Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Op de oversteken Guayaquil-Auckland was het bewesten 130 West alleen maar mogelijk rond een uur of 2-4 's nachts (boordtijd) PCH op de 8 MHz te pakken te krijgen en dan was je al blij dat het QSA1 was. Dat werd weer beter als je rond de 180/0 graden kwam. Praat ik natuurlijk nog over trutzendertjes met 250-300 watt vermogen. Gewoon 's nachts ff je bed uit, dus. Maar het kon wel 3 dagen duren voor je je verkeer kwijt was. Collega's doken liever de relay in, maar dat was ook niet echt beter, alleen je kon dat dan vaak wel overdag doen.
Louis

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Ik was tijdens mijn opleiding al zendamateur, maar ook op de R/O-opleiding van de HZS in Vlissingen kwam propagatie regelmatig ter sprake. Met name dag- en nacht effect werd behandeld.(D-laag absorptie gedurende de dag op MG en 4 Mhz) en F-laag propagatie gedurende de dag op 8,12, 16 en 22 Mhz. Maar aan boord kwam je er pas achter hoe de vork in de steel zat. Gelukkig heb in in een goede periode gevaren met voldoende sunspots en over het algemeen goede tot zeer goede propagatie.
Op een gegeven moment was het zelfs zo goed dat ik 25 Mhz gebruikte, heel weinig ruis. Ook regelmatig split-band werken (dat kon bij PCH wel, als je erop aandrong) 12/16 Mhz of 16/22Mhz.

By the way, gisteren toch ZS9V kunnen werken op 40 meter. Dat is een dx-peditie naar robben-eiland, waar Mandela vast gezeten heeft. Maar voor de hogere banden is de propagatie huilen met de pet op....
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

dick/brazil schreef: 18 aug 2019 20:45 Ook regelmatig split-band werken (dat kon bij PCH wel, als je erop aandrong) 12/16 Mhz of 16/22Mhz.
Ja, als je al verbinding had wilden ze daaraan wel meewerken. Maar ik heb toch verschillende keren geprobeerd bv. in de 8 te roepen met vermelding pse ans 16 Mc/PCH93, wat nooit lukte. Misschien hoorden ze me ook wel gewoon niet. Probleem was dat je een tweede ontvanger op de andere band moest zetten, anders wist je van de ene band niet of die wel CQ gaf. En als die geen CQ gaf hoefde je ook niet te roepen :mrgreen: En dan moest natuurlijk ook PCH vrij zijn op de frequentie waarop jij wilde dat ie antwoordde. Godsamme, wat was dat vroegah een bedoening.... soms.
Louis
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Louis, Scheveningen Radio had als ik me goed herinner 3 zenders beschikbaar op elke band (als voorbeeld: PCH40, PCH41 en PCH42) voor telegrafie.
Vreemd dat in het lijstje wat ik heb niet alle zenders in staan vermeld...
Ze waren dus redelijk flexibel in het schakelen tussen div. zenders.
Ik ben ooit op het zenderpark geweest met een excursie van de HZS, maar veel herinner ik me daar niet meer van.
pch-frequencies-1978-1.jpg
pch-frequencies-1978-1.jpg (34.91 KiB) 4296 keer bekeken
pch-frequencies-1978-2.jpg
pch-frequencies-1978-2.jpg (77.7 KiB) 4296 keer bekeken
pch-frequencies-1978-3.jpg
pch-frequencies-1978-3.jpg (68.89 KiB) 4296 keer bekeken
pch-frequencies-1978-4.jpg
pch-frequencies-1978-4.jpg (78.25 KiB) 4296 keer bekeken
JamesCook
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:55

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door JamesCook »

Dick en Louis, bedankt, het begint me wat te dagen over nacht- en dagfrequenties, toch wel over gesproken tijdens opleiding, maar heel summier. Op de website van Dick wordt het nog eens goed uitgelegd over welke waarden tot een goede propagatie leiden. Ook de bakens zijn overzichtelijk vermeld (heb van de site een snelkoppeling op m’n bureaublad gezet ). Mooie site, stuk levenswerk.
Robbeneiland ligt blijkbaar gunstig vanuit Brazil, ;-) mooi qso. Hier in Emmen, ondanks rustige omgeving, uitsluitend op 12 en 7 MHz veel activiteiten door Europese stations, daar houdt het wel mee op.
Meindert
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

