Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Niet met een vibroplex, wel met een soortgelijk ding, een Speed-X van Johnson en later met een Katsumi Ele-key. Ik weet dat Ferry v. Eeuwen - helaas hier verdwenen - met een Vibroplex gewerkt heeft, al in de tijd dat ie nog simpel sparks was. Daar hebben we in het verleden hier ook wel over geschreven, want die mechanische dingen hadden weer tekortkomingen die je op een schip beter niet kon hebben.
Afbeelding
Bij dit soort fabrikaten moest je de strepen zelf maken en vanwege het "trillend gewicht" werden de punten op een slingerend schip ook lastig.
Daar had je bij een zg. elbug, die volledig elektronisch werkte geen last van; bovendien genereerde die ook keurige strepen.
Louis

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Drentenier »

En de radiohut is van de Australische tanker "W.M. Leonard".
Standard Marconi Co. communications console - Mackay circa 1980.
W.M. Leonard.PNG
W.M. Leonard.PNG (743.68 KiB) 5629 keer bekeken
Info W.M. Leonard.PNG
Info W.M. Leonard.PNG (274.34 KiB) 5629 keer bekeken
Bron: Shipsnostalgia.com
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Uit een nalatenschap verkregen:

Morseschrijver W. GURLT, BERLIN, No. 8305;
en een
Lamps Signalling Daylight Short Range Projector Mk II No 34997;
en een
Receiver Type R-14 made by WM.J. Murdock Co FOR SIGNAL CORPS U.S. ARMY;

Morse schrijver (a)  W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg
Morse schrijver (a) W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg (120.3 KiB) 5467 keer bekeken
Morse schrijver (2a)  W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg
Morse schrijver (2a) W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg (80.33 KiB) 5467 keer bekeken
Morse schrijver (4a)  W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg
Morse schrijver (4a) W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg (154.27 KiB) 5467 keer bekeken
Morse schrijver (6a)  W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg
Morse schrijver (6a) W.Gurlt, Berlin No 8305.jpg (97.62 KiB) 5467 keer bekeken
Lamps Signalling Daylight, Short Range, Projector Mk II No 34997  (a).jpg
Lamps Signalling Daylight, Short Range, Projector Mk II No 34997 (a).jpg (93.58 KiB) 5467 keer bekeken
Lamps Signalling Daylight, Short Range, Projector Mk II No 34997, type plaatje (a).jpg
Lamps Signalling Daylight, Short Range, Projector Mk II No 34997, type plaatje (a).jpg (152.34 KiB) 5467 keer bekeken
Receiver Type R-14 made by WM.J. Murdock Co  FOR SIGNAL CORPS U.S. ARMY (a).jpg
Receiver Type R-14 made by WM.J. Murdock Co FOR SIGNAL CORPS U.S. ARMY (a).jpg (98.64 KiB) 5467 keer bekeken

Wie kan iets meer vertellen omtrent deze apparaten?

HoutMoet
Johan/Zeepaardje
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Johan, van de laatste (die R-14 signal receiver) denk ik dat het alleen de koptelefoon is (mogelijk nog een microfoon ook). Bij mijn weten werden die dingen op tanks gebruikt en dan ging dit deel in de helm van een bestuurder of iemand anders. Het lijkt me geen complete ontvanger te zijn.

Van de short range signal lamp denk ik dat er boven op een soort richtvizier zit, je moest tenslotte kunnen mikken.

