Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Volgens de mijne:
John A. McCone, owners Equitable Life Insurance Society, (managed Chevron Shipping Co), built 1969, 212018 dwt. Zusters waren de D.L. Bower, H.J. Haynes (ook owned by Equitable), J.T. Higgins. De andere twee waren eigendom Chevron.
Dan vind ik nog de E. Horesby Wasson en James E. O'Brien van 214200 dwt, iets langer dan de andere 4 en eigendom Chevron Tankship UK. Allen gebouwd 1969-1970.
John A. McCone, owners Equitable Life Insurance Society, (managed Chevron Shipping Co), built 1969, 212018 dwt. Zusters waren de D.L. Bower, H.J. Haynes (ook owned by Equitable), J.T. Higgins. De andere twee waren eigendom Chevron.
Dan vind ik nog de E. Horesby Wasson en James E. O'Brien van 214200 dwt, iets langer dan de andere 4 en eigendom Chevron Tankship UK. Allen gebouwd 1969-1970.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
PDRH bericht...
Bijgaande bericht vond ik tussen oude papieren...
Eind jaren 70 liep het aantal plaatsingsmogelijkheden voor de R/O’s behoorlijk snel terug. Radio-Holland wilde de mannen waarvoor een investering was gedaan (opleidingen/cursussen) niet zomaar kwijt. Men had diverse walfuncties beschikbaar waaronder een aantal interessante. Ook ik had interesse, kreeg een aanbod, maar een beter aanbod kwam van buiten RH. Ik ging van zee- naar luchttransport.
Berichten als hieronder werden middels telex richting PCH gestuurd waarna ze werden opgenomen in de verkeerslijst en aansluitend werden uitgezonden in de EU.
Sparkymul
Bijgaande bericht vond ik tussen oude papieren...
Eind jaren 70 liep het aantal plaatsingsmogelijkheden voor de R/O’s behoorlijk snel terug. Radio-Holland wilde de mannen waarvoor een investering was gedaan (opleidingen/cursussen) niet zomaar kwijt. Men had diverse walfuncties beschikbaar waaronder een aantal interessante. Ook ik had interesse, kreeg een aanbod, maar een beter aanbod kwam van buiten RH. Ik ging van zee- naar luchttransport.
Berichten als hieronder werden middels telex richting PCH gestuurd waarna ze werden opgenomen in de verkeerslijst en aansluitend werden uitgezonden in de EU.
Sparkymul
- Bijlagen
-
- PDRH bericht.JPG (37.58 KiB) 2539 keer bekeken
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
HH oud sparksen,
Ben de gelukkige bezitter geworden van een NOIL richtingzoeker, 1980, in practische nieuwstaat, echter met een ledige kristallen bank (10 plaatsen) en zonder raamantenne.
http://www.radiomuseum.org/r/nipponocea ... _2206.html
Hij heeft 3 banden lopend van 190 KHZ-3.3 MHZ, verdeeld in totaal 10 kanalen.
Heb er jammer genoeg geen manuals of wat dan ook bij en tot nu toe ook niet op internet kunnen vinden.
Wellicht kan ik op dit forum wat info of tips krijgen teneinde dit spulletje op mijn oude dag aan de praat te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Kees de Ru (ex RIL en o.a. ITC)
Ben de gelukkige bezitter geworden van een NOIL richtingzoeker, 1980, in practische nieuwstaat, echter met een ledige kristallen bank (10 plaatsen) en zonder raamantenne.
http://www.radiomuseum.org/r/nipponocea ... _2206.html
Hij heeft 3 banden lopend van 190 KHZ-3.3 MHZ, verdeeld in totaal 10 kanalen.
Heb er jammer genoeg geen manuals of wat dan ook bij en tot nu toe ook niet op internet kunnen vinden.
Wellicht kan ik op dit forum wat info of tips krijgen teneinde dit spulletje op mijn oude dag aan de praat te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Kees de Ru (ex RIL en o.a. ITC)
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
@ Kees de Ru
De Japanse ADFs waren voornamelijk ontwikkeld voor de Japanse vissersvloot. Ze werden gebruikt om hun fishing gear terug te vinden, zoals drijfnetten en longlines. Hieraan waren radio boeien bevestigd met een bepaalde frequentie, vandaar de kristal posities.
Later zag je ook regelmatig Japanse ADFs op de grote vaart, vooral op in Japan gebouwde VLCCs. De Japanse apparatuur leverde weinig problemen. Ook een paar Europese manufacturers brachten ADF's op de markt, CPlath was ok, maar de Marconi Lodestar was een bagger ding.
