Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Databoss »

Hamsphere 4.0

Wil nogmaals jullie aandacht vestigen op de nieuwe versie van Hamsphere, genaamd Hamsphere-4.0 (HS4).
Dit is een compleet vernieuwd systeem, welke de werkelijkheid heel dicht benaderd!
De helft van de gebruikers werken zowel HF als HS4 en gebruiken hun HF-callsign op HS4.
Dit zegt toch wel wat.

De transceiver is uit te breiden met allerhande extra's en vele soorten antennes, draaibaar en vast!
Zodoende is het toch een hele klus om net zoals op HF, wereldwijd QSO's te maken.

Ik hoop jullie nog eens tegen te komen, voice of CW.

Jaap
19HS907

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

In de nieuwste "Noordvaarder" (kwartaaluitgave van zeevaartschool-oudleerlingenvereniging Abel Tasman in Delfzijl) stond naast de gebruikelijke interessante onderwerpen een leuk artikel genaamd "De eeuw van de Sparks"
Niet iedereen van jullie zal een oud-leerling zijn van de Abel Tasman in Delfzijl, dus ik wil graag dat jullie dat kunnen lezen....
(Link verdwijnt ca woensdag weer, dus enige haast is geboden !)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Hartelijk dank voor de informatie.

Sparkymul
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Met dank voor het doorgeven.
Ja; in een eeuw kan heel wat gebeuren. Laten we hopen dat we nog lang en (vrij) gezond naar die periode kunnen terugkijken.
Arnoud Oprinsen
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Hier nog wat morse-verkeer van EJM
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog maar net in het Kanaal staat de gezagvoerder achter hem. Die is duidelijk: per direct het kantoor informerenl De reactie laat niet lang op zich wachten. Overzetten op de thuisvarende Daphnis. ln allerijl roept Dobbelaar zijn collega op
Ik wil niet zeuren maar pas uit het vervolg kan ik opmaken dat het om een verstekeling gaat. Dat overzetten op een thuisvarend schip, bij mist, midden in het Engelse Kanaal zal je vandaag de dag wel uit je hoofd laten maar ik dacht dat dit vroeger ook niet direct gebruikelijk was.
Vandaag kunnen we met veel plezier werken voor een sterk bedrijf met een fantastische positie in de markt en een ongeëvenaard wereldwijd netwerk. lk kijk uit naar ons 100-jarig jubileum!"
Dat zegt de CEO. Het woord directeur is schijnbaar tegenwoordig niet 'posh' genoeg meer. Radio Holland, nu eigendom van een autohandelaar, is door falend management al lang geen sterk bedrijf meer met een fantastische positie in de markt. Die tijd is al een tijdje voorbij vrees ik.......
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door cor »

Ik vond dit artikeltje in de NSU krant van oktober 1970 No 5 misschien leuk
voor de sparksen

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (228.04 KiB) 3821 keer bekeken
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoor

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het TOR systeem was in die tijd een technisch hoogstandje en ontwikkeld door dr. Ir. van Duuren van het PTT lab. Het bijzondere was dat het foutcorrigerend was. Door die eigenschap was het een hoogwaardig en zeer betrouwbaar communicatiesysteem.

Leuke website Cor, ik had 'm nog niet gezien. Mijn eerste reis was op de Sibajak. Later heb ik nog een paar kustreizen gemaakt met de Japara waar jij ook op heb gevaren zag ik.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaag in het Financieel Dagblad ...
Voormalige maritieme divisie Imtech schrapt 240 arbeidsplaatsen.

Bij een reorganisatie bij RH Marine, het voormalige Imtech Marine, gaan wereldwijd bijna 240 arbeidsplaatsen verloren, circa 10% van het totale aantal werknemers. De maritieme divisie van de failliete technisch dienstverlener Imtech kwam vorig jaar oktober in handen van familiebedrijf Pon Holdings en investeerder Parcom.

Bij Imtech Marine zijn er ook in 2011 en 2013 reorganisaties geweest. Een van de plannen die nu voorligt is om RH Marine op te splitsen in twee afzonderlijke bedrijven (RH Marine en Radio Holland), met een groepsholding daarboven.
Al met al toch nog een langzaam sterven. Triest, hoor.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Al met al toch nog een langzaam sterven. Triest, hoor.
Helaas ware woorden.

Het konden weleens de laatste stuiptrekkingen zijn. Al struikelend gaan ze eind dit jaar over de eindstreep van het 100 jarig bestaan. Dat zal een feest worden. Misschien dat ik later wat details zal geven over het hele degeneratieproces van het bedrijf dat dan als werktitel meekrijgt: "Hoe sloop je langzaam maar zeker een goed renderend bedrijf."

Een paar jaar geleden stond de teller van het personeelsbestand wereldwijd op 730. Als ik goed reken zijn dat er nu 2400 dus toch nog een opleving gehad? Dat splitsen van zo'n bedrijf is puur het verzetten van organisatorische schotten. Waarschijnlijk wordt het nu opgesplitst in een rendabel en een verliesgevend deel, een klassieke manoeuvre. Mag iedereen twee keer raden wat er dan gaat gebeuren......


Plaats reactie