Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Dat was zo bij al die SMZ installaties.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Als er een Seaguard is dan is er ook een Lifeguard.

                     Afbeelding

                                            Afbeelding

Dit is moderne uitvoering, de Lifeguard 3, die behoorlijk is afgeslankt in vergelijking met het oudste type. Beide types waren op de Nederlandse schepen niet aanwezig maar we troffen ze aan op de buitenlanders.

De ontvangers van AAT's moesten in staat zijn om de frequenties tussen 488 en 513 kHz met dezelfde gevoeligheid te ontvangen, een vlakke doorlaatkromme dus. Dit was gedaan om zenders, waarvan er velen vooral op de goedkope vlag schepen toen nog niet kristalgestuurd waren, te kunnen ontvangen. Veel zenders zaten zonder dat men dat wist naast de gewenste noodfrequentie van 500 kHz. De selector moest in staat zijn om signalen tussen de 3,5 en 4.5 seconden als goed aan te merken, dit omdat er in een noodsituatie de alarmstrepen konden afwijken van de 4 seconden. Beide eigenschappen waren er mede de oorzaak van dat er (te) veel valse alarmen ontvangen werden.

Om de menselijk factor bij het seinen van de alarmsignalen uit te schakelen werd op enige moment, ik dacht in 1954, een seingever of AKD (Automatic Keying Device) door SOLAS verplicht gesteld. Het signaal mocht indien nodig ook herhaald worden door een niet in nood verkerend schip dat bijvoorbeeld alleen een SOS signaal had gehoord en kon zo de schepen in de omgeving waar op dat moment geen wacht werd gelopen alarmeren.


Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ferryvaneeuwen schreef:Eigenlijk was het wel redelijk geweest als er een AAT-toeslag was verstrekt, een soort smartengeld zeg maar.
Vooral voor de stuurlui als de sparks op zaterdagavond na zijn wacht een potje achteruit ging pakken bij de dagdienst en het alarm afging. :wink:
Voordat hij dan eindelijk het alarm afzette....
De hele midscheeps klaarwakker en meestal voor een loos alarm.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ja Jos, life is a bitch.......;)

Ferry
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Om het verhaal nog completer te maken: je had ook AAT's voor de 2182. De meeste r/o's zullen daar nooit mee gewerkt hebben maar op de booreilanden - waar telefonie de werkmethode was - hadden we ze wel.
In de "lulband" bestond het alarmsein uit wisselend uitgezonden tonen van 1300 en 2200 Hz op de 2182 kHz, gedurende zoveel seconden en vervolgens ging het alarm af, uiteraard op de brug.
2340_01.jpg
2340_01.jpg (37.7 KiB) 2055 keer bekeken
De Debeg 2340/2341 wachtontvanger/AAT. Voorzien van een inschakelbaar toonfilter waardoor wel die politiesirene te horen was, maar alles buiten die twee frequenties werd flink onderdrukt.
Volgens de handleiding: "Hierdurch wird im Dauerbetrieb eine eventuelle Belästigung des Brückenpersonals vermieden" 8) Zij wel...
Bij ons was ie nog gekoppeld aan een Selcal-decoder. De juiste code uitzenden en het ding ging ook af waardoor je wist dat er weer iemand vanaf de wal probeerde te bellen :mrgreen:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Mooie aanvulling. Ja, inderdaad die telefonie AAT's waren we nog vergeten.....!

Ferry
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Mannen,

Ik heb 6 weken geleden onder “Boeken” het Wakend Oor aangeboden...Een boek dat werd uitgegeven door Station12 en was een geschenk voor medewerkers en oud medewerkers van ons befaamde kuststation PCH.
Tot nu toe zijn wel veel kijkers gepasseerd maar maar niemand schijnt geïnteresseerd te zijn wat mij zeer verbaasd. Er moeten toch ex-R/O’s zijn die hiervoor belangstelling hebben..?
Men heeft honderden malen contact gehad met PCH en meestal ging dat voortreffelijk, soms heeft men zich geergerd dat men niet gehoord werd, dat de pers niet goed door kwam of dat ergens een TOR weer voor z’n beurt ging. Velen werden verliefd op één van de stemmen van Scheveningenradio. Het boek heeft een parade van foto’s van het begin tot de eind periode.
Het is werkelijk een uniek boek en het biedt een prachtig overzicht van de geschiedenis van Scheveningen Radio.
Ik heb het boek dubbel en heb één exemplaar voor een liefhebber die er € 10,- voor over heeft. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. ( cpmsparky@hotmail.com )

SparkyMul
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is een prachtig boek en een tientje is werkelijk geen geld! Ik heb het zelf al. In december 1998 hoorde ik via de Wereldomroep een reportage over de sluiting van PCH per 1 januari 1999. Daarop besloot ik ze een brief te schrijven. Die lag, zoals me later duidelijk werd, op de afscheidsreceptie van PCH ter inzage en daarop kwamen een aantal buitengewoon leuke reacties van PCH-medewerkers waaronder eentje van Theo Scholten, de man die het laatste morsebericht uitseinde. Het laatste telefoniebericht werd uitgesproken door Meta van Beijeren. Iedreeen kent die berichten natuurlijk allang, maar wie die nog nooit gehoord heeft - of ze nog eens wil horen - moet HIER even klikken. Ze doen mij vijftien jaar na dat0 nog steeds erg veel. Daar vind je ook een foto van Theo Scholten en een videbestand over de sluiting.
Mocht er belangstelling voor bestaan, dan wil ik de tekst van de brief die ik toen schreef hier wel plaatsen. Die besloeg bijna vier A4'tjes, want ik ben nu eenmaal een ouwehoer, maar hij kwam recht uit het hart.

Hoe het ook zij, naar aanleding daarvan kreeg ik dat prachtige boek zomaar toegestuurd met een begeleidende brief van Henk Spuls, Hoofd operationele dienst van Station 12 / Scheveningen Radio.
Een uniek boek, werkelijk waar.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Ik wil dat boek wel.
Heb PM gestuurd.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Fijn...
Het boek gaat binnenkort richting jouw adres.
Sparkymul


Plaats reactie