Deze NOIL heb ik nooit eerder gezien, wel van Tayo Musen, JRC, Furuno, Koden, Sitex, Anritsu en Bendix.
Ik dacht dat vrijdrijvende net en longline visserij verboden was, maar zie dat Simrad Fisheries nog steeds Tayo Musen ADF's en radio boeien levert......?
Zal moeilijk worden om hier een manual van te vinden. Probeer dat radio museum eens, wellicht hebben zij een boek en of contact.
Succes!
Andre
De Japanse ADFs waren voornamelijk ontwikkeld voor de Japanse vissersvloot. Ze werden gebruikt om hun fishing gear terug te vinden, zoals drijfnetten en longlines. Hieraan waren radio boeien bevestigd met een bepaalde frequentie, vandaar de kristal posities.
Later zag je ook regelmatig Japanse ADFs op de grote vaart, vooral op in Japan gebouwde VLCCs. De Japanse apparatuur leverde weinig problemen. Ook een paar Europese manufacturers brachten ADF's op de markt, CPlath was ok, maar de Marconi Lodestar was een bagger ding.
Deze NOIL heb ik nooit eerder gezien, wel van Tayo Musen, JRC, Furuno, Koden, Sitex, Anritsu en Bendix.
Ik dacht dat vrijdrijvende net en longline visserij verboden was, maar zie dat Simrad Fisheries nog steeds Tayo Musen ADF's en radio boeien levert......?
Zal moeilijk worden om hier een manual van te vinden. Probeer dat radio museum eens, wellicht hebben zij een boek en of contact.
Succes!
Andre
Live life to the fullest!
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Bedankt Andre,andrekik schreef:@ Kees de Ru
De Japanse ADFs waren voornamelijk ontwikkeld voor de Japanse vissersvloot. Ze werden gebruikt om hun fishing gear terug te vinden, zoals drijfnetten en longlines. Hieraan waren radio boeien bevestigd met een bepaalde frequentie, vandaar de kristal posities.
Nu begrijp ik de aanwezigheid van de kristallen bank.
Het is gewoon een extraatje op de normale ADF.
Ik heb jaren met een Furuno FDA-1 gevaren en gebruikte die inderdaad voor DF positie bepaling en, heel belangrijk, voor bergings joppies.
Zie nu op internet dat ook deze ADF plaats had voor 24 kristallen.
Meestal trouwens voor muziek als enige muziek radio op de brug, tot een stomme WTK-superintendent het apparaat uit de radiohut sloopte en in de scrapbak afvoerde. "Mocht niet meer aanwezig zijn in de radiohut". De raamantenne liet hij wel staan. Was te hoog en te veel roet.
Die tijd hadden we trouwens ook als enige zender/ontvanger de Skanti T400, op kristallen van PCH freqs.
Ik heb tot aan Japan contact weten te houden met PCH.
Later veranderde PCH opeens de freqs en hadden we niets meer.
Ik probeer nog even uit te vinden welke van de 8 antenne pinnen geschikt is voor een draadantenne en dan op de 12VDC en moet hij radio5 Nostalgia ontvangen. (tot september, want dan stopt het kabinet met MG uitzendingen)
Amerikanen hadden ook een eigen aparte DF oplossing:
Heb 2 bakken met een LNG fabriek van Korea naar Prudhoe Bay, Alaska gesleept.
Voor vertrek Korea hingen ze een rendier halsband zendertje elk boven in de fabrieken en kreeg ik een "hark antenne" aanboord zodat ik de bakken van pakweg 50 mtr hoog terug zou kunnen vinden als de draden zouden breken.
MVG,
Kees
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Hallo Eric,
Ja, deze man heeft mij in het verleden al eens geholpen met info mbt een NewMar Nav 121 Mark 2 DF die ik in de Carib van een jachtje had gekregen.
Alleen USA spul echter.
mvg, Kees
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
XXX of PAN
In het kader van “Sparks wat deed je eigenlijk” heb ik al diverse berichtjes hier op Kombuispraat geplaatst. SOS en TTT passeerden onder andere al de revue.
Maar naast Nood- en Veiligheidsverkeer was er ook nog Spoedverkeer. In de telegrafie werden deze berichten over het algemeen op de 500 kHz uitgezonden.
Soms, als het op de 500 erg druk was, werd het op deze frequentie aangekondigd en vervolgens op een werkfrequentie uitgezonden.
De aankondiging van een dergelijk bericht in de telegrafie was XXX XXX XXX cq de … (callsign). In de telefonie, via de 2182 kHz of kanaal 16,
was dat PAN PAN PAN. Dergelijke PAN-berichten hoorde je met name regelmatig in West-Europa. De stuurlieden zullen dat waarschijnlijk nog wel herinneren.