@ Dick: ja, die tabel ken ik maar die is alweer van later. In mijn tijd hadden ze behalve 1 frequentie in de 4 er ook 1 in de 6, 3 in de 8, 4 in de 12, 3 in de 16 en 2 in de 22 MHz met nog andere namen. Volgens mij is dat in "mijn offshore" tijd veranderd toen ik eigenlijk al niks meer met telegrafie deed, of nog later (na 1978 dus). Ook die voor telefonie zijn kwa roepnamen toen veranderd, maar ik werkte alleen middengolf met Scheveningen en heel sporadisch in de 4 MHz en de TOR draaide op privékanalen in de 2 en 3 MHz (1925, 3831 of 3834 kHz). Nog weer later hadden we zelf 1 zender fully synthesized gemaakt en m.b.v. een counter konden we uitlezen (de VFO ervoor stuurden we met een oud MG transistor-ontvangertje waar de goede frequentie uitkwam) zodat we toen dat nodig was met Lyngby/OXB konden TORren. Wat dat betreft had ik aan collega Tom Abbenhuës een prima gast, goeie techneut en ook met een instelling "als het niet normaal kan, doen we het abnormaal, als het maar werkt".
Zelf had ik op de MG zenders de A3J blokkering verwijderd, die daar door de fabrikant (Telefunken) op was gezet voor de 2182. Officieel mocht dat helemaal niet maar in de praktijk werkte A3J beter dan A3H en alleen Humber vertikte het stoicijns om zo te werken (station calling Humber Radio, please use doublesideband, Hij kon dus wel horen dat we hèm riepen, maar vertikte het daarin mee te gaan). OK, schakelaartje om en nog een keer roepen, dan toch?
Louis
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Hier het overzicht van de A1 frequenties waar Louis aan refereert...

Vriendelijke groet, Charles Mul
Bijlagen
PCH.png
PCH.png (221.16 KiB) 4183 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Juistem Charles,

met die Scheveningens heb ik dus jarenlang gewerkt. Volgens mij zat ik al hoog en breed op booreilanden toen die namen allemaal ineens weer veranderd werden en ik had zoiets van "je doet maar", ik roep Mieppie op kanaal B of D wel :mrgreen:

PS: wanneer is PCH eigenlijk verschoven van 500 naar 502,5 kHz? Ik meen om duidelijker te onderscheiden te zijn, en dat waren ze ook. Misschien was het ook wel 500,5 of 501 of zoiets, maar ze zaten op een bepaald moment officieel niet meer op 500.
Louis
Gebruikersavatar
peter snijders
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mei 2010 17:17
Locatie: Beverwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door peter snijders »

49ste RHVC bijeenkomst. (Veteranen bijeenkomst)

In het vorige nummer van Oudroest meldden wij U dat de 49ste RHVC bijeenkomst op zaterdag 28 maart 2020 zal plaatsvinden. Inmiddels hebben we ook een locatie gevonden in Boathouse Almere Noorderplassenweg 150 1316 VV Almere.
Van 11:00 tot 16:45 uur bent U (als veteraan) welkom op deze mooie locatie.
In een afzonderlijke ruimte op de begane grond ontvangen wij u met de gebruikelijke verzorging van de interne mens van consumpties en een goed diner buffet.
De speech wordt gehouden op de eerste verdieping, alleen te bereiken via 15 brede treden.
In onze planning is er plaats voor maximaal 120 deelnemers. Er zijn 100 beschikbare parkeerplaatsen en gelukkig geen parkeerkosten. Daarom is er ons inziens voldoende ruimte om met eigen vervoer te komen.
Voor diegenen, die de voorkeur geven aan het openbaar vervoer, zal er een bus rijden vanaf Almere Centraal station. Als planning denken we aan vertrektijd van heen 10.15 uur en terug 16.45 uur.
Van de deelnemers zal zoals gebruikelijk een eigen bijdrage worden gevraagd,
van € 25,00 per persoon.
Inschrijving voor dit evenement (alleen veteranen) geschiedt d.m.v. betaling van het verschuldigde bedrag op rekening IBAN NL84 INGB 0006 8594 15 ten name van de Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland onder vermelding van “RHVC49” of “RHVC49 incl. bus” voor respectievelijk “ik maak gebruik van eigen vervoer” dan wel “Graag met bus vanaf Almere Centraal.
De laatste mogelijkheid om in te schrijven voor het evenement is 1 maart 2020.
Indien u toch verhinderd blijkt te zijn dan zullen we uw inschrijvingskosten terug storten als u ons een berichtje stuurt voor 16 maart 2020.
Na 1 maart 2020 wordt u per persoonlijke brief nogmaals herinnerd omtrent het inschrijven van het evenement en het busvervoer naar en van Almere Centraal station
Mocht u aanvullende vragen hebben dan graag een email naar RHVC@xs4all.nl
Paul van Rossum -Voorzitter 49e RHVC bijeenkomst
Peter Snijders – Secretaris RHVC
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door kabo »

radiokamer.jpg
radiokamer.jpg (108.34 KiB) 3725 keer bekeken
Radio hut van de Jerimiah O'Brien.
gr.Bas


Plaats reactie