Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

staat van uur tot uur in het mk-dagboek: "zee kw.inl"
In de oude dagboeken 4 x per wacht...
En vlgs mij ook in het scheepsdagboek; aan het einde van de wacht gaven we keurig netjes oa die temperatuur en de slagenteller door...

Hieronder een lege pagina in het khv-dagboek van m'n vader uit de jaren 50....ik hoop dat het een beetje te lezen is....
Rotboeken om te scannen op m'n A4tjes-scanner.... Maar desgewenst kun je de 100%-scan hier daunlood'n….
scheepsdagboek40%.jpg
scheepsdagboek40%.jpg (181.27 KiB) 957 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Heb het lang geleden wel eens eerder verteld maar wellicht zijn er mensen die dit nooit gelezen hebben.

We moesten met de Calafia (viel nog onder de KHV) van Montevideo in een ruk naar Bandar Abbas in de jaren 80. Staat mij bij dat het 28 dagen varen was. De 1e stmn had die reis al eens eerder met dit schip gedaan en vroeg of het akkoord was dat we obs'sen naar Z.Afrika konden sturen daar ze daar zaten te springen om die obs'sen daar er nauwelijks vaart vanuit die richting kwam laat staan de voor hun zo broodnodige weer observaties.We hadden uiteraard de MG/KG zender van ITT ( Impossible To Talk) dus we konden met Z.Afrika babbelen. Goed, de eerste obs was in elkaar geknutseld en de stuurman riep Z.Afrika op de KG op. Na enige tijd kregen we antwoordt en melden dat we een obs voor hem hadden. Daar bleek meneer niet zo'n trek in te hebben, we moesten dat maar via de telegrafie verzenden. Tja, dat hadden wij dus niet dus meneer moest het maar via de telefonie doen. Je kon aan alles merken dat hij daar geen trek in had maar ja, het moest dan maar. Wij alles doorgegeven en tot de volgende obs dan maar... Na 6 uur de volgende klaargemaakt en toen we de radio en zender aanzette was Kaapstad Radio ons al tot onze stomme verbazing ons aan het oproepen!
Na de obs doorgegeven te hebben vroeg ik waarom hij ons al ver voor die tijd aan het oproepen was. Kreeg als antwoord dat hij nadat hij de 1e obs verstuurd had een telefoontje kreeg van de meteorologische dienst dat hij onder alle omstandigheden contact met ons moest blijven houden daar wij op dat moment het enige station waren welke vanuit de voor hun zo belangrijke positie obs'sen verzond.
Toen we de grens met Mozambique passeerden hebben we uitgebreid afscheid van elkaar genomen. Het was toch nog heel gezellig geworden met die Afrikaners.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Mooi verhaal Koert !
We maakten wat mee in de jaren van beperktere communicatiemogelijkheden.... :-D
Als je dat aan de huidige meteorologen verteld op NL1,2,3 en alle RTL-zenders, krijg je denk ik de vraag "Wat is dat, die OBS ? Ollie B. Stommel ? "
…alhoewel...ik denk dat ze ook die verwijzing naar OBB niet zullen snappen.... :roll:
Ach ja...andere tijden....

Maar vlgs mij lees ik je verhaal voor het eerst
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

je gaat het al leren, meneer de Vos :wink:
hh33.jpg
hh33.jpg (24.63 KiB) 916 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Bladzijde uit het Scheepsjournaal van Ms. "SERVUS".Zaterdag 11 October 1941. (Eigendom van Buisman's GS fabriek te Zwartsluis).
Later: "Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V." https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582
Het schip had kans gezien om bij het uitbreken van WWII, uit te wijken naar Engeland.
Zoals zoveel schepen die dat hadden gedaan, werd ze ingedeeld bij de COVAL (Commissie voor Aangehouden Lading), en ondergebracht bij een Britse reder, om gedurende de gehele oorlog in Engeland te blijven varen.
Drie scheepjournaals zijn, o wonder, bewaard gebleven en liggen in het Nationaal Archief te Den Haag.

Maar het gaat hier nu even om het , met vulpen, ingevulde gedeelte van het weer.

De kopieën van de drie journaals kunt u tot 14 maart nog bekijken in de expositie: "Een blik op Buisman", gebouw Sluuspoort te Zwartsluis.

