Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Obrigado collega
Hieronder het radiostation van de s/s SIRANGER (1944) met één van de eerste vrouwelijke collegas in 1947 Olive Carrol
RCA 4U installatie
Olive-J.-Carrol-radioroom.jpg
Olive-J.-Carrol-radioroom.jpg (119.78 KiB) 1324 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Voeren er op de Nederlandse koopvaardij ook vrouwelijke sparksen :?: :?:
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ik heb er eentje afgelost en ken er eentje die op de HZA zat en ook gevaren heeft, dus ja. :!:

Was wel na het Radio Holland tijdperk, hoe het daar was geen idee maar mij bekruipt het gevoel na alle verhalen hier dat dat nou niet de meeste geemancipeerde club geweest is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Op Scandinavische schepen waren ze talrijker.
Bij Koraal Scheepvaart Mij heeft er ook eentje gezeten. Het was de dochter van de technisch inspecteur. Ze heeft echter maar één reisje gemaakt.
Zij loste mij af, en ze had een cassette-recorder bij zich. (om berichten in morse te kunnen opnemen).
Dat vond ik toenmalig nogal zwak, maar ja misschien was ze niet zo zeker van haar opneem kunsten...

Nu moet ik wel toegeven, dat mijn kwaliteiten in het opnemen van morse berichten in snelheid en degelijkheid (accuratesse) zeker beter werden met de jaren. Ook het opnemen onder moeilijke omstandigheden (zwaar slingerend en stampend schip) of met zware storing of interferentie, er werden weliswaar wonderen verricht om een bericht in zijn geheel binnen te krijgen ...

Eigenlijk hadden we gevarengeld moeten krijgen, voor het risico van rondvliegende type-machines en dergelijke... :roll:
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Het potje Heineken niet vergeten Dick wat naast de seinsleutel en asbak stond :lol:
Jacob
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Bij mijn weten begon RH in de jaren 80 met de eerste vrouwelijke sparksen (of moet dat sparkssen zijn of sparkinnen?). Dat heeft niet zo heel lang geduurd want eind jaren 80 begon RH het werk alweer af te stoten. Toen ik ze in die tijd eens belde zaten ze in hun maag met nog een stel ouwetjes waar ze verder ook weinig mee konden.
En Dick, ik gebruikte ook een portable tape-recorder om op te nemen, maar dat was meer omdat ik dan in de tussentijd andere dingen kon doen. Bovendien kon ik met de uitgang van die recorder weer de zender sleutelen, makkelijk als je het weerbericht van Malta bv. nog een keer voor een Griek moest herhalen die het gemist had.
Maar ik zie nog de advertentie van RH voor mijn neus: wordt sparks! Goede carrieremogelijkheden! Ja, als je hoofd-R/O was zat je elke dag bij de ouwe taarten aan tafel sterke verhalen op te dissen. Maar ook de hoofd-R/O's zijn verdwenen...
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Wat zijn die sparksen allemaal gaan doen, Louis..? Weet jij daar iets van ?
Ze waren echt niet allemaal pensioengerechtigd, zakmarzegguh...
Zijn ze de IT-wereld ingestapt, of de (communicatie-)electronica-wereld ?
Ik weet 1 die in de USA op vrachtwagens is gestapt...nog enigszins vergelijkbaar misschien: goederentransport én een 27mc...maar toch niet iets in de lijn van opleiding....
Ze zijn toch ergens naar toe gegaan sinds de toespraak "...wij zouden niet weten wat wij zonder u aan moeten vangen, maar met ingang van volgende week gaan wij dat wél proberen...."
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Geen idee Jan,

van alles en nog wat. Ik heb zelf ook enige jaren vrachtwagen gereden (is elders in Ruim 7 nog te lezen, zie "Van sparks tot internationaal chauffeur"), daarna ben ik bij toeval in "de zorg" terechtgekomen waar ik tot mijn pensioen heb gewerkt. Van de rest weet ik weinig, collega Ed Jensen is uiteindelijk bij ik meen gemeentewerken Rotterdam terechtgekomen, oud schoolgenoot Koos Koestering is voor zichzelf als financieel adviseur begonnen, idem dito oud schoolgenoot André Leepel is bij de toenmalige PTT/defensie terechtgekomen, Jaap Bonninga is eerst bij PCH gaan werken en daarna zelf een bar begonnen en daarna weer wat anders, affijn ze zijn overal en nergens terechtgekomen. Maar RH probeerde de meesten wel onder eigen dak ergens te plaatsen. En het gros wat toen in de offshore zat is bij aanvankelijk Larook in Spijkenisse verdergegaan en vervolgens bij bedrijven die dat ook deden want RH stootte dat als eerste af. Dat was dus eind jaren 80 al het geval. Ik heb ze toen ook eens gebeld, vroeg naar Zwart die ooit de R/O-baas was maar die was ook weg en in plaats van Zwart kreeg ik een vriendelijke dame die me toen al vertelde dat ze druk bezig waren naar andere werkplekken om te zien maar dat ze dus met een zootje ouwetjes behoorlijk in hun maag zaten. Ik was toen zelf al 10 jaar weg want begin jaren 70 zag ik de bui toch al hangen (dit o.a. naar aanleiding van het feit dat de toen gloednieuwe Prinsendam dispensatie had gekregen om zonder sparksen te varen tussen Alaska en de VS. Ik zei toen tegen collega's "jongens, het wordt een aflopende zaak" maar ik werd uitgelachen "Kom nou toch, het is toch internationaal wettelijk geregeld dat we aan boord moeten zijn"... nou we hebben het wel gezien.
En hoe het met de mensen die bij Smit en Wijsmuller zaten weet ik al helemaal niet. Ach ja, zong ooit Bob Dylan niet "The times, they are a-changing"?
Louis
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Van de R/O's waar ik mee op school heb gezeten: (en die ik nog heb kunnen volgen)
--
Jan M. => in de offshore terecht gekomen als ontwikkelaar van navigatie systemen
Guido de S. => Oracle database admin. in de USA
Hans de B. => Naar het KIM, omgeschoold tot marine officier
Van anderen; bij de politie verbindingsdienst, en anderen voornamelijk bij IT-bedrijven meestal in data- /telecom netwerken
--
Zelf ben ik bij Philips in de internationale netwerken business terecht gekomen en daarna in Brazilië belandt.
--
Dus, de meesten hebben wel iets gevonden wat in dezelfde (technische) richting lag, maar daarna toch wel de ladder opgingen en carrière gemaakt hebben, of een eigen bedrijf begonnen zijn.
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Maritieme CV ex-Sparks Hajo Steegstra:

https://sites.google.com/site/radiogolv ... -steegstra

https://sites.google.com/site/radiomanopeenbuisman/


HoutMoet en Avstant,
Zeepaardje.


Plaats reactie