Ik heb veel genoteerd tijdens mijn vaartijd en op 27-11-1974 ontving ik op de 500 kHz:
XXX XXX XXX cq de KRDH= Ere man overboard now searching. Position 40.43N 159.00W. Pse ships in area keep look out.
(Scheepsnaam werd niet gegeven).
Het bericht was voor ons schip niet van belang omdat de opgegeven positie te ver weg was.
In RH 34 moest de tekst van een dergelijk bericht volledig worden opgenomen met een kruis in de middagbestekkolom.
Vaak ging het om “man over boord”. Maar er waren diverse opties voor een gezagvoerder om een XXX te laten uitgaan.
(Spoedberichten mochten alleen in opdracht van de kapitein worden verzonden).
Officieel werd het spoedverkeer beëindigd door een cancellingbericht maar deze schoten er vaak bij in.
Zelf heb ik gelukkig nooit een Spoedbericht hoeven te verzenden want dat betekende ellende.
Kombuispraat was even uit de lucht en dat was balen, even paniek, reden voor een PAN-bericht maar is nu gelukkig weer terug.
Sparkymul
In het kader van “Sparks wat deed je eigenlijk” heb ik al diverse berichtjes hier op Kombuispraat geplaatst. SOS en TTT passeerden onder andere al de revue.
Maar naast Nood- en Veiligheidsverkeer was er ook nog Spoedverkeer. In de telegrafie werden deze berichten over het algemeen op de 500 kHz uitgezonden.
Soms, als het op de 500 erg druk was, werd het op deze frequentie aangekondigd en vervolgens op een werkfrequentie uitgezonden.
De aankondiging van een dergelijk bericht in de telegrafie was XXX XXX XXX cq de … (callsign). In de telefonie, via de 2182 kHz of kanaal 16,
was dat PAN PAN PAN. Dergelijke PAN-berichten hoorde je met name regelmatig in West-Europa. De stuurlieden zullen dat waarschijnlijk nog wel herinneren.
Ik heb veel genoteerd tijdens mijn vaartijd en op 27-11-1974 ontving ik op de 500 kHz:
XXX XXX XXX cq de KRDH= Ere man overboard now searching. Position 40.43N 159.00W. Pse ships in area keep look out.
(Scheepsnaam werd niet gegeven).
Het bericht was voor ons schip niet van belang omdat de opgegeven positie te ver weg was.
In RH 34 moest de tekst van een dergelijk bericht volledig worden opgenomen met een kruis in de middagbestekkolom.
Vaak ging het om “man over boord”. Maar er waren diverse opties voor een gezagvoerder om een XXX te laten uitgaan.
(Spoedberichten mochten alleen in opdracht van de kapitein worden verzonden).
Officieel werd het spoedverkeer beëindigd door een cancellingbericht maar deze schoten er vaak bij in.
Zelf heb ik gelukkig nooit een Spoedbericht hoeven te verzenden want dat betekende ellende.
Kombuispraat was even uit de lucht en dat was balen, even paniek, reden voor een PAN-bericht maar is nu gelukkig weer terug.
Sparkymul
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
De KDRH was de President Fillmore van 1968.Sparkymul schreef:XXX of PAN
XXX XXX XXX cq de KRDH= Ere man overboard now searching. Position 40.43N 159.00W. Pse ships in area keep look out.
(Scheepsnaam werd niet gegeven).
Sparkymul
Een eind vallen en een eind zwemmen, midden in de Noord Pacific.
Gr., Kees
- Bijlagen
-
- PRESIDENT_FILLMORE1-1.jpg (92.86 KiB) 2075 keer bekeken
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Hoi Kees,
Dank... Nu heeft de gebeurtenis van toen ook een plaatje opgeleverd.
Het zal veel ellende gegeven hebben daar op de President Fillmore. Ik kan mij voorstellen wat dat "Man over boord" teweeg bracht... Waarschijnlijk heeft het schip een Williamson Turn gemaakt en begon een hopeloze zoektocht naar een speld in een hooiberg.
Het betrof overigens een groot schip met volgens mij een ruim 7...
Vriendelijke groet,
Sparkymul
Dank... Nu heeft de gebeurtenis van toen ook een plaatje opgeleverd.
Het zal veel ellende gegeven hebben daar op de President Fillmore. Ik kan mij voorstellen wat dat "Man over boord" teweeg bracht... Waarschijnlijk heeft het schip een Williamson Turn gemaakt en begon een hopeloze zoektocht naar een speld in een hooiberg.
Het betrof overigens een groot schip met volgens mij een ruim 7...
Vriendelijke groet,
Sparkymul