Ms SERVUS Zaterdag.jpg
Ms SERVUS Zaterdag.jpg (587.88 KiB) 846 keer bekeken
Ms SERVUS Zaterdag 11 October 1941.jpg
Ms SERVUS Zaterdag 11 October 1941.jpg (425.59 KiB) 846 keer bekeken
Nationaal Archief Servus.jpg
Nationaal Archief Servus.jpg (140.36 KiB) 846 keer bekeken

HoutMoet,
Zeepaardje.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Tja het weer daar had je als sparks natuurlijk wel veel mee te maken. Mijn eerste reis als broekie vertrokken we op een mooie dag uit Port Neches, toevallig had ik een paar uur daarvoor nog wat in de radiohut zitten rommelen en een weerbericht mee gepakt waarop ze het hadden over een tropical storm in het zuiden van de golf van Mexico. Netjes op de kaartentafel neergelegd en verder niet meer aan gedacht.

Eenmaal buiten ons nog bij Mobile gemeld dat we er weer waren en daarna nog wat gegeten en redelijk afgedraaid in mijn hut op bed gaan liggen na 2 zware nachten stappen in Beaumont, want dat moet je als broekie ook leren. Na achten opeens een klop en de kapitein in mijn hut die kennelijk toen pas het weerbericht had gezien en me vroeg van welk station het was en hoe vaak ik het kon opnemen. De details ben ik verder vergeten maar het kwam er op neer dat ik om de 6 uur het weerbericht moest pakken en hij gewekt wilde worden als het er was. Dit kon wel eens een vervelende worden of iets in die trant sprak hij uit.

Het zei me allemaal weinig en het weer was nog steeds rustig, maar toen ik het bericht weer pakte hadden ze het opeens over een hurricane en die kwam opeens ook vrij strak naar het noorden. Aan het begin van de nacht werd het weer snel slechter en was slapen al een probleem dus het opnemen van het weerbericht weer geen probleem. Het weer werd daarna heel snel veel slechter en we konden eigenlijk alleen nog maar drijven met de kop in de wind en ik begon een beetje te begrijpen wat die ouwe kennelijk bedoeld had.

De volgende dag leek het wel een centrifuge waar we in zaten en zat ik ook nog in de traffic list. Met veel moeite telegram binnen gehaald en wil afsluiten maar krijg de vraag van Mobile of we soms in de golf zaten en we misschien iets meer info over het weer hadden. Altijd al bijdehand iets terug geseind in de trant van het is hier beestenweer en het lijkt me niet verstandig om nu iemand buiten metingen te laten doen. Of ze alles begrepen hebben weet ik niet want het viel niet mee om in mijn stoel te blijven zitten en fatsoenlijk te seinen maar ik kreeg iets in de trant van never mind terug.

12 uur later werd het allemaal weer een stuk rustiger maar de volgende dag ving ik wel ergens op dat niet ver van waar wij zaten een boorplatform was afgebroken of gekapseist met de nodige mensen aan boord die verdronken waren. Dat heeft heel veel indruk op me gemaakt en ik was wat betreft hurricanes meteen broekie af!

Later nog vaak in hurricanegebied gevaren en er heeft me nooit meer een kapitein hoeven te vertellen dat ik het weerbericht in de gaten moest houden dat deed ik wel uit mezelf als ik ook maar het flauwste vermoeden had dat er ergens iets tropisch begon te ontstaan. En ere wie ere toekomt altijd met kapiteins gevaren die er ook zeer verstandig mee omgingen en gewoon de route aanpasten als ze dat nodig vonden.

Zo veel jaren later heb ik werkelijk met verbijstering het relaas rond de El Faro gevolgd en heeft dat me nog steeds diep geraakt op de een of andere manier.
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Op welk schip zat je toen, en welk jaar? / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Klopt helemaal, Sparks !
Wie ééns door een echte orkaan is gevaren, wéét, wat dat inhoudt, en vergeet dat nooit meer.
Voordeel voor de mk is, dat je meteen weer weet waarom vloerplaten vastgeschroefd horen te zijn...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

qtc 5 '78.jpg
qtc 5 '78.jpg (128.09 KiB) 661 keer bekeken
Nooit meer iets gehoord of gezien van de nieuwe uitmonstering.
Wie? / Hans

(misschien Knopenkees . . . .?)
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Of. . . . . .een aprilgrap . . . . .?
on a clear day, you can see forever . . . .


Plaats reactie