Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman » 09 feb 2016 09:52

Graag gedaan, Chris!
Daar hoefden we meestal een stuk minder moeite voor te doen om 'm "te nemen" :lol:

Bob

Bericht door Bob » 09 feb 2016 11:35

Eindelijk erkenning.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 24 feb 2016 21:58

Marconi Autoguard

Een RH Elektronaut van 1975 verhaalde over de Marconi Autoguard een apparaat dat automatisch de Lodestar richtingzoeker met de AAT
verbindt wanneer een telegrafie alarmsein door de AAT wordt ontvangen. De Lodestar wordt dan automatisch ingeschakeld en afgestemd
op de 500 kHz en wordt een peiling genomen. Het RPT houdt dan deze peiling vast. De autoguard had 2 standen “normal”en “watchkeeping”,
het kon kennelijk ook worden uitgeschakeld.

Ik heb geen ervaring met het apparaat gehad, zag het in de Elektronaut voor het eerst, maar ik vraag me af of dit toestel efficient kon
werken. Immers als de eerste 4 (van de 12) alarmstrepen van vier seconden het AAT aktiveren en de Lodestar vervolgens wordt
ingeschakeld/opwarmt, dan moet het apparaat de richting gaan zoeken van het schip in nood. Het alarmsein is dan echter inmiddels al of
bijna voorbij.

Wellicht heeft iemand informatie of ervaring gehad met dit apparaat.

Sparkymul
Bijlagen
Autoguard1.jpg
Autoguard1.jpg (140.51 KiB) 4078 keer bekeken

Bob

Bericht door Bob » 24 feb 2016 22:33

Nooit van gehoord.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

KJHvanBeek

Bericht door KJHvanBeek » 24 feb 2016 22:41

Ik ook niet en ook nooit gezien.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 25 feb 2016 01:41

I also found that the Autoguard add-on worked perfectly every time, provided the Lodestar was tuned to 500Khz and the 2nd mate wasn't listening to music on the midnight 12 to 4.
Ik heb er ooit wel van gehoord maar nooit gezien. Als het geen verplichte apparatuur was dan werd het ook niet verkocht....

Na het alarmsein moest er even gewacht worden waarna het noodbericht werd uitgezonden. Er was dus best wel tijd om de peiling door de inmiddels opgewarmde Lodestar automatisch te laten nemen. Hoe de peiling werd vastgehouden ontgaat me dan even.
image.jpeg
image.jpeg (48.84 KiB) 4033 keer bekeken
De Lodestar op de Ondina van Shell Tankers.

Bassa

Bericht door Bassa » 27 feb 2016 15:58

Dag Douwe J
Ik heb van begin 1964 tot midden 1969 als 4e, 3e, 2e en 1e stuurman gevaren op de P.G.Thulin en de Johannes Frans.
Was 1e stuurman op de P.G.Thulin toen het schip bij Boele Bolnes werd overgedragen aan Heerema. Monsterde af van het schip in Rotterdam op 29-9-68.
Kapitein toen was van Beek.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wie er nog meer aan boord was.
Misschien hebben we met dezelfde mensen gevaren?

Bassa

KJHvanBeek

Bericht door KJHvanBeek » 27 feb 2016 16:53

Ik niet.

Databoss
Contacteer:

Bericht door Databoss » 31 mar 2016 15:11

Hamsphere 4.0

Wil nogmaals jullie aandacht vestigen op de nieuwe versie van Hamsphere, genaamd Hamsphere-4.0 (HS4).
Dit is een compleet vernieuwd systeem, welke de werkelijkheid heel dicht benaderd!
De helft van de gebruikers werken zowel HF als HS4 en gebruiken hun HF-callsign op HS4.
Dit zegt toch wel wat.

De transceiver is uit te breiden met allerhande extra's en vele soorten antennes, draaibaar en vast!
Zodoende is het toch een hele klus om net zoals op HF, wereldwijd QSO's te maken.

Ik hoop jullie nog eens tegen te komen, voice of CW.

Jaap
19HS907

jdbvos

Bericht door jdbvos » 10 apr 2016 19:08

In de nieuwste "Noordvaarder" (kwartaaluitgave van zeevaartschool-oudleerlingenvereniging Abel Tasman in Delfzijl) stond naast de gebruikelijke interessante onderwerpen een leuk artikel genaamd "De eeuw van de Sparks"
Niet iedereen van jullie zal een oud-leerling zijn van de Abel Tasman in Delfzijl, dus ik wil graag dat jullie dat kunnen lezen....
(Link verdwijnt ca woensdag weer, dus enige haast is geboden !)

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 11 apr 2016 09:45

Hartelijk dank voor de informatie.

Sparkymul

Arnoud Oprinsen
Contacteer:

Bericht door Arnoud Oprinsen » 11 apr 2016 13:29

Met dank voor het doorgeven.
Ja; in een eeuw kan heel wat gebeuren. Laten we hopen dat we nog lang en (vrij) gezond naar die periode kunnen terugkijken.
Arnoud Oprinsen
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.

dick/brazil
Contacteer:

Bericht door dick/brazil » 14 apr 2016 02:14

Hier nog wat morse-verkeer van EJM

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 14 apr 2016 12:13

Nog maar net in het Kanaal staat de gezagvoerder achter hem. Die is duidelijk: per direct het kantoor informerenl De reactie laat niet lang op zich wachten. Overzetten op de thuisvarende Daphnis. ln allerijl roept Dobbelaar zijn collega op
Ik wil niet zeuren maar pas uit het vervolg kan ik opmaken dat het om een verstekeling gaat. Dat overzetten op een thuisvarend schip, bij mist, midden in het Engelse Kanaal zal je vandaag de dag wel uit je hoofd laten maar ik dacht dat dit vroeger ook niet direct gebruikelijk was.
Vandaag kunnen we met veel plezier werken voor een sterk bedrijf met een fantastische positie in de markt en een ongeëvenaard wereldwijd netwerk. lk kijk uit naar ons 100-jarig jubileum!"
Dat zegt de CEO. Het woord directeur is schijnbaar tegenwoordig niet 'posh' genoeg meer. Radio Holland, nu eigendom van een autohandelaar, is door falend management al lang geen sterk bedrijf meer met een fantastische positie in de markt. Die tijd is al een tijdje voorbij vrees ik.......

cor
Contacteer:

Bericht door cor » 17 apr 2016 21:28

Ik vond dit artikeltje in de NSU krant van oktober 1970 No 5 misschien leuk
voor de sparksen

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (228.04 KiB) 3142 keer bekeken

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoor

Bericht door ferryvaneeuwen » 17 apr 2016 23:47

Het TOR systeem was in die tijd een technisch hoogstandje en ontwikkeld door dr. Ir. van Duuren van het PTT lab. Het bijzondere was dat het foutcorrigerend was. Door die eigenschap was het een hoogwaardig en zeer betrouwbaar communicatiesysteem.

Leuke website Cor, ik had 'm nog niet gezien. Mijn eerste reis was op de Sibajak. Later heb ik nog een paar kustreizen gemaakt met de Japara waar jij ook op heb gevaren zag ik.

Plaats reactie