provides services to the U.S. Department of Defense and other U.S. and international government agencies. The company’s customers represent a broad spectrum of industry, including maritime, aeronautical, government/defense, public safety, utilities, oil/gas, mining, forestry, heavy equipment and transportation. Iridium has launched a major development program for its next-generation satellite constellation, Iridium NEXT. The company is headquartered in McLean, Va., U.S.A. and trades on the NASDAQ Global Select Market under the ticker symbols IRDM (common stock), IRDMW ($7.00 warrants), IRDMZ ($11.50 warrants) and IRDMU (units).

About Radio Holland Group

Radio Holland Group is a specialized company in the supply, installation, integration and service of maritime electronics and is also known as a satellite airtime provider. The company employs more than 1000 people worldwide in 60 branches, strategically located along all major shipping routes. Radio Holland is part of Imtech Marine B.V., a leading group of companies in the global maritime market, operating as full-service provider and system integrator of tailor made, innovative technology solutions covering the whole ship. The Radio Holland Group represents a wide range of internationally renowned manufacturers and continuously focuses on electronic and functional innovations in communication, navigation and automation equipment. Radio Holland is known for its 24-hour service on the spot.


[gCaptain Maritime news blog, Jan 24th 2011]
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Hi Dick, je hebt aboluut gelijk wat Vlissingen betreft, ik was dan ook heel blij dat ik daar mocht studeren, terwijl we nota bene in Rotterdam woonden! In mijn tijd had je het internaat nog niet, wat betekende dat we bij een hospita op de Franklin Rooseveltlaan leefden met twee marconisten op een kamertje met petroleum kachel. Inderdaad, de leraren waren deels fantastisch. De heer Glerum, seinen opnemen (pikkie samskali klasseboek?) Vleesdraager voor voorschriften en Sanders, een te briljant techniek leraar, mede reden waarom ik nooit iets van techniek snapte. Hij was te goed om iets uit te kunnen leggen. Maar vooral ook de sfeer was ideaal. We hebben een nacht, toen we stiekum zeer laat in de witte balonnen (verboden kroeg) zaten, aan de voet van de haven op het Bellamypark tot onze schrik de Kubber zien binnenkomen, die op controletocht was of we allemaal wel braaf thuis of studeerden of sliepen. Wetende dat hier direct verwijdering van de school op stond, lukte het ons en een paar aanwezige vrouwen van lichte doch aangename zeden hem op zijn praatstoel te krijgen en sterke verhalen over zijn zeemanstijd ten gehore te brengen. Dit aangevuld met een zodanige hoeveelheid ouwe jenever, dat ie later niet meer op zijn benen kon staan, in een taxi gehesen moest worden en naar huis gebracht werd. Wij stonden de volgende dag met samengeknepen bilspleet op school maar hoewel hij ons een paar keer intensief aankeek leek hij de link niet meer te kunnen leggen. Mazzel!
Fantastische tijd!
Otto
sparksotto

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparksotto »

Muzikaliteit en kwaliteit seinen!

Ik ben deze topic nog niet tegengekomen, maar ik wil graag jullie mening hierover. In hoeverre helpt muzikaliteit om goed te kunnen seinen? In all humbleness, ik ben erg muzikaal (speel piano) en was erg goed in seinen. (Na anderhalf jaar op examen een 9 en een tien voor resp. code en klare taal).
Hebben jullie hier ervaring mee cq een mening over?
ciao
Otto
P.s.: Dick: nog n.a.v. Vlissingen; ik heb er een 8 mm zwart wit film gemaakt; "een dag uit het leven van een BLIK". Is leuke nostalgie! Zal morgen even type van de Sony checken!
ciao
Otto


Plaats reactie