Voor de rest zal je denk ik flink moeten gooch(g)elen...
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Johan,

dank zij Ferry, die me nog even mailde met een link naar die Signal Lamp, kijk hier eens:
https://www.pa3esy.nl/military/gb/army/ ... -lamp.html
daar staat alles wat je wilt weten over dat ding.
Louis
JamesCook
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:55

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door JamesCook »

Goedemorgen,
Al jaren volg ik de interessante, ludieke berichten op dit forum.
Het werd voor mij eens tijd om een vraag te stellen aan ex-radioofficieren over iets wat de radiozendamateurs momenteel zo bezig houdt, n.l. de propagatie. De condities zijn te beroerd om b.v. een eenvoudig qso met de USA te regelen, de signalen van bekende bakens komen nauwelijks door.
Wat mij bezig houdt is het volgende: kunnen jullie als ex-radioofficieren zich herinneren dat tijdens de opleiding en/of tijdens de vaart wij informatie kregen over propagatie of ons daarmee echt bezighielden?
73
Meindert PG1CW
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Meindert, ik houd even een slag om de arm, maar er werden voor de koopvaardij (maar waarschijnlijk ook voor andere gebruikers) wel zaken uitgezonden waar je iets mee kon. Waren dat ursigrammen (lang geleden hoor)? Meestal zat je gewoon te klooien, want je ging pas zoeken als het echt goed fout ging.
Ik herinner me een oversteek van Oost Afrika naar Nieuw Zeeland in 1972 of 73 dat ik eerst dacht dat mijn ontvangstantennes er gewoon af lagen. De korte golf was zo dood als een pier. Van de 4 tot en met de 22 MHz alleen ruis. Zelfs het beroemde VWB of VWC, wat dan normaal knalhard in de 12 MHz doorkwam, was niet meer te nemen. De MG werkte wel goed, maar daar had je gewoon niks aan, want niemand in de buurt kon in de KG iets ontvangen. Dat duurde een paar dagen en toen werd het weer geleidelijk normaal. Maar ja, als de zaak dood is hoef je ook niet te proberen propagatie forecasts te krijgen :mrgreen:
Louis
JamesCook
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:55

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door JamesCook »

Bedankt Louis, dat zijn mijn ervaringen ook.Ook van propagatie tijdens de opleidingn kan ik me nix herinneren.
Een oversteek van Balboa naar Auckland bijvoorbeeld, je luisterde gewoon uit of PCH, DAN of HEB te horen was. Meestal was dat BernRadio. Die vroegen dan om je positie zodat ze vanaf hun locatie (hoog) de beam in mijn richting konden positioneren. Enorm vriendelijke gasten daar, altijd veel geduld.
By the way, een feest om jouw website te "bestuderen", dat is voor mij echt genieten.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

JamesCook,
nog even over tijdens de opleiding: ik geloof dat we daar alleen uitleg kregen over normale omstandigheden, je had specifieke dag- en specifieke nachtfrequenties. Tijdens schemeruren (zowel ter plekke van het te ontvangen station als waar jij zat) kon je weer van alles tegenkomen.
Bern was inderdaad wel een "lekker station", hoewel ik er niet vaak mee te maken had. Scheveningen probeerde eigenlijk ook wel zoveel mogelijk aan je wensen tegemoet te komen, maar dat was weer niet echt mogelijk vanwege "de regeltjes": je mocht officieel helemaal niet cross-band werken, dus roepen in de 16 en antwoord proberen te krijgen op de 8. Nee meneer; die ITU maakt dat allemaal wel uit vanaf een lekker terras aan het meer van Geneve. Net zoals dat het officiele aanroepen allemaal tot in de puntjes was geregeld, incl. alle vermeldingen in je dagboek. Daar heb ik ooit heel wat ruzie met de firma RH over gehad. Maar ik had een telegram wat er uit moest en de ITU kon van mij de pot op :lol:

Tja, en mijn website: dat ligt zo langzaam aan ook al jaren ongeveer plat. Zelf heb ik natuurlijk veel lol gehad aan het schrijven, toch wel.
Louis
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ik heb mijn opleiding op de zeevaartschool in Adam gevolgd en kreeg les van diverse afgemonsterde radio-officieren die daar zeker aandacht aan besteed hebben en ook uit ervaring vertelden op welke delen van de wereld ze problemen hadden ondervonden.

Zelf altijd veel last gehad op de Pacific ten westen van Zuid-Amerika, verbindingen overdag waren regelmatig een probleem, vaak ging het als het eenmaal donker was prima.


Plaats reactie