Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

sparky-san schreef: 08 mar 2020 10:17 Jaarlijkse kleuterklasmentaliteit van RH :x
Zeg maar gewoon... feodaal.
Je jaar-gratificatie kreeg je pas na een afgelegde seinproef.
Wat ik veel erger vond, was dat RH van àlles, maar dan ook alles altijd het origineel moest hebben. De dagelijkse Oceaanpost, het origineel ging naar het HKT. De weerberichten voor de brug, het origineel ging naar het HKT, maar de ouwe moest wel tekenen voor ontvangst van een door een fijne Erika stukgeslagen kopietje. En de bonnen gingen natuurlijk naar het HKT. Een telegram voor een opvarende, het orineel ging naar het HKT.
Volgens mij brandde de verwarming daar op oud papier. Maar ja, de nog meer stukgeslagen originelen bevatten daardoor wel minder papier, dus het was ook wel weer logisch :mrgreen:
Louis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

...maar wel verhoogde stookwaarde vanwege de toevoeging van bitumeuze inkt van het Erika-inktlint, en voor de kopieën van het carboon-doorslagpapier.... :lol:
Erover nadenkend, kregen fabrieken in de buurt van jullie hoofdkantoor de schuld van ongecontroleerde schoorsteenvervuilingsuitstoot die bij jullie vandaan kwam.... :-D De Hoogovens, bijvoorbeeld, hebben nog steeds last van die vervuilers-naam...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

En wat te denken van verkeerd berekende telegrammen/telefoongesprekken. Telegrammen viel wel mee, maar die marifoongesprekken. In een haven of op de rede was het een komen en gaan van allerlei telefoongesprekken.
Soms niet meer te achterhalen; die lulde met de havenmeester en de ander met het agentschap en weer een ander naar Holland. Ching ching. Kassa. En jij maar turfe.
Foute boel.
Een maand na ingang van het verlof vielen de RH-nota's in de brievenbus. Ingehouden loon: genoeg om de geplande vakantie omzeep te helpen.
Maar al met al toch leuke reizen gemaakt. Terug kijkend zou ik het zo weer overdoen. Toch?! :wink:
on a clear day, you can see forever . . . .
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Ja Jan, als ons kabinet dàt ook allemaal wist zou er een heel andere milieuwetgeving komen. Dan zouden boeren nu niet massaal protesteren, de bouw niet op zijn kont liggen en we gewoon met 180 km/u over 's Rijks wegen kunnen scheuren. Uiteindelijk dus maar goed dat de fa. RH is opgedoekt; leven we uiteindelijk toch in een veel schoner land. Met veel meer bos, want we gebruiken megatonnen minder papier :mrgreen:
Louis
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ik ben altijd rechtstreeks in dienst geweest van de rederij maar het spulletje wat er stond was wel altijd van Radio Holland volgens mij, onder NL vlag dan. Gaf wel eens wat verwarring want telegrampapier was wel eens op en niet aan te vullen en op een schip ontbrak het bekende dikke radiodagboek volledig, de ouwe wist een of ander merkwaardig ander exemplaar met rode band veel dunner en een totaal ander vorm in Panama te ritselen maar die was zo vol :lol:

Ik kan me nog wel herinneren dat ik op mijn 1e schip inderdaad zaken in een enveloppe naar RH moest versturen maar daarna nooit meer.

Op een schip zijn ze wel 3 keer aan boord geweest voor een rotte radar die het uiteindelijk nooit helemaal goed is gaan doen. Uitgefikte weerstanden, de volledige zender ontvanger vervangen, triodes. Jaja ik blij dat ik tegen die ouwe kon zeggen tja ik kan het niet maken maar zij ook niet. Overigens had die ouwe wel een punt het is niet fijn door de mist baggeren dagen aan één stuk als je weet dat je maar 1 radar hebt die het doet.

Kan me nog wel herinneren dat er in mijn vaartijd een bericht de wereld in ging via de traffic list dat ze gingen stoppen met het leveren van radio officieren op termijn. Zelden zoveel gelul gehoord daarna in de ether van de sparksen die bij de Neddloyd zaten. :mrgreen:

En een heel groot voordeel, ik ben nooit op mijn salaris gekort omdat ik iets niet goed afgerekend heb :shock: Maar ja misschien ben ik financieel ook wel niet slim geweest in die tijd. Ik heb geen idee wat een sparks bij RH verdiende maar ik zat volgens mij bij de reders op dat van een 2e stuurman en dan afhankelijk van het aantal jaren. Geen flauw idee of dat eigenlijk onderbetaald was of niet.

Ik heb me er verder nooit druk om gemaakt, ik kwam rechtstreeks uit de schoolbanken en met de overuren die aardig opliepen was het voor mij heel veel geld weet ik nog wel :lol: Dik tevreden dus.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Sparks,

Weet nog dat ik als 2e stmn aanmonsterde op de La Molinera, een ex Engelse collier onder Panamese vlag.
De (Portugese) marconist en ik hadden beide dezelfde gage in USD. Die lag omgerekend ruim 3x hoger dan m'n
Nederlandse gage als 2e stmn. Maar geen sociale voorzieningen natuurlijk.

Groeten, K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Ach, daar komt de ex "Sanderstead" weer eens voorbij. :wink:
Koert is waarschijnlijk bij Boele-Bolnes aan boord gekomen. Ze is Helling III nog op geweest en aangepast aan haar nieuwe vaargebied. D.w.z. ze kreeg b.v. 2 schoorsteentjes.................. Wat er verder nog aan deze oude platluis gebeurd is, is inmiddels mijn brein uitgevlogen. :!: :roll:
Misschien weet Koert dat nog te vertellen.
Wat is er eigenlijk van dit oude barrel geworden ?. Gezonken, gesloopt, de drugstransport ingegaan ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Samuel_Clegg - Collier.jpg
Samuel_Clegg - Collier.jpg (58.8 KiB) 608 keer bekeken
Sauel Clegg. Built 1950 by S.P.Austin. Sunderland.
1773 tons. Completed 1950
Became - Sanderstead in 1967 Br.
- La Molinera in 1967 Pan.
- Linera in 1977 Hond.

Laid up and abandoned - 1983 in Tampa

Dus Roy: die laatstgenoemde optie die je noemde lijkt wel een mogelijke oorzaak voor de afreis richting vergetelheid: aangehouden, opgelegd, en men zag er maar van af..... Zoals Juul Zeesar, een man van weinig woorden, dat zo noemde "Veni, vidi, foetsie...''

't Is dat Koert haar aanhaalt, anders had geen haan meer om haar gekraaid. Nu flikkerde ergens in het firmament toch weer effe een zwak sterretje...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

hh37a.jpg
hh37a.jpg (181.28 KiB) 601 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Leuke inzending Jan !.
Toch weer een update naar voor Koert en mij, ( weliswaar op verschillende manieren ), een letterlijk Gouwe Ouwe.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie